påskelilje Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Det med mat vs sex/ sex appeal er interessant, og dette ser vi faktisk også her inne innimellom Det med mat og moral er ikke nytt, og sjokolade er ett av mange gode eksempler her. Sjokolade har gått fra å omtales som sunt via usunt til syndig en rekke ganger siden feks Nidar startet produksjoen tidlig forrige århundre, og innføringen av sukkerskatt er et av flere virkemidler staten har brukt gjennom denne endringen. Tenk også på hva Fedon & lavkarbo-misjonærene har gjort med poteten - den har gått fra å være applaudert og ønsket som en av "fem om dagen" til å omtrent få skylden for vår tids fedmeepedemi. Sosiolog Runar Døving har forresten skrevet en interessant avhandling om mat, matkultur og normalitet, og fant at diskurser rundt mat er svært seiglivede. En kioskpølse/ tynnpølse kan ha samme ingredienser som kjøttpølse/ tykkpølse feks, men regnes likevel som litt lettvint og usunt som middagsmat feks. Tynnpølse er og blir junk for folk, mens tykkpølse er middag hehe... Men veldig enig med deg - dette er interessant! Dette er jo interessant å diskutere :-) Mat er i alle fall mer enn kun næringsstoffer... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/396601-diett-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-dere-er-borte/page/4/#findComment-3522007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Men anser du ikke selve måltidet som en del av den sosiale sammenkomsten? Ikke nødvendigvis. Jeg synes det er meningsløst om folk skal føle at de ikke er velkommen om de ikke ønsker å spise f.eks. dessert eller kaker. For meg er det akkurat like meningsløst som at folk ikke kan komme hvis de ikke vil drikke vin. Jeg mener man kan sitte rundt et bord og ha det svært hyggelig sammen uavhengig hvor mye og hva hver enkelt spiser. Jeg tenker at det er samtalen rundt bordet som er det sentrale, ikke maten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/396601-diett-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-dere-er-borte/page/4/#findComment-3522008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Ikke nødvendigvis. Jeg synes det er meningsløst om folk skal føle at de ikke er velkommen om de ikke ønsker å spise f.eks. dessert eller kaker. For meg er det akkurat like meningsløst som at folk ikke kan komme hvis de ikke vil drikke vin. Jeg mener man kan sitte rundt et bord og ha det svært hyggelig sammen uavhengig hvor mye og hva hver enkelt spiser. Jeg tenker at det er samtalen rundt bordet som er det sentrale, ikke maten. Støttes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/396601-diett-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-dere-er-borte/page/4/#findComment-3522014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Jeg synes også man kan gi noen signaler på forhånd dersom man vet man er eneste gjest, men om min gjest hadde glemt å si fra, så ville jeg fortsatt ikke ønsket at vedkommende verket drakk eller spiste for min skyld. Det er nok lettere å si at en bør si ifra, enn det er å gjøre det. Jeg skal selv ut på besøk og begynte å tenke på at det kanskje blir servert sterk mat. Jeg har alltid vært glad i sterk mat og det vet hun, men nå er jeg så sår i munnen at det blir smertefullt. Jeg burde kanskje gitt beskjed om det, men må ærlig innrømme at det får jeg meg ikke til å gjøre. Så hvis det blir servert sterk mat så blir det bare grønn salat på meg. Men hadde jeg gitt beskjed så kunne hun tatt hensyn til det så jeg kunne spise alt. Det er nok det vertinnen hadde likt best. Jeg skrev det jo selv lenger oppe at jeg hadde ønsket gjesten ga beskjed på forhånd hvis det er noe hun ikke skal/kan spise. Jeg skriver dette bare for å vise at det ikke alltid er like lett i praksis og gjøre det en egentlig burde gjort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/396601-diett-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-dere-er-borte/page/4/#findComment-3522045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Det er nok lettere å si at en bør si ifra, enn det er å gjøre det. Jeg skal selv ut på besøk og begynte å tenke på at det kanskje blir servert sterk mat. Jeg har alltid vært glad i sterk mat og det vet hun, men nå er jeg så sår i munnen at det blir smertefullt. Jeg burde kanskje gitt beskjed om det, men må ærlig innrømme at det får jeg meg ikke til å gjøre. Så hvis det blir servert sterk mat så blir det bare grønn salat på meg. Men hadde jeg gitt beskjed så kunne hun tatt hensyn til det så jeg kunne spise alt. Det er nok det vertinnen hadde likt best. Jeg skrev det jo selv lenger oppe at jeg hadde ønsket gjesten ga beskjed på forhånd hvis det er noe hun ikke skal/kan spise. Jeg skriver dette bare for å vise at det ikke alltid er like lett i praksis og gjøre det en egentlig burde gjort. Jeg er veldig enig med deg og kjenner meg igjen i det du forteller. Selv er jeg allergisk mot en bestemt grønnsak, og den kan være vanskelig å oppdage i gryteretter, pizza etc. Jeg har prøvd å gi beskjed på forhånd, men som regel glemmer de det. Eller så blir det veldig mye snakk og oppmerksomhet omkring dette, noe jeg misliker sterkt. "Går det an å være allergisk mot det, da, det har jeg aldri hørt om", sier folk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/396601-diett-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-dere-er-borte/page/4/#findComment-3522059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Jeg er veldig enig med deg og kjenner meg igjen i det du forteller. Selv er jeg allergisk mot en bestemt grønnsak, og den kan være vanskelig å oppdage i gryteretter, pizza etc. Jeg har prøvd å gi beskjed på forhånd, men som regel glemmer de det. Eller så blir det veldig mye snakk og oppmerksomhet omkring dette, noe jeg misliker sterkt. "Går det an å være allergisk mot det, da, det har jeg aldri hørt om", sier folk. Akkurat det samme er det med mannen min. I tillegg til at han ikke tåler stekt kjøtt, tåler han ikke sopp og paprika, og disse to ingrediensene er ofte gjemt i sauser og gryteretter, og vanskelig å oppdage. Er det store biter i salaten, kan han ta det ut, men er det kokt inn i saus og gryterett, risikerer han å bli dårlig selv om han tar ut synlige biter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/396601-diett-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-dere-er-borte/page/4/#findComment-3522116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.