Gå til innhold

Dårlig form


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Har en datter som sliter med å komme seg gjennom dagene. Dette går ut over skolen, men hun orker heller ikke å ha noe sosialt liv. Det begynte i sommer ..

Hun klaget over kvalme og fikk for seg at hun hadde hepatitt. Dette var bare tull - hun hadde sannsynligvis funnet ut at hun hadde noen av symptomene etter å ha lest på nettet. Gikk altså til legen fordi hun var helt overbevist om dette. Legen gjennomskuet dette, tok noen prøver og henviste henne til psykolog. På det tidspunktet virket dette fornuftig. Etter dette har hun gått jevnlig til psykolog og det gjør hun enda. Til tross for dette klager hun fortsatt over kvalme. I tillegg til kvalmen har hun sagt at det kan være vanskelig å puste og hun har perioder med smerter og feberfølelse i kroppen. Disse plagene veksler litt fra dag til dag. Nå er kvalmen det verste, men hun har også fått vondt i det ene benet.

For ca. en mnd. siden dro hun til legen enda en gang og klaget over alt dette. Legen tok da en rekke blodprøver som viste at hun hadde for lite (ifølge legen kritisk lite) jernlager. Det lå på 3. Hun hadde også for lite B12 og i tillegg til dette D-vitamin mangel. Så fikk hun beskjed om å ta jerntabletter, tran og et preparat som skulle rette opp B12-mangelen. Hun fikk deretter beskjed om å komme tilbake rett over nyttår for å sjekke om det hadde blitt bedre.

Nå begynner jeg å bli bekymret. Det må da være en årsak til alt dette?? Kan man bli i så dårlig forfatning helt uten grunn?? Hadde hun levd på junk-Food og cola, hadde jeg forstått at det kunne bli problemer, men hos oss spiser vi vanlig sunn og variert mat 4 g. om dagen. Hun blør ganske mye når hun har menstruasjon, men er dette nok til å bli så skakkjørt? Til slutt en ting til ....

Det ble mye frem og tilbake hos flere leger i sommer. To av de 3 eller 4 gangene hun var hos lege (ulike leger pga. ferie), hadde hun feber uten noen som helst slags grunn. Ikke høy feber, men akkurat så høy temperatur at det kunne kalles feber. Hun fikk ingen forklaring på denne kroppstemperaturen - bare beskjed om at den var for høy. Ellers har hun liksom vært frisk i sommer - hvis man kan kalle henne frisk med alt det jeg nevner over. Hva synes du hun bør gjøre? Skal hun bare ta vitaminene sine og se om det går over, eller bør hun sjekkes grundigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Takk for et utfyllende skriv som forteller mye om hva som kan skje unge jenter. Symptomene du forklarer har sikkert sammenheng med de tre forhold du har beskrevet.

Jernmangel skyldes underskudd på jern i kroppen. Om lag 15% av norske kvinner i fertil alder har jernmangel. Forekomsten blant menn er langt lavere. Typiske symptomer er tretthet, svimmelhet, nedsatt fysisk yteevne, hjertebank, tung pust, brystsmerter ved anstrengelse. Typiske kliniske funn er blekhet, slapphet, hurtig puls og kortpustethet. Behandlingen er tilskudd av jern.

Mangel på vitamin B12 kan skyldes utilstrekkelig inntak via kostholdet, eller redusert opptak av vitamin B12 fra tarmen. Utilstrekkelig inntak ses blant vegetarianere, og spesielt blant veganere. Veganere er vegetarianere som verken spiser kjøtt, melkeprodukter eller egg. Manglende opptak av vitamin B12 forekommer hos pasienter med ulike magetarmsykdommer. Tidlig i utviklingen av vitamin B12 mangel foreligger ingen symptomer. Vitamin B12-mangelen fører til feil i produksjonen av røde blodlegemer. Dersom det er betennelse i magesekken og nedsatt produksjon av intrinsic faktor som er årsaken til vitamin B12-mangel og fallende blodprosent, kalles tilstanden pernisiøs anemi. Ved denne tilstanden er det typisk at det i tillegg til lav blodprosent også kan ses betennelse i tunge og munnviker, og generell blekhet, slapphet og tretthet. Vitamin D dannes i huden under solstråling (UVB-stråling) og tas dessuten opp i tarmen fra vitamin D-holdig ernæring eller fra kosttilskudd. Mangel på vitamin D kan hos barn medføre (engelsk syke) og hos voksne en tilstand som betegnes osteomalasi, og som er karakterisert ved mindre kalsium i skjelettet, skjelettsmerter og svak muskulatur, særlig i bekkenpartiet.

