Gå til innhold

Blødning ved avføring


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

­Hei!

Jeg har et problem som jeg regner med er relatert til fordøyelsessystemet. Jeg vil begynne med å nevne at jeg for noen uker siden har vært til både koloskopi og gastroskopi. Gastroskopien avdekket en mild irritasjon av spiserøret, mens koloskopien kun viste innvendige hemoroider.

Problemet mitt er som følger:

Jeg har det siste året hatt en trykkende følelse under venstre ribbein når jeg sitter og når jeg ligger. Jeg kjenner ingenting når jeg står oppreist. Jeg har også vært plaget med til dels kraftige blødninger fra endetarmen når jeg går på do. Jeg har blødd fra endetarmen siden jeg var omkring 20 år gammel (er nå 35 år). Blødningene har tiltatt kraftig det siste året, og er nå på et nivå der jeg tror jeg kunne fylt opp en kaffekopp med blod. Blodet er rødt, og ser ut til å være "friskt".

Alle leger jeg har vært til ser ut til å stille seg skeptisk til at jeg blør så mye som jeg påstår.

Etter koloskopien ble jeg skikkelig dårlig i magen. Der jeg før hadde kjent et moderat trykk under venstre ribbein, føltes jeg nå som en ballong. Jeg hadde også store magesmerter fra samme område 4-5 timer etter måltid. Det føltes omtrent som magen skulle eksplodere.

Jeg tenkte at dette kunne være en ettervirkning av koloskopien, selv om det etter en uke ikke viste tegn til bedring. Jeg bestemte meg for spise lettfordøyelig mat, og kuttet ut brødprodukter.

Resultat: Etter 3 dager var magen mye bedre, og jeg sluttet helt å blø fra endetarmen. Magen kjennes fortsatt litt "rar", og det føles som om venstre side av magen "vibrerer" (midt mellom ribbein og hoftekam).

I dag er det tre uker siden jeg sluttet med brødmat, og jeg har for første gang kjent det samme trykket under venstre ribbein, og blødd en del i toalettskålen. Den eneste endringen jeg har gjort i mitt nye korn-frie kosthold er at jeg har spist meg gjennom en pakke glutenfrie knekkebrød fra Wasa.

Det jeg lurer på er om det finnes sykdommer i tynntarmen som kan gi store blødninger ved avføring, der blodet er rødt og friskt? Kan cøliaki forårsake kraftige blødninger fra tynntarmen? Eventuelt andre lidelser som passer med mine symptomer?

Jeg har ingen endringer i vekten, og avføringen ser normal ut, med unntak av dagens blod. Jeg føler meg trøtt og sliten

Min erfaring med helsevesenet er at jeg mer eller mindre selv må be spesifikt om hva som skal undersøkes. Jeg er nå litt tom for ideer, og vil gjerne ha hjelp til hva jeg skal be min fastlege om.

Andre opplysninger:

Jeg fikk i juli påvist en blodpropp i en vene i penis, og går på det blodfortynnende middelet xarelto. Ingen årsak til blodproppen er funnet. Jeg har i den forbindelse fått ultralyd av abdomen og røntgen av lungene. Ingen funn på noen av delene.

Jeg har også fått påvist jernmangelanemi ("noe lavt nivå", uten at legen har spesifisert mer til meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Når det gjelder mage-tarm plager så er det mange tanker og undersøkelser vi leger må følge. Derfor er følgende tankekart eller veiviser grunnlaget for hvordan vi følger opp våre pasienter.

Liknende episoder tidligere? Hemoroider og rifter/fissurer er ofte residiverende.

Spruter det utover i klosettskåla? Typisk for hemoroider. Blødning og smerter rundt endetarmen? Tenk hemoroider, analrifter, anal abscess. Blødning og avføringsendringer? Vekslende løs og hard avføring hos personer under 45 år, tenk irritabel tarm eller ulcerøs kolitt. Hos personer over 45 år, tenk kreft. Blod blandet med avføring? Tenk inflammatorisk tarmsykdom eller kolonkreft. Pusstilblanding forekommer ved ulcerøs kolitt. Mørkt rødt blod? Tyder på blødning ovenfor endetarmen. Vekttap, redusert allmenntilstand? Tenk kreft. Infeksjonstegn? Tyder på infeksiøs årsak.

Så i ditt tilfelle tenker også jeg på hemoroider som årsak. Det er også typisk at man som pasient formidler store blodmengder i forbindelse med at blodet nærmest spruter utover doskålen. Det at du bruker Xarelto i tillegg så forstår jeg godt at dette gir fra seg kraftige blødninger og at du derfor også har litt lavt jerninnhold. Smertene under ve. costalbue kan nok ha flere årsaker, men ettersom plagene har vært der i flere år så er det vel mest sannsynlig at det foreligger en colon irritabile. Dersom jeg skulle foreslå en undersøkelse så er det ofte nødvendig med en CT av abdomen ved vedvarende magesmerter av ukjent årsak. Håper at mitt svar er avklarende og ikke mer forvirrende ettersom mage/tarm plager er et komplisert område som krever mye informasjon til pasient for å skape trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...