ISW Skrevet 19. januar 2014 Skrevet 19. januar 2014 Min psykiater har egentlig aldri forstått hvorfor jeg tok dette preparatet. Og siden jeg ikke lengre merker noen søvnforbedrende effekt (sover godt uansett), og ikke er deprimert, så har jeg egentlig bare bivirkninger å hente fra å ta det (vektøkning og mye adrenalin i kroppen). Synes egentlig at angsten er lavere i dag og har en bedre ro i kroppen. Høres det da like greit ut at jeg bare fortsetter å ikke ta denne medisinen? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 19. januar 2014 Skrevet 19. januar 2014 Min psykiater har egentlig aldri forstått hvorfor jeg tok dette preparatet. Og siden jeg ikke lengre merker noen søvnforbedrende effekt (sover godt uansett), og ikke er deprimert, så har jeg egentlig bare bivirkninger å hente fra å ta det (vektøkning og mye adrenalin i kroppen). Synes egentlig at angsten er lavere i dag og har en bedre ro i kroppen. Høres det da like greit ut at jeg bare fortsetter å ikke ta denne medisinen? Høres greit ut det 0 Siter
slabbedask Skrevet 19. januar 2014 Skrevet 19. januar 2014 Min psykiater har egentlig aldri forstått hvorfor jeg tok dette preparatet. Og siden jeg ikke lengre merker noen søvnforbedrende effekt (sover godt uansett), og ikke er deprimert, så har jeg egentlig bare bivirkninger å hente fra å ta det (vektøkning og mye adrenalin i kroppen). Synes egentlig at angsten er lavere i dag og har en bedre ro i kroppen. Remeron har ganske lang halveringstid, så tror ikke du merker forskjell fra én dag til neste. 0 Siter
ISW Skrevet 20. januar 2014 Forfatter Skrevet 20. januar 2014 Takker for svar. Da har jeg gått en dag til uten Remeron. Jeg sover (nesten) like godt, og er mindre sulten. Når jeg sier nesten, så betyr det at jeg kanskje småvåkner et par ganger i løpet av natta. Men det er jo ikke farlig 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 20. januar 2014 Skrevet 20. januar 2014 Jeg synes fortsatt det virker rart at man skulle få mere angst av medisiner som dette. Det er det vel i så fall svært få leger som er klar over, om dette er tilfelle? NHD - Noen tanker om dette? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. januar 2014 Skrevet 20. januar 2014 Angst varierer ofte fra dag til dag uten at en akkurat vet hvorfor. Det må nok lengre observasjonstid til for å kunne si noe sikkert om dette. 0 Siter
ISW Skrevet 20. januar 2014 Forfatter Skrevet 20. januar 2014 Jeg synes fortsatt det virker rart at man skulle få mere angst av medisiner som dette. Det er det vel i så fall svært få leger som er klar over, om dette er tilfelle? NHD - Noen tanker om dette? Det jeg vet, er at vekten raser nedover nå. Så da blir regnestykket egentlig ganske greit, angst (ufarlig) vs overvekt (farlig), da tror jeg all over det er bedre at jeg tar en eventuell økt angst en liten stund. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 21. januar 2014 Skrevet 21. januar 2014 Det jeg vet, er at vekten raser nedover nå. Så da blir regnestykket egentlig ganske greit, angst (ufarlig) vs overvekt (farlig), da tror jeg all over det er bedre at jeg tar en eventuell økt angst en liten stund. Som følge av at det er lettere å spise mindre, eller er kosten uendret? 0 Siter
ISW Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Skrevet 21. januar 2014 Som følge av at det er lettere å spise mindre, eller er kosten uendret? Det er litt rart med det, for jeg syntes ikke at vektøkningen sto helt i stil med det økte matinntaket. Jeg var betydelig mer sulten og spiste definitivt mer, men ikke SÅ mye (foruten denne posen med Nidar Favoritter iblant ) Nå er jeg en del mindre sulten, og det er behagelig. Har gått ned over 2 kg siden fredag. Så jeg tror svaret er en kombinasjon. Remeron øker jo utskillelsen av insulin, som er et fettlagringshormon. 0 Siter
ISW Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Skrevet 21. januar 2014 (endret) Jeg synes fortsatt det virker rart at man skulle få mere angst av medisiner som dette. Det er det vel i så fall svært få leger som er klar over, om dette er tilfelle? NHD - Noen tanker om dette? Jeg ville vel for øvrig lyve hvis jeg sa at angsten min var borte. Opplever nå mer "fysisk angst" enn før, av typen svetting, rastløshet og kalde hender. Sistnevnte kan vel tyde på at det er litt (nor-)adrenalin i omløp. Men jeg kom til et punkt der jeg måtte ta et valg. Det var ikke mulig å gå ned så mye i vekt som ønsket når jeg sto på Remeron. Så da får jeg heller tåle litt angst og litt "lettere" søvn. Endret 21. januar 2014 av issomethingwrong 