Gå til innhold

Anders B. Brevik


Madelenemie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

At du kaller Stabell, Elden og Staff skrullinger sier jo mye om deg. 

 

Disse tar alltid skurkenes parti.

Anonymous poster hash: 434d5...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    19

  • AnonymBruker

    12

  • XbellaX

    7

  • Lillemus

    6

AnonymBruker

Jeg hadde gledet meg over å sett ABB henrettet på NRK, jeg.  :)

 

Et nakkeskudd i beste sendetid hadde vært noe.

Anonymous poster hash: 434d5...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som virker ulogisk og ufornuftig her, er vel aller mest ditt brennende engasjement for Breiviks ve og vel....?

 

 

Er det fordi han visstnok har aspeger?

Anonymous poster hash: 434d5...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Disse tar alltid skurkenes parti.

Anonymous poster hash: 434d5...6d3

 

 

Noe av jobben deres, og grunnen til at mange av "disse" blir advokater, er fordi de er opptatt av rettsvern og rettssikkerhet. De gjør med andre ord en svært viktig jobb. At det reises spørsmål om isolasjon/straffe-metoder er bare sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det fordi han visstnok har aspeger?

Anonymous poster hash: 434d5...6d3

 

Det har jeg også tenkt på... Om det er derfor MM er så opptatt av ABB altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av jobben deres, og grunnen til at mange av "disse" blir advokater, er fordi de er opptatt av rettsvern og rettssikkerhet. De gjør med andre ord en svært viktig jobb. At det reises spørsmål om isolasjon/straffe-metoder er bare sunt.

Hadde MM holdt seg til det. Hun har en del sammenligninger og uttalelser i denne tråden som i beste fall er helt på bærtur. Du burde lese hele tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Er det fordi han visstnok har aspeger?

Anonymous poster hash: 434d5...6d3

 

 

Det vet jeg ikke, men det kan kanskje være en forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sakkyndige ble aldri enige om hva ABB lider av. Det vrimlet av diagnoser under rettsaken, flere av dem ble satt av fagfolk som ikke har møtt ham.

http://www.dagbladet.no/2012/06/09/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/breivik/21997495/

Jeg synes ikke man skal gjøre dette til et stort poeng. Jeg synes det virker mer sannsynlig at trådstarter er opptatt av dette pga. sin egen diagnose, ikke Breiviks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg har ikke lest hele tråden og linkene som er lagt ut men jeg er enig med deg i at isolasjon er tortur, når det foregår over så lang tid som det gjør her. Rettsvern er viktig, også for mennesker som ABB. 

Jeg tenker videre at deler av årsaken til isolasjonen er for å bevare/sikre hans liv.

At han ikke har tilgang til internet er noe jeg ser på som en selvfølge. Jeg er usikker på hvilke videre tiltak som kunne vært gjort for å bedre hans situasjon noe.

Hei!

Takk for at du forstår.

Jeg leser på nett at enhver nesten som uttaler seg eller skriver og formidler sin bekymring, frustrasjon eller at, nå er det nok, samt skuffelse over Norge håndtering av saken, blir kritisert.

Jeg har ventet med å mene så mye om det, før det nå endelig kommer en debatt, og med faglig tyngde.

For meg er Stabell, Elden, Staff og mange flere dyktige advokater og jurister, som til en hver tid forsvarer mennesker.

Og det er jo slik vi vil ha det at også skurker skal bli forsvart, og de fleste av oss er i mot dødsstraff, tortur og misbruk av regler, som nå skjer i denne saken, og som det nå reises en nødvendig debatt rundt.

Jeg følger den i aftenposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Noe av jobben deres, og grunnen til at mange av "disse" blir advokater, er fordi de er opptatt av rettsvern og rettssikkerhet. De gjør med andre ord en svært viktig jobb. At det reises spørsmål om isolasjon/straffe-metoder er bare sunt.

Hei!

Ja det er det.

