Gå til innhold

Apparater på ørene


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært hos ørelegen og fått apparater på begge ørene, jeg er veldig fornøyd med dagen, mest fordi han, ørelegen, var så snill og forståelsesfull.

Og, han så ikke på meg!! Han så en annen vei, da vi snakket sammen, behagelig!

Vi snakket lenge, han hadde mange spørsmål og sa inni mellom "akkurat," og " dette fins det hjelp for" han visste mye om autisme og lydsensitivitet.

Siden han ikke så på meg, så jeg på han, av og til, jeg ble beroliget inni meg av at han var så konsentrert på de tekniske problemene i mine ører, og han trengte kun to ganger å se på meg, dvs han ville lyse med et mikroskopisk inn i øret mitt, altså så han inn i øret mitt, det er ok, og ikke inn i øynene mine, veldig forsiktig var han, jeg måtte da legge meg på en papirstrimmel på en seng som knaste, papiret knaste. Også måtte jeg sette meg på en stol så han fikk se ned i halsen min, han sa" nok, skal ikke plage deg mer", jeg klarer ikke få instrumenter inn noe sted, uten å brekke meg/rykker til. Han så tydelig rett inn i halsen min og ikke en gang møttes øynene våre, det var så bra.

Han forstod hvorfor lyder plaget meg og skal nå behandle meg sa han.

Han spurte om jeg er motivert og jeg svarte ja veldig. Hvis han kan få meg til å tåle kvinnelatter, barnegråt, kjøkkenbestikk og asfaltknusere litt bedre, så bra.

Men saken er at jeg nå har så vondt bak begge ørene, fordi apparatene sitter der, og han sa jeg skal ha dem på hele dagen. På kvelden skal jeg sove på en pute med lyd inni . Jeg vil gjøre som han sier, men det er vondt bak ørene, kan jeg legge bomull der, mellom apparatene og huden?

Toglie kanskje du har sånne apparater på ørene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har vært hos ørelegen og fått apparater på begge ørene, jeg er veldig fornøyd med dagen, mest fordi han, ørelegen, var så snill og forståelsesfull.

Og, han så ikke på meg!! Han så en annen vei, da vi snakket sammen, behagelig!

Vi snakket lenge, han hadde mange spørsmål og sa inni mellom "akkurat," og " dette fins det hjelp for" han visste mye om autisme og lydsensitivitet.

Siden han ikke så på meg, så jeg på han, av og til, jeg ble beroliget inni meg av at han var så konsentrert på de tekniske problemene i mine ører, og han trengte kun to ganger å se på meg, dvs han ville lyse med et mikroskopisk inn i øret mitt, altså så han inn i øret mitt, det er ok, og ikke inn i øynene mine, veldig forsiktig var han, jeg måtte da legge meg på en papirstrimmel på en seng som knaste, papiret knaste. Også måtte jeg sette meg på en stol så han fikk se ned i halsen min, han sa" nok, skal ikke plage deg mer", jeg klarer ikke få instrumenter inn noe sted, uten å brekke meg/rykker til. Han så tydelig rett inn i halsen min og ikke en gang møttes øynene våre, det var så bra.

Han forstod hvorfor lyder plaget meg og skal nå behandle meg sa han.

Han spurte om jeg er motivert og jeg svarte ja veldig. Hvis han kan få meg til å tåle kvinnelatter, barnegråt, kjøkkenbestikk og asfaltknusere litt bedre, så bra.

Men saken er at jeg nå har så vondt bak begge ørene, fordi apparatene sitter der, og han sa jeg skal ha dem på hele dagen. På kvelden skal jeg sove på en pute med lyd inni . Jeg vil gjøre som han sier, men det er vondt bak ørene, kan jeg legge bomull der, mellom apparatene og huden?

Toglie kanskje du har sånne apparater på ørene?

 

Så bra at du klarte å gjennomføre både undersøkelse i ørene og i halsen uten narkose! Var det enklere enn du trodde? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du klarte å gjennomføre både undersøkelse i ørene og i halsen uten narkose! Var det enklere enn du trodde? ;)

Hei!

