Gå til innhold

diett, hva gjør dere når dere er borte?


sitronsommerfugl

Anbefalte innlegg

Det med mat vs sex/ sex appeal er interessant, og dette ser vi faktisk også her inne innimellom ;)

 

Det med mat og moral er ikke nytt, og sjokolade er ett av mange gode eksempler her. Sjokolade har gått fra å omtales som sunt via usunt til syndig en rekke ganger siden feks Nidar startet produksjoen tidlig forrige århundre, og innføringen av sukkerskatt er et av flere virkemidler staten har brukt gjennom denne endringen. Tenk også på hva Fedon & lavkarbo-misjonærene har gjort med poteten - den har gått fra å være applaudert og ønsket som en av "fem om dagen" til å omtrent få skylden for vår tids fedmeepedemi.

 

Sosiolog Runar Døving har forresten skrevet en interessant avhandling om mat, matkultur og normalitet, og fant at diskurser rundt mat er svært seiglivede. En kioskpølse/ tynnpølse kan ha samme ingredienser som kjøttpølse/ tykkpølse feks, men regnes likevel som litt lettvint og usunt som middagsmat feks. Tynnpølse er og blir junk for folk, mens tykkpølse er middag hehe... :)

 

Men veldig enig med deg - dette er interessant!

Dette er jo interessant å diskutere :-)

 

Mat er i alle fall mer enn kun næringsstoffer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Kayia

    13

  • frosken

    9

  • Karamellis

    8

  • Lillemus

    7

Mest aktive i denne tråden

Men anser du ikke selve måltidet som en del av den sosiale sammenkomsten?

Ikke nødvendigvis. Jeg synes det er meningsløst om folk skal føle at de ikke er velkommen om de ikke ønsker å spise f.eks. dessert eller kaker. For meg er det akkurat like meningsløst som at folk ikke kan komme hvis de ikke vil drikke vin.

 

Jeg mener man kan sitte rundt et bord og ha det svært hyggelig sammen uavhengig hvor mye og hva hver enkelt spiser. Jeg tenker at det er samtalen rundt bordet som er det sentrale, ikke maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Jeg synes det er meningsløst om folk skal føle at de ikke er velkommen om de ikke ønsker å spise f.eks. dessert eller kaker. For meg er det akkurat like meningsløst som at folk ikke kan komme hvis de ikke vil drikke vin.

 

Jeg mener man kan sitte rundt et bord og ha det svært hyggelig sammen uavhengig hvor mye og hva hver enkelt spiser. Jeg tenker at det er samtalen rundt bordet som er det sentrale, ikke maten.

 

Støttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også man kan gi noen signaler på forhånd dersom man vet man er eneste gjest, men om min gjest hadde glemt å si fra, så ville jeg fortsatt ikke ønsket at vedkommende verket drakk eller spiste for min skyld.

Det er nok lettere å si at en bør si ifra, enn det er å gjøre det.  Jeg skal selv ut på besøk og begynte å tenke på at det kanskje blir servert sterk mat.  Jeg har alltid vært glad i sterk mat og det vet hun, men nå er jeg så sår i munnen at det blir smertefullt.  Jeg burde kanskje gitt beskjed om det, men må ærlig innrømme at det får jeg meg ikke til å gjøre.  Så hvis det blir servert sterk mat så blir det bare grønn salat på meg.  Men hadde jeg gitt beskjed så kunne hun tatt hensyn til det så jeg kunne spise alt.  Det er nok det vertinnen hadde likt best. Jeg skrev det jo selv lenger oppe at jeg hadde ønsket gjesten ga beskjed på forhånd  hvis det er noe hun ikke skal/kan spise.

 

Jeg skriver dette bare for å vise at det ikke alltid er like lett i praksis og gjøre det en egentlig burde gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lettere å si at en bør si ifra, enn det er å gjøre det.  Jeg skal selv ut på besøk og begynte å tenke på at det kanskje blir servert sterk mat.  Jeg har alltid vært glad i sterk mat og det vet hun, men nå er jeg så sår i munnen at det blir smertefullt.  Jeg burde kanskje gitt beskjed om det, men må ærlig innrømme at det får jeg meg ikke til å gjøre.  Så hvis det blir servert sterk mat så blir det bare grønn salat på meg.  Men hadde jeg gitt beskjed så kunne hun tatt hensyn til det så jeg kunne spise alt.  Det er nok det vertinnen hadde likt best. Jeg skrev det jo selv lenger oppe at jeg hadde ønsket gjesten ga beskjed på forhånd  hvis det er noe hun ikke skal/kan spise.

 

Jeg skriver dette bare for å vise at det ikke alltid er like lett i praksis og gjøre det en egentlig burde gjort. 

Jeg er veldig enig med deg og kjenner meg igjen i det du forteller. Selv er jeg allergisk mot en bestemt grønnsak, og den kan være vanskelig å oppdage i gryteretter, pizza etc. Jeg har prøvd å  gi beskjed på forhånd, men som regel glemmer de det. Eller så blir det veldig mye snakk og oppmerksomhet omkring dette, noe jeg misliker sterkt. "Går det an å være allergisk mot det, da, det har jeg aldri hørt om", sier folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg og kjenner meg igjen i det du forteller. Selv er jeg allergisk mot en bestemt grønnsak, og den kan være vanskelig å oppdage i gryteretter, pizza etc. Jeg har prøvd å  gi beskjed på forhånd, men som regel glemmer de det. Eller så blir det veldig mye snakk og oppmerksomhet omkring dette, noe jeg misliker sterkt. "Går det an å være allergisk mot det, da, det har jeg aldri hørt om", sier folk.

Akkurat det samme er det med mannen min. I tillegg til at han ikke tåler stekt kjøtt, tåler han ikke sopp og paprika, og disse to ingrediensene er ofte gjemt i sauser og gryteretter, og vanskelig å oppdage. Er det store biter i salaten, kan han ta det ut, men er det kokt inn i saus og gryterett, risikerer han å bli dårlig selv om han tar ut synlige biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...