Gå til innhold

Skal vi måtte passe oss for hva vi sier til behandler?


Gjest

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Hvis man skal føre en kamp mot myndigheter eller andre seriøse motstandere, er det svært viktig å bruke et språk som gir et seriøst inntrykk. 

100 % enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • meaningfull

    14

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • ISW

    4

  • motorPrøysen

    3

Har lite tålmodighet til å sitte dikkedare med slike folk som det der.  

 

En logisk konsekvens av det du sier her, ville være å unnlate å svare det du kaller "slike folk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha hatt mani gjør deg ikke farlig i trafikken

Satte meg ikke bak rattet som manisk

Skal du først være farlig er det mangel på bil, ikke sertifikat som gjør utslaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

issomethingwrong, dette var jo relevant i forhold innlegget til trådstarter. Psykiaterne er noen store sladrenisser, skal jo ikke være slik at når man kommer til psykiater så skal man være redd for hva man sier, men det må man da tydeligvis.

At du kommer hopper på meg her også, og begynner fjase om at jeg ikke er skikket osv var et direkte angrep. Det samme gjaldt den suveren psykiateren som virker i dette forumet, så det hele opplevdes ganske pussig for meg. 

Jeg stiller seriøst spørsmålstegn med hvor mange psykiatrien egentlig hjelper... Utelukkende er det ihvertfall rom for store, store forbedringer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

issomethingwrong, dette var jo relevant i forhold innlegget til trådstarter. Psykiaterne er noen store sladrenisser, skal jo ikke være slik at når man kommer til psykiater så skal man være redd for hva man sier, men det må man da tydeligvis.

At du kommer hopper på meg her også, og begynner fjase om at jeg ikke er skikket osv var et direkte angrep. Det samme gjaldt den suveren psykiateren som virker i dette forumet, så det hele opplevdes ganske pussig for meg. 

Jeg stiller seriøst spørsmålstegn med hvor mange psykiatrien egentlig hjelper... Utelukkende er det ihvertfall rom for store, store forbedringer. 

 

Det er alltid rom for forbedringer, og psykiatrien er langt fra feilfri. Men å kalle ISW en idiot var usaklig, han var jo ikke frekk med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Tja akkurat ordvalget "idiot" og også "tulling" kan kanskje diskuteres, beklager, men vedkommende trenger ihvertfall ikke forfølge meg og blande seg inn som en eller annen autorativ stalker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja akkurat ordvalget "idiot" og også "tulling" kan kanskje diskuteres, beklager, men vedkommende trenger ihvertfall ikke forfølge meg og blande seg inn som en eller annen autorativ stalker. 

 

Det var sikkert ikke nødvendig av meg å kommentere så mye av det du skriver. Jeg har allerede forklart hva jeg mener, men jeg kan forsåvidt beklage det. 

 

Til noe mer konstruktivt; som tidligere nevnt er reglene for førerkort stort sett politisk skapt. Legene håndhever bare reglene slik de er. De må jo forholde seg til dem. På samme måte som advokater som forsvarer kriminelle (f.eks Brynjar Meling og Geir Lippestad) - det nytter ikke å kalle de for drittsekker. De gjør bare jobben sin, hvis man er uenig med systemet må man heller angripe det.

 

Personlig synes jeg (uten at det egentlig har noen betydning) at det å kjøre bil er noe som kan medføre enorm risiko hvis de som kjører ikke 100% er ved sine fulle fem. Hvor mange eksempler har vi ikke på de som kjører i ruspåvirket tilstand og dreper uskyldige, eller som følge av psykoser, eller som tar med seg uskyldige i døden ved depressiv suicidalitet (kræsjer bilen med vilje i motgående trafikk), osv. Andre trafikanter, gående såvel som kjørende, har rett til et trygt trafikkbilde og derfor synes jeg det er bra at det tas forhåndsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sikkert ikke nødvendig av meg å kommentere så mye av det du skriver. Jeg har allerede forklart hva jeg mener, men jeg kan forsåvidt beklage det. 

