Gå til innhold

Nødvendig med vaskerom?


påskelilje

Anbefalte innlegg

Hvor glad er du i vaskerommet?

 

Og hvis du ikke har vaskerom - hvordan gjør du med vask og bretting av tøy, skylling i utslagsvask (f.eks. tøy som skal legges i bløt, skylle malekoster, osv)?

 

Vi har et middels stort vaskerom med stor skapplass, stor fryseboks (som jeg også bruker som bord til rent tøy som brettes og legges i bunker), litt hengeplass for å tørke tøy + masse rot som egentlig ikke hører hjemme på vaskerommet...

 

Vi lurer litt på om vi skal bygge ut kjøkkenet innover i huset, og dermed ta bort vaskerommet (det ligger midt i huset) og heller ha vaskemaskin og tørketrommel på det ene badet + ha fryseboksen i uteboden.

 

Jeg tror kjøkkenet kan bli veldig fint på den måten, men jeg er veldig i tvil om jeg vil ofre vaskerommet.... Dette er uansett ikke aktuelt på en stund, men vi har begynt å snakke litt om det.

 

Er litt redd for at badet vil bli overlesset med tøy (fordi vi ikke klarer å holde tritt med å legge på plass rent tøy når det er ferdig tørket og brettet). Eller - da må vi jo brette tøyet i stua (siden ikke frysen vil være tilgjengelig), så kanskje det ikke blir noe problem på badet - men heller i stua?

 

Hmmmmm - ville DU prioritert større kjøkken fremfor et vaskerom? Vi er to voksne og tre (snart) ungdommer i huset - og med enormt med tøyvask...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • påskelilje

    18

  • mariaflyfly

    8

  • Lillemus

    6

  • laban

    6

Hvor glad er du i vaskerommet?

 

Og hvis du ikke har vaskerom - hvordan gjør du med vask og bretting av tøy, skylling i utslagsvask (f.eks. tøy som skal legges i bløt, skylle malekoster, osv)?

 

Vi har et middels stort vaskerom med stor skapplass, stor fryseboks (som jeg også bruker som bord til rent tøy som brettes og legges i bunker), litt hengeplass for å tørke tøy + masse rot som egentlig ikke hører hjemme på vaskerommet...

 

Vi lurer litt på om vi skal bygge ut kjøkkenet innover i huset, og dermed ta bort vaskerommet (det ligger midt i huset) og heller ha vaskemaskin og tørketrommel på det ene badet + ha fryseboksen i uteboden.

 

Jeg tror kjøkkenet kan bli veldig fint på den måten, men jeg er veldig i tvil om jeg vil ofre vaskerommet.... Dette er uansett ikke aktuelt på en stund, men vi har begynt å snakke litt om det.

 

Er litt redd for at badet vil bli overlesset med tøy (fordi vi ikke klarer å holde tritt med å legge på plass rent tøy når det er ferdig tørket og brettet). Eller - da må vi jo brette tøyet i stua (siden ikke frysen vil være tilgjengelig), så kanskje det ikke blir noe problem på badet - men heller i stua?

 

Hmmmmm - ville DU prioritert større kjøkken fremfor et vaskerom? Vi er to voksne og tre (snart) ungdommer i huset - og med enormt med tøyvask...

 

Jeg klarer meg fint uten vaskerom. Og tøy bretter jeg på soverommet. Hvis dere har et relativt stort bad og lite kjøkken ville jeg prioritet kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg fint uten vaskerom. Og tøy bretter jeg på soverommet. Hvis dere har et relativt stort bad og lite kjøkken ville jeg prioritet kjøkkenet.

Endret av Høstløv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hmmmmm - ville DU prioritert større kjøkken fremfor et vaskerom? Vi er to voksne og tre (snart) ungdommer i huset - og med enormt med tøyvask...

Jeg ville prioritert vaskerom.

 

Vi hadde et trangt og smalt vaskerom, da vi bygget huset større for tyve år siden og utvidet vi samtidig vaskerommet til å bli dobbelt så stort, det har vi aldri angret på.

Vaskerommet er så kjekt til å bruke til nettopp vaskerom.

Vi har montert baderomsutstyr med vaskeservant og skap, så hos oss fungerer det også som et ekstra baderom uten dusj eller toalett. Det brukes til tannpuss, sminkerom, føning av hår, barbering etc. altså som avlastning for badet, det var spesielt kjekt i den tiden alle barna bodde hjemme.

