Gå til innhold

Diagonose- utredning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har etter ICD-10: F 33.1 (moderat)- flere episoder fra 08-11 hvor alle har vært moderate. MINI har vist hypomane symptomer (pengebruk) og legen satte ICD-10: F63.8, i 2011. 

Har aldri kommet så langt at jeg har fått en skikkelig utredning. Dog har jeg snakket med psykolog og lege om at det er en stor sannsynlighet for BP i en eller annen form. Grunnet flere depresjoner og ingen klare dokumenterte hypomane episoder. Hvertfall ikke siste året da jeg ikke har gått til psykolog. 

Har ved flere anledninger spurt og gravd litt her på forum i forhold til de ulike BP diagnosene som finnes, gjelder forsåvidt  også medisinene Lamictal, Wellbutrin og Seroquell. 

Det som jeg kanskje føler stemmer beste i forhold til en BP diagnose er Mixed state, det står det svært lite om på nettet eller i ICD. 

Hvor vanskelig er det å avdekke en bipolar diagnose ved utredning ? 

Finnes det andre diagnoser som ofte blir forvekslet med BP ? 

Hvor vanlig er det med rastløshet og konsentrasjonsvansker ? Kan sitte og høre på en person snakke så faller jeg sakte men sikkert ut av samtalen. Da kan jeg ta meg selv i å ha vært "borte" i 30 sekunder mens personen har snakket. Det skjer svært ofte i det daglige liv og blir spesielt synlig på forelesninger eller i når jeg er med venner. Tankene vadrer avgårde og tenker på alt annet enn det jeg skal gjøre der og da. Vanskelig for å fokusere på å få gjennomført skolearbeid.

Hvis jeg første kommer i gang gjøre jeg en oppgave så omstendig at det ikke er hensiktsmessig. Glemmer tiden og kan bli veldig oppslukt. 

Ble dette innlegget veldig langt, men men.. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du skriver i første avsnitt at du har gjentatte depresjoner og minst en hypoman episode. Dersom dette er korrekt, har du bipolar lidelse type 2.

Å miste kosentrasjonen i noen sekunder er svært vanlig og er ikke i seg selv tegn på noen psykisk lidelse.

Skrevet

Denne oppstemtheten opplever jeg som eufori ofte uten begrensinger - impulsen til å gjøre noe plutselig (oftest bruke penger) kan komme en dag hvor jeg har vært veldig nedfor. Stemningen kan gjerne vare noen timer eller veksler etter noen minutter sammen med denne nedstemtheten. og mens dette pågår merker jeg at jeg kan miste litt bakkekontakt. 

Nedstemtheten ligger i bunn, og siste året har det ikke vært noe annet enn milde episoder av depresjon.

Vet ikke om dette har noe som helst for å si ? Og jeg skjønner at det kanskje er håpløst for deg å si noe videre om akkurat dette. 

Takk for svar :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Et av kriteriene for hypoman episode er en varighet på minst 4 døgn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...