Gå til innhold

Betania Malvik

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har ingen ting å si om det er fagfolk eller ikke. De kan ha utdannelse til opp over ørene uten å ha mennesklig innsikt, vett eller folkeskikk.

Og selve maktbalansen er skjev, noe som bidrar til å skape en atmosfære av ovegrep det kan være vanskelig å komme seg ut av.

Jeg har skrevet om et traume jeg ble påført på Modum Bad traume på forumet tidligere. I tillegg til dette traumet, som jeg ikke kan forandre prøver jeg kjempe meg ut av det jeg kan forandre, nemlig overgrepssituasjonen som blir skapt.

Her er en artikkel fra Forskning.no etter kritikken av BM i 2007: http://www.forskning.no/artikler/2007/januar/1169634583.89

Helt nederst er det en del til dels skremmende sitater fra både behandlere og pasienter.

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• Kayia

6

• Livva

6

Skrevet

Jeg står for at for veldig (!!!) mange har BM vært et vendepunkt, både i behandling og i livet generelt.

Jeg har enda ikke møtt noen andre enn NHD som har så grunnleggende mye i mot de, når det for meg ikke kan gis en forklaring på HVORFOR!!

Det at et menneske som er underlagt tvangsparagraf og henvist til en åpen behandlingsinstitusjon (hvor vedkommende fortsatt var under tvang ved oppstart) - DET er for meg uforsvarlig og dårlig behandling.

NHD er kun en liten del av et større fagmiljø som stiller seg svært kritisk til måten BM operer på, slik har det vært i mange år.

Skrevet

Det har ingen ting å si om det er fagfolk eller ikke. De kan ha utdannelse til opp over ørene uten å ha mennesklig innsikt, vett eller folkeskikk.

Og selve maktbalansen er skjev, noe som bidrar til å skape en atmosfære av ovegrep det kan være vanskelig å komme seg ut av.

Jeg har skrevet om et traume jeg ble påført på Modum Bad traume på forumet tidligere. I tillegg til dette traumet, som jeg ikke kan forandre prøver jeg kjempe meg ut av det jeg kan forandre, nemlig overgrepssituasjonen som blir skapt.

Det er synd du har de opplevelsene du har med Modum Bad, men MB og BM kan ikke sammenlignes. Det betyr ikke at din opplevelse er mindre verdt.

MB har et langt mer åpent og faglig sterkere/større miljø enn BM. Fagpersoner som har vært offentlig kritisk til BM har opplevd trusler, det sier sitt.

AnonymBruker
Skrevet

BM høres ut som en sekt. Det er mye vill "traumebehandling" ute og går mange steder i Norge. 

Jeg fikk endelig riktig traumeterapi. En type eksponeringsterapi. Åtte timer var det jeg trengte. Nå gleder jeg meg over at jeg ikke lenger trenger å bruke krefter på å holde fortiden unna. :-)

Anonymous poster hash: 15fd0...aa2
Skrevet

Leste du rapporten i `09? Om du har jobbet med traumebehandling vet du at fagmiljøet er svært kritisk til denne type behandling. Dette har pågått i mange år. Det er en skam at stedet fortsatt drives slik det gjør. 

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9299937.ece

Ut i fra at du ikke svarer på spørsmålene jeg spør, så går jeg ut i fra at du ikke har hverken har møtt de på BM eller vært der. Og at du dermed stoler blindt på medias fremstilling.

Ja jeg har lest rapporten, og jeg vet også veldig mye ang hvordan den rapporten ble laget, og hvor mange feil som ble gjort i den forskningen. Det er mye som ikke er fortalt om i media når det gjelder de forskerne og hvordan de utarbeidet den rapporten. Mange av de som svarte på spørsmål som ble stilt som dannet et grunnlag for den rapporten, så at ting ble helt feil fremstilt. Og BM ble dømt nedenom og hjem allerede på forhånd. Sinkerud og Rasmussen var negative til BM allerede fra starten.