 

Dertil skal sies at vi har stort kjøkken i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre kjøkkenet er svært lite (jeg elsker store kjøkken!) så hadde jeg ikke tatt bort vaskerommet! Jeg har vaskemaskina på badet og tørker klær på soverommet... I den forrige leiligheten min hadde jeg vaskerom og det savner jeg veldig, selv om det ikke var så stort.

 

Om vi noen gang skal bygge hus skal vi definitivt ha både stort kjøkken m/allrom (spiseplass) og et deilig vaskerom med inngang utenfra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig, veldig glad i vaskerommet vårt!

 

Det er så stort at det også fungerer som bad for guttungen som har rom i kjelleren.

Vi har også inngang ut med tett tak over og tørkestativ på plenen.

 

Vi bodde før uten vaskerom og jeg ble lei av tørkestativene overalt, spesielt om høsten og vinteren.

Jeg er ikke så flink til å få unna alle klærene med en gang, så med vaskerom så holder jeg det der og det blir ikke duger med klær andre steder.

 

Vi har mye skapplass, der oppbevares jo alt mulig, vaskeartikler, verktøy, alt mulig sånt som ikke brukes til dagen.

Jeg har også muligheter for å henge på bøyle til tørk, skjorter o.l, det synes jeg er veldig OK.

 

Vi har greitt kjøkken, vi har åpen løsning, så vi har stort spisebord og god spiseplass, så jeg savner jo ikke større kjøkken. Allikevel tror jeg ikke at jeg hadde gitt opp vaskerommet så lett, men igjen, hadde jeg hatt flere bad i huset slik at ett av badene automatisk ble bad/vaskerom (det er jo forsåvidt det vi har i dag), så hadde jeg helt sikkert vurdert det.

 

Vi har benkplass på vaskerommet og det er jo veldig OK til å bruke til bretting av tøy, eller dvs mellomstasjonen er på benken.

 

Vi er bare tre stykker og jeg synes jeg vasker mye, men jeg vet jo at dem som er flere nok har enda mer, så dere må nesten veie for og i mot, bakdeler kontra fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke vært foruten vaskerom. Særlig ikke om man er av typen som har litt vanskeligheter med å holde orden i det daglige (som jeg har mistanke om at gjelder både deg og meg).

 

Aller helst skulle jeg hatt vaskerom i forbindelse med inngangspartiet, men det gikk ikke hos oss. Dermed ble det i kjelleren, og bortsett fra at det blir litt trappeløping med kleskurver fungerer det bra. I tillegg til at vi har vaskemaskin, tørketrommel, alt av vaskemidler og langkoster, har vi også noen skap med ekstra håndklær og sengetøy. I tillegg har vi tørkesnor og stativ til klær som ikke tromles. Tidligere var vaskerommet en slags "råkjeller" med støpt skrått gulv, men vi har flislagt det. Ikke så glad i klesvask og bretting etc., men veldig glad vi har et forholdsvis hyggelig sted til dette.

 

Uten barn ville det antakelig gått ok med klesvask på badet, men med barn og muligheter for eget vaskerom ville jeg ikke sagt det fra meg, nei. Men det er klart det blir en helhetsvurdering - jeg vet jo ikke hvor lite kjøkkenet deres er, har man et knøttlite kjøkken vil man kanskje ofre vaskerommet. Men klesbretting i stua?? Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prioritert vaskerom.

 

Vi hadde et trangt og smalt vaskerom, da vi bygget huset større for tyve år siden og utvidet vi samtidig vaskerommet til å bli dobbelt så stort, det har vi aldri angret på.

Vaskerommet er så kjekt til å bruke til nettopp vaskerom.

Vi har montert baderomsutstyr med vaskeservant og skap, så hos oss fungerer det også som et ekstra baderom uten dusj eller toalett. Det brukes til tannpuss, sminkerom, føning av hår, barbering etc. altså som avlastning for badet, det var spesielt kjekt i den tiden alle barna bodde hjemme.

 

Dertil skal sies at vi har stort kjøkken i tillegg.

Vi har lite kjøkken - men samtidig så er det ofte bare frokosten vi spiser sammen alle fem rundt kjøkkenbordet. Og enkelte hverdagsmiddager. Badet som evt skal brukes som kombinert vaskerom er ikke så stort - ca 6 m2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært foruten vaskerom. Særlig ikke om man er av typen som har litt vanskeligheter med å holde orden i det daglige (som jeg har mistanke om at gjelder både deg og meg).