Jeg så der jeg pleier / i gulvet, jeg forklarte om autisme og sanseforstyrrelser.

Og legen så et helt annet sted :-) for meg tegn på lyttet:-)

Også visste han alt dette og ville ikke pirke meg på innsiden.

Han spurte vennlig om jeg ville legge meg på papirstrimmelen og jeg spurte hvorfor?

Han forklarte så at han med et lysende mikroskop ville se inn i øret mitt. Siden jeg så at mikroskopet var fastmontert til sengen skjønte jeg fort hvorfor jeg måtte legge meg.

Jeg spurte, " betyr det stikke instrument inn i øret mitt? Da sa han, nei.

Han ville helst ikke røre meg :-) og var omsorgsfull og tilstedet, jeg følte meg trygg og fikk den fine følelsen av at her vil jeg være. Men jeg visste omsorgen snart må formidles videre til noen andre og at jeg må gå.

Nå sitter omsorgen og forståelsen på begge ørenene mine:-)

Inni mellom løfter jeg på dem, ja for de gjør vondt, men det er fint når omsorgen blir så konkret som to instrumenter som behandler meg, på begge ørene;-) helt til jeg tar dem av kl 23.00

Men da fortsetter omsorgen på en pute som er subsidiert av NAV

Bare hver sak bak øret koster 6500kr og alt sammen ble plassert på meg i dag. Jeg betalte kun egenandel på 315kr

Jeg er lykkelig

Nå skal jeg skrive til min psykiater, det er fint hjelp kan være så effektiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg så der jeg pleier / i gulvet, jeg forklarte om autisme og sanseforstyrrelser.

Og legen så et helt annet sted :-) for meg tegn på lyttet:-)

Også visste han alt dette og ville ikke pirke meg på innsiden.

Han spurte vennlig om jeg ville legge meg på papirstrimmelen og jeg spurte hvorfor?

Han forklarte så at han med et lysende mikroskop ville se inn i øret mitt. Siden jeg så at mikroskopet var fastmontert til sengen skjønte jeg fort hvorfor jeg måtte legge meg.

Jeg spurte, " betyr det stikke instrument inn i øret mitt? Da sa han, nei.

Han ville helst ikke røre meg :-) og var omsorgsfull og tilstedet, jeg følte meg trygg og fikk den fine følelsen av at her vil jeg være. Men jeg visste omsorgen snart må formidles videre til noen andre og at jeg må gå.

Nå sitter omsorgen og forståelsen på begge ørenene mine:-)

Inni mellom løfter jeg på dem, ja for de gjør vondt, men det er fint når omsorgen blir så konkret som to instrumenter som behandler meg, på begge ørene;-) helt til jeg tar dem av kl 23.00

Men da fortsetter omsorgen på en pute som er subsidiert av NAV

Bare hver sak bak øret koster 6500kr og alt sammen ble plassert på meg i dag. Jeg betalte kun egenandel på 315kr

Jeg er lykkelig

Nå skal jeg skrive til min psykiater, det er fint hjelp kan være så effektiv

 

Så bra! Jeg bruker briller og må være nøye med hvordan de føles bak ørene. Er de på en slik måte at de gir meg smerter (og smertene er ganske intense) må jeg finne en annen type briller. Det er ikke uvanlig at briller kan gi smerter bak ørene. Prøv, som du sa, med bomull, eller bruk plaster eller lignende som du plastrer rundt stengene. Kanskje det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at du sliter litt hos tannlegen. Der synes jeg også det blir ubehagelig mye blikkontakt.

 

Men hva er dette for slags apparater? Omvendt høreapparat, eller lyddempere, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags apparater er dette? Anonymous poster hash: dd56e...c26

Hei!

Høreapparater står det på skjemaet. Men de har en lyd inni seg som skal skrus opp 3 mars.

Når jeg er behandlet for lydsensitivitet, skal jeg behandles for tinnitus og etter det skal han vurdere permanente høreaparater. En student / venn, forklarte meg hva tinnitus er, så jeg sa til legen at jeg har ingen pipelyd på øret, kun som en konstant suselyd, kanskje som å holde en konkylie inn til øret , ca sånn, lyden er ikke vond, men plagsom når den ikke slutter. Legen sa da er det øresus.

