Gå til innhold

Interessant om 5:2-dietten


Kayia

Anbefalte innlegg

"Hun har forsket på hvorfor alternative dietter har så stor appell. Hun mener de underliggende årsakene til at dietter blir så populære er grunnleggende de samme, uansett om det er snakk om faste, lavkarbo eller steinalderkost.

- Det er den samme gruppen som hoppet på lavkarbo som gjerne hiver seg på 5:2 nå. Det blir en måte å mestre overfloden på. Mange av diettene kritiserer moderne matvareproduksjon eller matinninntak. I bøker om 5:2-dietten heter det for ekspempel at vi er lagd for å være  sultne. Det som er typisk for motediettene er at de angriper helt vanlig kosthold."

 

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9230159.ece

 

Jeg er ikke det spøtt overrasket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Kayia

    22

  • frosken

    10

  • Lillemus

    7

  • Høstløv

    7

Mest aktive i denne tråden

IngridSletten

Vel vel, la ekspertene som mener de har fasiten for hele befolkningen bare holde på.

JEG har i hvert fall funnet en måte å gå ned i vekt på og kontrollere vekten på resten av livet. "En livsstil man kan leve med over lang tid", som de mener er nøkkelen til å holde vekten.

Å kjenne sult et par dager i uken er ikke farlig. Faktisk er det ok å vite at jeg ikke dør eller besvimer selv om jeg er sulten. Det går over, og maten smaker ekstra godt når jeg spiser. Og jeg blir ikke fristet til å overspiste de andre dagene.

Der viktigste er vel at jeg klarer å gjennomføre dette og trives med livsstilen. Og kommer til å fortsette med faste en dag eller to i uka- "resten av livet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngridSletten

Tillegg: jeg har aldri prøvd meg på verken lavkarbo, steinalderdiett, pulver eller noen annen motediett. Kun 5:2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitronsommerfugl

Det er ikke så rart at de som nå går for 5:2 diett tidligere har prøvd lavkarbo og steinalderkost. Dette er mennesker med spesiell interesse for kosthold.

Jeg tror alle "diettene" Har noe for seg, har forsøkt dem alle (bortsett fra at jeg helfastet i to døgn, 5:2 sier vel at de dagene skal være spredt).

Å kutte ned på sukker og ferdigmat er noe hele befolkningen bør tenke på. Mange tåler brød og poteter, men man kan kutte ned på noe i kosten for å få plass til mer grønt.

Steinalderkost har jeg for så vidt tro på, men det er fryktelig dyrt og ikke bærekraftig.

5:2, jeg for min del vil heller begrense meg hver dag, men andre kan kanskje trives med å kutte kalorier på denne måten.

Både for egen helse og jorda vår bør vi spise mer plantekost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun har forsket på hvorfor alternative dietter har så stor appell. Hun mener de underliggende årsakene til at dietter blir så populære er grunnleggende de samme, uansett om det er snakk om faste, lavkarbo eller steinalderkost.

- Det er den samme gruppen som hoppet på lavkarbo som gjerne hiver seg på 5:2 nå. Det blir en måte å mestre overfloden på. Mange av diettene kritiserer moderne matvareproduksjon eller matinninntak. I bøker om 5:2-dietten heter det for ekspempel at vi er lagd for å være  sultne. Det som er typisk for motediettene er at de angriper helt vanlig kosthold."

 

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9230159.ece

 

Jeg er ikke det spøtt overrasket.

Dette funnet mener jeg er svært forutsigbart. For mange er vektkontroll et varig og svært utfordrende prosjekt, og da vil nye fremgangsmåter kunne oppleves som å være til stor hjelp.

 

Hvis det var så enkelt for disse menneskene at det fantes en grei og varig løsning i det som defineres som "normalt kosthold",  så hadde de ikke hatt behov for ulike vektkontrollerende metoder. 

