Gå til innhold

Pigmanorm, Obagi og graviditet.


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei,

Jeg er ei ung dame på 30 år som lenge har slitt med uren hud. De siste 5-6 årene har jeg også fått flere og flere mørke pigmentflekker i ansiktet. Jeg har vært hos hudlege flere ganger i håp om laserbehandling. Hudlegen mente imidlertid at pigmentflekkene var så dype at laserbehandling muligens kunne etterlate arr og anbefalte heller Pigmanorm krem. Jeg brukte denne kremen i et par måneder og pigmentflekkene ble tydelig mindre synlige (3 års siden nå).

De siste par årene har jeg fått nye pigmentflekker i andre områder av ansiktet. Jeg dro til hudlege på nytt. Jeg har prøvd Lumixyl, men så ingen bedring. Jeg vurderer å prøve Pigmanorm på nytt, men har lest mye om bivirkninger og tenker det ikke er verdt det (huden påvirker livskvaliteten min i lett grad). De bivirkningene jeg har hengt meg spesielt opp i er i forhold til graviditet. Derfor lurer jeg på følgende:

1: Finnes det noen dokumentert forskning på Pigmanorm krem og graviditet? Kan Pigmanorm ha en såpass systemisk effekt at det kan påvirke evnen til å bli gravid eller ha skadelige effekter på fosteret? Hvor lenge før må man slutte med Pigmanorm før graviditet? I mitt tilfelle er det ikke snakk om å bli gravid før 1-2 år frem i tid, men jeg vil ikke, på noen som helst måte, risikere noe som følge av Pigmanorm krem. Huden/ pigmentflekkene påvirker ikke livskvaliteten min i så stor grad. Graviditet er MYE viktigere.

2: Har lest en del om OBAGI Nu -derm mot pigmentflekker, arr etter kviser ++ og har samme spørsmål om dette middelet. Er det trygt å bruke dersom man tenker å bli gravid på et tidspunkt de kommende 1-2 årene? Kan det ha seneffekter? Og finnes det dokumentert effekt på pigmentflekker? Kan du anbefale denne serien?

3: Ochronose: er dette en vanlig bivirkning? Jeg er av søreruropeisk opprinnelse, mørk i håret, men lys i huden.

Takker for svar,

Hilsen kvinne, 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Pigmanorm og blekemiddelet i Obagi serien inneholder Hydroquinone 4%. Dette vil medføre en svært lav konsentrasjon i blodet dersom man påfører kremen i et område på kinn evt i panne og kanskje benytter 1-2 gram pr påsmøring daglig. Man snakker om at kanskje 5 eller max 10 % av stoffet vil kunne absorberes., Samtidig vil kroppen starte å skille det ut igjen og hvis man på noe tidspunkt kan måle en minimal konsentrasjon i kroppen, vil det ihvertfall ikke kunne påvises 1-2 uker etter siste påsmøring. Så vidt jeg vet har det aldri vært publisert noe mistenkt tilfelle av fosterskade etter bruk av Hydoquinone, enda dette lenge kunne kjøpes fritt utenom apotek. Det skal være påvist fosterskade i en studie med rotter der det ble gitt hydroquinone i doser som var 1000 ganger det man tror mennesker kan bli eksponert for ved normal bruk.

1. Det er ingen ting som tyder på at hydroquinone 4% benyttet på deler av ansiktshuden kan ha \"systemisk\" effekt på forplantningsorganer eller annet.. Dersom man stanser påføringen 1-2 mnd før man planlegger svangerskap vil det ikke kunne påvises eller finnes hydroquinone som kan ha betydning for svangerskapet i kroppen .

2. Det samme gjelder for Obagi produkter. De inneholder de samme stoffene, da hele serien er basert på prof Kligmans velkjente arbeide fra 1970 årene ved behandling med tretinoin og hydroquinone i en bestemt sammensetning som ble kalt Kligmans Formula. Så Obagi har en god sammensetning, men vil falle vesentlig dyrere enn om du kjøper Pigmanorm og Airol på apoteket på resept..

3. Okronose er en form for økt pigmentering som er svært sjelden, tror jeg har sett det en gang på 30 år som hudlege. For å unngpå det pleier vi å si at man bare skal benytte kremen 2 mnd om gangen før en pause på 2 uker og så evt fortsette 2 mnd igjen osv.

Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...