Gå til innhold

Betania Malvik

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

@Kayia: Jeg er i hovedsak enig med både deg og frosken.Men i hele mitt liv i psykiatrien har jeg syntes at det ofte er nyttig å sammenligne med somatikken. Jeg henviser til en hvilken som helst avdeling på StOlav uten å undersøke kvaliteten. Navnet i seg selv skal garantere for kvaliteten.Når Betania Malvik i første setning på sin nettside skriver dette: "Betania Malvik er en del av spesialisthelsetjenesten og har avtale med Helse Midt-Norge RHF.", kan det forlede mange til å tro at den faglige kvaliteten er ivaretatt.Jeg er som sagt fortvilet over at HMN ikke for lengst har sagt opp avtalen med BM. Ved å i det hele tatt ha en slik avtale, går HMN også god for kvaliteten. Det bør de i det minste slutte med nå.Men for all del: Å søke en psykotisk pasient til et traumesenter er malpraksis.

Ja det er veldig lett å bli forledet til å tro det, en tenker sikkert ikke over det en gang.

Kan ikke du og dine kolleger streike eller noe da..

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• Kayia

6

• Livva

6

Skrevet

Jeg står for at for veldig (!!!) mange har BM vært et vendepunkt, både i behandling og i livet generelt.

Jeg har enda ikke møtt noen andre enn NHD som har så grunnleggende mye i mot de, når det for meg ikke kan gis en forklaring på HVORFOR!!

Det at et menneske som er underlagt tvangsparagraf og henvist til en åpen behandlingsinstitusjon (hvor vedkommende fortsatt var under tvang ved oppstart) - DET er for meg uforsvarlig og dårlig behandling.

Skrevet

Jeg står for at for veldig (!!!) mange har BM vært et vendepunkt, både i behandling og i livet generelt.

Jeg har enda ikke møtt noen andre enn NHD som har så grunnleggende mye i mot de, når det for meg ikke kan gis en forklaring på HVORFOR!!

Det at et menneske som er underlagt tvangsparagraf og henvist til en åpen behandlingsinstitusjon (hvor vedkommende fortsatt var under tvang ved oppstart) - DET er for meg uforsvarlig og dårlig behandling.

Betania Malmvik har som alle andre behandlingsinstitusjoner selvstendig ansvar for at det de holder på med er faglig forsvarlig. I dette tilfellet virker det som om de har drevet med feilbehandling, jfr. kritikken fra Helsetilsynet. Jeg er også kritisk til psykiateren som henviste henne, men ikke fordi det var en åpen behandlingsinstitusjon men fordi de driver med en form for traumebehandling som er uforsvarlig å gi til pasienter med psykoselidelser.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Enig med deg,

Og skal det rettes kritikk, som er lett.. Betania Malvik, det ligger jo forutinntatthet i navnet...så bør den kritikken rettes mot langt flere aktører og sykehus,

Hva som er skjedd der kan sikkert være kritikkverdig, men psykiateren her inne har sikkert mye kritikkverdig på seg, i den lille omsorg han utviser for flere grupper pasienter.

Det er interessant å følge debatten på dol,  og ja lage modeller.

Anonymous poster hash: 9e58f...931

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor linken om denne saken blir postet her og denne tråden/diskusjonen blir startet av en av forumets eksperter, hva er meningen bak?
Jeg vet at NHD er meget negativ til Betania Malvik. Og jeg undrer meg om denne tråden dermed er startet med formål om å få fremmet denne meningen igjen om BM?

Jeg tenker at alle har rett til sin mening selvsagt. Men det er mye som ikke kommer frem i media rundt dette.
Men! uansett når det er sagt, så skjønner jeg at mange er skeptiske til behandlingen ved BM. For de er jobber jo på en helt annen måte enn den tradisjonelle psykiatrien.
Dette er en kompleks sak egentlig.
Jeg forstår noe av kritikken som blir rettet mot BM, men jammen er det mye tull som blir skrevet også.

Jeg tenker at behandlingen ikke er for alle. Slik er det ifht mange andre behandlingsmetoder/plasser også. Noe kan passe veldig bra for noen, mens det ikke passer for andre. Vi mennesker er forskjellige. Og vi har ulike forutsetninger og behov.

Jeg tenker at det nok burde være strengere krav ifht hvem som blir tatt inn til behandlingen ved BM, for det kan nok være slik at det blir tatt inn pasienter som er for dårlige til å benytte seg av tilbudet. Samtidig som når man jobber med traumene så er det kjent at man får en symptomforverring. Noe som er helt naturlig. Det ville vært merkelig om man ikke reagerte når man jobber med de vonde tingene. Man blir som regel verre før man blir bedre.

