Gå til innhold

Noradrenalin ved angst - venn eller fiende?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette har jeg lurt en del på.

Fra tidligere har jeg på en måte opplevd to typer angst. En mer panikkartet form, og en form mer karakterisert av usikkerhet og bekymring, som fremkaller kalde hender og løs mage (men ikke hjertebank, etc.)

Tilfeldigvis har jeg også målt blodtrykket under de ulike situasjoner, og resultatene er litt morsomme. Mitt "baseline" blodtrykk er ca 105/65, ved en panikkartet reaksjon som jeg tidligere fikk en del av kunne det være 140/60 (utvidet pulstrykk) og ved sterk bekymring 135/95 (samme pulstrykk).

Jeg skjønner at ved panikkreaksjonen er det adrenalin i blodet som dominerer, og ved bekymringstankene at det "lekker" ut mer noradrenalin, som ikke påvirker hjerterytmen like mye, men fører til sammentrukne blodkar og økt blodtrykk uten økning i pulstrykket.

Nåvel, det var en lang digresjon, men til dagens situasjon, jeg står jo blant annet på Remeron. Nå er det slik at jeg kun har tilgang til 45 mg tabletter, så dosen 30 mg blir ikke alltid like nøyaktig (vanskelig å bryte eksakt 2/3 av en tablett). Ved noen anledninger har jeg også testet å ta en hel 45 mg tablett for å se hvordan det ville gå med angsten min. Jeg opplever faktisk mer angst av å gjøre det, jeg føler meg mer hissig (eller rettere sagt mindre uhissig siden jeg er en veldig lite hissig person uansett) og litt oppjaget. Har rett og slett følelsen av "mer adrenalin i kroppen".

Det skulle jo intuitivt være dumt med adrenalin når man har angst, skulle jeg tro, men samtidig ser jeg jo at SNRI benyttes ved angsttilstander. Betyr det at "mer noradrenalin i hjernen = mindre angst"? Eller er det slik at jeg bare burde kutte ut Remeron når jeg ikke er deprimert? Jeg er egentlig ganske lei hele preparatet, siden det har ført til vektøkning. Jeg trenger egentlig ikke denne oppkvikkende effekten føler jeg, og jeg stiller spørsmål rundt om det egentlig har noen effekt på søvn lengre (jeg blir ikke lengre "slått ut" av det slik jeg ble før, og iblant sovner jeg uansett på sofaen foran TV før jeg har tatt Remeron. Uansett sover jeg rolig og godt nå

Hvordan er det med noradrenalin og angst? Øker eller demper det angsten?

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Noradrenalin spiller en stor rolle ved angst. Den jobber sammen med Adrenalin ved angst. 

Jeg vil tro at det skilles ut for mye noradrenalin ved angst og panikk.

Jeg bruker Efexor, den virker på noradrenalin også. 

Skrevet

Noradrenalin spiller en stor rolle ved angst. Den jobber sammen med Adrenalin ved angst. 

Jeg vil tro at det skilles ut for mye noradrenalin ved angst og panikk.

Jeg bruker Efexor, den virker på noradrenalin også.

Ja, men den gjør jo at MER noradrenalin finnes mellom nervecellene. Det samme gjør jo Remeron, det føles ikke logisk at det skal hjelpe på angst?

Skrevet

Ja, men den gjør jo at MER noradrenalin finnes mellom nervecellene. Det samme gjør jo Remeron, det føles ikke logisk at det skal hjelpe på angst?

Jeg fikk verre angst av både Effexor og Remeron.

Anonymous poster hash: ca670...0cc

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

På Tolvon står det spesifikt i Felleskatalogen: "Har angstdempende og søvnforbedrende egenskaper."

Ville tro denne mekanismen er litt mer kompleks enn at man generelt kan si at noradrenalin gir økt angst. Men at det i noen tilfeller kan forsterke angst (Wellbutrin) er det ingen tvil om. Annen interessant ting er jo at jeg generelt hadde flere tilfeller av panikkangst da jeg gikk på en høyere dose Tolvon. Men det er svært vanskelig å si om det har direkte sammenheng med medisinen, eller "situasjonen" min i den perioden.

For Efexors del kan det hende serotonin-komponenten "beskytter" deg mot eventuell angst fra noradrenalin?

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

På Tolvon står det spesifikt i Felleskatalogen: "Har angstdempende og søvnforbedrende egenskaper."

Ville tro denne mekanismen er litt mer kompleks enn at man generelt kan si at noradrenalin gir økt angst. Men at det i noen tilfeller kan forsterke angst (Wellbutrin) er det ingen tvil om. Annen interessant ting er jo at jeg generelt hadde flere tilfeller av panikkangst da jeg gikk på en høyere dose Tolvon. Men det er svært vanskelig å si om det har direkte sammenheng med medisinen, eller "situasjonen" min i den perioden.

For Efexors del kan det hende serotonin-komponenten "beskytter" deg mot eventuell angst fra noradrenalin?

Ja, det er jo litt rart det med Tolvon, siden den både stimulerer produksjon av noradrenalin og hemmer reopptaket av det, i motsetning til Remeron som bare gjør førstnevnte.

Jeg forstår at ved depresjon som er preget av tiltaksløshet og lite energi, at det kan være lurt med et lite adrenalinkick, men ved angst og rastløshet virker det rart. Lurer på om det kan være at hjernen på en måte vennes til høye konsentrasjoner av noradrenalin og ikke reagerer med angstfølelse på det mer?

Jeg opplever det samme som deg. Ved større doser Remeron øker angsten markant. Svetter mer, og har mer ubehag. Blir ofte sittende og vippe med føttene eller knekke på fingrene, osv.

Kanskje en mikroskopisk dose (f.eks 7,5-15 mg Remeron eller 10 mg Tolvon) er det beste?

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 16. januar 2014 at 20.05, issomethingwrong skrev:

Her kan vel psykiateren svare. Vanskelig å forstå dette..

Anonymkode: 11dcb...6c4

AnonymBruker
Skrevet
Den 16. januar 2014 at 20.05, issomethingwrong skrev:

Det gjør drt vel heller ikke?

Anonymkode: ca670...0cc

AnonymBruker
Skrevet
Den 16. januar 2014 at 14.37, issomethingwrong skrev:

Dette har jeg lurt en del på.

Fra tidligere har jeg på en måte opplevd to typer angst. En mer panikkartet form, og en form mer karakterisert av usikkerhet og bekymring, som fremkaller kalde hender og løs mage (men ikke hjertebank, etc.)

Akkurat sånn har jeg det også. Cipralex tok knekken på panikkangsen, men det eneste som hjelper på den andre typen angst er benzo.

Anonymkode: ca670...0cc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...