Gå til innhold

Dette håper jeg alle leser: Forakten for de uføre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De betaler vel for mat og husleie på en måte, så tviler på at de jobber "gratis"  Og hvorfor skulle en person som kan jobbe ikke jobbe, bare fordi han ikke er lønnsom for en privat bedrift? Anonymous poster hash: a4d5c...542

Jobber man skal man også ha vanlig lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber man skal man også ha vanlig lønn.

Det er jeg helt enig med deg i. Hvorfor skal folk jobbe for halve betaling når de gjør en like god jobb som alle andre? Det er diskriminering. Det står 80 000 funksjonshemmede uten jobb som er på uføretrygd som virkelig ønsker å jobbe. Venninna mi som har vært på arbeidspraksis nesten uten stopp i 10 år nå, orket ikke mer og går på profesjonstudiet i psykologi nå og lever på studielån, hun mistet AAP da hun begynte å studere for NAV ville ikke at hun skulle ta mer utdannelse enda hun ikke hadde fått napp på vanlig jobb på alle disse årene hun gikk på AAP.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en av de usynlige uføre

Jeg har to armer og to bein som fungerer sånn noenlunde - sett bort fra en  alvorlig nakkeskade, PTSD og leddgikt da. I svært mange år har jeg arbeidet og betalt min skatt, men til slutt sa kropp og sinn slutt og etter mange år med samarbeid med NAV og utprøving av restarbeidsevne, fikk jeg innvilget uføretrygd og jeg ønsker ikke å skamme meg over at jeg har det. Men - jeg gråt den dagen jeg fikk innvilget min uføretrygd. Det var ikke dette jeg ønsket meg  i livet mitt.

Når du ser meg ute på et eller annet arrangement, er jeg relatvit velkledd, sminket og sånn passe full av smertestillende  Jeg velger allikevel å gjøre ting som egentlig ikke er helt ok for helsa, for min mentale helse trenger at jeg kommer meg ut blant folk og gjør "normale" ting.

Du ser ikke at jeg forbereder meg på en hel aktiv dag ved å hvile mye dagen før, og at jeg "betaler" for moroa med å være sengeliggende dagen etter.

På sosiale medier velger jeg å aldri fokusere på mine helsemessige problemer, da det er viktig for meg å fremstå som en med en positiv holdning til livet - og at jeg ikke vil at min uførhet skal være det som definerer meg som menneske.

Men holdninger jeg treffer ute skremmer meg.  Dere som tror at det bare er å bestille uføretrygd og ikke skjønner at det tar årevis å komme så langt i systemet.

Jeg skulle gitt mye for å være friskere, men jeg er glad for at jeg bor i et land som gir meg en inntekt å leve av, selv om den er mye lavere enn det jeg hadde da jeg arbeidet.

Skulle jeg syte og klage mer for at jeg skal være en "legitim" uføretrygdet?  Det hjelper i hvert fall ikke meg.  Så jeg vil fortsette å vise omverdenen min solside :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant. Hvor mye svindles det årig i skatt?

 

 

Realiteten er at Nav kontrolls fortjenstfulle innsats har redusert svindelen med uføretrygd til bare 2,5 milliarder per år. Når jeg sier «bare», er det fordi det er langt mindre enn de 8 mrd som unndras moms, eller de virkelig enorme 136 milliarder kroner som unndras beskatning hvert år.

Kilde: http://www.nrk.no/yt...fore-1.11488414

 

For å sammenligne: 2,5 mrd i trygdesvindel og utgiftene i statsbudsjettet for 2013 på 1 064,9 mrd. kr.

 

Det skal bli interessant å se Frps finansminister ta tak i skatte- og avgiftsunndragelser.

Så kan man sammenligne den diskusjonen som da følger med trygdesvindel. ;)

 

Petter Smart nevner ikke i det hele tatt problemet som trådstarter tar opp: At mange uføretrygdede opplever skam som egentlig er uberettiget. Han har ingen forslag til hva som som kan gjøre for å utnytte uføretrygdedes eventuelle restarbeidsevne bedre. Jeg vet ikke om han ville noe mer med den kommentaren utenom å insinuere noe han ikke tallfestet. Men kommentaren gav jo assosiasjoner til en vanlig påstand som pleier å komme sammen med den type utsagn som Petter Smart skrev: at trygde til de med uførhet og AAP burde reduseres for å gi dem incentiv til å jobbe. Som om næringslivet ville foretrekke slike ansatte framfor friske utlendinger.

 

Ellers er det interessant å se at Petter Smart trekker trygdesvindelkortet på samme måte som enkelte trekker rasisme-kortet: Ingen tall eller kilder, ingen relevante sammenligninger. Og dessuten: Skal de som urettmessig blir beskyld for rasisme skal holde kjeft og de som er uføre holde kjeft og skamme seg - slik det står i artikkelen til trådstarter?

 

(Det følgende er en kopi av en kommentar i en nettavis:)

 

Det høye antallet personer utenfor arbeidslivet er en ønsket politikk. Politikerne vil bare ikke innrømme det, for da taper de neste valg.