 

Til noe mer konstruktivt; som tidligere nevnt er reglene for førerkort stort sett politisk skapt. Legene håndhever bare reglene slik de er. De må jo forholde seg til dem. På samme måte som advokater som forsvarer kriminelle (f.eks Brynjar Meling og Geir Lippestad) - det nytter ikke å kalle de for drittsekker. De gjør bare jobben sin, hvis man er uenig med systemet må man heller angripe det.

 

Personlig synes jeg (uten at det egentlig har noen betydning) at det å kjøre bil er noe som kan medføre enorm risiko hvis de som kjører ikke 100% er ved sine fulle fem. Hvor mange eksempler har vi ikke på de som kjører i ruspåvirket tilstand og dreper uskyldige, eller som følge av psykoser, eller som tar med seg uskyldige i døden ved depressiv suicidalitet (kræsjer bilen med vilje i motgående trafikk), osv. Andre trafikanter, gående såvel som kjørende, har rett til et trygt trafikkbilde og derfor synes jeg det er bra at det tas forhåndsregler.

Jeg har en liten tilleggskommentar: I praksis er det neppe treffende å si at legene kun håndhever reglene "slik de er". Bare ut i fra tilfeldige historier jeg kjenner til, så vet jeg at det er en enorm variasjon mht hvor forpliktet legene føler seg i forhold til å følge opp dette regelverket. Det betyr at den enkelte pasient risikerer at det er opp til den enkelte psykiater hvorvidt relevante forhold meldes til fylkesmannen eller ikke. Dessverre virker det som om ikke ubetydelige innslag av "trynefaktor" er involvert. Dette har mange uheldige sider, blant andre den at regelverket kanskje ikke får den oppmerksomheten det fortjener. Så lenge mange pasienter ikke blir utsatt for "bokstavtro" fortolkning av regelverket, så vil det også bli mange færre pasienter til evt. å påpeke urimelige virkninger av regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Unnskyldning godtatt.

Jeg skjønner det. Beklager at psykiaterne får mitt store hat her, skjønner de gjør så godt de kan, men mennesker er mye mer avanserte enn det psykiaterne legger opp til, og når det er slik at det å gå til en psykiater fører til at folk får en enda vanskeligere livssituasjon så er det ikke bra.

I mitt tilfelle er det den ekstremt lange karanteneperioden jeg angriper. Helt enig med at man ikke bør ferdes ute i trafikken om man ikke er stabil, men å drive straffe folk i 6-12 mnder eller lengre i etterkant = ikke bra. At dette igjen skal være opptil en psykiater å vurdere pga de mener at man ikke har sykdomsinnsikt pga man ikke vil ta de giftige og kjemisk lobotomerende pillene deres, blir bare helt feil. 

Psykiatere og psykologer skal være der utelukkende for å virkelig hjelpe folk, men i de fleste tilfeller ser det ut som de er mer opptatt av å poppe piller, og evner å forvirre og frustrere pasientene mer enn de faktisk hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Jeg har en liten tilleggskommentar: I praksis er det neppe treffende å si at legene kun håndhever reglene "slik de er". Bare ut i fra tilfeldige historier jeg kjenner til, så vet jeg at det er en enorm variasjon mht hvor forpliktet legene føler seg i forhold til å følge opp dette regelverket. Det betyr at den enkelte pasient risikerer at det er opp til den enkelte psykiater hvorvidt relevante forhold meldes til fylkesmannen eller ikke. Dessverre virker det som om ikke ubetydelige innslag av "trynefaktor" er involvert. Dette har mange uheldige sider, blant andre den at regelverket kanskje ikke får den oppmerksomheten det fortjener. Så lenge mange pasienter ikke blir utsatt for "bokstavtro" fortolkning av regelverket, så vil det også bli mange færre pasienter til evt. å påpeke urimelige virkninger av regelverket.

Helt enig i dette frosken. I mitt tilfelle så virket det nesten som psykiateren på sykehuset "godtet" seg når han innførte dette. Han var da overpsykiater, og den aktive / "faste" psykiateren jeg hadde hadde da aldri hørt om dette før. 