Første oppholdet jeg hadde på BM var i 2008,  altså før den rapporten kom ut. Jeg fikk hakeslipp av det rabalderet som ble i 2009, kjente ikke igjen noe av det som ble påstått i media. Jeg har i ettertid både vært der i 2011 og 2012. Så jeg er godt kjent med hvordan det er på BM. Og det skrev jeg vel grundig nok i første innlegget mitt ;)

Skrevet

Ut i fra at du ikke svarer på spørsmålene jeg spør, så går jeg ut i fra at du ikke har hverken har møtt de på BM eller vært der. Og at du dermed stoler blindt på medias fremstilling.

Ja jeg har lest rapporten, og jeg vet også veldig mye ang hvordan den rapporten ble laget, og hvor mange feil som ble gjort i den forskningen. Det er mye som ikke er fortalt om i media når det gjelder de forskerne og hvordan de utarbeidet den rapporten. Mange av de som svarte på spørsmål som ble stilt som dannet et grunnlag for den rapporten, så at ting ble helt feil fremstilt. Og BM ble dømt nedenom og hjem allerede på forhånd. Sinkerud og Rasmussen var negative til BM allerede fra starten.

Første oppholdet jeg hadde på BM var i 2008,  altså før den rapporten kom ut. Jeg fikk hakeslipp av det rabalderet som ble i 2009, kjente ikke igjen noe av det som ble påstått i media. Jeg har i ettertid både vært der i 2011 og 2012. Så jeg er godt kjent med hvordan det er på BM. Og det skrev jeg vel grundig nok i første innlegget mitt ;)

Blir det ikke noe farlig og ensidig dersom det er kun pasienter og ansatte som du mener kan uttale seg om BM? Noe som kjennetegner et sterkt og solid fagmiljø er nettopp det med å kunne ønske kritikk velkommen, (fremfor feks å sende trusler til de fagpersoner som ønsker å uttale seg og de som alt har uttalt seg).

Hvorfor tror du så mange innen fagmiljøet opplever BM som kritikkverdig? Tror du det kun handler om forsiden på VG?

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Det er synd du har de opplevelsene du har med Modum Bad, men MB og BM kan ikke sammenlignes. Det betyr ikke at din opplevelse er mindre verdt.

MB har et langt mer åpent og faglig sterkere/større miljø enn BM. Fagpersoner som har vært offentlig kritisk til BM har opplevd trusler, det sier sitt.

Tror at de fleste problemer kunne vært unngått dersom fagpersoner kunne følge kardemommeloven, og den gyldne regel om å gjøre mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg. Da hadde jeg sluppet oppleve all den umenneskligheten og fiendligheten og uverdigheten jeg har. Kom over en bok som heter noe sånt som "mot en mer mennesklig psykiatri", som handler om å gå fra dehumanisering til humanisering, objektifisering til menneskliggjøring osv.

Jeg tenker at både BM og MB kunne trenge å jekke seg ned noen ( tusenvis) av hakk på hver sin måte.

Irriterende med fagfolk som "vet best- og dermed basta", og derfor mener de kan bryte alle menneskelighetens lover.

Skrevet

Blir det ikke noe farlig og ensidig dersom det er kun pasienter og ansatte som du mener kan uttale seg om BM? Noe som kjennetegner et sterkt og solid fagmiljø er nettopp det med å kunne ønske kritikk velkommen, (fremfor feks å sende trusler til de fagpersoner som ønsker å uttale seg og de som alt har uttalt seg).

Hvorfor tror du så mange innen fagmiljøet opplever BM som kritikkverdig? Tror du det kun handler om forsiden på VG?

