Gå til innhold

Anders B. Brevik


Madelenemie

Anbefalte innlegg

for all del, sett han på åpen avdeling for min del, billigere og medfanger vil sørge for kontinuerlig juling.

det er ikke hevntanker som ligger bak isolasjonen her. han har besøksrett og, sett i gang madeleine, dra ned og besøk han litt om du syns synd på han.

Jeg tror han skal være glad han ikke sitter på åpen avdeling - da hadde han nok vært død for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    19

  • AnonymBruker

    12

  • XbellaX

    7

  • Lillemus

    6

AnonymBruker

At han sitter med "spesiell sikring", har nok mye med hans egen sikkerhet å gjøre.

Hevntanker skal vi ikke ha, men jeg kan erindre at du Madelenemie nevnte noe en gang om at de som sitter fengslet i Kongo bare kan sitter der, - for de fortjener det...

 

Jeg vet ikke om et fengsel i verden jeg ville foretrukket fremfor det norske, så soningsforholdene her til lands er rimelig gode.

Nå er det ikke akkurat butikknasking denne barnemorderen sitter inne for da, og en straff skal ha ulike virkninger.

Samfunnet skal beskyttes mot denne gjerningspersonen, gjerningspersonen skal straffes i.h.h.t. den forbytelsen som samfunnet har satt som straff for slike ugjerninger, og det skal ha en preventiv virkning for de som sysler med lignende tanker.

 

At de etterlatte til stadighet må høre hvordan denne barnemorderen klager over hvor stygt samfunnet behandler ham, er noe som burde unngåes.

Han har det bedre enn svært mange som bor på mange aldershjem rundt omkring i vårt land.

 



Anonymous poster hash: 5072a...706
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv, on 05 Apr 2014 - 15:08, said:snapback.png

Mener du han blit utsatt for tortur?

 

 

Hei!

Absolutt 33 mnd isolasjon :-(

 

Madelenemie, kan du si noe om hvordan du ser for deg at et alterrnativt opplegg for ham i fengselet kan se ut?  Tror du f.eks. det ville fungere å omgås andre fanger på TV-stua og biblioteket?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

 

stjernestøv, on 05 Apr 2014 - 15:08, said:snapback.png

 

 

Madelenemie, kan du si noe om hvordan du ser for deg at et alterrnativt opplegg for ham i fengselet kan se ut?  Tror du f.eks. det ville fungere å omgås andre fanger på TV-stua og biblioteket?  

 

Hei!

 

Erling Johannes Husabø, professor i strafferett ved Universitetet i Bergen, mener det er betenkelig dersom det er riktig at isolasjonen er så total.

 

 

Særlig høy sikkerhet

Det strengeste regimet for varetekts- og domssoning i Norge. Medfører omfattende sikring av celler og avdeling. Ingen omgang eller fellesskap med innsatte fra andre avdelinger.

I Forskrift til lov om straffegjennomføring kapittel 6 heter det: "I avdeling med særlig høyt sikkerhetsnivå kan det innsettes domfelte og varetektsinnsatte som antas å medføre særlig rømningsfare, fare for anslag utenfra for å bistå til rømning, fare for gisseltagning eller fare for ny, særlig alvorlig kriminalitet."

Kriminalomsorgen (regionalt nivå) fatter vedtak om innsettelse i avdeling med særlig høyt sikkerhetsnivå for inntil seks måneder av gangen. Oppholdet kan fortsette uten avbrudd hvis regionalt nivå finner å opprettholde beslutningen etter fornyet vurdering.

Innsatte skal ha regelmessig legetilsyn.

Begrensninger i fellesskapet skal kompenseres med utvidet kontakt med tilsatte og tilfredsstillende arbeids-, opplærings- og andre aktivitetstilbud og fritidssysler.