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 21. januar 2014 Skrevet 21. januar 2014 Jeg ville vel for øvrig lyve hvis jeg sa at angsten min var borte. Opplever nå mer "fysisk angst" enn før, av typen svetting, rastløshet og kalde hender. Sistnevnte kan vel tyde på at det er litt (nor-)adrenalin i omløp. Men jeg kom til et punkt der jeg måtte ta et valg. Det var ikke mulig å gå ned så mye i vekt som ønsket når jeg sto på Remeron. Så da får jeg heller tåle litt angst og litt "lettere" søvn. Hvis du skulle få behov for Remeron igjen, kan du jo prøve på nytt senere når du har gått ned i vekt. Å opprettholde vekten vil jo være mye lettere kalorimessig, enn å minke den Du kan jo få en slags abstinens i dagene etter du har kuttet ut Remeron, så jeg ville gitt det litt mer tid før jeg konkluderte med noe. Hva slags type angst føler du Remeron ga deg mer av? De fysiske tingene du beskriver, eller mer av typen overtenking/bekymring/nervøsitet? 0 Siter
ISW Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Skrevet 21. januar 2014 Hvis du skulle få behov for Remeron igjen, kan du jo prøve på nytt senere når du har gått ned i vekt. Å opprettholde vekten vil jo være mye lettere kalorimessig, enn å minke den Du kan jo få en slags abstinens i dagene etter du har kuttet ut Remeron, så jeg ville gitt det litt mer tid før jeg konkluderte med noe. Hva slags type angst føler du Remeron ga deg mer av? De fysiske tingene du beskriver, eller mer av typen overtenking/bekymring/nervøsitet? Det er vel i hovedsak angst for angsten. Det vil si, angst for at jeg skal få så mye angst at jeg bare gir opp livet. Det må ikke skje. Men rasjonelt sett skjer det nok heldigvis aldri. Det som virker så greit med GAD vs. OCD er at angsten din vel er mer rasjonell. Ikke at jeg på noen måte skal bagatellisere det du sliter med, men det virker så greit i forhold å ha rasjonell i stedet for irrasjonell angst.. Men alle angster er vel i bunn og grunn det samme. Ja, har fått mer fysiske symptomer. Ikke panikk, hyperventilering og hjertebank, men svetting, skjelvinger, hetetokter og kalde hender. Men det går vel over :-) 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 21. januar 2014 Skrevet 21. januar 2014 (endret) Det er vel i hovedsak angst for angsten. Det vil si, angst for at jeg skal få så mye angst at jeg bare gir opp livet. Det må ikke skje. Men rasjonelt sett skjer det nok heldigvis aldri. Det som virker så greit med GAD vs. OCD er at angsten din vel er mer rasjonell. Ikke at jeg på noen måte skal bagatellisere det du sliter med, men det virker så greit i forhold å ha rasjonell i stedet for irrasjonell angst.. Men alle angster er vel i bunn og grunn det samme. Ja, har fått mer fysiske symptomer. Ikke panikk, hyperventilering og hjertebank, men svetting, skjelvinger, hetetokter og kalde hender. Men det går vel over :-) Absolutt, den er rasjonell, men langt forbi hva som er forsvarlig for situasjonen man befinner seg i Du nevnte en gang at du kunne fått angst om du hadde hamstret og fått for mye medisiner liggende. For meg er det egentlig omvendt. Tanker som dette har streifet meg: "Hva om Tolvon skulle bli trukket fra markedet? Tenk om jeg ikke skulle få sove lenger, og det ikke finnes noe annet jeg kan bruke?" Og så har jeg da sørget for å sikre meg, slik at jeg har masse liggende, slik at jeg da føler meg mer trygg. Har gått så langt som å gi en liten forsyning til andre jeg har vært på ferie med, slik at det fortsatt skal være tilgjengelig dersom noen skulle bryte seg inn på hotellrommet mens vi har vært ute. Hahaha, snakk om overdreven frykt for ting Nå har Cipralex begynt å kjøle ned den verste overbekymringen for ting, og det føles godt å vite at jeg skal opp i dose helt til konsentrasjonen blir bra nok Endret 21. januar 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
ISW Skrevet 22. januar 2014 Forfatter Skrevet 22. januar 2014 Absolutt, den er rasjonell, men langt forbi hva som er forsvarlig for situasjonen man befinner seg i Du nevnte en gang at du kunne fått angst om du hadde hamstret og fått for mye medisiner liggende. For meg er det egentlig omvendt. Tanker som dette har streifet meg: "Hva om Tolvon skulle bli trukket fra markedet? Tenk om jeg ikke skulle få sove lenger, og det ikke finnes noe annet jeg kan bruke?" Og så har jeg da sørget for å sikre meg, slik at jeg har masse liggende, slik at jeg da føler meg mer trygg. Har gått så langt som å gi en liten forsyning til andre jeg har vært på ferie med, slik at det fortsatt skal være tilgjengelig dersom