Gå til innhold

Interessant om 5:2-dietten


Kayia

Anbefalte innlegg

Spise den maten kroppen tåler. :) Er man insulinresistent tåler ikke kroppen karbohydrater spesielt godt, da holder man seg unna det f.eks.

Så om du tåler sjokolade eller potetgull er det bare å kjøre på? Pussig utsagn Lillemus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Kayia

    22

  • frosken

    10

  • Lillemus

    7

  • Høstløv

    7

Mest aktive i denne tråden

Tror du virkelig ikke at de fleste har prøvd å følge såkalt stabilt, normalt og sunt kosthold? Jeg vet om mange som i årevis har levd ekstremt kontrollert, men hvor de aldri får noen opplevelse av at det går rimelig greit å leve sånn. For dem er denne typen kosthold like mye en diett som alt annet.

Helt seriøst ikke bare tror jeg, men vet at mange ikke har prøvd å legge om til et normalt og sunt kosthold med moderate posjoner. Jeg har sett dette rundt meg MANGE ganger, og jeg kan ikke tenke meg at folk i min verden skiller seg så veldig ut på dette området.

 

Svært mange av dem har proklamert både at de spiser sunt og moderat har imidlertid fått seg en skikkelig overraskelse når de feks har skrevet ned ALT de putter i munnen etter å ha veid det gjennom en måned eller to. For det første har det vist seg at mengden grønnsaker er mindre enn de tror, at fettinntaket gjennom feks saus, pålegg og snop er større enn de tror, og spesielt at de småspiser LANGT mer enn de tror. En jeg hørte om oppdaget at hun spiste en halv middagsposjon før og etter selve middagen HVER ENESTE DAG foreksempel, fordi hun smakte til maten før, og spiste rester før hun pakket vekk resten etterpå.

 

Når disse etter å ha skrevet lister omregner matinntaket i kcal har de forstått hvorfor det å feks gå til jobb, gå laaange turer eller ta trappene har medførst den helt store vektendringen.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om du tåler sjokolade eller potetgull er det bare å kjøre på? Pussig utsagn Lillemus...

Jeg snakker om MAT, ikke godterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst ikke bare tror jeg, men vet at mange ikke har prøvd å legge om til et normalt og sunt kosthold med moderate posjoner. Jeg har sett dette rundt meg MANGE ganger, og jeg kan ikke tenke meg at folk i min verden skiller seg så veldig ut på dette området.

 

Svært mange av dem har proklamert både at de spiser sunt og moderat har imidlertid fått seg en skikkelig overraskelse når de feks har skrevet ned ALT de putter i munnen etter å ha veid det gjennom en måned eller to. For det første har det vist seg at mengden grønnsaker er mindre enn de tror, at fettinntaket gjennom feks saus, pålegg og snop er større enn de tror og at de småspiser LANGT mer enn de tror. En jeg hørte om oppdaget at hun spiste en halv middagsposjon før og etter selve middagen foreksempel, fordi hun smakte til maten og spiste rester før hun pakket vekk resten.

 

Når disse etter å ha skrevet lister omregner matinntaket i kcal har de forstått hvorfor det å feks gå til jobb, gå laaange turer eller ta trappene har medførst den helt store vektendringen.

Det er sikkert forskjell på i hvilken grad folk har gjennomført seriøse forsøk på livsstilsomlegging, men jeg har sett på nært hold hvor komplisert dette kan være for mange. Jeg mener også forskningen som viser at av de som har gjennom gått stor vektreduksjon er det kun 5-10 % som klarer å opprettholde vekttapet, tydelig dokumenterer hvor komplisert dette er for mange. Det er jo ingen grunn til å tro at folk som først har gått ned 50 kg ikke har forståelse for porsjonsstørrelser eller ikke er motivert for å opprettholde vekttapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp :-) Problemet er bare at nettopp det er svært vanskelig for mange.

 

Da får man bare ta seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker om MAT, ikke godterier.

