Gå til innhold

Spørsmål om MS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg håper noen som kjenner sykdommen MS har mulighet til å svare. Det er jo slik at man kan bli hypokonder av å lese på internett, symptomer og sykdommer i alle retninger.

 

Har forsøkt å få legetime, men det er ikke mulig å oppnå på flere dager, derfor skriver jeg her.

 

Min situasjon er i utgangspunktet ME-diagnose. Jeg har også cøliaki. Så der har jeg allerede to autoimmune sykdommer. I det siste har noen nye symptomer dukket opp. Eller, kommet tilbake. Det er geleaktige bein og kraftløse armer.

 

Jeg trodde MEen var i bedring og skulle ta en lett spasertur for 4 uker siden. Det begynte å regne, og dum som jeg var spurtet jeg hjem, og avsluttet opp en lang bratt bakke. Dette gjorde at jeg lå utmattet og "syk" i en uke etterpå. Særlig var det smerter i lårene.

 

Jeg kom meg på beina, men har de siste tre ukene ikke følt meg bra. Bl.a har beina vært veldig tunge. Rett før helga hadde jeg en eller annen form for illebefinnende med nestenbesvimelse, og ble liggende i sofaen til mandag. Beina klarte knapt bære meg.

 

Jeg er nå atter oppe og går, men beina føles veldig kraftløse, som gele, og det murrer/skjelver/durer/maurer i dem. Det føles ikke numment. Derimot kan armene føles som at de dovner litt. Jeg mister plutselig kraften og må f.eks legge fra meg mobilen som jeg holder foran meg. Lillefingrene føles bittelitt numne. Alt er altså tosidig, det er ikke slik at det ene beinet eller ene armen er bedre/verre enn andre siden.

 

Jeg ble var aldri hos nevrolog under utredningen for ME, likevel har jeg diagnosen. Jeg har utmattelse fysisk og psykisk, konsentrasjonsvansker, forverring etter anstrengelser både fysisk og psykisk. Ikke særlig smerter, men lårene har vært litt vonde i denne perioden. 

 

Jeg hadde en periode for 4-5 år siden også, før ME-diagnosen, der armer og bein plutselig ble til gele. Men det er først nå jeg har fått tilbake dette. Hva kan det være??

 

 



Anonymous poster hash: 8bef5...ff1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan jeg ikke noe om. Men en lege på facebook skriver en del om vitaminmangel, og flere av de som svarer har de sykdommene du har. Foreksempel vitamin B12 og  D-vitamin. Les på siden hans. Du kan søke opp: 

Turnuslege Jan-Øyvind Lorgen

 

Også er det et annet legemiddel det snakkes mye om når det gjelder autoimune sykdommer -  LDN eller noe? Sikkert en facebookgruppe for det også. 



Anonymous poster hash: 23070...5ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...