 

Stort sett vil enhver gjennomført "diett" føre til vektreduksjon, fordi matinntaket struktureres og begrenses i alle dietter. Dette gjelder enten det er snakk om Grete Roedes metode, lavkarbo eller 5:2.

 

I min omgangskrets er det imidlertid flere som prøver ut 5:2 enn de som  har prøvd lavkarbo. Virker som om de synes 5:2 er mindre sært og mer sunt.  I tillegg til de som ønsker vektreduksjon er det også en del som er generelt helseopptatt som prøver 5:2.

 

Jeg tror 5:2 kan være en ok løsning for voksne velfødde mennesker uten spiseforstyrrelser, men jeg er bekymret for at denne måten å spise på kan være med på å forsterke (evt. utløse) spiseforstyrrelser hos de som allerede har et vanskelig forhold til spising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel vel, la ekspertene som mener de har fasiten for hele befolkningen bare holde på.

JEG har i hvert fall funnet en måte å gå ned i vekt på og kontrollere vekten på resten av livet. "En livsstil man kan leve med over lang tid", som de mener er nøkkelen til å holde vekten.

Å kjenne sult et par dager i uken er ikke farlig. Faktisk er det ok å vite at jeg ikke dør eller besvimer selv om jeg er sulten. Det går over, og maten smaker ekstra godt når jeg spiser. Og jeg blir ikke fristet til å overspiste de andre dagene.

Der viktigste er vel at jeg klarer å gjennomføre dette og trives med livsstilen. Og kommer til å fortsette med faste en dag eller to i uka- "resten av livet".

Kjempefint at dette passer for deg selvfølgelig :) Jeg tror heller ikke at 5:2 er farlig for det Frosken kaller "velfødde mennesker", men jeg er  svært skeptisk til ekstremdietter fordi de aldri varer lenger enn til neste hype. De har også - som artikkelen peker på - en tendens til å være som fluepapir for folk som lever livet på diett men som burde prøve stabilt, normalt og sunt kosthold framfor nok en diett. Varig vektreduksjon skapes bare via varig endring, kjipt men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg synes 5:2 dietten virker fornufig for helsen, det samme med lavkarbo. Bra for min kropp!

Godt når det funker. De aller aller fleste sprekker imidlertid etter en viss periode på ekstremdietter, og ender gjerne et par kilo over utgangsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette funnet mener jeg er svært forutsigbart. For mange er vektkontroll et varig og svært utfordrende prosjekt, og da vil nye fremgangsmåter kunne oppleves som å være til stor hjelp.

 

Hvis det var så enkelt for disse menneskene at det fantes en grei og varig løsning i det som defineres som "normalt kosthold",  så hadde de ikke hatt behov for ulike vektkontrollerende metoder. 

 

Stort sett vil enhver gjennomført "diett" føre til vektreduksjon, fordi matinntaket struktureres og begrenses i alle dietter. Dette gjelder enten det er snakk om Grete Roedes metode, lavkarbo eller 5:2.

 

I min omgangskrets er det imidlertid flere som prøver ut 5:2 enn de som  har prøvd lavkarbo. Virker som om de synes 5:2 er mindre sært og mer sunt.  I tillegg til de som ønsker vektreduksjon er det også en del som er generelt helseopptatt som prøver 5:2.

 

Jeg tror 5:2 kan være en ok løsning for voksne velfødde mennesker uten spiseforstyrrelser, men jeg er bekymret for at denne måten å spise på kan være med på å forsterke (evt. utløse) spiseforstyrrelser hos de som allerede har et vanskelig forhold til spising.

Jeg vet fra før at vi er uenige her Frosken. Der du tenker at dette kan være et nytt halmstrå tenker jeg at det er en ny hype som er for ekstrem til at den kan bli et varig mønster for særlig mange.

 

Det eneste vi er enige om her er at dette dessuten kan være farlig for mennesker i risikogrupper som feks mennesker med spiseforstyrrelser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette funnet mener jeg er svært forutsigbart. For mange er vektkontroll et varig og svært utfordrende prosjekt, og da vil nye fremgangsmåter kunne oppleves som å være til stor hjelp.