Jeg leste meningene til en mann som skrev noe klokt i en debatt tråd etter en artikkel om Norge bryter regler rundt isolasjonen, og han fikk, som man kaller det, som ørene flagrer, dvs at de fleste mente at Breivik får som fortjent.

Kanskje er denne saken så vond for mange at man må overlate diskusjonen til fagfolkene.

Det har jeg tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

De sakkyndige ble aldri enige om hva ABB lider av. Det vrimlet av diagnoser under rettsaken, flere av dem ble satt av fagfolk som ikke har møtt ham.http://www.dagbladet.no/2012/06/09/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/breivik/21997495/Jeg synes ikke man skal gjøre dette til et stort poeng. Jeg synes det virker mer sannsynlig at trådstarter er opptatt av dette pga. sin egen diagnose, ikke Breiviks.

Hei!

En av dem som mente ABB har en grunnleggende autismetilledelse under, " det andre" var psykiater Næss , han utredet ABB som barn og har absolutt godt grunnlag for å uttale seg. Og flere med han mente det samme, feks psykiater Ulrik malt og mange flere.

De andre diagnoser de henviste til, er ofte misforståtte gjengangere for mange med autisme, ikke få har fått en psykoselidelse, pga av rare ideer, eller at hører bare veldig godt, og mange blir oppfattet ekstremt selvopptatte:-) nå mener vel alle at det skal mer enn en autismediagnose til for å gjøre noe sånt, så det er egentlig ikke vesentlig, diagnose, men at han heldigvis ble stilt til ansvar for det han har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

En av dem som mente ABB har en grunnleggende autismetilledelse under, " det andre" var psykiater Næss , han utredet ABB som barn og har absolutt godt grunnlag for å uttale seg. Og flere med han mente det samme, feks psykiater Ulrik malt og mange flere.

De andre diagnoser de henviste til, er ofte misforståtte gjengangere for mange med autisme, ikke få har fått en psykoselidelse, pga av rare ideer, eller at hører bare veldig godt, og mange blir oppfattet ekstremt selvopptatte:-) nå mener vel alle at det skal mer enn en autismediagnose til for å gjøre noe sånt, så det er egentlig ikke vesentlig, diagnose, men at han heldigvis ble stilt til ansvar for det han har gjort.

 

Men det som ikke henger på greip er holdningene dine til AAB vs Kongo-gutta.

Anonymous poster hash: 434d5...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes noe av innholdet i denne artikkelen har en del gode poeng:

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/terrorangrepet-22-juli/nytt-fra-norge/a/10130302/

 

 

At Breivik ble dømt til en minstetid på ti år, gjorde selvfølgelig inntrykk.

 

At det var aktuelt å la Breivik studere statsvitenskap i fengselet, fikk også en viss oppmerksomhet.

 

At fengselsledelsen ville betale folk for å besøke Breivik, ble møtt med vantro. Og at Breivik flere ganger har truet med sultestreik om han ikke får internettilgang, oppgradering av Playstation fra PS2 til PS3, bedre skrivemaskin, varmere kaffe og finere hudkrem, blir nå nesten bare møtt med himlende øyne:
«Det norske fengselssystemet, som ennå ikke har møtt en forbryter det ikke vil være snill mot, vil antagelig godkjenne søknaden».

 

I Norge gjør jo den slags oppmerksomhet oss bare fastere i troen på at vi representerer det sivilisatoriske høydepunkt i kriminalomsorg.

 

Bildet av den hotellaktige tilværelsen i norske fengsler er tross alt en av de best kjente fordommer om Norge som nasjon. Den eneste som ikke hadde fått den med seg, var Anders Behring Breivik som ifølge sin forsvarer Geir Lippestad ventet å bli torturert i fengselet etter at han ble arrestert.

 

Han må ha fått seg en gledelig overraskelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ventet med å mene så mye om det, før det nå endelig kommer en debatt, og med faglig tyngde.

For meg er Stabell, Elden, Staff og mange flere dyktige advokater og jurister, som til en hver tid forsvarer mennesker.