Mener ikke at det kun er pasienter og ansatte som kan uttale seg. Langt i fra, men problemet er at når man ikke vet hele situasjonen og historien, så kan det fort bli ensidig kritikk. Og som jeg skrev i første innlegget mitt, så skjønner jeg noe av kritikken som kommer. Og jeg ser absolutt ting som kan endres på tilbudet ved BM. Men det er utrolig leit når det kommer en del rykter og påstander som egentlig ikke henger på greip. Jeg skjønner også at mange innen fagmiljøet er skeptiske. For BM er ikke som tradisjonell psykiatri, Men om man tenker tilbake i historien så er det jo mye som tidligere også har vært kritisert og har skapt store overskrifter fordi det har vært utradisjonelt. Hvor mye tror du ikke skjer innenfor psykiatrien som kunne skapt store overskrifter? hvor mange tar ikke livet sitt etter behandling innenfor den tradisjonelle psykiatrien? Hvor mange mennesker blir dårligere også etter behandling i den tradisjonelle psykiatrien? Og hvor mange går ikke i mangeårig behandling og er like dårligere eller enda dårligere i den tradisjonelle psykiatrien? :-/ men disse blir det ikke skrevet om, for den tradisjonelle psykiatrien er så veletablert fra før av.

Men igjen, min mening er at det er ikke alle behandlingen på BM passer for, akkurat slik som det er med andre behandlingstilbud. Vi mennesker er så forskjellige, det som passer for noen, passer ikke alltid for alle andre.

Jeg tror tilbudet ved BM kunne blitt enda bedre om det ble gjort litt endringer, og at fagmiljøene kan samarbeide, for de kan bidra med mye bra fra begge sider. For meg har det vært viktig med begge deler iallefall :)

• 3 uker senere...
Skrevet

"Behandlingstilbudet til disse pasientene er gjennomgått, og psykodrama vil heretter ikke lenger være en del av tilbudet, skriver helsevirksomheten i en pressemelding.

- For mange pasienter har dette vært en godt egnet metode for å bearbeide hendelser og få innsikt i egne opplevelser. Imidlertid er psykodrama omstridt. Noen fagmiljø reiser stadig tvil om effekten av denne metoden. Dette er bakgrunnen for at Betania Malvik nå velger å slutte med psykodrama, opplyser direktør Ingfrid Eggen Skogrand i pressemelding."

http://www.mb.no/lokalenyheter/article7269741.ece

Skrevet

Jeg ventet på plass ved Betania Malvik, og nå står jeg uten noe særlig behandlingstilbud takket være denne avgjørelsen. Jeg har såpass alvorlig traumelidelser at poliklinisk behandling ikke er tilstrekkelig under jobbingen med traumene. 

Så nå all jobben jeg har lagt ned for å komme hit jeg er i dag, ja den føler jeg er totalt bortkasta. Likevel har jeg kommet langt i livet: Jeg kan i alle fall ikke takke den generelle psykiatrien for hvor jeg står i dag. 

Hva slags behandling skal jeg vente meg nå? 

Skrevet

Jeg er også en av de som hadde fått alt klarert i forhold til opphold på betania. Nettopp pga poliklinikk og DPS ikke strekker til...

Så ja, hva nå? Hva skal jeg nå gjøre? Vente på plass på Modum i to nye år? Bar bakke kan knapt beskrives bedre!!!

Skrevet

Jeg er også en av de som hadde fått alt klarert i forhold til opphold på betania. Nettopp pga poliklinikk og DPS ikke strekker til...

Så ja, hva nå? Hva skal jeg nå gjøre? Vente på plass på Modum i to nye år? Bar bakke kan knapt beskrives bedre!!!

Vi blir stilt bakerst i køen der ettersom vi er fra et annet foretak. Og legge ned et tilbud uten å ha noe oppe et nytt oppe er også latterlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare det at det er to års ventetid på å få plass på modum bad traumeavdelingen sier sitt om hvor enormt behov det er for slike avdelinger. virker det som galskap å legge ned det som allerede finnes.

- hvorfor ikke bare justere tilbudet?

Ventetiden på modum bad er to år. Og da er allerede ca to tredjedeler av søkerrne luket ut.

Og ikke bare det, traumeavdelingen i Bodø står også i fare for nedleggelse!

Å legge ned to avdelinger når behovet for traumebehandling er så stort. Galskap!

Når behovet er så stort, hva er motivet bak? Hvor er logikken? Penger? Personlige følelser mot alternwtive metoder ( psykodrama ).

Nei. Pengene er der.

En tilsynssak var den utløsende faktoren. En tilsynssak. En. Av hvor mange hundre?