Jeg har selv vært gjennom 4 behandlingsopphold ved Betania Malvik, og for meg så har disse oppholdene gjort mye for meg.
Jeg har opplevd å bli veldig dårlig etter et intensivt opphold. Og jeg hadde behov for innleggelse ved dps i ettertid for å bli stabilisert igjen. Men når jeg da var stabilisert igjen så merket jeg jo det positive utbyttet av behandlingen ved BM. Som dermed var et supplement til den behandlingen jeg har i psykiatrien. Jeg har en fantastisk god psykolog, og det er kjempe viktig. Man trenger å bli møtt med både kunnskap, og medmenneskelighet. Psykologen min frarådet meg et nytt opphold ved BM da jeg fikk plass igjen pga jeg på det tidspunktet ikke var stabil nok eller på rett plass i meg selv til at det da var riktig. Og dette var jeg enig i. Og dermed takket jeg nei til det tilbudte oppholdet. Fordi det da ikke var riktig for meg,
Det understreker igjen viktigheten av at det må vurderes om og når det er riktig med et slikt opphold/behandling.
For behandlingen ved BM kan virkelig gjøre mye bra, jeg angrer ikke på de oppholdene jeg har hatt der :)

Jeg har aldri opplevd at noen der har påvirket meg til å få noen falske minner eller noe. For min overgrepshistorie var kjent fra før jeg kom dit, og jeg hadde oversikt på hvem som hadde gjort overgrepene. Og det har aldri vært noen på BM som har påvirket meg til å tro noe annet. Jeg har blitt møtt med varme, åpenhet, medmennskelighet og forståelse, av proffesjonelle mennsker, som er engasjerte og hardtarbeidende.
Og det er nok nettopp det at de er så engasjerte og hjertegode at de også tar inn mennesker som er i en veldig vanskelig livssituasjon. Alt menneskene på BM vil, er å hjelpe mennesker som har opplevd å bli så krenket og tråkket på, til å finne igjen sitt selvverd og få et bedre liv.

Skulle jeg ha gjort om noe på behandlinge på BM, så ville det vært at oppholdene skulle vært litt lenger, slik at man får tid til en stabiliseringsfase,etter man har jobbet så intensivt og tøft, før man skrives ut.

Traumeenheten ved Betania Malvik er unik, og de som jobber der gjør mye godt for mange.

Skrevet

Jeg tror absolutt det kan jobbe mange gode og hyggelige mennesker der, problemet er at "hjertevarme" ikke veier opp for det totale fraværet av profesjonalitet og fagkunnskap. 

Skrevet

Bella, så du Brennpunkt-dokumentaren om det grusomme stedet som kalte seg motivasjonskollektivet? Jeg skjønner ikke at de har fått lov å drive så lenge.

Skrevet (endret)

Jeg skal ikke snakke for trådstarter, men det er helt åpenbart at pasientens sykdomsforløp var i en fase der det var feil å henvise til BM, selv om BM sikkert kan være til hjelp for andre. Det er ikke første gang BM kritiseres på lignende grunnlag, og jeg reagerte ikke på at TS la ut linken. Derimot reagerer jeg veldig på at en psykiater har henvist sin pasient dit i den situasjonen pasienten var i.

Endret av Kayia
Skrevet

Bella, så du Brennpunkt-dokumentaren om det grusomme stedet som kalte seg motivasjonskollektivet? Jeg skjønner ikke at de har fått lov å drive så lenge.

Hei cath, hyggelig å se deg her :-) 

Jeg så dokumentaren og er fristet til å sende alle unntatt de stakkars unge menneskene til samme sted, dvs leder, ansatte og gjerne Valgerd i samme slengen. Et par uker, aller helst måneder.

Skrevet

Jeg skal ikke snakke for trådstarter, men det er helt åpenbart at pasientens sykdomsforløp var i en fase der det var feil å henvise til BM, selv om BM sikkert kan være til hjelp for andre. Det er ikke første gang BM kritiseres på lignende grunnlag, og jeg reagerte ikke på at TS la ut linken. Derimot reagerer jeg veldig på at en psykiater har henvist sin pasient dit i den situasjonen pasienten var i.

Forsåvidt enig, men problemet er ikke legen. Problemet er at godkjenningen av instutisjonen og avtalen de har opprettholdes.

Skrevet

Hei cath, hyggelig å se deg her :-) 

Jeg så dokumentaren og er fristet til å sende alle unntatt de stakkars unge menneskene til samme sted, dvs leder, ansatte og gjerne Valgerd i samme slengen. Et par uker, aller helst måneder.

Ja, det var et passende forslag. Helst flere måneder. Helst hentet av politi midt på natta.

Skrevet

Forsåvidt enig, men problemet er ikke legen. Problemet er at godkjenningen av instutisjonen og avtalen de har opprettholdes.

