Gå til innhold

Skal vi måtte passe oss for hva vi sier til behandler?


Gjest

Anbefalte innlegg

Det skal som sagt mye til før det du sier til behandler får juridiske konsekvenser for deg. At du noen ganger skader deg selv, for eksempel, vil jo ikke ha noen juridiske konsekvenser uansett hvem du sier det til.

.

 

Etter nyeste versjon av førerkortforskriften m/veileder, _kan_ selvskading anses som relevant. Jeg tror noe av usikkerheten som fremkommer i tråder som dette, at det er mange som har noe problemer med selvskading og impulsivitet, og at det hersker usikkerhet mht hvor grensen går før helsekravet kan sies å ikke være oppfylt.

 

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/retningslinjer-for-fylkesmennene-ved-behandling-av-forerkortsaker-/Publikasjoner/retningslinjer-for-fylkesmennene-ved-behandling-av-forerkortsaker.pdf

Her fra siteres:

''Hvis en ikke-psykotisk psykisk lidelse medfører personlighetsavvik, impulsivitet eller andre symptomer som nedsetter kjøreevnen og reduserer trafikksikkerheten, medfører det at forskriftens helsekrav ikke er oppfylt. Dette kan for eksempel gjelde depressiv impulspreget suicidalitet.''

 

Her vil sannsynligvis fylkesmannen legge stor vekt på behandlers vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • meaningfull

    14

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • ISW

    4

  • motorPrøysen

    3

Det skal ingenting for å miste førerkortet. Jeg mistet det kun fordi det ble meldt inn at jeg hadde vært innlagt for mani flere mnd før. Jeg hadde aldri satt meg bak rattet mens jeg var manisk og la meg inn frivillig fordi jeg skjønte jeg måtte ha hjelp. Venner sier jeg er en trygg sjåfør. Og nå er jeg uten førerkort. Venter på svar fra søknad om dispensasjon, men tror nok jeg får avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal som sagt mye til før det du sier til behandler får juridiske konsekvenser for deg. At du noen ganger skader deg selv, for eksempel, vil jo ikke ha noen juridiske konsekvenser uansett hvem du sier det til.

 

Jeg oppfatter deg mer i retning av at du er redd behandler skal dømme deg for det du sier eller gjør. Hva andre mennesker tenker om oss er det fint lite vi kan gjøre noe med, men for de aller fleste behandlere er det et ideal å ikke være dømmende eller moraliserende overfor pasienter.

 

Du bør ta opp med behandleren din at dette er noe du tenker på og i hvilke situasjoner denne bekymringen dukker opp.

Jeg har vært redd for førerkortet siden de nye forskriftene kom. Jeg vet at selvskading blir sett på av enkelte som at du dermed også må være ustabil i trafikken.  Noe som ikke stemmer.  Ellers er det begrensninger på beroligende, og mange andre symtomer på psykiske lidelser.  Da er det kanskje ikke så merkelig at en blir utrygg på det en har sagt.  Jeg tror at disse nye forskriftene har ødelagt en del av tilliten pasientene har til behandler. Jeg tror ikke det bare er jeg som har blitt usikker på hvor mye jeg kan si, men jeg reagerer kanskje litt mer enn mesteparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ingenting for å miste førerkortet. Jeg mistet det kun fordi det ble meldt inn at jeg hadde vært innlagt for mani flere mnd før. Jeg hadde aldri satt meg bak rattet mens jeg var manisk og la meg inn frivillig fordi jeg skjønte jeg måtte ha hjelp. Venner sier jeg er en trygg sjåfør. Og nå er jeg uten førerkort. Venter på svar fra søknad om dispensasjon, men tror nok jeg får avslag.

Begynte du på medisiner for å forebygge ny mani?  Mistet du da likevel førerkortet?  Jeg har mange ganger inntrykk av at denne verden er kun for de fullkomne.  At det noen ganger er det rette forstår jeg, men jeg tror de tar førerkortet fra mange bare for å være på den sikre siden.

 

Noen som drikker alkohol kjører i påvirket tilstand.  Skal en da ta førerkortet fra alle som drikker alkohol for å være på den sikre siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på cisordinol som jeg ser flere her kjører bil med! Nå bruker jeg abilify og det skal ikke gjøre noe med kjøreevnen ifølge psykiater.

Hvis disse medisinene skal forebygge nye manier så synes jeg det er merkelig at du skal ha mistet førerkortet på grunn av en mani.  Og særlig når du ikke engang kjørte mens du var manisk. Håper du får dispensasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis disse medisinene skal forebygge nye manier så synes jeg det er merkelig at du skal ha mistet førerkortet på grunn av en mani.  Og særlig når du ikke engang kjørte mens du var manisk. Håper du får dispensasjon.

Takk :) Det håper jeg og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
meaningfull

Stort, stort hån mot mennesker dette.

 

Foreslår at vi får i gang skikkelig politisk diskusjon på dette... De ødelegger jo livene til folk i stedet for å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Hvorfor trekker du opp masse gamle tråder bare for å utbasunere ditt hat mot psykiatrien?