Kilde: Kriminalomsorgen og Ila fengsel og forvaringsanstDen profilerte juristen og forsvareren Harald Stabell kaller isolasjonstiden til Breivik uakse- Saken hans er utvilsomt spesiell, heldigvis, men det rettferdiggjør likevel ikke dette isolasjonsregimet. Det må finnes andre måter å redusere rømningsfaren på, samtidig som man ivaretar hans egen sikkerhet, sier Stabell. Hans advokatkontor representerte flere overlevende og etterlatte etter 22. juli-terroren.

Kristian Andenæs, professor ved institutt for kriminologi og rettssosiologi ved Universitetet i Oslo, sier vi har omfattende kunnskap om skadevirkningene av isolasjon.

- 33 måneder er helt ekstremt og lar seg ikke tilfredsstillende begrunne hverken i norsk eller internasjonal lovgivning, sier Andenæs.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norsk-fengselsstraff-folger-to-grunnleggende-prinsipper-AHva-skjer-nar-disse-moter-en-mann-som-har-drept-77-mennesker-7523422.html#.U0FaD_mSx1A

Jeg forholder meg til at fagfolk,  ikke følelsestyrte politikere og andre, men jurister og professorer i strafferett reagerer, fordi dette handler om lover og prinsipper.. Det fins mange alternativer til isolajon, feks pc og nettilgang. Men det bør fagfolk og ikke slike som lar seg villede av følelser bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

 

Det er mer debatten jeg er glad for kommer, syns det er på tide.

 

Løsningene tenker jeg fagfolk innenfor fenglingsystemet er bedre til å komme med.

 

Men jeg har funnet det merkelig, denne "tilleggsstraffen", som kom ved stadig forlenget isolasjon, og heldigvis reagerer nå mange på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sørgmodig erfart at Norge ikke forholder seg til prinsipper, men tåpelige følelser og hevn, og stadig blir et nr 77 holdt frem:-(

 

77 eller en drept, hva er forskjellen for de som rammes?

 

Grruppehysteri, irrasjonalitet og tåpelighet er svarene.

Her sauser du sammen ting som ikke har noe med hverandre å gjøre Madelenemie. Hvor har du det fra at ABB sitter på isolasjon basert på antall drepte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Her sauser du sammen ting som ikke har noe med hverandre å gjøre Madelenemie. Hvor har du det fra at ABB sitter på isolasjon basert på antall drepte?

Hei!

 

Jeg mener ikke så mye om hvorfor han sitter på isolasjon på 33 mnd.

 

Det er mer prinsipper om at isolasjon er kjent som tortur, og hvordan dette kan fortsette.

 

Men nå som Stabell og en rekke fagfolk kommer på banen regner jeg med at det snart blir slutt.

 

Som de skriver flere, isolasjonen er en urimelig tillegsstraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg mener ikke så mye om hvorfor han sitter på isolasjon på 33 mnd.

 

Årsaken til at han sitter isolert har jo alt å si. Det er ikke en del av straffen, men begrunnet i minst to forhold:

1) Hans egen sikkerhet

2) Hindre at han sprer sine farlige meninger og planer, altså andres sikkerhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg mener ikke så mye om hvorfor han sitter på isolasjon på 33 mnd.

 

Det er mer prinsipper om at isolasjon er kjent som tortur, og hvordan dette kan fortsette.

 

Men nå som Stabell og en rekke fagfolk kommer på banen regner jeg med at det snart blir slutt.

 

Som de skriver flere, isolasjonen er en urimelig tillegsstraff.

Kan de ikke bare slippe han fri? Opplys tid og sted i dagspressen. Slipp ABB fri. Det er vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Årsaken til at han sitter isolert har jo alt å si. Det er ikke en del av straffen, men begrunnet i minst to forhold:

1) Hans egen sikkerhet

2) Hindre at han sprer sine farlige meninger og planer, altså andres sikkerhet

Hei!

 

Hvis du vet at punkt 1 er riktig, vet du mer enn landets professorer og beste advokater :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christensen1365381166

 

At han sitter med "spesiell sikring", har nok mye med hans egen sikkerhet å gjøre.