 

Uten barn ville det antakelig gått ok med klesvask på badet, men med barn og muligheter for eget vaskerom ville jeg ikke sagt det fra meg, nei. Men det er klart det blir en helhetsvurdering - jeg vet jo ikke hvor lite kjøkkenet deres er, har man et knøttlite kjøkken vil man kanskje ofre vaskerommet. Men klesbretting i stua?? Nei!

Har litt trøbbel med å holde huset ryddig ja - og jeg synes det er ok å kunne ha haugene med tøy på vaskerommet før de blir fordelt på de enkeltes soverom. Det hender forresten innimellom at jeg bretter tøy i stua, og da blir det ofte liggende på spisestubordet, og da ser det himla rotete ut....

 

Hmmm, jeg er veldig glad i vaskerommet (mitt), men jeg erkjenner at det er mye der som ikke hadde trengt å være der og som gjør at det blir veldig rotete inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig, veldig glad i vaskerommet vårt!

 

Det er så stort at det også fungerer som bad for guttungen som har rom i kjelleren.

Vi har også inngang ut med tett tak over og tørkestativ på plenen.

 

Vi bodde før uten vaskerom og jeg ble lei av tørkestativene overalt, spesielt om høsten og vinteren.

Jeg er ikke så flink til å få unna alle klærene med en gang, så med vaskerom så holder jeg det der og det blir ikke duger med klær andre steder.

 

Vi har mye skapplass, der oppbevares jo alt mulig, vaskeartikler, verktøy, alt mulig sånt som ikke brukes til dagen.

Jeg har også muligheter for å henge på bøyle til tørk, skjorter o.l, det synes jeg er veldig OK.

 

Vi har greitt kjøkken, vi har åpen løsning, så vi har stort spisebord og god spiseplass, så jeg savner jo ikke større kjøkken. Allikevel tror jeg ikke at jeg hadde gitt opp vaskerommet så lett, men igjen, hadde jeg hatt flere bad i huset slik at ett av badene automatisk ble bad/vaskerom (det er jo forsåvidt det vi har i dag), så hadde jeg helt sikkert vurdert det.

 

Vi har benkplass på vaskerommet og det er jo veldig OK til å bruke til bretting av tøy, eller dvs mellomstasjonen er på benken.

 

Vi er bare tre stykker og jeg synes jeg vasker mye, men jeg vet jo at dem som er flere nok har enda mer, så dere må nesten veie for og i mot, bakdeler kontra fordeler.

Shira! Koselig å se ditt navn her igjen :-)

 

Tja - jeg er veldig i tvil her om jeg vil ofre vaskerommet. Vi må kanskje ha et prosjekt "legge tøyet på plass umiddelbart etter at det er tørt" før vi bestemmer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vaskerom og savner å ha det. Har stort bad med vaskemaskin og tørketrommel, og en lang benk under et vindu som det stort sett alltid ligger en haug med ubrettet tøy på :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lite kjøkken - men samtidig så er det ofte bare frokosten vi spiser sammen alle fem rundt kjøkkenbordet. Og enkelte hverdagsmiddager. Badet som evt skal brukes som kombinert vaskerom er ikke så stort - ca 6 m2.

Jeg gjetter på at det kommer til å bli færre måltider med alle rundt kjøkkenbordet i årene som kommer, når alle barna blir tenåringer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjetter på at det kommer til å bli færre måltider med alle rundt kjøkkenbordet i årene som kommer, når alle barna blir tenåringer.

Ja, du har sikkert rett i det. Merker bare allerede nå at vi ofte spiser middag i flere omganger. I dag er eldstemann på trening mens middagen inntas slik at nr to kan få spist før hun skal på trening. Mannen kommer som regel hjem omtrent sånn i utakt med alle ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor glad er du i vaskerommet?

 

Og hvis du ikke har vaskerom - hvordan gjør du med vask og bretting av tøy, skylling i utslagsvask (f.eks. tøy som skal legges i bløt, skylle malekoster, osv)?

 

Vi har et middels stort vaskerom med stor skapplass, stor fryseboks (som jeg også bruker som bord til rent tøy som brettes og legges i bunker), litt hengeplass for å tørke tøy + masse rot som egentlig ikke hører hjemme på vaskerommet...

 

Vi lurer litt på om vi skal bygge ut kjøkkenet innover i huset, og dermed ta bort vaskerommet (det ligger midt i huset) og heller ha vaskemaskin og tørketrommel på det ene badet + ha fryseboksen i uteboden.

 

Jeg tror kjøkkenet kan bli veldig fint på den måten, men jeg er veldig i tvil om jeg vil ofre vaskerommet.... Dette er uansett ikke aktuelt på en stund, men vi har begynt å snakke litt om det.

