Gå til innhold

Nødvendig med vaskerom?


påskelilje

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg forstod på trådstarter har hun spisestue (evt. spiseplass i stuen) i tillegg. 

 

OK, har ikke spisestue heller, jeg, da :ph34r:  Men bor ikke aldeles i slummen; 4 soverom oppveier for trang plass på fellesområdene, enn så lenge  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • påskelilje

    18

  • mariaflyfly

    8

  • Lillemus

    6

  • laban

    6

Gjest gjesteleser

Jeg savner vaskerom selv om vi bare er to. Vi har vaskemaskin på badet, har ikke tørketrommel så klær tørkes på stativ i stua. Det er ikke plass til stativ på badet. Dermed blir det innimellom mellomlandingsplass på stuebordet, der haugene venter på å få plass i skapet. Vi har en bod som er våtrom med varmtvannsbereder der det også er lagt inn vannuttak til vaskemaskin, der er det heller ikke plass til klestørk. Men vi bruker det til oppbevaring av stativ, mopper, bøtter og skittentøyskurver til håndklær, kluter og sengetøy. Rent sengetøy/håndklær oppbevares i klesskap i ekstra soverom der vi også har skittentøyskurver til egne klær. Det ekstra soverommet er igrunn bare lagerplass. Selv om vi har funnet plass til det vi trenger savner jeg å ha det samlet på et sted, nå er det ting overalt og  vi har som regel minst et klesstativ i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm - ville DU prioritert større kjøkken fremfor et vaskerom? Vi er to voksne og tre (snart) ungdommer i huset - og med enormt med tøyvask...

 

Aldri i livet! Er det noe jeg virkelig savner, så er det vaskerom.

 

Med dine beskrivelser av huskaos friskt i minne gjennom flere år på dol, mener jeg det er galskap å ofre vaskerommet. Du kommer til å ende opp med kleskaos i flere rom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor glad er du i vaskerommet?

 

Og hvis du ikke har vaskerom - hvordan gjør du med vask og bretting av tøy, skylling i utslagsvask (f.eks. tøy som skal legges i bløt, skylle malekoster, osv)?

 

Vi har et middels stort vaskerom med stor skapplass, stor fryseboks (som jeg også bruker som bord til rent tøy som brettes og legges i bunker), litt hengeplass for å tørke tøy + masse rot som egentlig ikke hører hjemme på vaskerommet...

 

Vi lurer litt på om vi skal bygge ut kjøkkenet innover i huset, og dermed ta bort vaskerommet (det ligger midt i huset) og heller ha vaskemaskin og tørketrommel på det ene badet + ha fryseboksen i uteboden.

 

Jeg tror kjøkkenet kan bli veldig fint på den måten, men jeg er veldig i tvil om jeg vil ofre vaskerommet.... Dette er uansett ikke aktuelt på en stund, men vi har begynt å snakke litt om det.

 

Er litt redd for at badet vil bli overlesset med tøy (fordi vi ikke klarer å holde tritt med å legge på plass rent tøy når det er ferdig tørket og brettet). Eller - da må vi jo brette tøyet i stua (siden ikke frysen vil være tilgjengelig), så kanskje det ikke blir noe problem på badet - men heller i stua?

 

Hmmmmm - ville DU prioritert større kjøkken fremfor et vaskerom? Vi er to voksne og tre (snart) ungdommer i huset - og med enormt med tøyvask...

Hei!

Når man har vaskerom tenker man ikke på hvor heldig man er.

Vi har stort bad også, og kjøkken med sofa og sitteplasser.

Vurderer lage bad på vaskerommet, for står så tomt... Tror skal lage dusjhjørnet der og ha utgang til Hagen, men ingen svarer meg på mine forespørsler om pris? :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men: selv om jeg synes det er utrolig deilig å ha vaskerom stusser jeg litt over at flere tar avstand fra tøybretting på stua. Bretter dere inne på vaskerommet altså? Jeg putter nytromlet tøy oppi IKEA-poser og bretter foran TV'en. :)

Jeg har kjellestue rett ved vaskerommet og lemper bare tøyet inn på plassen der jeg pleier å sitte. Så havner det i bunker helt umerkelig neste gang jeg slår meg ned foran TV'en.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet! Er det noe jeg virkelig savner, så er det vaskerom.