Hevntanker skal vi ikke ha, men jeg kan erindre at du 

 

 

Nettopp, jeg forstår ikke helt logikken her, eller egentlig den totale mangelen på logikk! 
 
De som satt, og den ene som fortsatt sitter, fengslet i Kongo etter en farse av en rettssak fikk som fortjent ifølge MM, mens den verste massemorderen gjennom tidene, som lever på 5. stjernes hotell i forhold til forholdene i Kongo, er hun **SÅ* bekymret for. Forstå det den som kan :wacko: 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

christensen1365381166

Hei!

 

Jeg mener ikke så mye om hvorfor han sitter på isolasjon på 33 mnd.

 

Det er mer prinsipper om at isolasjon er kjent som tortur, og hvordan dette kan fortsette.

 

Men nå som Stabell og en rekke fagfolk kommer på banen regner jeg med at det snart blir slutt.

 

Det tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hvis du vet at punkt 1 er riktig, vet du mer enn landets professorer og beste advokater :-)

Neida, Stabell er også klar over den problemstillingen. Jeg hørte ham og Henrik Syse i debatt på radio nylig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

 

Nettopp, jeg forstår ikke helt logikken her, eller egentlig den totale mangelen på logikk! 
 
De som satt, og den ene som fortsatt sitter, fengslet i Kongo etter en farse av en rettssak fikk som fortjent ifølge MM, mens den verste massemorderen gjennom tidene, som lever på 5. stjernes hotell i forhold til forholdene i Kongo, er hun **SÅ* bekymret for. Forstå det den som kan :wacko:

 

Hei!

 

 

Jeg er glad du husker bedre enn slabbedask, for du har rett, jeg engasjerer meg lite i leiemordere og lykkegjegere fra Norge som begår overgrep og mord i andre land.

OG jeg respekterer folkeretten som betyr å respektere andre lands rettsystemer.

Jeg syns de fikk en grei rettsak, bedre dekket vel og merke av utenlandsk, enn norsk presse.

 

Jeg er bekymret for ABB av prinsipp, da jeg ikke ønsker en urimelig tilleggsstraff, der er jeg på linje med fagfolk innenfor rettsvesenet, av en grunn, man forholder seg til prinsipper og lover og regler og ikke følelser.

 

Jeg ville ikke ønsket henrettelser etter krig, for meg blir det da snakk om hevn og ikke straff man kan begrunne og leve med for ettertiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Neida, Stabell er også klar over den problemstillingen. Jeg hørte ham og Henrik Syse i debatt på radio nylig.

Hei!

 

Nettopp, jeg følger debatten selv, ganske ivrig for tiden, da dette er prinsipper som er uhyre viktige for meg.

 

De spekulerer i motiver for isolasjon, ingen vet, enda helt hva den begrunnes i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hei!

Erling Johannes Husabø, professor i strafferett ved Universitetet i Bergen, mener det er betenkelig dersom det er riktig at isolasjonen er så total.

Særlig høy sikkerhet

Det strengeste regimet for varetekts- og domssoning i Norge. Medfører omfattende sikring av celler og avdeling. Ingen omgang eller fellesskap med innsatte fra andre avdelinger.

I Forskrift til lov om straffegjennomføring kapittel 6 heter det: "I avdeling med særlig høyt sikkerhetsnivå kan det innsettes domfelte og varetektsinnsatte som antas å medføre særlig rømningsfare, fare for anslag utenfra for å bistå til rømning, fare for gisseltagning eller fare for ny, særlig alvorlig kriminalitet."

Kriminalomsorgen (regionalt nivå) fatter vedtak om innsettelse i avdeling med særlig høyt sikkerhetsnivå for inntil seks måneder av gangen. Oppholdet kan fortsette uten avbrudd hvis regionalt nivå finner å opprettholde beslutningen etter fornyet vurdering.

Innsatte skal ha regelmessig legetilsyn.