Skal noen, så bør da ALLE med ulike diagnoser bli fratatt dette, og komme inn i samme vurderingsløp. Forskjellsbehandling skal man ikke godta.

Endret av meaningfull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Tja akkurat ordvalget "idiot" og også "tulling" kan kanskje diskuteres, beklager, men vedkommende trenger ihvertfall ikke forfølge meg og blande seg inn som en eller annen autorativ stalker. 

Når du beklager det er det jo ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
meaningfull

Direkte relatert til tittelen på denne tråden, så har jeg nå selv konkludert med at jeg ikke vil anbefale noen å ta kontakt med psykiatrien.

Det er synd å si, men tatt i betraktning så mye problemer de skaper for folk så er det rett og slett ikke verdt det. Bedre å finne en god og oppegående / empatisk venn å prate med. Er slike man trenger.

 

Ellers kjapp update: Merker jeg både blir deppa og nesten suicidial av dette førerkort-bestyret. Å tenke på at de må observere meg kanskje 2 ganger i opp mot 5 år før jeg skal bli helt fri og slipper å søke dispensjon er direkte deprimerende. 

Totalt meningsløst. Bedre å ha et aktivt system som kicker inn når man er syk, og så at man får tilbake lappen når tilstanden er normalisert igjen. Psykiatere er noen store bedrevitere, og på meg så ødelegger og forstyrrer de faktisk mye mer enn de gjør godt. Folk har ikke godt av å gå rundt tenke på alle diagnosene og tankene / alle gode rådene som psykiaterne måtte ha... 

Igjen: Det vi trenger er ekte gode mennesker som ikke tar betalt for å gi råd, og som evner å vise ekte empati. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Direkte relatert til tittelen på denne tråden, så har jeg nå selv konkludert med at jeg ikke vil anbefale noen å ta kontakt med psykiatrien.

Det er synd å si, men tatt i betraktning så mye problemer de skaper for folk så er det rett og slett ikke verdt det. Bedre å finne en god og oppegående / empatisk venn å prate med. Er slike man trenger.

 

Ellers kjapp update: Merker jeg både blir deppa og nesten suicidial av dette førerkort-bestyret. Å tenke på at de må observere meg kanskje 2 ganger i opp mot 5 år før jeg skal bli helt fri og slipper å søke dispensjon er direkte deprimerende. 

Totalt meningsløst. Bedre å ha et aktivt system som kicker inn når man er syk, og så at man får tilbake lappen når tilstanden er normalisert igjen. Psykiatere er noen store bedrevitere, og på meg så ødelegger og forstyrrer de faktisk mye mer enn de gjør godt. Folk har ikke godt av å gå rundt tenke på alle diagnosene og tankene / alle gode rådene som psykiaterne måtte ha... 

Igjen: Det vi trenger er ekte gode mennesker som ikke tar betalt for å gi råd, og som evner å vise ekte empati. 

 

Hei!

 

Jeg tror man kan være heldig og uheldig i møte med psykiatrien,

 

Jeg faller selv ut, muligens abscenser, og har ikke lagt skjul på dette,

 

det ser ingen psykiatere som grunn for å varsle meg inn,

 

Jeg var bekymret for det, veldig , da en eeg viste tydelige forstyrrelser,

 

Som deg ville det medført enorme konsekvenser for meg å miste sertifikatet, det måtte bety mange TT kort og mange skolekjøringer. Jeg har ting godt under kontroll, mine bortfall er mulig å mestre, dvs jeg kan kun kjøre bil når uthvilt,

 

det er verken nevrologer og psykiatere i tvil om at jeg overholder.

 

De ser på helheten, og to psykiatere sa at det ikke er noe problem da jeg utviser god selvinnsikt.

 

Nå går ikke jeg på faste medisiner som virker sløvende, men jeg skriver dette fordi å kjøre med autisme, også medfører risiko, som må vurderes, mange av oss  har tics, epileptisk aktivitet, bortfall/fjernhet, ekstremt rigiditet som også kan skape trafikkfarlige situasjoner hvis man ikke klarer lære seg/ mestre økt fleksibilitet.