 

Med dine beskrivelser av huskaos friskt i minne gjennom flere år på dol, mener jeg det er galskap å ofre vaskerommet. Du kommer til å ende opp med kleskaos i flere rom. :P

Ja, du sier noe! Vi har det egentlig ille nok MED vaskerom...

 

Men altså - jeg har ryddet både kottet og den store garderoben - gjorde det i fjor høst. Og i sommer tømte jeg kottet helt og fikk plassert kasser på loftet. Og kottet blir nå et lyst og fint kontor :-)

 

Men vaskerommet er altså ikke tatt ennå...

 

Jeg holder nok en knapp på å beholde det som vaskerom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men: selv om jeg synes det er utrolig deilig å ha vaskerom stusser jeg litt over at flere tar avstand fra tøybretting på stua. Bretter dere inne på vaskerommet altså? Jeg putter nytromlet tøy oppi IKEA-poser og bretter foran TV'en. :)

Jeg bretter det meste oppå frysen på vaskerommet. Ser så ekstremt lite TV, stort sett bare Broen, og da vil jeg IKKE brette tøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg forstod på trådstarter har hun spisestue (evt. spiseplass i stuen) i tillegg. 

Ja, vi har spisestuebord i stua, like utenfor kjøkkenet, men det bruker vi stort sett bare når vi har besøk (og det er ikke så ofte) + at vi sitter der med pc'en eller ungene gjør lekser der, eller jeg innimellom bretter tøy der (men ikke så ofte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har spisestuebord i stua, like utenfor kjøkkenet, men det bruker vi stort sett bare når vi har besøk (og det er ikke så ofte) + at vi sitter der med pc'en eller ungene gjør lekser der, eller jeg innimellom bretter tøy der (men ikke så ofte).

Rydd bordet. Begynn å spise sammen der i stedet for på kjøkkenet. Mye hyggeligere å ha bedre plass når man spiser. På kjøkkenet kan du pælme ut kjøkkenbordet og heller sette inn en ekstra benk med to barkrakker - så kan du drikke morrakaffe og lese avisa der, og ungen som kommer seint hjem fra trening kan sitte der og spise. Og du vil frigjøre litt plass.

Vi spiser alltid middag ved det store spisebordet i stua. Men jeg har jo et mindre hus enn deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har spisestuebord i stua, like utenfor kjøkkenet, men det bruker vi stort sett bare når vi har besøk (og det er ikke så ofte) + at vi sitter der med pc'en eller ungene gjør lekser der, eller jeg innimellom bretter tøy der (men ikke så ofte).

En ting til: med nytt kontor vil du ikke trenge bordet som pc-plass. Ungene kan venne seg til å gjøre lekser på rommene sine. Eldstesønnen gjorde alltid lekser på kjøkkenet før. Etter at vi flytta, fikk han større rom, og da begynte han å gjøre leksene på rommet. Han var ca like gammel som din mellomste da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydd bordet. Begynn å spise sammen der i stedet for på kjøkkenet. Mye hyggeligere å ha bedre plass når man spiser. På kjøkkenet kan du pælme ut kjøkkenbordet og heller sette inn en ekstra benk med to barkrakker - så kan du drikke morrakaffe og lese avisa der, og ungen som kommer seint hjem fra trening kan sitte der og spise. Og du vil frigjøre litt plass.

Vi spiser alltid middag ved det store spisebordet i stua. Men jeg har jo et mindre hus enn deg. :)

*Liker* Beste forslag hittil :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rydd bordet. Begynn å spise sammen der i stedet for på kjøkkenet. Mye hyggeligere å ha bedre plass når man spiser. På kjøkkenet kan du pælme ut kjøkkenbordet og heller sette inn en ekstra benk med to barkrakker - så kan du drikke morrakaffe og lese avisa der, og ungen som kommer seint hjem fra trening kan sitte der og spise. Og du vil frigjøre litt plass.

Vi spiser alltid middag ved det store spisebordet i stua. Men jeg har jo et mindre hus enn deg. :)

Det var faktisk en god ide :-)

 

Lite bord på kjøkkenet med bare 2-3 krakker, vil frigjøre mye plass. Hmmmmm! Og veldig mye billigere enn å bygge ut kjøkkenet....

 

Jeg er faktisk veldig fornøyd med planløsningen på kjøkkenet vi satte opp for 17 år siden :-) Det var gjennomtenkt og bra. Men innredningen er slitt nå, og så er det altså veldig trangt når kjøkkenbordet med plass til fem står der.