Det skilles mellom lett til moderat og uttalt vitamin D-mangel. I de senere årene er forskerne blitt oppmerksomme på at lett vitamin D-mangel forekommer hyppig, spesielt blant eldre, blant sykehjemspasienter og hos pasienter med lårhalsbrudd. Tilstanden kalles også vitamin D-svikt og medfører økt risiko for beinskjørhet og beinbrudd. Uttalt vitamin D-mangel er sjelden i vår del av verden, og skyldes da som regel en tarmsykdom med mangelfullt opptak av næringsstoffer (malabsorpsjon), eller svært ensidig kost.

I Norge er det nylig påvist høy forekomst av vitamin D-mangel hos mørkhudede kvinner i Oslo. Problemet forsterkes ved bruk av heldekkende klær og liten soleksponering på huden. Tilsvarende er funnet i en rekke europeiske land.

Dersom din datter har fått god undersøkelse rundt de nevnte sykdommer og fått en plan for den videre behandling så forventer jeg at de nevnte plager gradvis gir seg. Husk at alle jenter som menstruerer bør bruke jern. Unge jenter, ja for all del, gamle og bør være mye ute i solen. Husk at variert kosthold som også inneholder Vitamin B 12 er viktig. Som du ser så kan det være underliggende årsak for utvikling av alle nevnte tilstander og derfor viktig at hun har fått utfyllende undersøkelse hos fastlegen. Du nevner og at hun har hatt feber av ukjent årsak og pustebesvær. Dette kan ha sammenheng med en rekke tilstander , men sett i lys av de nevnte forhold så vil jeg forvente at legen har undersøkt om hun har en underliggende mage/tarm sykdom som årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bør få tatt stoffskifteprøver (om de ikke er tatt) som kan gi mangler som d-vitamin, b-12, lavt jern og mange kroppslige symptomer. 



Anonymous poster hash: 4a53e...4cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette kjente jeg meg veldig igjen i, har hatt kvalme siden påske, måtte frem og tilbake hos legen endel, tok blodprøver..

Hadde mangel på folsyre og de sa det var en underliggende angst.

Nå et halvt år senere med mye slit, dårlige dager med kraftig kvalme så er jeg bedre for jeg har tatt tilskuddene, jobbet endel med megselv osv.

Venter fortsatt på psykolog da, så det er der litt enda, men forhåpentligvis forsvinner det helt endag.

Sosiallivet mitt er ødelagt og jeg har ingen jobb eller skole pga dette heller.

Anonymous poster hash: 6de01...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få kommentere ang. det med mangelsykdommer...

jeg har en periode siden jul følt meg så slapp og rar, ukonsentrert, fått merkelige symptomer med hjertebank og kortpustethet osv.... Men så begynte jeg å ta tran og sanasol - og nå er symptomene borte vekk.... så jeg lurer rett og slett på om det var vitaminmangel. Jeg var på nippet til å søke lege, men ville se det an. Bra datteren din blir utredet. Vitaminmangel kan skyldes så mangt. Jeg hadde b12 mangel en gang, også da hadde jeg hatt rare symptomer med hjertebank, slapphet og kortpustethet,

spiste mer kjøtt og leverpostei og neste blodprøve var fin... på den tiden spiste jeg lite kjøtt tror jeg, gikk mest i frossenpizza. 



Anonymous poster hash: 72ff8...144
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...