 

Er litt redd for at badet vil bli overlesset med tøy (fordi vi ikke klarer å holde tritt med å legge på plass rent tøy når det er ferdig tørket og brettet). Eller - da må vi jo brette tøyet i stua (siden ikke frysen vil være tilgjengelig), så kanskje det ikke blir noe problem på badet - men heller i stua?

 

Hmmmmm - ville DU prioritert større kjøkken fremfor et vaskerom? Vi er to voksne og tre (snart) ungdommer i huset - og med enormt med tøyvask...

Vi har ikke vaskerom, men skulle gjerne hatt. Blir det nytt inngangsparti (etter at vi har blitt lottomillionærer hehe) så blir det vaskerom i forbindelse med yttergang. Vi leier ut underetasjen, og vaskerommet vårt måtte derfor bli bad i utleiedelen. Siden vi kun er tre i husstanden og badet oppe er stort, går det bra, men hos dere som kommer til å være fem i flere år ennå ville jeg tenkt meg om før jeg gjordet dette grepet ja. Pr i dag tjener badet vårt også som vaskerom, dvs vaskemaskin og tørketrommel står der. Vi tørker kun håndklær og sengetøy i trommel, men har et ledig rom ved siden av badet hvor vi tørker resten. Tørre klær legges i en stor bastkiste på badet, og jr bretter når kurven nærmer seg full. Dette, samt trappevask, er hans eneste faste oppgaver, så han må tåle mas om han er for treg med oppgaven ;) Etter bretting legger han klærne i gangen og vi legger dem i egne skuffer. Funker fint. Vi har både stor gang og vindfang, og et ekstra rom nede også, så vi har ikke behov for å ha yttertøy/ turtøy/ bøtter/ mopper etc på vaskerommet. Det, og rommet oppe, er nok årsaken til at det funker uten vaskerom... ;)

 

Det er ikke mulig å løse plassproblematikken på en annen måte en å ta vaskerommet da? Spisestue på stuen og åpen løsning feks? Ta litt areal av ett av de andre rommene kjøkkenet grenser til? Be en arkitekt/ interiørarkitekt/ designer om et godt råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men: selv om jeg synes det er utrolig deilig å ha vaskerom stusser jeg litt over at flere tar avstand fra tøybretting på stua. Bretter dere inne på vaskerommet altså? Jeg putter nytromlet tøy oppi IKEA-poser og bretter foran TV'en. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt vaskerom på fleire år, men må jo si at jeg savner det.. Det går greit uten, men da må vi være flinke til å brette og rydde klesvask umiddelbart, ikke la skittentøykorga på badet vokse ut av proporsjoner, osv. Har heller ikke tørketrommel, så her henger vi tøy ut, eller på tørkestativ på badet. Mye tørking, ja...

 

Det sagt ville jeg heller ha et funksjonelt kjøkken enn et vaskerom. men nå er vi en relativt stor familie med mye besøk Og kanskje litt i overkant glad i fellesmåltider  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men: selv om jeg synes det er utrolig deilig å ha vaskerom stusser jeg litt over at flere tar avstand fra tøybretting på stua. Bretter dere inne på vaskerommet altså? Jeg putter nytromlet tøy oppi IKEA-poser og bretter foran TV'en. :)

Vi gjorde det på forrige bosted, men nå er badet en etasje opp og jr drasser ikke klærne ned trappene. Når jeg tenker meg om har han null behov for TV - han er til enhver tid i nærheten av en serie eller youtube-snutt via Pad/ iPhonen ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men: selv om jeg synes det er utrolig deilig å ha vaskerom stusser jeg litt over at flere tar avstand fra tøybretting på stua. Bretter dere inne på vaskerommet altså? Jeg putter nytromlet tøy oppi IKEA-poser og bretter foran TV'en. :)

 

Det var ikke brettingen i stuen som sådan jeg var negativ til, det var vel heller faren for at stabler med tøy da lett blir liggende "på vent" i stuen, særlig ettersom det tydeligvis ikke var noe annet sted det kunne ligge. Og kjenner jeg Påskelilje rett, er det ikke bestandig tøyet blir ryddet bort med en gang. Bedre med stabler på vaskerom, liksom ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det sagt ville jeg heller ha et funksjonelt kjøkken enn et vaskerom. men nå er vi en relativt stor familie med mye besøk Og kanskje litt i overkant glad i fellesmåltider  :rolleyes:

 

Så vidt jeg forstod på trådstarter har hun spisestue (evt. spiseplass i stuen) i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...