Gå til innhold

Skrittsopp


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei

Jeg kom hjem fra Thailand 20 februar og etter å ha vært hos lege der nede fikk jeg diagnosen skrittsopp. jeg brukte da Canesten 4 dager før jeg reisete hjem uten at det ga noen synlige resultater. Hjemme har jeg brukt daktacort i 4 dager da forsvant rødhet og svie og deretter har leg brukt daktar i halvannen uke. Ytters i hudfeltet på innsiden av låret har jeg fortsatt noe rødhet ellers er huden misfarget brunaktig. Når skjønner jeg at jeg er bra og kan stoppe videre behandling, og er det en annen salve jeg heller burde bruke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du har jo ikke fått noen helt sikker diagnose, men skrittsopp er relativt hyppig og vanligst i varme omgivelser som gjør risikoen for at soppsporer skal utvikle seg til en reell soppvekst på huden relativt store på steder som lyskeregionen. Derimot er 3-4 dager med middels effektiv Canesten og etterfølgende kombinasjon soppkrem med hydrocortison ikke å betrakte som kurerende behandling for evt skrittsopp. Hydrocortisondelen kan til og med bidra til å maskere symptomer og føre til forverring av soppinfeksjonen . Etter den behandlingen du har gjort, vil det være vanskelig å påvise noe ved dyrkning. Så nå foreslår jeg at du for sikkerhets skyld benytter den mest effektive soppkremen terbinafin 1-2 g dgl i 2 uker, evt Dactacort en gang daglig i 1 uke etter det. Pigmenteringen kan være en ettervirkning av hudaffeksjonen og bør gå gradvis tilbake etter hvert. Det finnes også tbl for sopp, men det er vanligvis ikke nødvendig i den aktuelle regionen. Så med skisserte opplegg bør det kunne bli orden på dette . Lykke til ! Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...