Begrensninger i fellesskapet skal kompenseres med utvidet kontakt med tilsatte og tilfredsstillende arbeids-, opplærings- og andre aktivitetstilbud og fritidssysler.

Kilde: Kriminalomsorgen og Ila fengsel og forvaringsanstDen profilerte juristen og forsvareren Harald Stabell kaller isolasjonstiden til Breivik uakse- Saken hans er utvilsomt spesiell, heldigvis, men det rettferdiggjør likevel ikke dette isolasjonsregimet. Det må finnes andre måter å redusere rømningsfaren på, samtidig som man ivaretar hans egen sikkerhet, sier Stabell. Hans advokatkontor representerte flere overlevende og etterlatte etter 22. juli-terroren.

Kristian Andenæs, professor ved institutt for kriminologi og rettssosiologi ved Universitetet i Oslo, sier vi har omfattende kunnskap om skadevirkningene av isolasjon.

- 33 måneder er helt ekstremt og lar seg ikke tilfredsstillende begrunne hverken i norsk eller internasjonal lovgivning, sier Andenæs.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norsk-fengselsstraff-folger-to-grunnleggende-prinsipper-AHva-skjer-nar-disse-moter-en-mann-som-har-drept-77-mennesker-7523422.html#.U0FaD_mSx1A

Jeg forholder meg til at fagfolk, ikke følelsestyrte politikere og andre, men jurister og professorer i strafferett reagerer, fordi dette handler om lover og prinsipper.. Det fins mange alternativer til isolajon, feks pc og nettilgang. Men det bør fagfolk og ikke slike som lar seg villede av følelser bestemme.

Er ingen vanlige innsatte som har pc (eller mobil) med nettilgang utover hvis de er på skolen på dagtid. Og da overvåkes selvfølgelig nettbruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christensen1365381166

Jeg er glad du husker bedre enn slabbedask, for du har rett, jeg engasjerer meg lite i leiemordere og lykkegjegere fra Norge som begår overgrep og mord i andre land.

 

 

Men tidenes verste massemorder er du veldig engasjert i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Er ingen vanlige innsatte som har pc (eller mobil) med nettilgang utover hvis de er på skolen på dagtid. Og da overvåkes selvfølgelig nettbruken.

Hei!

 

Nettopp, så får man ha slike mer "normale forhold" for han også.

 

Isolasjon er kjent skadelig.

 

Og jeg håper nå den snart blir opphevet, nå som vi endelig har fått debatten.

 

Det som skjedde 22 juli er ikke en manns ansvar, vi har alle et mye større ansvar enn vi liker å tenke i nettopp det han gjorde. (nå håper jeg man forstår det ansvaret rett, og ikke henger seg feilaktig opp i det, det er på linje med at vi har et felles ansvar for de barn som lider urett og omsorgssvikt i vårt samfunn)

 

Han er ytterliggående høyreradikal, jeg står politisk så langt fra han som man kan komme, jeg ønsker likevel ikke en foringelse av de demokratiske prinsipper som jeg syns er viktige , bærekraftige påler for vårt samfunn, de skal beskytte han, de skal beskytte de som sitter i mottak, de skal beskytte oss alle fra urett også om vi blir fengslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Men tidenes verste massemorder er du veldig engasjert i?

Hei!

 

Jeg vet flere og "verre" massemordere.

 

 Og Jeg vet om "verre" mennesker som har forårsaket ett enkelt barns død og lidelse.

Ikke begått på ca to timer, men tortur, langdryg sadisme begått over mnd, år, og uten musikk og anabole steroider, en av disse torturistene går stadig ute smilende i Sandefjords gater, en av dem, men det fins mange heter Kim Morten Larsen. I mitt hodet er han like ille.

 

Jeg engasjerer meg MER på barns side, men en hver som faller utenom, engasjerer jeg meg i.

At en høyreradikal tulling står på listen min handler om prinsipper, også en ting til...

Det er forøvrig mange som står ABB forunderlig nære her inne i sin fremmedfrykt og fiendtlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...