Jeg tror nok det stemmer like dårlig i forhold til mat... Mettet fett bør feks begrenses, selv om man fysisk sett ikke reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også forskningen som viser at av de som har gjennom gått stor vektreduksjon er det kun 5-10 % som klarer å opprettholde vekttapet, tydelig dokumenterer hvor komplisert dette er for mange. Det er jo ingen grunn til å tro at folk som først har gått ned 50 kg ikke har forståelse for porsjonsstørrelser eller ikke er motivert for å opprettholde vekttapet.

Nettopp av den grunn har jeg - også tidligere her inne - tatt til orde for gode etterbehandlingstilbud. Innen psykiatri regner ingen med at en endring i atferd skal kunne opprettholdes som ved et knips, men innenfor ernæring er det faktisk sånn, og det er helt feil spør du meg. Også ernæring - for veldig, veldig mange som lever livet på ulike etterfølgende og nye dietter - kun løses gjennom å endre inngrodde mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert forskjell på i hvilken grad folk har gjennomført seriøse forsøk på livsstilsomlegging, men jeg har sett på nært hold hvor komplisert dette kan være for mange. Jeg mener også forskningen som viser at av de som har gjennom gått stor vektreduksjon er det kun 5-10 % som klarer å opprettholde vekttapet, tydelig dokumenterer hvor komplisert dette er for mange. Det er jo ingen grunn til å tro at folk som først har gått ned 50 kg ikke har forståelse for porsjonsstørrelser eller ikke er motivert for å opprettholde vekttapet.

Problemet er ofte at de som har gått såpass mye ned i vekt, går tilbake til gamle spisevaner, fordi det er det kostholdet, de liker.

Det er kanskje fordi de har sett på slankeprosessen som en kur eller en diett, som de skal følge en periode for å gå ned i vekt, og når de har nådd målet, gjenopptar de den livsstil som gjorde at de la på seg.

En må tenke varig kostomlegging for å kunne opprettholde en vektnedgang, uansett, om en skal opprettholde en såpass stor vektnedgang.

Jeg kjemper selv en kamp for å opprettholde en vektnedgang på bortimot 30 kg. Det er ikke enkelt, en må ha stålkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ofte at de som har gått såpass mye ned i vekt, går tilbake til gamle spisevaner, fordi det er det kostholdet, de liker.

Det er kanskje fordi de har sett på slankeprosessen som en kur eller en diett, som de skal følge en periode for å gå ned i vekt, og når de har nådd målet, gjenopptar de den livsstil som gjorde at de la på seg.

En må tenke varig kostomlegging for å kunne opprettholde en vektnedgang, uansett, om en skal opprettholde en såpass stor vektnedgang.

Jeg kjemper selv en kamp for å opprettholde en vektnedgang på bortimot 30 kg. Det er ikke enkelt, en må ha stålkontroll.

En svært viktig erfaring du langt fra er alene om Høstløv. Studier peker på akkurat dette problemet, og som sagt har jeg sett dette nært selv. Flere snakker faktisk om en lengre sorgfase fordi de aldri kan spise det-eller-det på samme måte som de pleide.

 

Har du noen tanker om hva som hjulpet deg i den fasen du er i nå?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svært viktig erfaring du langt fra er alene om Høstløv. Studier peker på akkurat dette problemet, og som sagt har jeg sett dette nært selv.

 

Har du noen tanker om hva som hjulpet deg i den fasen du er i nå?

Jeg har kjøpt mange fine nye klær som jeg gjerne fortsatt vil kunne bruke.

Mannen min er til god moralsk støtte.

Jeg ser på bilder av meg selv, slik jeg så ut for fire år siden og hvordan jeg så ut i fjor sommer, og det er ingen tvil om når jeg er penest.

Dessuten får jeg en masse komplimenter, det er en stor motivasjonsfaktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mange fine nye klær som jeg gjerne fortsatt vil kunne bruke.

Mannen min er til god moralsk støtte.

Jeg ser på bilder av meg selv, slik jeg så ut for fire år siden og hvordan jeg så ut i fjor sommer, og det er ingen tvil om når jeg er penest.

Dessuten får jeg en masse komplimenter, det er en stor motivasjonsfaktor.