 

Jeg synes noe av innholdet i denne artikkelen har en del gode poeng:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/terrorangrepet-22-juli/nytt-fra-norge/a/10130302/

I alle debatter - og denne er intet unntak - er det nyttig å lytte til det som blir hevdet med en viss rolleforståelse i bakhodet.

 

Jeg blir derfor overrasket når noen lar seg overraske av at ABB ønsker å bedre sine soningsvilkår, selvfølgelig gjør han det. Jeg blir like overrasket når noen lar seg overraske av at ABBs forsvarsadvokat + andre som har figurert norsk presse som forsvarsadvokater i andre ekstreme og til dels groteske saker (som Staff og Elden) tar det perspektivet de gjør. For meg er det helt naturlig og i kraft av deres rolle å hevde det de gjør.

 

Jeg gjetter de får vrimlet opp litt støv gjennom å reise debatten, men heller ikke mer enn det. Jeg blir - igjen overrasket - om ABB kan sone åpent med andre fanger og med tilgang til alle medier de som ikke utgjør samme risiko for samfunnet har tilgang til.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei Madelenemie.<br /><br />Forsøk å tenke deg hva du hadde tenk eller følt om det var ditt barn denne barnemorderen hadde tatt livet av.<br />Forsøk å tenke hvordan ditt barn hadde det da barnemorderen stod over barnet ditt. Barnet ditt gråter og ber for sitt liv, mens barnemorderen skifter magasin på geværet sitt, og fortsetter sin massakre av barn.<br />Ville du tenkt rettferdighet, jus, hevn, hat, empati, eller kansje latt som ingenting?<br /><br />Barnemorden har ikke ett eneste sekund angret på sine gjerninger, og han har uttalt at han ville gjort det om igjen.<br />Han driver sågar en "rekruttering" til sin videre misjon.<br />Da er det naturlig at mesteparten av Norges befolkning kunne ikke bry seg mindre om denne barnemorderen sitter noen måneder på isolat eller ei.<br /><br />Jeg har forsøkt etter beste evne å finne en eneste grunn for å holde denne barnemorderen i live, men jeg har enda ikke funnet en grunn for det.<br />Jeg klarer altså ikke finne en eneste grunn for at han nå skal få lov til å puste inn vårluften vi har nå, mens han tok bort den muligheten for 77 helt uskyldige mennesker.<br /><br />Jeg er prinsipielt mot dødsstraff. Men i noen få saker ønsker jeg det. Dette er en av sakene.<br /><br />Den gode behandlingen denne barnemorderen har fått i Norge, er nyheter i alle land hele verden.<br />Hadde barnemorderen vært intelligent nok, så hadde han innsett hva han faktisk har gjort, - og latt de etterlatte/gjenlevende fått fred fra ham for alltid.<br />

Anonymous poster hash: 5072a...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Madelenemie.<br /><br />Forsøk å tenke deg hva du hadde tenk eller følt om det var ditt barn denne barnemorderen hadde tatt livet av.<br />Forsøk å tenke hvordan ditt barn hadde det da barnemorderen stod over barnet ditt. Barnet ditt gråter og ber for sitt liv, mens barnemorderen skifter magasin på geværet sitt, og fortsetter sin massakre av barn.<br />Ville du tenkt rettferdighet, jus, hevn, hat, empati, eller kansje latt som ingenting?<br /><br />Barnemorden har ikke ett eneste sekund angret på sine gjerninger, og han har uttalt at han ville gjort det om igjen.<br />Han driver sågar en "rekruttering" til sin videre misjon.<br />Da er det naturlig at mesteparten av Norges befolkning kunne ikke bry seg mindre om denne barnemorderen sitter noen måneder på isolat eller ei.<br /><br />Jeg har forsøkt etter beste evne å finne en eneste grunn for å holde denne barnemorderen i live, men jeg har enda ikke funnet en grunn for det.<br />Jeg klarer altså ikke finne en eneste grunn for at han nå skal få lov til å puste inn vårluften vi har nå, mens han tok bort den muligheten for 77 helt uskyldige mennesker.<br /><br />Jeg er prinsipielt mot dødsstraff. Men i noen få saker ønsker jeg det. Dette er en av sakene.<br /><br />Den gode behandlingen denne barnemorderen har fått i Norge, er nyheter i alle land hele verden.<br />Hadde barnemorderen vært intelligent nok, så hadde han innsett hva han faktisk har gjort, - og latt de etterlatte/gjenlevende fått fred fra ham for alltid.<br />

