Gå til innhold

Anders B. Brevik


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    19

  • AnonymBruker

    12

  • XbellaX

    7

  • Lillemus

    6

christensen1365381166

Hei!

 

Nettopp, så får man ha slike mer "normale forhold" for han også.

 

Isolasjon er kjent skadelig.

 

Og hva skal man da kalle forholdene i fengselet i Kongo??? Du påstår du er så logisk, men denne såkalte logikken din henger ikke på greip i det hele tatt...

 

Og jeg håper nå den snart blir opphevet, nå som vi endelig har fått debatten.

 

Det som skjedde 22 juli er ikke en manns ansvar, 

 

 

Nå får du faen meg gi deg. Det er kun én mann, og én mann alene, og som er ansvarlig for de ugjerningene som ble begått den 22/7! Helt siden denne dagen for nå nesten 3 år siden har du vist en merkelig påfallende sympati for mannen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christensen1365381166

Hei!

 

Jeg vet flere og "verre" massemordere.

 

 

Hvem da? Ingen massemorder har noen gang drept flere på så kort tid.
 
Beklager å si det, men noen ganger virker du helt virkelighetsfjern.
 
Det er forøvrig mange som står ABB forunderlig nære her inne i sin fremmedfrykt og fiendtlighet.

 

 

Nå får du stoppe opp litt. Det at man er skeptisk til dagens spinnville innvandringspolitikk betyr ikke at på noen som helst måte står "forunderlig nære" AAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Absolutt 33 mnd isolasjon :-(

 

Det rettferdige er at mannen hadde fått 77 * 21 års fengsel.

Anonymous poster hash: 750af...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke så mye om hvorfor han sitter på isolasjon på 33 mnd.

Det er mer prinsipper om at isolasjon er kjent som tortur, og hvordan dette kan fortsette.

 

Men nå som Stabell og en rekke fagfolk kommer på banen regner jeg med at det snart blir slutt.

Som de skriver flere, isolasjonen er en urimelig tillegsstraff.

Det er klart begrunnelsen for hvorfor han sitter på isolat er avgjørende. ABB har ikke vist noen anger, og han har vært tydelig på at prosjektet hans ennå ikke er sluttført. Gjentagelsesfaren er derfor overhengende. I tillegg er ABB Norges mest forhatte mann, for i motsetning til deg tenker de fleste at det å skyte små barn på kloss hold er noe helt helt annet enn et annet enkeltdrap. Det er derfor stor sannsynlighet for at ABB ville kunne bli skadet eller drept om han sonet sammen med andre drapsdømte.

 

Å kalle isolasjon tortur i dette tilfellet er derfor en feiltolkning, sånn som jeg ser det. At ABBs forsvarere uttrykker det annerledes overrasker meg ikke, siden det er jobben deres å påpeke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det er klart begrunnelsen for hvorfor han sitter på isolat er avgjørende. ABB har ikke vist noen anger, og han har vært tydelig på at prosjektet hans ennå ikke er sluttført. Gjentagelsesfaren er derfor overhengende. I tillegg er ABB Norges mest forhatte mann, for i motsetning til deg tenker de fleste at det å skyte små barn på kloss hold er noe helt helt annet enn et annet enkeltdrap. Det er derfor stor sannsynlighet for at ABB ville kunne bli skadet eller drept om han sonet sammen med andre drapsdømte.

 

Å kalle isolasjon tortur i dette tilfellet er derfor en feiltolkning, sånn som jeg ser det. At ABBs forsvarere uttrykker det annerledes overrasker meg ikke, siden det er jobben deres å påpeke dette.

Hei!

 

Grunnen for at han sitter på isolasjon er unntatt offentligheten, så den vet du nok like lite om som meg.

 

Men nå tar adokater og professorer tak i saken så da kan vi alle se lyst på den:-)

Følg debatten. den blir interesant.

 

Saken er jo bare at prinsipper må etterfølges og lover må følges og ikke hevnmotiver må få innpass, vil vi være prinsippfaste vises dette best i en tid når vi som nasjon blir satt på prøve.

