helseangst Skrevet 4. april 2014 Skrevet 4. april 2014 Hei, etter råd fra både deg, NHD og en psykitaer på dps har jeg økt remerondose fra 11,5mg til 15 mg. Den første dagen etter doseøkning hadde jeg en kjempefin dag med svært lite angst og tankespinn. Jeg vet ikke om dette hadde noe med doseøkningen å gjøre. Dag nummer to hadde jeg en del tankespinn, men angsten var ikke spesielt sterk. Den ble sterkere utover dagen, men da jeg tok sobril på kvelden følte jeg meg helt fin. Idag, derimot, altså dag tre på 15 mg, har jeg hatt en helt forferdelig dag. Tankene har spunnet veldig, og jeg kan ikke huske en dag hvor panikken har vært så forferdelig. Jeg kom meg igjennom arbeidsdagen med et nødsskrik, men dette fordi jeg tvang meg til å holde ut. Jeg har ikke kjent på denne type angst og panikk på flere år. Kan dette ha noe med økningen av remeron å gjøre? Jeg gikk tross alt ikke mye opp i dose. Jeg tok 20mg sobril etter arbeidstid, og gikk en lang tur, da roet tankene og følelsene seg litt. Men nå er det tre og en halv time siden jeg tok sobril, og angsten bygger seg opp igjen. Jeg er livredd for at jeg rett og slett ikke tåler remeron, og hvis nå ikke engang sobril funker, så har jeg virkelig ingenting å støtte meg på. På jobb idag ble det så ille, og jeg var så redd for å miste kontrollen at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Det må da være håp? Når panikken herjer som verst er jeg sikker på at jeg holder på å miste grepet, og det er helt uholdbart. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt, og jeg skjønner ikke hvordan ting noen gang kan bli bra igjen. Bør jeg kutte ut remeron? På dager som denne, er det ok å øke sobrildose, eller gjør jeg det bare verre for meg selv da? Hadde jeg ikke hatt sobril er jeg sikker på at jeg hadde vært innlagt, og det er en av mine største frykter.. 0 Siter
slabbedask Skrevet 4. april 2014 Skrevet 4. april 2014 Hei, etter råd fra både deg, NHD og en psykitaer på dps har jeg økt remerondose fra 11,5mg til 15 mg. Den første dagen etter doseøkning hadde jeg en kjempefin dag med svært lite angst og tankespinn. Jeg vet ikke om dette hadde noe med doseøkningen å gjøre. Dag nummer to hadde jeg en del tankespinn, men angsten var ikke spesielt sterk. Den ble sterkere utover dagen, men da jeg tok sobril på kvelden følte jeg meg helt fin. Idag, derimot, altså dag tre på 15 mg, har jeg hatt en helt forferdelig dag. Tankene har spunnet veldig, og jeg kan ikke huske en dag hvor panikken har vært så forferdelig. Jeg kom meg igjennom arbeidsdagen med et nødsskrik, men dette fordi jeg tvang meg til å holde ut. Jeg har ikke kjent på denne type angst og panikk på flere år. Kan dette ha noe med økningen av remeron å gjøre? Jeg gikk tross alt ikke mye opp i dose. Jeg tok 20mg sobril etter arbeidstid, og gikk en lang tur, da roet tankene og følelsene seg litt. Men nå er det tre og en halv time siden jeg tok sobril, og angsten bygger seg opp igjen. Jeg er livredd for at jeg rett og slett ikke tåler remeron, og hvis nå ikke engang sobril funker, så har jeg virkelig ingenting å støtte meg på. På jobb idag ble det så ille, og jeg var så redd for å miste kontrollen at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Det må da være håp? Når panikken herjer som verst er jeg sikker på at jeg holder på å miste grepet, og det er helt uholdbart. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt, og jeg skjønner ikke hvordan ting noen gang kan bli bra igjen. Bør jeg kutte ut remeron? På dager som denne, er det ok å øke sobrildose, eller gjør jeg det bare verre for meg selv da? Hadde jeg ikke hatt sobril er jeg sikker på at jeg hadde vært innlagt, og det er en av mine største frykter.. Du har ikke bare hatt en dårlig dag da? 0 Siter
helseangst Skrevet 4. april 2014 Forfatter Skrevet 4. april 2014 Du har ikke bare hatt en dårlig dag da? Joda, det kan man også kalle det. Men jeg har hatt dårlige dager hver eneste dag siden i sommer, og nå føler jeg at jeg har nådd en grense for hva jeg klarer å tåle. Og når angsten blir verre når jeg øker medisinen som egentlig skal gjøre det bedre, så blir jeg redd for at kanskje medisinen er det som gjør det verre. Men jeg skjønner at du spør utifra det jeg skrev. Fatter ikke at det er mulig at ting bare blir verre og verre hele tiden. Forbanna angst. Jeg er egentlig en person med mye godt humør og optimisme, men jeg kjenner ikke meg selv igjen lenger. Angsten spiser meg opp. 0 Siter
