Gå til innhold

Redusert testoseronnivå?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Leste nylig en artikkel om redusert testoseronnivå hos menn. Symptomer var beskrevet slik: lite energi, trøtthet, søvnløshet, økt irritabilitet, nedsatt konsentrasjonsnivå, depresjon og lite "drive".

Alle de beskrevne symptomene beskriver meg veldig godt, bortsett fra søvnløshet.

Har ofte tenkt på at jeg har utfordringer mentalt og at jeg til tider er ekstremt lat.

Sannheten er at jeg har utrolig vanskelig for å begynne på opggaver, sette i gang prosjekter og ellers

gjennomføre "vanlige" huslige gjøremål.

På mandag mistet jeg jobben min pga lite kommunikasjon med hovedkontoret (befinner seg i Oslo, jeg selv var ansvarlig for region Trøndelag.

Grunnen til sviktende kommunikasjon er at jeg mangler masse rapporteringer, ringer veldig lite og gir generelt lite tilbakemeldinger.

Alt dette stemmer 100%. Og dette skyldes at jeg ikke orker å sette igang oppgaver og heller utsetter i det uendelige.

Merker også stor forskjell på hvor lett irritabel jeg har blitt de senere årene i forhold til for 8-10 år siden og dette går til tider ut over livskvaliteten til familien.

Sexlivet er også på et lavmål da jeg stort sett har vanskelig for å sette i gang da jeg synes det blir slitsomt!

I 2001 økte jeg vekta mi fra 84 til 112 kg på ca fire måneder etter jeg da traff min nåværende kone (jeg er nå 37 år, 186 cm og 108 kg).

Kan jeg ha nedsatt testoseronnivå?

Og hva bør jeg i tilfelle gjøre?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394819-redusert-testoseronniv%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Takk for brevet ditt. Det du beskriver kan selvfølgelig ha sammenheng med lavt testosteron selv om det ikke er det første jeg tenker på. De symptomer du nevner er generelle og kan foreligge ved flere tilstander, men som erfaren lege høres eller leses det for meg mer ut som en form for depresjon. Mitt gode råd er; bestill time hos fastlegen. Ta med skrivet ditt, ta deg god tid og forklar ham utførlig hvordan du har det. Jeg tror tiden er inne for en fyllestgjørende undersøkelse av deg og hvor du også for tatt blodprøve av ditt Testosteron nivå. I ventetiden kan du starte opp forsiktig med lett fysisk aktivitet og øke gradvis ettersom det med sikkerhet er et av de forslag som legen din vil komme med. Med vennlig hilsen Dr. Vaage

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...