 

Det tror jeg vi som nasjon skal klare, med drahjelp fra den intelektuelle elite som nå reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Grunnen for at han sitter på isolasjon er unntatt offentligheten, så den vet du nok like lite om som meg.

Grunnen til at han sitter på isolasjon er enkel - hadde han sittet på åpen avdeling hadde han vært død for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen for at han sitter på isolasjon er unntatt offentligheten, så den vet du nok like lite om som meg.

 

Men nå tar adokater og professorer tak i saken så da kan vi alle se lyst på den:-)

Følg debatten. den blir interesant.

 

Saken er jo bare at prinsipper må etterfølges og lover må følges og ikke hevnmotiver må få innpass, vil vi være prinsippfaste vises dette best i en tid når vi som nasjon blir satt på prøve.

 

Det tror jeg vi som nasjon skal klare, med drahjelp fra den intelektuelle elite som nå reagerer.

Hvor sier jeg at jeg vet grunnen? Jeg spekulerer, akkurat som deg og advokatene og professorene du viser til for å framlegge ditt argument som "sant". Men - selv om vi ikke vet årsaken til valg av 33 mnd isolat, vet vi når isolat skal brukes, og da er det ikke urimelig å tenke sikkerhet og gjentagelsesfare og ikke tilleggsstraff i ABBs tilfelle.

 

Leste du Anders Giævers kommentar forresten? Jeg syns den var god og er enig.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hvor sier jeg at jeg vet grunnen? Jeg spekulerer, akkurat som deg og advokatene og professorene du viser til for å framlegge ditt argument som "sant". Men - selv om vi ikke vet årsaken til valg av 33 mnd isolat, vet vi når isolat skal brukes, og da er det ikke urimelig å tenke sikkerhet og gjentagelsesfare og ikke tilleggsstraff i ABBs tilfelle.

 

Leste du Anders Giævers kommentar forresten? Jeg syns den var god og er enig.

Hei!

 

Jeg leste gjævers kommentar, han er en av mange kommentatorer som skuffer meg i deres feighet i ikke å mene det PK korrekte. Han klør i ørene mine.

 

Jeg setter derfor mitt håp og min lit, til den intelekuelle elite, til fagfolk, og professorer, som vil "støtte" Brevik, ikke i handlingen /ugjærningen han gjorde, men i den prinsipielt uvanlige  behandling han får, som vi uavhengig av gjerning ikke ønsker å være oss bekjent ved, ikke i et rettsystemt og ikke i  en rettstat hvor hevn og hat ikke har lovhjjemmel.

 

Hadde vi vært Afganistan hadde man ikke kunne mene og hevde og fremholde det samme.

 

Jeg ønsker ikke en snikhattillatelse.

 

Ok, vil man hate så si det høyt, jeg hater og vil drepe m.m. Det er fair nok.

men ikke lat som og lyv og lag det til noen annet.

 

 

Så når Stabell, Elden, Staff m. fl snakker og skriver om "tilleggsstraff" så er det deres ord, men noe jeg forstår og kjenner det kan være noe riktig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Jeg er glad du husker bedre enn slabbedask, for du har rett, jeg engasjerer meg lite i leiemordere og lykkegjegere fra Norge som begår overgrep og mord i andre land.

Men en massemorder og barnedrapsmann som sitter isolert for egen sikkerhets skyld i et norsk fengsel er du bekymret for. Det er en så stor brist i logikken din at det knapt finnes ord...

Og at noen i det hele tatt kan mene at rettsaken i Kongo var grei sier også mye om logisk brist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg leste gjævers kommentar, han er en av mange kommentatorer som skuffer meg i deres feighet i ikke å mene det PK korrekte. Han klør i ørene mine.

 

Jeg vil tro dette kommer av en manglende evne til å forstå normal logikk. Du viser liten normal logikk i dine uttalelser i denne saken. Tror ikke vi skal forvente det av deg heller. Men mye du skriver her, mye du sammenligner her er direkte ulogisk og skremmende fra et voksent menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Så når Stabell, Elden, Staff m. fl snakker og skriver om "tilleggsstraff" så er det deres ord, men noe jeg forstår og kjenner det kan være noe riktig i.