Anonymous poster hash: 5072a...706

 

Vi lever i en rettsstat, det betyr at rettsvern og rettssikkerhet til kriminelle også er viktig. Å blande følelser inn i dette, og argumentere med at "forestill deg at det var din datter eller sønn som ble drept" hører, i mine øyne ikke hjemme i diskusjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Madelenemie.<br /><br />Forsøk å tenke deg hva du hadde tenk eller følt om det var ditt barn denne barnemorderen hadde tatt livet av.<br />Forsøk å tenke hvordan ditt barn hadde det da barnemorderen stod over barnet ditt. Barnet ditt gråter og ber for sitt liv, mens barnemorderen skifter magasin på geværet sitt, og fortsetter sin massakre av barn.<br />Ville du tenkt rettferdighet, jus, hevn, hat, empati, eller kansje latt som ingenting?<br /><br />Barnemorden har ikke ett eneste sekund angret på sine gjerninger, og han har uttalt at han ville gjort det om igjen.<br />Han driver sågar en "rekruttering" til sin videre misjon.<br />Da er det naturlig at mesteparten av Norges befolkning kunne ikke bry seg mindre om denne barnemorderen sitter noen måneder på isolat eller ei.<br /><br />Jeg har forsøkt etter beste evne å finne en eneste grunn for å holde denne barnemorderen i live, men jeg har enda ikke funnet en grunn for det.<br />Jeg klarer altså ikke finne en eneste grunn for at han nå skal få lov til å puste inn vårluften vi har nå, mens han tok bort den muligheten for 77 helt uskyldige mennesker.<br /><br />Jeg er prinsipielt mot dødsstraff. Men i noen få saker ønsker jeg det. Dette er en av sakene.<br /><br />Den gode behandlingen denne barnemorderen har fått i Norge, er nyheter i alle land hele verden.<br />Hadde barnemorderen vært intelligent nok, så hadde han innsett hva han faktisk har gjort, - og latt de etterlatte/gjenlevende fått fred fra ham for alltid.<br />

Jeg er veldig uenig med Madelenemie i denne tråden men jeg er sannelig veldig uenig med deg også. Strafferett skal  a l d r i  avgjøres på bakgrunn av følelser, og man skal  a l d r i  bestemme straffeforhold for den straffedømte på bakgrunn av "hva jeg ville gjort om det var mitt barn". Det er den straffedømtes OG samfunnets sikkerhet som avgjør hvordan straffen skal sones, ikke sinne, medlidenhet etc.

 

Tillegg: For min egen del tenker jeg på ABB som selveste lakmustesten på min holdning til dødsstraff. Jeg har alltid tenkt og sagt at jeg er i mot, og jeg sier det fremdeles. Jeg kan ikke tenke meg en sak som ikke vipper dette standpunktet av pinnen når ikke 22. juli-massakeren gjorde det.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde MM holdt seg til det. Hun har en del sammenligninger og uttalelser i denne tråden som i beste fall er helt på bærtur. Du burde lese hele tråden!

 

Det er jeg helt enig i, den "rettssaken" der er/var en farse. Det er en skam at vi ikke har klart å hente ut disse menneskene og at det gikk så langt som det gjorde. Revende likegyldig om de er skyldige eller ikke har de krav på en rettferdig rettssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i en rettsstat, det betyr at rettsvern og rettssikkerhet til kriminelle også er viktig. Å blande følelser inn i dette, og argumentere med at "forestill deg at det var din datter eller sønn som ble drept" hører, i mine øyne ikke hjemme i diskusjonen. 

Hehe, akkurat det samme og akkurat samtidig der altså... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...