slabbedask Skrevet 4. april 2014 Skrevet 4. april 2014 Joda, det kan man også kalle det. Men jeg har hatt dårlige dager hver eneste dag siden i sommer, og nå føler jeg at jeg har nådd en grense for hva jeg klarer å tåle. Og når angsten blir verre når jeg øker medisinen som egentlig skal gjøre det bedre, Nå er det jo vanlig å først bli noe verre når en begynner (eller øker dosen) på AD . 0 Siter
helseangst Skrevet 4. april 2014 Forfatter Skrevet 4. april 2014 Nå er det jo vanlig å først bli noe verre når en begynner (eller øker dosen) på AD . Er det det på remeron også? Legen min mente at jeg ikke ville merke noe til det iom at doseøkningen var så liten. Pluss at han mente det var oppstarten som var verst.. Men han er jo ikke psykiater. Jeg har bare aldri fått en så ekstrem reaksjon før. Jeg kan leve med det hvis det bare er for en liten periode, men iom at legen ikke trodde jeg ville få en kjip reaksjon nå, så klarer jeg ikke trøste meg med det. Jeg tenker at kanskje det aldri blir bra igjen. 0 Siter
slabbedask Skrevet 4. april 2014 Skrevet 4. april 2014 Er det det på remeron også? Det var ihvertfall det for meg (fra 15 til 30mg, merket ingen ting fra 0 til 15mg). Det gikk uansett over i løpet av noen dager. 0 Siter
helseangst Skrevet 4. april 2014 Forfatter Skrevet 4. april 2014 Det var ihvertfall det for meg (fra 15 til 30mg, merket ingen ting fra 0 til 15mg). Det gikk uansett over i løpet av noen dager. Åh, fikk du økt panikkangst? Tusen takk for svar. Beklager at jeg spør og graver, jeg bare trenger litt bekreftelse på at jeg ikke holder på å miste grepet. Hva bruker du remeron mot? Og føler du at det hjelper? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. april 2014 Skrevet 4. april 2014 Det er totalt meningsløst å vurdere effekten av en medisin etter dag 1, 2 og 3. Særlig etter en bagatellmessig (nesten homøopatisk) endring i dosen fra 11,5 til 15 mg. Det vil ta minst en uke før serumkonsentrasjonen har stabilisert seg på et nytt og litt høyere nivå. 0 Siter
slabbedask Skrevet 4. april 2014 Skrevet 4. april 2014 Åh, fikk du økt panikkangst? Nei, ikke panikkangst. Hva bruker du remeron mot? Og føler du at det hjelper? Sluttet for flere år siden fordi de fungerte bare sånn halveis, og byttet til Cipralex. 0 Siter
helseangst Skrevet 4. april 2014 Forfatter Skrevet 4. april 2014 Det er totalt meningsløst å vurdere effekten av en medisin etter dag 1, 2 og 3. Særlig etter en bagatellmessig (nesten homøopatisk) endring i dosen fra 11,5 til 15 mg. Det vil ta minst en uke før serumkonsentrasjonen har stabilisert seg på et nytt og litt høyere nivå. Ok, og takk for svar. Jeg bare synes det er så rart at panikkangsten min kom tilbake i den grad den gjorde nå, og da tenker jeg automatisk at det kan ha hatt noe å gjøre med at jeg økte remeronen. Jeg er redd for å fortsette å ta 15 mg i tilfelle jeg bare vil føle meg dårligere og dårligere jo høyere serumkonsentrasjon jeg får. Men du mener at jeg bør fortsette å ta 15 mg i noen dager til til det har stabilisert seg? Og en ting til; jeg tok 20mg sobril kl 17 idag, da holdt jeg rett og slett ikke ut mer. Nå har det gått seks timer, og angsten bygger seg opp og jeg har kjent på panikkfølelsen store deler av kvelden også. Kan jeg ta 15mg sobril igjen nå kl 23? Eller vil jeg da få en så stor serumkonstentrasjon av sobril i blodet at det vil bli som en rus? Er 10 mg mer enn nok når jeg tok 20mg kl 17? Jeg må understreke at jeg vanligvis ikke tar så mye sobril, men panikklidelsen er så forferdelig nå, og jeg er alene hjemme. 0 Siter
helseangst Skrevet 4. april 2014 Forfatter Skrevet 4. april 2014 Nei, ikke panikkangst. Sluttet for flere år siden fordi de fungerte bare sånn halveis, og byttet til Cipralex. Ok, funket ssri bedre synes du? Lider du av noe mer enn angst? 0 Siter
slabbedask Skrevet 4. april 2014 Skrevet 4. april 2014 Ok, funket ssri bedre synes du? Ja. Lider du av noe mer enn angst? Angst og depresjon. 0 Siter
helseangst Skrevet 4. april 2014 Forfatter Skrevet 4. april 2014 Ja. Angst og depresjon. Takk for svar. Jeg vurderer ssri, men er så livredd for den økte angsten i oppstartfasen. Skjønner at ondt skal ondt fordrive, men sånn som det har vært idag kan jeg ikke se for meg at jeg kan holde ut med at det skal bli enda verre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.