Gå til innhold

Søvnbehov!?


Hans Helsfyr-Sinsen

Anbefalte innlegg

Hans Helsfyr-Sinsen

Hei, jeg er en gutt på 21 år som har til nå hatt ujevne 'søvntider'. Med det mener jeg ikke faste tidspunkt for leggetid og aller minst faste tider når jeg står opp. Dette har vært frivillig, men samtidig forventet i forbindelse med ukurante arbeidstidspunkter på grunn av forventet overtidsjobbing og 'sjauejobbing' i innspurt ved tidsfrister etc... Nå ønsker jeg, på grunn av stressproblemer, å legge om dette totalt! Hvor stort søvnbehov bør jeg ta utgangspunkt i hvert døgn, og vil 'fast sovetid' hjelpe på 'søvnkvaliteten'? Har mye/lite fysisk aktivitet noe innvirkning på søvnbehovet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til Hans Helsfyr Sinsen vedr. søvn. Søvnbehov er ganske individuelt, og aldersavhengig. Mennesker i vekst trenger mer, eldre mennesker mindre, Mye fysisk aktivitet krever flere timer søvn. Som hoved-regel synes jeg du bør beregne minst 7 timer sammenhengende søvn. Fysisk aktivitet bedrer søvnkvaliteten. Fast leggetid er gunstig; også fast tid for når man står opp, prøv å gjennomføre dette i helger også den første tiden. Sol-lys og litt aktivitet om morgenen er gunstig for søvnrytmen, likeledes å roe seg ned før leggetid om kvelden.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...