Gå til innhold

Irritabel tarm


arven1

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med mageproblemer i ca. 15 år. Etter en lang historie med undersøkelser og prøver konkluderte jeg med at det måtte være irritabel tarm. Jeg har hørt at Sarotex hjelper så jeg gikk til legen og ba om resept. Etter 1 uke var jeg bra. Jeg lurer på hvorfor det er så vanskelig å få godkjent en medisin for irritabel tarm når en vet hva slags stoffer som hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har slitt med mageproblemer i ca. 15 år. Etter en lang historie med undersøkelser og prøver konkluderte jeg med at det måtte være irritabel tarm. Jeg har hørt at Sarotex hjelper så jeg gikk til legen og ba om resept. Etter 1 uke var jeg bra. Jeg lurer på hvorfor det er så vanskelig å få godkjent en medisin for irritabel tarm når en vet hva slags stoffer som hjelper?

 

Kan jeg spørre hvilke plager du hadde med irritabel tarm? Om det finnes noe som hjelper vil jeg også ha..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilke plager du hadde med irritabel tarm? Om det finnes noe som hjelper vil jeg også ha..!

   I starten var det diare som vedvarte noen uker og så kunne det komme tilbake igjen. Det utviklet seg til å bli kronisk. Da  var det mest luftsmerter som var slik at jeg våknet om natten og da var det umulig å få sove mer den natta. Det lindret å spise, men etter 2-3 timer var det tilbake igjen. Det er helt ufarlig å prøve Sarotex. Du må ha resept. Start med 10mg hver kveld to timer før leggetid. Etter tre døgn kan du på opptil 20 mg og så videre . Max 50mg. Jeg ble bra etter at jeg var kommet til 30mg. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med mageproblemer i ca. 15 år. Etter en lang historie med undersøkelser og prøver konkluderte jeg med at det måtte være irritabel tarm. Jeg har hørt at Sarotex hjelper så jeg gikk til legen og ba om resept. Etter 1 uke var jeg bra. Jeg lurer på hvorfor det er så vanskelig å få godkjent en medisin for irritabel tarm når en vet hva slags stoffer som hjelper?

Nå ble jeg overrasket, hjelper virkelig Sarotex på magen? Trodde det var tvert imot......Har du ingen bivirkninger? Har fått Sarotex for fibromyalgi. Men er så red for slike medisiner at jeg ikke har turt å begynne. Redd for bivirkner( leste noe om hjerteproblemer m.m,. m.m). Jeg sliter også med magen, så dette var interessant. Tror du det evt blir vanskelig å slutte? De er vel vanedannende selv om jeg kun skal ta 10-20 mg?

Anonymous poster hash: 7a7d5...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå ble jeg overrasket, hjelper virkelig Sarotex på magen? Trodde det var tvert imot......Har du ingen bivirkninger? Har fått Sarotex for fibromyalgi. Men er så red for slike medisiner at jeg ikke har turt å begynne. Redd for bivirkner( leste noe om hjerteproblemer m.m,. m.m). Jeg sliter også med magen, så dette var interessant. Tror du det evt blir vanskelig å slutte? De er vel vanedannende selv om jeg kun skal ta 10-20 mg?

Anonymous poster hash: 7a7d5...3db

 

Tror ikke de er vanedannende. Jeg regner med at hvis  jeg slutter så kommer mageproblemene tilbake. Spør legen om dette. Vil gjerne høre resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Allmennlege Kjell Vaage

Irritabel tarm er for mange en meget plagsom tilstand og enkelte av dem har god effekt av de medisiner du nevner. Disse medisinene vil likevel være upassende for de fleste av våre pasienter som sliter med irritabel tarm. Husk at langt fler enn 5 % av oss er plaget av nevnte tilstand, noe som krever et meget godt samarbeid mellom pasient og lege. Det viktigste er en sikker diagnose og utelukke alvorlig sykdom. Deretter er beroligelse, identifisering av psykososiale problemer og forklaring for mange en utmerket og tilstrekkelig behandling ettersom de fleste har milde og moderate plager. Men for de som har uttalte plager så viser flere medikamenter meget god effekt og er godkjent til behandling for de med symptomer som smerter, forstoppelse og diaré. Derfor finner jeg det urimelig at noen med uttalte plager skal lide i 15 år før de får god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de er vanedannende. Jeg regner med at hvis  jeg slutter så kommer mageproblemene tilbake. Spør legen om dette. Vil gjerne høre resultatet.

Skal nevne det for legen min. Tror forøvrig de er vanedannende, for kjenner flere som har slitt med seponering. Tusen takk for svar.

Anonymous poster hash: 7a7d5...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sarotex mot smertene mine med fibromyalgi. Og har alltid mageproblemer. Så de har i alle fall ikke hjulpet mot det!

Det jeg frykter......Hjelper sarotexen mot fibromyalgien? Andre bivirkninger?

Anonymous poster hash: 7a7d5...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sarotexen hjelper meg sånn at jeg sover dypt og godt. de fleste netter.  tar 20 mg hver kveld 3-4 timer før jeg skal sove.  har ingen bivirkninger som jeg vet om. det eneste er at jeg la på meg de første årene, men har tatt av mange kg etter det, og ved å passe på hva jeg putter i munnen, så går det fint. holder stabil vekt. vet at mange skylder på sarotexen at de legger på seg. og det er ikke pillene i seg selv, men at en kanskje får litt mer sultfølelse, slik at en spiser mer. passer en på dette, så vil en ikke legge på seg.  har alltid hatt problemer med magen, og dette har ikke forandret seg om jeg tar sarotex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sarotexen hjelper meg sånn at jeg sover dypt og godt. de fleste netter.  tar 20 mg hver kveld 3-4 timer før jeg skal sove.  har ingen bivirkninger som jeg vet om. det eneste er at jeg la på meg de første årene, men har tatt av mange kg etter det, og ved å passe på hva jeg putter i munnen, så går det fint. holder stabil vekt. vet at mange skylder på sarotexen at de legger på seg. og det er ikke pillene i seg selv, men at en kanskje får litt mer sultfølelse, slik at en spiser mer. passer en på dette, så vil en ikke legge på seg.  har alltid hatt problemer med magen, og dette har ikke forandret seg om jeg tar sarotex.

Så flott at du svarte, tusen takk til deg.

Anonymous poster hash: 7a7d5...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har aldri prøv Sarotex selv, men skal absolutt snakke med legen min om det. Har store problemer med magen og irritabel tarm, og vil gjerne finne noe som fungerer uten for store bivirkninger. Sliter også med allergier, så tror nok alt er koblet sammen.
Flott at det finnes forum som dette, hvor vi kan høre andres erfaringer som er i samme situasjon.

Anonymkode: 7da66...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri prøv Sarotex selv, men skal absolutt snakke med legen min om det. Har store problemer med magen og irritabel tarm, og vil gjerne finne noe som fungerer uten for store bivirkninger. Sliter også med allergier, så tror nok alt er koblet sammen.
Flott at det finnes forum som dette, hvor vi kan høre andres erfaringer som er i samme situasjon.

Anonymkode: 7da66...c0c

Sjekk ut low fodmap, melkesyrebakterier eller Surmontil. Alle tre kan hjelpe mot irritabel tarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...