Gå til innhold

Bivirkninger av betablokker - inderal 10 mg? Bekymret


IsteSitron

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Startet i dag med betablokker - inderal 10 mg. 

Medisinen virker og jeg har ikke så urolig hjerte lenger. 

Men problemet jeg trenger svar på er at jeg for ca en halvtime siden fikk noen rare symptomer. 

Det begynte med tungpusthet og nå har jeg enorme muskelrykninger i nakke, skulder og hode. 

Jeg klarer ikke holde hodet i ro, det beveger seg nesten hele veien til siden. 

Ringte legevakten men dem sa at jeg kunne ringe fastlegen før jeg tar medisinene i morgen tidlig. 

Er det noen som har opplevd lignende av betablokker? 

 

Håper på svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Startet i dag med betablokker - inderal 10 mg. 

Medisinen virker og jeg har ikke så urolig hjerte lenger. 

Men problemet jeg trenger svar på er at jeg for ca en halvtime siden fikk noen rare symptomer. 

Det begynte med tungpusthet og nå har jeg enorme muskelrykninger i nakke, skulder og hode. 

Jeg klarer ikke holde hodet i ro, det beveger seg nesten hele veien til siden. 

Ringte legevakten men dem sa at jeg kunne ringe fastlegen før jeg tar medisinene i morgen tidlig. 

Er det noen som har opplevd lignende av betablokker? 

 

Håper på svar:)

 

Hei!

 

Først og fremst, du bør kanskje vurdere å bytte fra 10 mg Inderal til en halv 20 mg Pranolol. Årsaken er at 200 stk 10 mg Inderal tabletter koster ca 700 kroner mens en boks med 100 stk 20 mg Pranolol tabletter med samme virkestoff koster ca 40 kroner og fås på blå resept i tillegg.

 

Jeg har i perioder stått på denne medisinen selv. Den er vidunderlig til å dempe adrenalinet i kroppen og hjertebanken, langt bedre enn andre betablokkere. Pass bare på å sjekke blodtrykket ditt. Selv om du får lavere puls av denne medisinen, så kan den øke blodtrykket ditt. Dette fordi Inderal, som en såkalt ikke-selektiv betablokker, i motsetning til andre betablokkere, hemmer blodårenes evne til å utvide seg når du er stresset eller engstelig (det er ikke så mange leger som vet om denne bivirkningen). Der jeg under intens angst kunne ha et blodtrykk på 150/70 med puls 140 uten betablokker, kunne jeg ha blodtrykk på 160/105 og puls 60 med Inderal / Pranolol, uten å føle de samme angstsymptomene på kroppen.

 

Det er vel tvilsomt at dette du opplever har så mye med dine betablokkere å gjøre. Inderal hemmer muskelspenninger/skjelving. Men vær klar over at du ofte opplever angsten på en annen måte når du tar Inderal. I stedet for hjertebank får man ofte andre symptomer (og mer bekymring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...