Det oppstod som følge av sudden deafness, døvhet som inntreffer over natten på som regel høyre øre.

Fint er at det rammer kun det ene øre og som regel høyre øre.

Det kunne skyldes mange ting sa legen, alt fra virus til en liten blodpropp.

Jo yngre man er jo mer sannsynlig å få hørsel tilbake, han virket optimistisk på mine vegne.

Det går nok greit, selv ved ubehag bet jeg i meg smerten i dag, inni den lydisolerte boksen.

Jeg tåler relativt mye når jeg må, og ville ikke bli vurdert pysete.

Jeg tålte nok mer inni boksen enn i virkeligheten, men ingen så hvordan jeg holdt pusten/ tok meg sammen / bet smertene i meg, jeg får vondt av sånne pipetoner. Jeg holdt på å falle sammen inni boksen, sånn at jeg skled bakover, og var like ved å falle / skli ned, likevel kom jeg ut som lydsensitiv og at jeg tåler mindre enn gjennomsnittet av lyd. Det er rart, for pipetoner er vonde, men babygråt og asfaltknusere verre, og da damen sa hun skule teste meg for lydsensitivitet fikk jeg indre panikk og forberedte meg på noe verre. Det sa jeg da jeg var ferdig:-) jeg var lettet, hadde jeg visst ingen skulle skru på terrorlyder hadde jeg nok faktisk slappet mer av. Frykten gjorde meg mer anspent.

Pga av batterier inni apparatene, kan jeg ikke snakke i mobil :-) det blir interferens og som en venn skrev ,nå har jeg en gyldig unnskyldning for å slippe å snakke i mobil :-)men fasttelefonen med ledning, går fint.

Men jeg misliker samtaler, så det er jo kun når jeg må, at jeg ringer et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at du sliter litt hos tannlegen. Der synes jeg også det blir ubehagelig mye blikkontakt.

 

Men hva er dette for slags apparater? Omvendt høreapparat, eller lyddempere, liksom?

Hei!

Svarte på typer apparater til en annen.:-)

Merkelig nok er de helt like høreaparater, det står høreaparater på skjemaet, men de har en lyd i seg, som jeg skal gå med, den står på trinn 1. 3 mars skrur de opp. Jeg vil gjerne bli mindre lydsensitiv, lyden har gått fint i dag, men jeg la dopapir bak apparatet, da selve apparatet gjør vondt. Ledningen inn i øret går bedre, den er en liten plugg ytterst , så dette er det nye moderne varianten av høreaparater.

Jeg må forsikre dem, for de kostet 6500kr stk og hvis jeg mister dem dekker ikke NAV det.

Puten med høyttalere , ledning og apparat, er også dyr, tror noen sa 12000kr men den mister man jo ikke.

Jeg er i godt humør nå, møte en slik flott mann, og endelig et friskt menneske som ikke maser på meg med øynene,

Tannlegen er hyggelig han, men han er søkende med øynene, ruller inntil meg, og stirrer på meg, han har lest om Asperger syndrom, og likevel vet han ikke dette, jeg vil være hyggelig, så jeg smiler og er høflig og møter høflig blikket hans sånn ca 3-6 ganger, det stikker hver gang, og det er jo så unødvendig for min del, men jeg setter pris på han, og da vil jeg være hyggelig. Han er en hyggelig mann, men han trenger dette her " å se på andre, inn i øynene"

Hva er vitsen? Tenker jeg, men det er ikke normalt, jeg tenker 100 % konsentrert og i fred og ro, når jeg får konsentrere meg om tanker, ord, systemer, straks jeg må se opp, blir jeg distrahert.

Hyggelig vi har det felles:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at du sliter litt hos tannlegen. Der synes jeg også det blir ubehagelig mye blikkontakt.?

Hos tannlegen er det bare å lukke øynene og håpe det beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at du sliter litt hos tannlegen. Der synes jeg også det blir ubehagelig mye blikkontakt.