Nei. Dette lukter svidd.

Anonymous poster hash: d20ce...53c

• 3 uker senere...
Skrevet

Ja, men det burde vært avsluttet allerede ved forrige korsvei.

Hvorfor er du sånn i mot traumeavdelingene NHD? Du har jo tydeligvis lagt Betania Malvik for hat, og virker ikke som om du liker Modum bad heller.

Avdelingene gjøre mye bra for mange, og behandlingen hjelper mange. Selvsagt hjelper ikke behandlingen på alle, men mennesker er ulike, noe funker for noen, andre ting funker for andre. Sånn er det jo med all behandling. Sånn er det ellers i psykiatrien også.

Men jeg undrer meg veldig på hvorfor du (og enkelte andre) er så livredd for traumeenhetene? Interessant siden pasienter som har vært oppgitt i psykiatrien,som er blitt stemplet som "behandlingsresistente", faktisk har fått det bedre og fått et bedre liv etter behandlingen på bl.a Betania. Er det redsel for ryktet som også medvirker at noen av dere er så i mot det? Hvorfor kan det ikke åpenrom for at denne behandlingen faktisk er bra for mange? Hvorfor kan det ikke heller bli en større åpning for samarbeid, for å gi et mer variert tilbud? Det må jo ringe noen bjeller når det faktisk er mennesker som har gått på årevis og ti årsvis i psykiatrien uten å bli tilfredstillende bedre,men som faktisk blir friskere etter behandlingen ved traumeenheten.

Hvorfor skal man på død og liv kun ha åpning for den tradisjonelle psykiatrien? Komplekse traumelidelser, er som ordet sier: Kompleks og krever kompleks behandling og for mange, en helt annen tilnærming enn det mye av psykiatrien i dag kan tilby.

Jeg har både gode og dårlige erfaringer med psykiatrien, heldigvis flest gode. Jeg har også vært på Betania Malvik, og for meg, så var oppholdene jeg hadde der superviktig, sammen med behandlingen jeg går i til vanlig hos psykolog.

Jeg har vært en del innlagt på dps også, og sist nå så opplevde jeg mye uvitenhet ifht traumeproblematikk og dissosiasjon. Og da føles det ekstra vondt å vite at den plassen hvor jeg følte meg så godt ivaretatt, forstått og behandlet, den er blitt nedlagt.

Vi trenger både psykiatrien og traumeenheten. Vi er mennesker.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har ingenting imot, og har aldri uttalt meg generelt negativt om traumeenheten ved Modum Bad. At jeg kan ha støttet enkelte pasienter i enkeltepisoder de har opplevd negativt er noe annet. Det kan skje over alt og ved enhver avdeling.

Betania Malvik har jeg vært negativ til pga det (u)faglige innhold i behandlingen deres. Dette basert på undersøkelser som er gjort og på gjentatte enkeltkasus som har vist svært slett arbeid og ikke minst totalt manglende evne fra faglig ledelse til å reflektere over den kritikk de har fått. Eksempel på dette er den totale avvisningde har hatt vedr risikoen for å plante falske minner.

Behandlingsmiljøet har forholdt seg til kristiske røster mer slik en sekt fremstår enn slik et vitenskapelig basert behandlingsmiljø skal fremstå.

Min skepsis har også basert seg på erfaringen med enkeltpasienter som har vært ved BM.

Samtidig har jeg etterlyst bedre behandlingstltak for traumatiserte. Ikke minst kombinasjonen av spisskompetende psykoterapeuter og en døgnenhet som kan ta vare på pasientene og deres reaksjoner mellom timene. Dette tilbudet har vi nå i Trøndelag. Traumepoliklinikken på Østmarka har høykompetente behandlere (i hovedsak psykologer), de ledes av en professor ved NTNU, og deres behandling evalueres vitenskapelig og fortløpende. De pasienter som trenger det, kan få døgnopphold i "sin" DPS i behandlingstiden.

Jeg er sikker på at de traumatiserte på sikt vil få et klart bedre tilbud når ressursene flyttes fra BM til en faglig oppdatert traumebehandling.