Jeg er ikke rette vedkommende til å vurdere om tilbudet er ille for alle og derfor ikke bør godkjennes, men som jeg også sa til NHD syns jeg psykiatere i regionen bør gjøre seg kjent med hvor egnet et behandlingstilbud er for hver enkelt lidelse før de henviser. Selv jeg som ikke er psykiater er kjent med kritikken av BM for å si det sånn.

Skrevet

Jeg tror absolutt det kan jobbe mange gode og hyggelige mennesker der, problemet er at "hjertevarme" ikke veier opp for det totale fraværet av profesjonalitet og fagkunnskap. 

Hvordan kan du si at det er totalt fravær av profesjonalitet og fagkunnskap? Har du vært der? har du møtt dem? har du gjennomgått behandling hos dem? eller er det grunnlaget du har dannet deg ut i fra den ensidige fremstillingen media har kommet med?  Det er ikke uten grunn at mange brukere og interesseorganisasjonen for seksuelt misbrukte har jobba for å få beholde tilbudet. Det hadde ikke skjedd om det ikke var en plass hvor man ble møtt av profesjonelle og fagdyktige helsepersonell, som gjør en god jobb.

Man må iallefall ikke tro på alt som står i avisa :-)

Skrevet (endret)

Hvordan kan du si at det er totalt fravær av profesjonalitet og fagkunnskap? Har du vært der? har du møtt dem? har du gjennomgått behandling hos dem? eller er det grunnlaget du har dannet deg ut i fra den ensidige fremstillingen media har kommet med?  Det er ikke uten grunn at mange brukere og interesseorganisasjonen for seksuelt misbrukte har jobba for å få beholde tilbudet. Det hadde ikke skjedd om det ikke var en plass hvor man ble møtt av profesjonelle og fagdyktige helsepersonell, som gjør en god jobb.

Man må iallefall ikke tro på alt som står i avisa :-)

Leste du rapporten i `09? Om du har jobbet med traumebehandling vet du at fagmiljøet er svært kritisk til denne type behandling. Dette har pågått i mange år. Det er en skam at stedet fortsatt drives slik det gjør. 

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9299937.ece

Endret av XbellaX
Skrevet

Jeg endte med å melde meg ut av den organisasjonen som jobbet sterkest for det, for det ble helt umulig å være medlem om man var skepisk til den typen behandling som ble/blir drevet på BM.

Da visste men ikke sitt eget beste og hadde bare ikke kommet "dit" enda. Det ble snakket mye om at alle var ulike og alle stemmer skulle høres etc, men i praksis fungerte det ikke sånn.

Jeg vet ikke,men jeg mistenker at mange fallt fra i den kampen. Iallfall var det en massiv kampanje senere for at man skulle melde seg inn igjen slik at det ble nok medlemmer for å få økonomisk støtte.

Skrevet

Jeg er ikke rette vedkommende til å vurdere om tilbudet er ille for alle og derfor ikke bør godkjennes, men som jeg også sa til NHD syns jeg psykiatere i regionen bør gjøre seg kjent med hvor egnet et behandlingstilbud er for hver enkelt lidelse før de henviser. Selv jeg som ikke er psykiater er kjent med kritikken av BM for å si det sånn.

Jeg er enig, det er kritikkverdig. Det finnes knapt et menneske i dette land som ikke er kjent med kritikken rundt BM etter alle disse årene.

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Jeg har selv opplevd masse rart på Modum Bad, traume, og vil si takk til NHD for å tøre stå frem med kritikk. Så lenge kritikken er berettiget, noe det absolutt virker som den er.

At noen tar til orde mot noe av all den galskapen som finnes på traumebehandlingstedene, og alt det syke de kan få seg til å gjøre mot uskyldige mennesker gir meg hvertfall en ørliten opplevelse av trygghet.

Jeg har lest noen kritiske kommentarer ang BM fra tidligere pasienter på ymse forum. Så det er tydelig at ikke alt er perfekt der heller.

future life
Skrevet

Jeg lurer på hvilken utdannelse de som jobber på BM har? Jobber det psykiatere der?

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Jeg lurer på hvilken utdannelse de som jobber på BM har? Jobber det psykiatere der?

Psykologer/ psykologspesialister og psykodramaterspaut jobber der hvertfall. Psykodramaterapaut Aud Steinbekk og psykologspesialist ( fagansvarlig) Turid Kavli har begge fått kongens fortjenestemedalje i gull

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Det har ingen ting å si om det er fagfolk eller ikke. De kan ha utdannelse til opp over ørene uten å ha mennesklig innsikt, vett eller folkeskikk.

Og selve maktbalansen er skjev, noe som bidrar til å skape en atmosfære av ovegrep det kan være vanskelig å komme seg ut av.

Jeg har skrevet om et traume jeg ble påført på Modum Bad traume på forumet tidligere. I tillegg til dette traumet, som jeg ikke kan forandre prøver jeg kjempe meg ut av det jeg kan forandre, nemlig overgrepssituasjonen som blir skapt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...