 

hehe, nå har du ramsa opp alle kjendisskrullene i en og samme setning.. sagt på bakrommet, du er ikke 'skikkelig' skyldig før du har staff, eden og stabell som advokat.

 

Det du sa før om at vi alle må påta oss ansvaret for ABBs handlinger er bare vås. Hva i alle dager er det du mener med det ? En skroting med messiassyndrom, han er ikke mer og ikke mindre enn det, dessverre hinsides al fornuft, empati og rasjonalitet, så han ødela livet til tusenvis av folk. Jeg pleide å tro at vi i Norge ikke var mange nok mennesker til å kunne produsere en eneste slik kar, men folk vinner jo i lotto og, så alt kan jo skje.

 

Igjen, isolasjon er ikke en tillegsstraff, det er vern for han, og vern mot å begå nye handlinger. Han er for øvrig ikke i full isolasjon, han har besøksrett, så jeg vil igjen si du er velkommen til å dra å besøke han og hjelpe han ut av den traumatiske isolasjonen sin.

 

På amerikansk tv å jeg for øvrig en reportasje hvor de latterliggjorde at han i det hele tatt fikk skrive klage på at han ville ha noe annet enn gummipenn, og at han ville ha mer action i film og spillutvalget han hadde tilgjengelig.

 

At den mannen er nordman og sitter i  norsk fengsel skal han jaggu prise seg lykkelig over, jeg tror ikke det er ett eneste system i verden som ville ivaretatt hans ve og vel på bedre måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg er enig i at Breivik hadde fortjent å sitte fengslet i Kongo. Jeg synes ikke vi skal kopiere Kongos behandling av fanger. Betyr det at jeg ikke kan tenke logisk? Nei, det betyr bare at jeg tenker på andre ting enn hva han som enkeltperson fortjener.

 

Alle terroraksjoner er groteske og unike på sin måte. Det er ikke nytt at mange uskyldige voksne og barn blir drept. ABB er ikke en helt egen kategori som ingen lovgivere kan ha tenkt på. Man har ingen unnskyldning for å ikke følge de lovene slik de er.

 

Han er åpenbart skyldig og fortjener å sitte i isolat til han blir splitter pine gal. Problemet med å innføre en sånn praksis er at det vil ramme uskyldige før eller siden. Rettvesenet kan ikke skille mellom skyldige dømte og "kanskje uskyldige" dømte.

 

Jeg tenker bl.a. på umenneskelig behandling av ekte og innbilte terrorister i Guantanamo. De få som holdt hodet kaldt og tok til orde mot slike tvilsomme tiltak var nok ikke særlig populære i tiden etter 9/11. Ingen skjønte hvorfor de hadde "sympati med terrorister".

 

Om isolasjonen er lovlig eller ikke ekspertene vurdere. Ekspertene er i alle fall ikke så skråsikre som mange i denne tråden. Jeg håper ikke vi får en praksis med årevis i isolat til "eget beste"

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

hehe, nå har du ramsa opp alle kjendisskrullene i en og samme setning.. sagt på bakrommet, du er ikke 'skikkelig' skyldig før du har staff, eden og stabell som advokat.

 

Det du sa før om at vi alle må påta oss ansvaret for ABBs handlinger er bare vås. Hva i alle dager er det du mener med det ? En skroting med messiassyndrom, han er ikke mer og ikke mindre enn det, dessverre hinsides al fornuft, empati og rasjonalitet, så han ødela livet til tusenvis av folk. Jeg pleide å tro at vi i Norge ikke var mange nok mennesker til å kunne produsere en eneste slik kar, men folk vinner jo i lotto og, så alt kan jo skje.

 

Igjen, isolasjon er ikke en tillegsstraff, det er vern for han, og vern mot å begå nye handlinger. Han er for øvrig ikke i full isolasjon, han har besøksrett, så jeg vil igjen si du er velkommen til å dra å besøke han og hjelpe han ut av den traumatiske isolasjonen sin.