 

Den oljefyrte økonomien presser lønningene opp. Hvis de ikke tøyles, skapes inflasjon. Lønningene tøyles ved å sørge for flest mulig tilbydere i arbeidsmarkedet. Det skjer ved outsourcing av oppgaver til lavkostland, import av utenlandsk arbeidskraft og ved gratis arbeidskraft fra kortsiktige arbeidsmarkedstiltak gjennom NAV. Sistnevnte gruppe ansettes normalt ikke, men er verdifullt tilskudd uten vanlige rettigheter.

 

EØS-avtalen åpner for at utenlandsk arbeidskraft med antatt lavere lønnsforventninger enn nordmenn flest. Dermed blir arbeidssøkere fra EØS-området foretrukket.Da skapes et press i arbeidsmarkedet både til å yte mest mulig og til å holde lønninger nede. Dette presset medfører at arbeidsgivere får større valgmuligheter ved ansettelser. Da blir det naturlig for dem å velge bort de med antatt høyest lønnsforventninger i forhold til yteevne. Og det gjelder spesielt nordmenn med dårlig helse, selv restarbeidsevnen kan være stor og kompetansen god.

 

Arbeidsgivernes risikoaversjon for feilansettelser ble ikke akkurat mindre ved at de måtte bære utgiftene ved arbeidstakers første dager i sykefravær. Da er det viktig for dem å bruke rekrutteringsbyråer til å sile ut slike risikokandidater. For arbeidsgiverne er dette selvfølgelig mest fordelaktig med hensyn på fortjeneste.

 

Statens økonomiske utgifter til velferdsytelser for økonomiske flyktninger øker. Utgiftene til ulike trygdeytelser for de som virkelig trenger hjelp, øker også. Da må enten høyere skatter innføres for å betale regningen eller tiltak innføres som demper tapet av nordmenn fra stillinger i konkurranseutsatt næringsliv.

 

Norsk næringsliv går ikke fullt så godt lenger. Påvirkningen fra olje- og gassvirksomheten er litt mindre enn før. Siden dette presset i økonomien er mindre, må man kunne dempe tilgangen av arbeidskraft fra utlandet noe. Da må Schengen- og den delen av EØS-avtalen som gir fri flyt av arbeidskraft kunne sies opp. Da kan Norge fortsatt fritt ta imot arbeidsinnvandrere, men på egne premisser uten at så mange av egne arbeidstakere blir uten jobb.

 

Endret av ecbole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

http://www.nrk.no/ytring/forakten-for-de-ufore-1.11488414

 

 

Anonymous poster hash: a42c6...0f0

 

Det er trist å lese alle fordommene som mange har mot velferdsordningen. Og det er lett å ha dem når man selv kan stå opp frisk hver morgen og gå på jobb, og man ikke står i fare for å miste hverken jobb eller helse. Og blir man syk, er det ikke en selv som snylter, men de andre.

Og la de syke jobbe for trygden, og la de friske få tredobbelt for den samme jobben i form av lønn. Uføretrygden skal i motsetning til tidligere utregnes ut i fra de tre siste yrkesaktive årene. Så en som er syk og ikke lenger klarer å jobbe fult, blir sittende igjen med en lav uførepensjon. Mye bedre å jobbe fult, bli bråsjuk og heve en saftig trygd. De eldre som  nærmer seg pensjonsalder må for all de holde seg friske se de ikke mister full trygd.  

Og hvem skal ansette alle disse "snylterne" som går på trygd. I et samfunn med arbeidsledighet blir det ikke de svakeste som blir ansatt. En arbeidsgiver velger selvfølgelig en frisk person fremfor en som ikke kan yte fult. Så hva skal disse leve av som ikke får brukt restarbeidsevnen sin, hvis de har noen? 

Ja, det er mange trygdede i Norge, for å snu dette må det være et reelt valg for de som klarer å arbeide uansett grad, det er det ikke i dag. Jeg er helt sikker på at her eneste en av de som synes Norge er full av snyltende uføre, blir glad den dagen de selv opplever å bli syke. For å få flere ut i arbeid, nytter det ikke bare å klage og mene at alle kan jobbe hvis de vil med den restarbeideevnen de har. Det må i mye større grad legges til rette arbeidsplasser med en lønn her som ellers, lik lønn for likt arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist å lese alle fordommene som mange har mot velferdsordningen. Og det er lett å ha dem når man selv kan stå opp frisk hver morgen og gå på jobb, og man ikke står i fare for å miste hverken jobb eller helse. 

 

 

I et samfunn med arbeidsledighet blir det ikke de svakeste som blir ansatt. En arbeidsgiver velger selvfølgelig en frisk person fremfor en som ikke kan yte fult. Så hva skal disse leve av som ikke får brukt restarbeidsevnen sin, hvis de har noen? 

For å få flere ut i arbeid, nytter det ikke bare å klage og mene at alle kan jobbe hvis de vil med den restarbeideevnen de har. Det må i mye større grad legges til rette arbeidsplasser med en lønn her som ellers, lik lønn for likt arbeid. 

 

 

Utrolig bra sagt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...