Gå til innhold

Trenger jeg å sy?


Norknight

Anbefalte innlegg

Er ikke altid nøye nok ved bruk av kniv type flere blad i håndtaket avbrekkbar.Ofte av orange type til 20-50 kr på Nille/Eurospar/Bunnpris o.l. Kan gjerne kalles en videreutvikling av "Stanley kniven" som var veldig populær før 1990.

 

Kappet av neglen på v pekefinger 2-3 mm inn.Både neglen og fingeren sitter på plass,men kuttet er nok minst 0,5-1,5 mm dypt.Blødde som en sil,men med 2 plaster,noe tape og hvile på snart 24 timer,bør vel både negl og finger klare seg bra? Jeg har ganske godt "grokjøtt"

 

Neglen vil vel dette av, av seg selv etter ca 1 uke? Hvor mange dager bruker neglen på å gro 1 mm? 4  eller 7?

 

"Tøffing"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde trolig ikke  giddet å dra til legevakta/legen for et slikt kutt, så sant det sluttet å blø etter en stund.

 

Jeg gjorde noe liknende faktisk i helga - men da med en smørkniv (!) Fikk et 2 cm langt kutt på innsiden av pekefingeren, akkurat  i leddet, og det gikk inn til beinet... Tenkte først at jeg måtte sy, men det stoppet å blø ganske fort - så jeg hadde på Bacimycin og plaster, og jeg ble hjemme. Jeg beveger jo fingeren hele tiden, så det er litt vanskelig å få det grodd. Er dessuten litt hoven på den fingeren i dag, så jeg ser det an et par dager. Dersom fingeren fortsetter å være hoven, eller om det blir betennelse, får jeg vel tusle avgårde til legen. Synes det er et ork å gå til legen for en sånn bagatell, men kanskje en burde gjøre det likevel?

 

Lykke til med din finger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vel så viktig å holde såret rent som å sy. Kommer det skumle bakterierer i såret er helvetet løs....

 

Men vasker du jevnlig med pyrisept/plaster og sørger for plaster vil jeg tro det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vel så viktig å holde såret rent som å sy. Kommer det skumle bakterierer i såret er helvetet løs....

 

Men vasker du jevnlig med pyrisept/plaster og sørger for plaster vil jeg tro det går bra.

Kremt... pyrisept har ikke jeg tenkt på... Får ta en omgang med pyrisept og Bacimycin i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt... pyrisept har ikke jeg tenkt på... Får ta en omgang med pyrisept og Bacimycin i ettermiddag.

 

Pyrisept, jod e.l. mente jeg.... ikke pyrisept/plaster. Mye feilskriving på meg i dag... Mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyrisept, jod e.l. mente jeg.... ikke pyrisept/plaster. Mye feilskriving på meg i dag... Mandag!

Skjønte det :-)

 

Hvordan tror du Bremykt-smør innvirker på et kutt... :-P ? Fremmer eller hindrer bakterievekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dra å sy dere, i stedet for å dille å dalle med dette selv,det kan bli infeksjoner og masse med sårene.

 

ERFARING! :)

Det var klar beskjed!

 

OK - lover at dersom ikke fingeren min blir bedre i morgen, skal jeg ringe legen i alle fall. Vil ikke ende som Alfred i Emilfilmen :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke altid nøye nok ved bruk av kniv type flere blad i håndtaket avbrekkbar.Ofte av orange type til 20-50 kr på Nille/Eurospar/Bunnpris o.l. Kan gjerne kalles en videreutvikling av "Stanley kniven" som var veldig populær før 1990.

 

Kappet av neglen på v pekefinger 2-3 mm inn.Både neglen og fingeren sitter på plass,men kuttet er nok minst 0,5-1,5 mm dypt.Blødde som en sil,men med 2 plaster,noe tape og hvile på snart 24 timer,bør vel både negl og finger klare seg bra? Jeg har ganske godt "grokjøtt"

 

Neglen vil vel dette av, av seg selv etter ca 1 uke? Hvor mange dager bruker neglen på å gro 1 mm? 4  eller 7?

 

"Tøffing"?

 

Enig med Xtra i at det viktigste for deg nå er å sørge for å holde kuttet desinfisert.

 

For noen år siden tråkka ett av barna mine på et glasskår på stranda og fikk et dypt kutt i stortåa som blødde noe voldsomt. Jeg brukte Pyrisept og plastra etter beste evne.  Dagen etter var kuttet fortsatt "sprikende", småblødde og var rødt og hovent, så jeg tok med barnet til legen. Legen sa at dette burde vært sydd, men man kan ikke sy etter etter X antall timer (husker ikke hvor mange, i vårt tilfelle var det snakk om ca 20 timer etter uhellet).

 

Nå googla jeg for sikkerhets skyld for å være sikker på at jeg ikke skriver noe som er aldeles hinsides, og fant bl.a denne artikkelen fra Den norske legeforening:

 

http://tidsskriftet.no/article/594096/

 

God bedring  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan tror du Bremykt-smør innvirker på et kutt... :-P ? Fremmer eller hindrer bakterievekst?

 

Det vet jeg virkelig ikke  :rolleyes: - men vil vel kanskje ikke anta det akkurat hindrer bakterievekst, nei.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke altid nøye nok ved bruk av kniv type flere blad i håndtaket avbrekkbar.Ofte av orange type til 20-50 kr på Nille/Eurospar/Bunnpris o.l. Kan gjerne kalles en videreutvikling av "Stanley kniven" som var veldig populær før 1990.

 

Kappet av neglen på v pekefinger 2-3 mm inn.Både neglen og fingeren sitter på plass,men kuttet er nok minst 0,5-1,5 mm dypt.Blødde som en sil,men med 2 plaster,noe tape og hvile på snart 24 timer,bør vel både negl og finger klare seg bra? Jeg har ganske godt "grokjøtt"

 

Neglen vil vel dette av, av seg selv etter ca 1 uke? Hvor mange dager bruker neglen på å gro 1 mm? 4  eller 7?

 

"Tøffing"?

Hei!

 

Jeg kappet av meg fingeren, for ca et år siden.

 

Satte den tilbake og bandasjerte, det gikk bra, jeg har lite følelse i fingertuppen, men den sitter på:-)

 

Men inni mellom får jeg forferdelige nervesmerter, i den fingeren, tror det har noe med avkuttingen å gjøre.

 

Da jeg kom til apoteket mente de det måtte syes, da jeg tenkte meg om skjønte jeg at det er ca 50 % sjanse for at fingertuppen blir sittende på, og det skjedde, det er fint. Bortsett fra smertene som kommer av og til og som jeg tror har med avkuttingen å gjøre.

 

Det var komisk, blod i hele kjøkkenet :-) vil dere ha vannmelon sa jeg til barna og fordi de sa ja, ble det rødt :D Jeg kuttet med et drapsvåpen av en kniv av meg fingertuppen, jeg hylte da, men nå ler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...