Dette er det flere som nevner, i tillegg til at de minner seg om hvor tungt det var å knyte skolisser, gå opp en bestemt bakke etc. Men når dere har kommet dit har dere brutt med det gamle mønsteret tenker jeg, selv om det helt sikkert fremdeles er store utfordringer i forhold til å ikke få "tilbakefall".

 

Gratulerer så masse med en kjempejobb på området forresten - 30 kilo står det respekt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det flere som nevner, i tillegg til at de minner seg om hvor tungt det var å knyte skolisser, gå opp en bestemt bakke etc. Men når dere har kommet dit har dere brutt med det gamle mønsteret tenker jeg, selv om det helt sikkert fremdeles er store utfordringer i forhold til å ikke få "tilbakefall".

 

Gratulerer så masse med en kjempejobb på området forresten - 30 kilo står det respekt av!

Takk!

Utfordringen ligger i det å vite hvor mye en kan spise uten å gå opp i vekt.

Endret av Høstløv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk!

Utfordringen ligger i det å vite hvor mye en kan spise uten å gå opp i vekt.

Det skjønner jeg godt, siden du egentlig ikke har noe å sammenligne med. Har du en god fastlege ville jeg bedt vedkommende henvise til en ernæringsfysiolog om jeg var deg. Alternativt kan du undersøke om noen treningsstudier i nærheten tilbyr det samme. I enkelte byer har til og med enkelte typisk skjønnhetsklinikker begynt med å tilby det samme (men jeg er usikker på hvilken utdannelse disse har på feltet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Det er faktisk ikke så enkelt for alle. Noen kropper lider av diverse saker og ting som gjør at det ikke bare er å "spise mindre og røre seg mer".

 

Jo, det er bare det for alle, men kanskje ikke bare-bare. Samme prinsippet gjelder for alle, men noen kan ikke røre seg og må ta hele omleggingen gjennom kosten, noen er allergiske eller intolerante og må ta hensyn til det, noen er sedate og forbrenner mindre på grunn av det, noen har knapt matlyst og holder seg naturlig slanke, noen får ekstremt søtsug av en skive grovbrød og må styre unna karbohydrater, men energi inn/energi ut gjelder for alle, og vi blir alle tjukkere av å spise for mye og går ned i vekt om vi spiser mindre enn vi forbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun har forsket på hvorfor alternative dietter har så stor appell. Hun mener de underliggende årsakene til at dietter blir så populære er grunnleggende de samme, uansett om det er snakk om faste, lavkarbo eller steinalderkost.

- Det er den samme gruppen som hoppet på lavkarbo som gjerne hiver seg på 5:2 nå. Det blir en måte å mestre overfloden på. Mange av diettene kritiserer moderne matvareproduksjon eller matinninntak. I bøker om 5:2-dietten heter det for ekspempel at vi er lagd for å være  sultne. Det som er typisk for motediettene er at de angriper helt vanlig kosthold."

 

Hvis hun har forsket på det, stemmer det sikkert på gruppenivå.

 

Men jeg har aldri kastet meg på noen diett før, og var ikke på lavkarbo-kjøret.  Allikevel har jeg startet med 5:2, og det har jeg ikke gjort for å gå ned i vekt - men fordi fasting viser flere gode helseeffekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Utfordringen ligger i det å vite hvor mye en kan spise uten å gå opp i vekt.

Jeg har lært av sykepleier at jeg kan spise mellom 1000 og 1200 kalorier for ikke å gå opp i vekt. Men jeg skulle gjerne gått ned, men da må jeg ned i 800 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto 1357 og så må man ta med osteopeni og lite muskler i beregningen. Frosken, jeg har lagt på meg altfor mye og jeg skriver opp det jeg spiser hver dag.

Og ikke klarer jeg å stabiliesere stoffskiftet mitt heller

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto 1357 og så må man ta med osteopeni og lite muskler i beregningen. Frosken, jeg har lagt på meg altfor mye og jeg skriver opp det jeg spiser hver dag.

Ganget du med 1.2?   

 

For øvrig legger de fleste på seg når de får en kjæreste de trives sammen med :-) Nå som våren kommer, så kan du kanskje forbrenne litt mer ved å være utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...