 

Jeg syns vel som deg at raskere saksbehandling, slik at ikke livet "stopper" er viktig, de fleste er avhengig av å kjøre i dag, enten man har barn som skal transporteres, eller jobb, eller bor steder der offentlig kommunikasjon ikke er så god.

 

Det er synd regelverket slår så urettferdig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Direkte relatert til tittelen på denne tråden, så har jeg nå selv konkludert med at jeg ikke vil anbefale noen å ta kontakt med psykiatrien.

Det er synd å si, men tatt i betraktning så mye problemer de skaper for folk så er det rett og slett ikke verdt det. Bedre å finne en god og oppegående / empatisk venn å prate med. Er slike man trenger.

 

Ellers kjapp update: Merker jeg både blir deppa og nesten suicidial av dette førerkort-bestyret. Å tenke på at de må observere meg kanskje 2 ganger i opp mot 5 år før jeg skal bli helt fri og slipper å søke dispensjon er direkte deprimerende. 

Totalt meningsløst. Bedre å ha et aktivt system som kicker inn når man er syk, og så at man får tilbake lappen når tilstanden er normalisert igjen. Psykiatere er noen store bedrevitere, og på meg så ødelegger og forstyrrer de faktisk mye mer enn de gjør godt. Folk har ikke godt av å gå rundt tenke på alle diagnosene og tankene / alle gode rådene som psykiaterne måtte ha... 

Igjen: Det vi trenger er ekte gode mennesker som ikke tar betalt for å gi råd, og som evner å vise ekte empati.

Dette synes jeg er vanskelig. Når jeg eller noen av mine har trengt hjelp på noe vis, har jeg alltid hatt angst for at det jeg sier engang skal bli brukt mot meg. Jeg skifter mye mellom hvor mye jeg skal si til behandler pga førerkortet. Spesielt når jeg leser slik som dette så angrer jeg over hva jeg har sagt. Prøver å finne en balansegang.

Anonymous poster hash: 0e75f...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Takk for svar :) 

Det samme har jo jeg også, man bør ikke kjøre når man er ustabil, og har man selvinnsikt nok til det, så bør det være greit. 

Har dessverre akkurat slike følger "livet stopper opp", og alt blir bare 1000 ganger mer upraktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Dette synes jeg er vanskelig. Når jeg eller noen av mine har trengt hjelp på noe vis, har jeg alltid hatt angst for at det jeg sier engang skal bli brukt mot meg. Jeg skifter mye mellom hvor mye jeg skal si til behandler pga førerkortet. Spesielt når jeg leser slik som dette så angrer jeg over hva jeg har sagt. Prøver å finne en balansegang.

Anonymous poster hash: 0e75f...378

Hmm, er en liten "mølje" dette her... Tror nok ikke alle psykiatere vil bruke det mot en om man forteller og legger ut hvordan man virkelig har det, men å ha litt kontroll på hva man faktisk sier til disse (itilfelle enkelte av de faktisk skulle gjøre det) må jeg dessverre bare anbefale. 

Ser også at psykiatrien har en lei tendens til å ta fra folk livsgnisten, og at man liksom ikke skal være litt peaked eller deprimert - og uvanlig. Da er man visst ikke frisk. Tenk om det faktisk er AKKURAT slik vi er ? Kommer det noen som skal presse oss inn i et kjedelig A4-nivå, og stapper i oss med alle mulige formaninger om hva vi skal tenke og ikke. Kanskje litt klønete formulert, men merker defintivt tendensene til de tankene og "feeling" der, både med meg og med andre som har gått til psykolog/psykiater. Jeg kjøper det ikke helt... :) 

Uansett et altfor uintelligent og firkanta regelverk på dette pr. i dag. Håper de en dag vil skjønne dette også, de som bestemmer at det skal være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så tror jeg det,  for en kjenner vanligvis ikke til den holdning  som en behandler har til kjærlighet, religion og politikk.

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Tror ikke de har så mye takhøyde og forståelse for slikt, nei. Drept livsmagien - og det er antagligvis derfor mange har et så distansert forhold til psykiatri også. 

Tenker man LITT utenfor boksen så dømmer de det nedom og hjem... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...