 

Men hva er dette for slags apparater? Omvendt høreapparat, eller lyddempere, liksom?

Apparatene heter sannsynligvis tinitusmaskerer av en slik type:

"

Agil

Avansert apparat med støyreduksjon og forsterkningsuavhengig feedback-kontroll

Oticon Agil fjerner anstrengelsene med å forstå lyder og følge en samtale. Inget annet høreapparat er laget for å gi mennesker energien til å håndtere komplekse lydsituasjoner. Bak øre apparater."

http://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r11x.asp?linkinfo=33613

 

Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du klarte å gjennomføre både undersøkelse i ørene og i halsen uten narkose! Var det enklere enn du trodde? ;)

Ørelegen har ikke gjennomført noen ordinær undersøkelse, vedkommende har tatt hensyn til hennes problematikk knyttet til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos tannlegen er det bare å lukke øynene og håpe det beste...

Hei!

Ja :-) :-D

Min spruter så mye vann på meg at han stadig sier unnskyld, han har full trykk på slangen sin hele tiden.

Han mister ting i gulvet og mister ting inni munnen min, og sier unnskyld og det er jo ganske morsomt.

Jeg kjenner meg likevel trygg, men har aldri vært hos en tannlege hvor jeg sprutes ned, og er våt i til og med nakken når jeg er ferdig. Jeg ler inni meg. :-) Lurer på hvorfor han driver på sånn? Og hendene hans er kjempestore, så på en måte er det lettere for kvinner, men jeg liker ikke bytte noe, så nå som jeg har blitt kjent med han, får det bli han, han heter også et biologisk interessant navn og det morer meg også.

Jeg har sagt det til han.

Han lukter også godt og har en liten tatovering under armen, symbol, jeg klarer jo ikke spørre han hva slags symbol , jeg har jo munnen full av utstyret hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Men saken er at jeg nå har så vondt bak begge ørene, fordi apparatene sitter der, og han sa jeg skal ha dem på hele dagen. På kvelden skal jeg sove på en pute med lyd inni . Jeg vil gjøre som han sier, men det er vondt bak ørene, kan jeg legge bomull der, mellom apparatene og huden?

Toglie kanskje du har sånne apparater på ørene?

 

Jeg vil anta at du kan bruke "kunstig hud" som du får kjøpt på apoteket. Det vil avlaste for trykket på huden. Kanskje bør du ringe ørelegen og spørre om det er greit, jeg vet ikke om apparatene kun inneholder batterier eller om det også foregår noen form for lydoverføring gjennom huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ørelegen har ikke gjennomført noen ordinær undersøkelse, vedkommende har tatt hensyn til hennes problematikk knyttet til dette.

Hei!

Riktig. Og derfor fordi mennesker er så så kjempesnille er jeg glad.

Jeg tenker liksom sånn at øreleger feks kan ikke noe om autisme , også lager jeg meg problemer før jeg er der.

Så kommer jeg, sier få ord, er åpen, og blir møtt med respekt, forståelse, kunnskap og vennlighet.

Det blir jeg både glad og veldig takknemlig for.

Han har flere pasienter med autisme, nå tenker jeg at han er jo nær opp til nevrolog så jo plakatene på kontoret hans, så det er naturlig at autisme ikke er ukjent for en sånn spesialitet, men han kunne mye!

Til og med visste om lys sensitivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at du kan bruke "kunstig hud" som du får kjøpt på apoteket. Det vil avlaste for trykket på huden. Kanskje bør du ringe ørelegen og spørre om det er greit, jeg vet ikke om apparatene kun inneholder batterier eller om det også foregår noen form for lydoverføring gjennom huden.

Hei!

Takk

Jeg spurte om det, mest fordi jeg var interessert i virkningsmekanismen og det skjer ingen overføring via brusk og hud, det er en ledning inn i øret og han forklarte, da kjøper jeg det, ser penere ut en Lamb dopapir :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Riktig. Og derfor fordi mennesker er så så kjempesnille er jeg glad.

Jeg tenker liksom sånn at øreleger feks kan ikke noe om autisme , også lager jeg meg problemer før jeg er der.