noen skulle bryte seg inn på hotellrommet mens vi har vært ute. Hahaha, snakk om overdreven frykt for ting Nå har Cipralex begynt å kjøle ned den verste overbekymringen for ting, og det føles godt å vite at jeg skal opp i dose helt til konsentrasjonen blir bra nok Hei! Ja, jeg har også sånne "rasjonelle" angster fra tid til annen (jobb, økonomi, samliv, helse), og jeg liker de igrunn bedre. Når det gjelder å sove om natta, jeg hadde noe gammel Vallergan liggende som jeg testet ut i går, og det fungerte egentlig utmerket nå (men jeg sover ikke veldig dårlig uansett, men tenkte bare å teste). Har du mye fysisk angst, forresten? Jeg hadde mye av det da jeg var redd for hjertet mitt, men betydelig mindre med denne nye angsten. Hvilket er normalt, etter hva jeg forstår. Angst for psykisk sykdom gir ikke hjertebank, det gjør at man føler seg gal En merkelig form for somatisering. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 23. januar 2014 Skrevet 23. januar 2014 Hei! Ja, jeg har også sånne "rasjonelle" angster fra tid til annen (jobb, økonomi, samliv, helse), og jeg liker de igrunn bedre. Når det gjelder å sove om natta, jeg hadde noe gammel Vallergan liggende som jeg testet ut i går, og det fungerte egentlig utmerket nå (men jeg sover ikke veldig dårlig uansett, men tenkte bare å teste). Har du mye fysisk angst, forresten? Jeg hadde mye av det da jeg var redd for hjertet mitt, men betydelig mindre med denne nye angsten. Hvilket er normalt, etter hva jeg forstår. Angst for psykisk sykdom gir ikke hjertebank, det gjør at man føler seg gal En merkelig form for somatisering. Har begge deler. Det er ofte jeg ikke klarer å slappe ordentlig av i situasjoner som folk normalt ikke ville vært stresset i. Muskelspenning og unødvendig hjertebank er det mest plagsomme, og det har jeg daglig, men heldigvis ikke hele dagen. Om jeg f.eks. våkner en time før jeg skal stå opp, er det omtrent umulig å sove igjen, fordi tanker om alt jeg må huske på plutselig dukker opp og hjernen skrur seg for mye på. Før jeg var klar over at jeg faktisk hadde angst, var det ofte jeg var bekymret for helse og den slags også, men det har blitt "ufarliggjort" etter hvert 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 Skrevet 1. juli 2016 Hei jeg sliter veldig med generalisert angst og depresjon, har vært innlagt på dps i to uker for 2 mnd siden. Har nå gått opp på Remeron fra 30mg til 45 mg. Sliter veldig med redsel for alt nå. Er det vanlig å få mer angst med opptrapping med Remeron. Går også på 7,5 mg zyprexa. Er så sliten og trøtt av dette. Anonymkode: b82c8...d40 0 Siter
cilie Skrevet 1. juli 2016 Skrevet 1. juli 2016 Den 21.01.2014 at 10.36, issomethingwrong skrev: Hei! Ja, jeg har også sånne "rasjonelle" angster fra tid til annen (jobb, økonomi, samliv, helse), og jeg liker de igrunn bedre. Når det gjelder å sove om natta, jeg hadde noe gammel Vallergan liggende som jeg testet ut i går, og det fungerte egentlig utmerket nå (men jeg sover ikke veldig dårlig uansett, men tenkte bare å teste). Har du mye fysisk angst, forresten? Jeg hadde mye av det da jeg var redd for hjertet mitt, men betydelig mindre med denne nye angsten. Hvilket er normalt, etter hva jeg forstår. Angst for psykisk sykdom gir ikke hjertebank, det gjør at man føler seg gal En merkelig form for somatisering. Den angsten har jeg også og tenker på den som rasjonell. Kan likevel være plagsom 0 Siter
ISW Skrevet 1. juli 2016 Forfatter Skrevet 1. juli 2016 13 minutter siden, cilie skrev: Den angsten har jeg også og tenker på den som rasjonell. Kan likevel være plagsom Noen har tatt opp denne tråden igjen etter to og et halvt år. Ja, kan ha sånne bekymringer nå jeg også. Det er plagsomt selv om det er rasjonelt. 0 Siter
cilie Skrevet 1. juli 2016 Skrevet 1. juli 2016 9 minutter siden, issomethingwrong skrev: Noen har tatt opp denne tråden igjen etter to og et halvt år. Ja, kan ha sånne bekymringer nå jeg også. Det er plagsomt selv om det er rasjonelt. Hmmm, en gammel tråd ja! Oppfattet ikke det jeg... Kanskje jeg er i feriemodus likevel 0 Siter
ISW Skrevet 1. juli 2016 Forfatter Skrevet 1. juli 2016 1 minutt siden, cilie skrev: Hmmm, en gammel tråd ja! Oppfattet ikke det jeg... Kanskje jeg er i feriemodus likevel Er ikke så gøy når folk drar opp gamle tråder, er liksom ikke helt representative for situasjonen nå. Men bekymre meg litt kommer jeg vel alltid til å gjøre. Glad jeg kuttet ut Remeron og går ned i vekt, men det kan jo også til dels ha andre årsaker 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.