Gå til innhold

Sol, solarium og helse


Ymellil

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 24 år gammel kvinne og har en hudtype som er ganske lys, men ikke av rødt hår og fregner-typen. Dvs, jeg blir ikke veldig lett brent av vanlig norsk sommersol, men det skal også mye til for å få skikkelig fargeforskjell. Av normale føflekker har jeg noen få her og der, som har vært der lenge, men har imidlertid de siste år observert masse bittesmå nesten blodrøde prikker, spes på armene, som jeg lurer på er begynnende føflekker.

Denne vinteren har jeg begynt så smått å ta sol i solarium, ikke pga ønske om farge, men fordi jeg har lett for å bli slapp, trøtt og sliten, fysisk og psykisk, i vinterhalvåret. Pga en kronisk(?) døgnrytmeforstyrrelse som gir særlig utslag i de mørkeste månedene, går det gjerne flere måneder der jeg bokstavelig talt går glipp av alt av naturlig dagslys. Det påvirker meg mye, spesielt øyne, hode, konsentrasjonsevne osv. Jeg har brukt lyslampe i endel år nå (ca 30 min per dag og bare i mørketiden), men føler ikke at det gir nøyaktig samme effekt som dagslys.

Fryser ekstremt lett, så om sommeren er det bare på de aller, aller varmeste dagene (som ofte er skyfrie og med sterk sol) at jeg har mindre klær og får sol på armer og bein, og det blir dermed vanskelig å få en forsiktig, naturlig oppbygget eksponering og tilvenning av huden, noe som selvfølgelig hadde vært det mest ønskelige.

Har også lyst til å være på den sikre siden når det gjelder D-vitamin-opptaket om vinteren (jeg tar vitaminet som kosttilskudd).

Jeg har tatt sol ca 5 ganger hittil i vinter, og da på 5-8 minutter hver gang, med ca 1-2 ukers mellomrom og uten solkrem (har ikke merket fargeforskjell eller tendens til solbrent).

Mine spørsmål er: Får man produksjon av D-vitamin i solarium på samme måte som ekte sol? Er det farlig eller risikabelt for huden min med denne type solariumsbruk? Er det verdt det, selv om jeg merker endring i energinivå og velvære? Eller kan det til og med anbefales i mitt tilfelle?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du får produksjon av D-vitamin i solarium, om det er akkurat samme som i solen.. Det er jo forskjellige stråler, men jeg har lest på solvett-reglene der jeg tar sol at 10min 2 ganger i uken gir deg nok D-vitamin :) 

Du soler deg jo ikke så lenge og absolutt ikke ofte, så jeg ville ikke bekymret meg for det om jeg var deg. 

 

Det er verdt det! Jeg også soler meg for mer energi på vinteren, mange som gjør det. Så lenge du bruker solvett er det bare godt å ta solarium engang i blant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmennlege Kjell Vaage

Beskrivelsen om deg selv sier meg at du åpenbart har mange medsøstre med tilsvarende hud i dette vårt langstrakte og solfattige land. Derfor er noen fakta opplysninger viktige.

Det viser seg at du får nok D-Vitamin dersom ansikt, hender og armer får fem til ti minutter sollys to til tre ganger i uken i sommerhalvåret. Husk at faktor over 15 blokkerer UVB stråling og D-vitaminet dermed ikke dannes. Sol tilfører kroppen store mengder D-vitamin i sommerperioden på meget kort tid, men fra oktober til april alt for lite.

Inntaket av vitamin D i Norge er klart lavere enn anbefalt mengde for store deler av befolkningen. Alle bør ta vitamin D-tilskudd (tran) i vinterhalvåret, og det kan være fornuftig å ta et multivitaminmineraltilskudd «for sikkerhets skyld» for utsatte personer som spiser lite eller ensidig (barn, ungdommer, eldre, syke).

Fet fisk, margarin, smør og melk av typen ekstra lett er de eneste norske matvarer som inneholder vesentlige mengder av vitamin D

Bruk av solarium tilfører også tilstrekkelige mengder av D-vitamin. Det er derfor veldig bra den behandling du har gitt deg selv for å unngå tretthet som svært mange plages med. Jeg tror ikke denne formen for bruk av solarium er farlig for deg, men det er jo bra å være på den sikre siden, så derfor kan du la fastlegen ta en kontroll av føflekkene dine når det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...