 

På amerikansk tv å jeg for øvrig en reportasje hvor de latterliggjorde at han i det hele tatt fikk skrive klage på at han ville ha noe annet enn gummipenn, og at han ville ha mer action i film og spillutvalget han hadde tilgjengelig.

 

At den mannen er nordman og sitter i  norsk fengsel skal han jaggu prise seg lykkelig over, jeg tror ikke det er ett eneste system i verden som ville ivaretatt hans ve og vel på bedre måte.

Hei!

 

At du kaller Stabell, Elden og Staff skrullinger sier jo mye om deg.

 

Hva med professor Husabø i Bergen, og Kristian Andenæs, professor ved Institutt for kriminologi ved Universitetet i Oslo, m.fl,

 

Er de også skrullinger?

 

De kaller Breviks isolasjonsregime..

 

 heilt ekstremt,

 

Dette er fagfolk, og fagfolk evner å se saken og prinsipper for soning og ikke la seg blinde av antall drepte, for når skal det gi straffeskjerpelse, eller hva dere kaller det?

 

Det er ulogisk og ufornuft.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker litt "forblindet" her Madelenemie, og veldig bestemt på at det du mener er det eneste rette - selv om du samtidig sier at "ingen vet"?

 

Ingen andre enn deg?

 

Og det er noe ved logikken din og dine begrunnelser for hvorfor du er så opptatt av Breiviks "ve og vel", samtidig som du mener at andre, som har begått overgrep overfor vesentlig færre, og som det samtidig hefter store usikkerheter ved skyldsspørsmålet på, ikke fortjener noen oppmerksomhet eller "sympati" fra deg i hele tatt.

 

Du kritisrerer det norske retts- og fengselsvesen på måten ABB behandles på, men forsvarer samtidig rettsakene i Kongo - og mener de var gjennomført på en måte som ivaretok rettssikkerheten til Moland og French....? 

 

For meg virker det som om du har blitt "unsunt" opptatt av Breivik og hans situasjon, og gjør hva du kan for å forsvare dine holdninger og følelser rundt dette - uansett hvilke argumenter du da må ty til.

 

Det som virker ulogisk og ufornuftig her, er vel aller mest ditt brennende engasjement for Breiviks ve og vel....?

 

Edit: ps: og er du så opptatt av han, så burde du også få med deg at han heter Breivik, og ikke Brevik.....

Endret av Goliath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

At du kaller Stabell, Elden og Staff skrullinger sier jo mye om deg.

 

Hva med professor Husabø i Bergen, og Kristian Andenæs, professor ved Institutt for kriminologi ved Universitetet i Oslo, m.fl,

 

Er de også skrullinger?

 

De kaller Breviks isolasjonsregime..

 

 heilt ekstremt,

 

Dette er fagfolk, og fagfolk evner å se saken og prinsipper for soning og ikke la seg blinde av antall drepte, for når skal det gi straffeskjerpelse, eller hva dere kaller det?

 

Det er ulogisk og ufornuft.

 

 

Ja, det sier om meg at jeg er kildekritisk. At advokater mener noe gjør det ikke san,t gjør det ? At man er professor på ting gir seløvfølgelig en viss tyngde, men ikke alle professorer gjør og mener smarte ting. 

 

Uten å gå nærmere inn på det deler jeg ikke synet til nevnte herrer i ett og alt.

 

Så tilbake til saken. Jeg er enig i, og tror på at isolasjon ikke er bra for mennesker, og skal unngås så langt det er mulig. ABB sitter dog ikke i full isolasjon, han er avskåret fra medfanger av hensyn til både sin egen sikkerhet, samt rømingsfare og fare for å rekkrutere andre til å begå videre terror.

 

Dette er vurdering som er gjort av ANDRE eksperter, så det er litt påfallende at du lener deg til hva et mindretall mener, men henvisning til at disse er ekspertene. Eksperter mener forskjellige ting.

 

ABB har besøksrett, og er således ikke i 'isolasjon' slik isolasjon ofte benyttes. For tredje gang, dra å besøk mannen da, ta et praktisk tak.