 

Skal tenke på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til: med nytt kontor vil du ikke trenge bordet som pc-plass. Ungene kan venne seg til å gjøre lekser på rommene sine. Eldstesønnen gjorde alltid lekser på kjøkkenet før. Etter at vi flytta, fikk han større rom, og da begynte han å gjøre leksene på rommet. Han var ca like gammel som din mellomste da.

Joda, i teorien skal de gjøre lekser på rommet. Men de trekkes mot stua, og synes det er veldig mye koseligere å sitte der. Men de skal EGENTLIG gjøre dem på rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, i teorien skal de gjøre lekser på rommet. Men de trekkes mot stua, og synes det er veldig mye koseligere å sitte der. Men de skal EGENTLIG gjøre dem på rommet.

Jeg synes det er kjempekoselig at ungene gjør lekser på stua jeg. :) Da får jeg litt innblikk i hva de driver med, det er lett for dem å spørre meg om hjelp og vi småprater litt underveis. Trivsel. :)

 

Men hva skal dere med to like store spiseplasser? Det er bare tull! Som Flyfly sier - ut med den ene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempekoselig at ungene gjør lekser på stua jeg. :) Da får jeg litt innblikk i hva de driver med, det er lett for dem å spørre meg om hjelp og vi småprater litt underveis. Trivsel. :)

 

Men hva skal dere med to like store spiseplasser? Det er bare tull! Som Flyfly sier - ut med den ene!

De er jo ikke like store da. Kjøkkenbordet er rundt, og står inntil vinduet, og det er med nød og neppe plass til alle fem rundt det.

 

Spisebordet står i stua like utenfor kjøkkenet (kan lukke i mellom med skyvedør). Til vanlig er det plass til 6 rundt det, men en kan legge i to plater slik at det blir plass til 12.

 

Ungene kommer hjem fra skolen mellom 1330 og 1500, og setter seg da som regel i stua, spiser litt, kikker litt på tv og slapper av før/mens de starter på leksene. Når vi kommer hjem (ca 16-16.30) er det full fart med middagslaging eller middagsspising (hvis ungene har laget middag), så det er ikke så veldig mye dialog rundt leksene akkurat da. Det kommer gjerne etter middag, eller om kvelden - da hører vi dem og hjelper dem hvis de står fast. Så da kan de jo egentlig gjøre leksene på rommet, og så hjelper vi dem der etter middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Lite bord på kjøkkenet med bare 2-3 krakker, vil frigjøre mye plass. Hmmmmm! Og veldig mye billigere enn å bygge ut kjøkkenet....

 

Jeg er faktisk veldig fornøyd med planløsningen på kjøkkenet vi satte opp for 17 år siden :-) Det var gjennomtenkt og bra. Men innredningen er slitt nå, og så er det altså veldig trangt når kjøkkenbordet med plass til fem står der.

 

 

Hvis du gidder, kan du jo male den gamle innredningen også. Og så setter du inn en ekstra kjøkkenbenk foran vinduet med et par krakker fra Ikea - så har du mer benkeplass også. Det får man aldri nok av.

 

Og så har du nytt kjøkken til en brøkdel av hva det ville kosta med ny innredning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, i teorien skal de gjøre lekser på rommet. Men de trekkes mot stua, og synes det er veldig mye koseligere å sitte der. Men de skal EGENTLIG gjøre dem på rommet.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er vanskelig å kombinere lekser og måltider?

 

Vår spisestue brukes til alle måltider der,og jr har fram til videregående gjort lekser der. Jeg har sittet der og sydd, både mann og jeg har jobbet derfra etc. Ikke noe problem så lenge alle rydder etter seg vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er vanskelig å kombinere lekser og måltider?

 

Vår spisestue brukes til alle måltider der,og jr har fram til videregående gjort lekser der. Jeg har sittet der og sydd, både mann og jeg har jobbet derfra etc. Ikke noe problem så lenge alle rydder etter seg vel? :)

Samme her - spisebordet vårt er ikke bare et spisebord, det brukes til alt. :) Av og til er bare halve bordet tilgjengelig når vi skal spise middag, men da bare skyver vi unna til vi har plass nok. ;) Nå har jeg i et par uker vært knallhard og holdt bordet ryddig når det ikke er i bruk og det er veldig deilig da - godt at man slipper å rydde i et kvarter før man kan sette seg ned og bruke bordet. *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...