Jeg ser at akkurat i overgangsfasen kan tilbudet til noen av pasientene oppleves som noe redusert.

Skrevet

Jeg har ingenting imot, og har aldri uttalt meg generelt negativt om traumeenheten ved Modum Bad. At jeg kan ha støttet enkelte pasienter i enkeltepisoder de har opplevd negativt er noe annet. Det kan skje over alt og ved enhver avdeling.

Betania Malvik har jeg vært negativ til pga det (u)faglige innhold i behandlingen deres. Dette basert på undersøkelser som er gjort og på gjentatte enkeltkasus som har vist svært slett arbeid og ikke minst totalt manglende evne fra faglig ledelse til å reflektere over den kritikk de har fått. Eksempel på dette er den totale avvisningde har hatt vedr risikoen for å plante falske minner.

Behandlingsmiljøet har forholdt seg til kristiske røster mer slik en sekt fremstår enn slik et vitenskapelig basert behandlingsmiljø skal fremstå.

Min skepsis har også basert seg på erfaringen med enkeltpasienter som har vært ved BM.

Samtidig har jeg etterlyst bedre behandlingstltak for traumatiserte. Ikke minst kombinasjonen av spisskompetende psykoterapeuter og en døgnenhet som kan ta vare på pasientene og deres reaksjoner mellom timene. Dette tilbudet har vi nå i Trøndelag. Traumepoliklinikken på Østmarka har høykompetente behandlere (i hovedsak psykologer), de ledes av en professor ved NTNU, og deres behandling evalueres vitenskapelig og fortløpende. De pasienter som trenger det, kan få døgnopphold i "sin" DPS i behandlingstiden.

Jeg er sikker på at de traumatiserte på sikt vil få et klart bedre tilbud når ressursene flyttes fra BM til en faglig oppdatert traumebehandling.

Jeg ser at akkurat i overgangsfasen kan tilbudet til noen av pasientene oppleves som noe redusert.

Takk for svar. Men hva med traumeutsatte som ikke bor i Trondheim/trøndelag??....for oss hjelper det ikke at det er et poliklinsk tilbud.

Og det å være innlagt på dps i behandlingstiden, det er langt i fra det samme som en traumeenhet. Jeg kom nettopp hjem fra dps, og opplevde igjen en manglende kompetanse på traumereaksjoner og traumeproblematikk. Og det er et stort problem som jeg opplever at veldig mange traumeutsatte opplever. Dps har pasienter med alle typer problemer. Traumepasienter har som regel et større behov for trygghet på en helt annen måte enn mange andre pasienter. Mange av oss har opplevd overgrep fra veldig tidlig alder og har en nesten grunnleggende utrygghet inni oss,fordi vi har blitt fratatt tryggheten. Og på en dps er det vanskelig å bli møtt på det trygghetsbehovet. Kanskje vanskelig å skjønne det for noen som ikke har opplevd det. 

Jeg synes det er veldig interessant å se på det faktum at de gangene jeg har vært innlagt ved traumeenheten så har jeg ikke vært deprimert. jeg har tilbakevendende depressiv lidelse. Jeg har flere ganger vært depressiv før jeg har kommet på traumeenheten, men når jeg har vært der, og de behova jeg har hatt har blitt dekket, så har ikke  depresjonen vært tilstede. Jeg har prøvd ut både flere antidepressivaer og stemningsstabiliserende, uten hell førut.

Jeg var som sagt nylig innlagt på dps, jeg var veldig deprimert, og depresjonen lettet ikke på dps. Jeg holdt på å bli sendt hjem suicidal,fordi de torde ikke å ta tak i noe. Heldigvis finnes det enkelt som ser litt mer enn akkurat A4 båsen. Det er helt ærlig skummelt hvordan systemet i psykiatrien kan svikte. Ingen system er feilfrie, men det burde være åpenrom for mer enn bare A4 systemet. Vi er mange som har fått god hjelp på traumeenheten, teller ikke våre opplevelser? vi er tross alt flertallet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...