 

Og sist, det er hyklersk at akkurat ABB skal få noe spesielt spalteplass pga denne isolasjonen. Det er hav av andre fanger (hvorav flere nok heller skulle vært på andre institusjoner) som har sittet vel så lenge som ABB på isolasjon, jeg ser ikke noe hylekorps av skrulleadvokater og rikssynsere som mener så mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fagfolk, og fagfolk evner å se saken og prinsipper for soning og ikke la seg blinde av antall drepte, for når skal det gi straffeskjerpelse, eller hva dere kaller det? 

 

Den dagen alle fagfolk er enige om det samme, så kan man argumentere på denne måten. Men det har aldri skjedd at fagfolk har vært unisont enige, og det kommer heller aldri til å skje. Det er en form for fanatisme at man lener seg tungt mot en fløy uten evne til å se at kanskje motparten også kan ha rett fordi de også er nettopp fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg skal være helt ærlig med meg selv, kanskje isolasjon er ekstra kjipt og også unødvendig for ABB..

 

jeg klarer bare ikke opparbeide meg selv med noe motivasjon og ha dette som noe kampsak eller egentlig mene noe veldig spesielt.

 

Ja, vi skal passe på hverandre og alle er like for loven etc etc, men steike heller, ABB's ve og vel er om mulig helt nederst på listen min over hva jeg kan bekymre meg over av all verdens urett begått mot enkeltmennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blander sammen hva ABB hadde fortjent og hvordan vårt rettssystem fungerer i hans tilfelle i forhold til lovgivning. Men Madelenemie, dine forestillinger her er jeg dypt uenige i.

 

ABB fortjener dødsstraff. Har noen tatt et liv med overlegg, skulle vedkommende også "betale" med å få like stor byrde som offeret ble påført. 77 døde, mange skadde og mange påført plager for resten av livet er for omfattende til at et rettssystem kan oppveie uretten. De fleste tror vel ikke det er mulig å ha et slikt rettssytem som kan gi så fullgod rettferdighet, i hvert fall ikke i ABBs tilfelle. Men vi kan klare å holde ham fra å begå mer vold og begrense hans påvirkning på andre til å begå vold med samme motivasjon. Det kan ikke være galt. ABB burde vært glad for at han slapp fra det så billig som han tross alt gjorde.

 

Langvarig isolasjon er nedbrytende. Der har juristene rett. Hva er alternativet? Gi ham nett-tilgang så han kommer inn i samme modus som han var før begikk volden? La ham spre de syke tankene sine til andre?

 

Fengselet har prøvd så langt de kan å få noen til å bruke tid på ham slik at isolasjonen ikke skal bli så påtrengende. De kan ikke la ham ha kontakt med andre fanger, for det ar alt for farlig. Samtidig blir deler av fengselets behandling litt avhengig av hva ABB godtar. Fengselet har regler de  må følge og må ta hensyn til sikkerheten til andre innsatte, ansatte og folk utenfor fengselet.

 

Stritter ABB imot fengselets opplegg, blir det vanskeligere for fengselet å tilby ham alternativer til å bryte ned isolasjonen. Derfor er kritikken mot fengslets behandling av ham urimelig. ABB er langt på vei selv skyld i at egen isolasjon er mer omfattende enn andre fanger har og at den ble større enn han hadde forestilt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er glad det endelig kommer en debatt på det norske samfunns brudd på på en rekke regler.

 

Feks isolasjon og tortur.

 

 

Jeg er skuffet over norges fengslings og rettssystem.

 

Jeg har ikke lest hele tråden og linkene som er lagt ut men jeg er enig med deg i at isolasjon er tortur, når det foregår over så lang tid som det gjør her. Rettsvern er viktig, også for mennesker som ABB. 

Jeg tenker videre at deler av årsaken til isolasjonen er for å bevare/sikre hans liv.

At han ikke har tilgang til internet er noe jeg ser på som en selvfølge. Jeg er usikker på hvilke videre tiltak som kunne vært gjort for å bedre hans situasjon noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...