Hvorfor må du kommentere som en galning her inne på det jeg legger ut? Idiot. 

Slutt forfølg meg. Jeg fant disse trådene via Google søk, din tulling. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du kommentere som en galning her inne på det jeg legger ut? Idiot. 

Slutt forfølg meg. Jeg fant disse trådene via Google søk, din tulling. 

 

 

Med all utageringen din tror jeg psykiatrien har helt rett når de ikke lar deg kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du er en kronisk idiot issomethingwrong :) Vennligst ikke svar mer på mine innlegg. 

Vi har gjennom årene hatt mange friske diskusjoner, uenighet og sterke følelser her på DOL. Tross dette kan jeg bare huske et fåtall ganger hvor en har falt ned på det nivå å kalle andre for idioter og galninger.

Det styreker ikke din sak at du fører diskusjonen med et slikt språk. Tvert imot får en mistanke om at det er gode grunner for at du ikke bør kjøre bil enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har gjennom årene hatt mange friske diskusjoner, uenighet og sterke følelser her på DOL. Tross dette kan jeg bare huske et fåtall ganger hvor en har falt ned på det nivå å kalle andre for idioter og galninger.

Det styreker ikke din sak at du fører diskusjonen med et slikt språk. Tvert imot får en mistanke om at det er gode grunner for at du ikke bør kjøre bil enda.

Det er bra dere som leder forumet sier fra om slikt. Det er ikke trivelig å ha det slik. Håper dere fortsetter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Nils Håvard Dahl, vedkommende kan passe sine egne saker :-) Og dine subjektive meninger kan du ha for deg selv.

Alltid noen nettroll som skal blande seg.. 

Endret av meaningfull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nils Håvard Dahl, vedkommende kan passe sine egne saker :-) Og dine subjektive meninger kan du ha for deg selv.

Alltid noen nettroll som skal blande seg.. 

Alle har sine subjektive meninger. Hvis alle holder dem for seg selv, blir det ingen diskusjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Greitnok, men her var det altså et menneske som bevisst angriper meg pga jeg svarer i en tråd jeg har funnet på Google. 

Jeg er ikke her for å lage kvalm, men for å ta opp kampen mot disse altfor strenge reglene. 

Har lite tålmodighet til å sitte dikkedare med slike folk som det der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greitnok, men her var det altså et menneske som bevisst angriper meg pga jeg svarer i en tråd jeg har funnet på Google. 

Jeg er ikke her for å lage kvalm, men for å ta opp kampen mot disse altfor strenge reglene. 

Har lite tålmodighet til å sitte dikkedare med slike folk som det der.  

 

Egentlig hadde jeg bestemt meg for å ignorere alt du skrev fra i går av. Jeg mener at jeg har andre ting å bruke tiden på enn å ha usaklige diskusjoner med deg, hvor du bruker ufine ord. Men siden NHD med flere har involvert seg, så skriver jeg dette:

 

Det jeg reagerte på, var to ting.

 

1. At du kaller alle som er uenige med deg for tullinger, idioter, osv. Det gjelder ikke bare meg. Du fikk et godt og voksent svar av Gargamel i en annen tråd, hvorpå du kaller vedkommende for en tulling bare fordi du ikke var enig. Du var også særdeles spydig mot NHD ("Å herlig, nok en psykiater"). Siden du er helt ny her, så er det lett å oppfatte at du bare har googlet ett eller annet, funnet DOL og funnet ut at du skal komme hit for å lage kvalm og bråk.

 

2. Det bør være unødvendig å trekke opp tråder fra 2013 (som denne) bare fordi du finner de på Google. Vedkommende i denne tråden spør ikke nødvendigvis om dine meninger rundt førerkortreglene (som for øvrig ikke styres av psykiatrien) - og det er ikke gitt at vedkommende er interessert i din hatpropaganda rundt psykiatrien. Du kan i alle fall samle alt i en (egen) tråd.

 

Jeg benekter selvsagt ikke at det gjøres feil i psykiatrien. Men psykiatrien er også en del av det norske helsevesen som har hjulpet utrolig mange mennesker til å komme seg tilbake til et bedre liv. I din "hatpropaganda" blir du altfor ensidig. Det hjelper ikke i "kampen din" å skrive mest mulig stygt om psykiatrien på DOL. Kampen din er utelukkende politisk, så du må ta den med helsemyndighetene. Ikke skyt budbringeren (i dette tilfellet psykiatrien).

 

Lykke til videre.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke her for å lage kvalm, men for å ta opp kampen mot disse altfor strenge reglene. 

 

Hvis man skal føre en kamp mot myndigheter eller andre seriøse motstandere, er det svært viktig å bruke et språk som gir et seriøst inntrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha sertifikat er ingen rettighet for noen.  Mine kjære og jeg ferdes på veien og ønsker ikke å bli satt i farlige situasjoner av mennesker som er for syke - eller tar for sterke medisiner - til at de fyller karvene for å inneha førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...