 

Hvis det var så enkelt for disse menneskene at det fantes en grei og varig løsning i det som defineres som "normalt kosthold",  så hadde de ikke hatt behov for ulike vektkontrollerende metoder. 

 

Det er ikke vanskeligere enn å ikke innta flere kalorier enn det man forbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskeligere enn å ikke innta flere kalorier enn det man forbruker.

Det er faktisk ikke så enkelt for alle. Noen kropper lider av diverse saker og ting som gjør at det ikke bare er å "spise mindre og røre seg mer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I min omgangskrets er det imidlertid flere som prøver ut 5:2 enn de som  har prøvd lavkarbo. Virker som om de synes 5:2 er mindre sært og mer sunt.  I tillegg til de som ønsker vektreduksjon er det også en del som er generelt helseopptatt som prøver 5:2.

 

 

Det er vel fordi denne type diett ikke medfører drastisk omlegging av matvanene, bare måtehold to dager i uken.

Lavkarbo-dietten krever en mer omfattende kostomlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke så enkelt for alle. Noen kropper lider av diverse saker og ting som gjør at det ikke bare er å "spise mindre og røre seg mer".

Det er riktig, men disse menneskene utgjør en liten prosentandel av alle overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel fordi denne type diett ikke medfører drastisk omlegging av matvanene, bare måtehold to dager i uken.

Lavkarbo-dietten krever en mer omfattende kostomlegging.

Jeg har såpass til hukommelse at jeg husker at man (også her på dol) sa det samme da lavkarbo-dietten kom. Flere tilhengere proklamerte at de uansett ikke hadde vært så glade i brød eller poteter, og at det ikke var et tap... :P

 

Og igjen: problemet slik jeg ser det er ikke at noen finner det som funker for dem, men at dietter blir en hype man setter sin lit til men ikke greier å leve med over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Og igjen: problemet slik jeg ser det er ikke at noen finner det som funker for dem, men at dietter blir en hype man setter sin lit til men ikke greier å leve med over tid.

Det er vel egentlig riktig, ordet diett inneholder en betydning, for folk flest, som tilsier at dette er noe midlertidig.

Ved å bruke ordet kostomlegging, vil en si at dette er noe varig.

Endret av Høstløv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke så enkelt for alle. Noen kropper lider av diverse saker og ting som gjør at det ikke bare er å "spise mindre og røre seg mer".

 

Og hva mener du man skal gjøre da?`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva mener du man skal gjøre da?`

Spise den maten kroppen tåler. :) Er man insulinresistent tåler ikke kroppen karbohydrater spesielt godt, da holder man seg unna det f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. De har også - som artikkelen peker på - en tendens til å være som fluepapir for folk som lever livet på diett men som burde prøve stabilt, normalt og sunt kosthold framfor nok en diett. Varig vektreduksjon skapes bare via varig endring, kjipt men sant.

Tror du virkelig ikke at de fleste har prøvd å følge såkalt stabilt, normalt og sunt kosthold? Jeg vet om mange som i årevis har levd ekstremt kontrollert, men hvor de aldri får noen opplevelse av at det går rimelig greit å leve sånn. For dem er denne typen kosthold like mye en diett som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskeligere enn å ikke innta flere kalorier enn det man forbruker.

Nettopp :-) Problemet er bare at nettopp det er svært vanskelig for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi denne type diett ikke medfører drastisk omlegging av matvanene, bare måtehold to dager i uken.

Lavkarbo-dietten krever en mer omfattende kostomlegging.

Ja, folk jeg snakker med sier de opplever dette som noe som ikke strider mot "vanlig, sunt kosthold".  Har ikke de samme sosiale konsekvenser som lavkarbo, medfører ingen problemer når det gjelder å spise sammen med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...