Så kommer jeg, sier få ord, er åpen, og blir møtt med respekt, forståelse, kunnskap og vennlighet.

Det blir jeg både glad og veldig takknemlig for.

Han har flere pasienter med autisme, nå tenker jeg at han er jo nær opp til nevrolog så jo plakatene på kontoret hans, så det er naturlig at autisme ikke er ukjent for en sånn spesialitet, men han kunne mye!

Til og med visste om lys sensitivitet.

Dette viser hvor viktig det er å forsøke å fortelle helsepersonell om de vanskene du har i forkant av undersøkelser:-)  Heldigvis finnes det noen som da er kompetente nok til å gjøre spesielle tilpasninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser hvor viktig det er å forsøke å fortelle helsepersonell om de vanskene du har i forkant av undersøkelser:-)  Heldigvis finnes det noen som da er kompetente nok til å gjøre spesielle tilpasninger.

Hei!

Ja min psykiater sa for mange år siden at jeg burde være åpen om at jeg har autisme.

Jeg oppfattet det ikke sånn, trodde hun mente motsatt. Men det er oppklart, jeg msforstod.

Og hele veien må jeg si at åpenhet kun har åpnet dører og vært positivt, ikke møtt stigmatisering i noen stor grad. At enkelte vil snakke høyt, sakte og tydelig, har jeg opplevd litt flaut, men det er jo godt ment.

Jeg foretrekker likevel at man er vanlig mot meg. Jeg oppfatter litt " feil" så det kan skje misforståelser, men når begge parter, andre og jeg vet om det, så er det lett og oppklare. Jeg vet jo at jeg har en pragmatisk språkforståelse. Noe sånt... Jeg forstår ikke hva det betyr, men det heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja :-) :-D

Min spruter så mye vann på meg at han stadig sier unnskyld, han har full trykk på slangen sin hele tiden.

Han mister ting i gulvet og mister ting inni munnen min, og sier unnskyld og det er jo ganske morsomt.

Jeg kjenner meg likevel trygg, men har aldri vært hos en tannlege hvor jeg sprutes ned, og er våt i til og med nakken når jeg er ferdig. Jeg ler inni meg. :-) Lurer på hvorfor han driver på sånn? 

 

Så lenge han ikke surrer like mye med borret så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørelegen har ikke gjennomført noen ordinær undersøkelse, vedkommende har tatt hensyn til hennes problematikk knyttet til dette.

 

Ja det må vel sies at det er adskillig bedre å ta hensyn til hennes problematikk i steden for å legge henne i narkose. Slik det ble drøftet i hennes tråd om "enkle legeundersøkelser i narkose" virket det ikke som om det overhodet var noen vei utenom narkose.

 

Så bra at det viste seg at det fantes en annen løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må vel sies at det er adskillig bedre å ta hensyn til hennes problematikk i steden for å legge henne i narkose. Slik det ble drøftet i hennes tråd om "enkle legeundersøkelser i narkose" virket det ikke som om det overhodet var noen vei utenom narkose.

 

Så bra at det viste seg at det fantes en annen løsning!

Hei!

Ja han sa han bare skulle se, ikke ta prøver, stikke noe inn, mikroskopet var bare plassert utenpå, gikk ikke inn i øregangen. Han var forståelsesfull.

Men da jeg fikk magesmerter måtte jeg i narkose, da kunne de ikke se noe uten.

Men de tok da flere prøver, som min psykiater sa, " nå tar vi masse prøver" siden jeg likevel måtte i narkose.

Det var en rar opplevelse, jeg måtte ta på meg en skjorte som var gedigen i vidde, og kjempekort, sykepleieren sa jeg kunne gå på toalettet, men jeg ville absolutt ikke gå utenfor forhenget i en så kort trøye, det ble vanskelig.

Men jeg så andre gå rundt i disse trøyene, jeg klarer ikke sånt.

Da jeg fødte barn brukte jeg mitt eget tøy, og jeg tok ikke på meg de fremmede klærne de kom med.

Om man føler seg frisk, føler man seg syk når man får på en sånn.

Det er vel en størrelse på alle.

Merkelig system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...