Gå til innhold

Anders B. Brevik


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Vi lever i en rettsstat, det betyr at rettsvern og rettssikkerhet til kriminelle også er viktig. Å blande følelser inn i dette, og argumentere med at "forestill deg at det var din datter eller sønn som ble drept" hører, i mine øyne ikke hjemme i diskusjonen. 

 

Helt enig med deg. Hver gang slike diskusjoner kommer opp, så sier jeg at om det var barnet mitt som ble drept/misbrukt/skadet av noen, så ville jeg ønske det mennesket alt vondt i verden. Og så legger jeg til: Derfor er det veldig fint at jeg IKKE skal bestemme hva som skjer med de videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    19

  • AnonymBruker

    12

  • XbellaX

    7

  • Lillemus

    6

Helt enig med deg. Hver gang slike diskusjoner kommer opp, så sier jeg at om det var barnet mitt som ble drept/misbrukt/skadet av noen, så ville jeg ønske det mennesket alt vondt i verden. Og så legger jeg til: Derfor er det veldig fint at jeg IKKE skal bestemme hva som skjer med de videre.

 

Nettopp, og dette er jo selve essensen av en godt fungerende rettsstat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite interesse av å følge med ABB, så jeg har ikke lest tråden før nå og blir litt sjokkert.

Mitt inntrykk av rettsvesenet i norge er at når en er uheldig , slik som vi alle kan være, og det får alvorlige konsekvenser er straffen for høy. Men når en gjør en godt gjennomtenkt alvorlig forbrytelse er straffen for lav.

Når jeg har hørt om ABB som har drept mange mennesker og ødelagt livet til mange ganger så mange, klage på isolasjon og andre ting og synes synd på seg selv, da blir jeg bare kvalm. Og når han får medlidenhet av mange andre så forstår jeg ingenting.

Jeg har ikke satt meg inn i lover og regler. Det er bare basert på hva jeg mener er sunn fornuft.

Endret av eller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite interesse av å følge med ABB, så jeg har ikke lest tråden før nå og blir litt sjokkert.

Mitt inntrykk av rettsvesenet i norge er at når en er uheldig , slik som vi alle kan være, og det får alvorlige konsekvenser er straffen for høy. Men når en gjør en godt gjennomtenkt alvorlig forbrytelse er straffen for lav.

Når jeg har hørt om ABB som har drept mange mennesker og ødelagt livet til mange ganger så mange, klage på isolasjon og andre ting og synes synd på seg selv, da blir jeg bare kvalm. Og når han får medlidenhet av mange andre så forstår jeg ingenting.

Jeg har ikke satt meg inn i lover og regler. Det er bare basert på hva jeg mener er sunn fornuft.

 

Den sunne fornuften du referer til i innlegget over er basert på dine egne følelser.

 

Det handler heller ikke om medlidenhet, men om rettferdighet og rettssikkerhet. Norge er en rettsstat, vi har heldigvis ikke Kongo-tilstander i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sunne fornuften du referer til i innlegget over er basert på dine egne følelser.

 

Det handler heller ikke om medlidenhet, men om rettferdighet og rettssikkerhet. Norge er en rettsstat, vi har heldigvis ikke Kongo-tilstander i dette landet.

Så mine følelser kan ikke være sunn fornuft?

Det jeg ville frem til når jeg skrev medlidenhet, handlet om de som viste medlidenhet. Og det er det nok noen av.

Jeg vet at norge er en rettstat, men likevel tror jeg ikke alt i rettsystemet er det beste. Det har alltid gjennom tidene blitt endring på loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mine følelser kan ikke være sunn fornuft?

Det jeg ville frem til når jeg skrev medlidenhet, handlet om de som viste medlidenhet. Og det er det nok noen av.

Jeg vet at norge er en rettstat, men likevel tror jeg ikke alt i rettsystemet er det beste. Det har alltid gjennom tidene blitt endring på loven.

 

 

Du skriver du blir sjokkert når du leser tråden. Hva er det du blir sjokkert over? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

USA har et system som noen her sikkert liker. De strengeste fengslene sitter folk alene på en liten celle 23,5 timer i døgnet, og luftes en halvtime i en luftegård 50 kvadrat. De har en tv som kun sender kristne programmer og intern info. Der kan de sitte i 30, 40, 50 år eller livet ut. Noen drar nok på seg et ganske bredt spekter av angst, depresjon og psykoser av å få null stimuli i årevis. Andre klarer pussig nok å bevare vettet.

 

Dette er forbrytere som har gjort ufattelig grusomme ting, og sikkert ofte verre ting enn de selv blir utsatt for, bortsett fra at det alltid er en liten andel som er uskyldig dømt. De fleste amerikanere og nordmenn har ingen sympati med sånne, og synes antageligvis det er helt greit. Jeg synes ikke det er greit, og jeg vil ikke at Norge skal gå i en sånn retning.

 

Jeg tror ikke behandlingen av Breivik er så urimelig heller, men jeg synes det er helt greit at noen følger med og passer på. Det er ikke bare pr-kåte forsvarsadvokater som stiller spørsmål ved soningsforholdene, men også professorer som neppe har noen annen agenda enn å si det de mener er rett. De gjør det i alle fall ikke for å bli populære.

 

For meg er det ikke noe poeng at han skal ha det vondest mulig. Hva er vitsen med det? Han kan gjerne ha PS4 for min del, men jeg vil ikke kjøpe den til ham. Poenget er at han aldri slipper ut. Han må pakkes bort og glemmes.

 

PS: Hvis man er tilhenger av dødsstraff i "noen tilfeller" så er man ganske enkelt tilhenger av dødsstraff. Ingen er for dødsstraff i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver du blir sjokkert når du leser tråden. Hva er det du blir sjokkert over?

Du kan umulig ha lest alle postene til trådstarter, det er ganske mange drøye påstander underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Hver gang slike diskusjoner kommer opp, så sier jeg at om det var barnet mitt som ble drept/misbrukt/skadet av noen, så ville jeg ønske det mennesket alt vondt i verden. Og så legger jeg til: Derfor er det veldig fint at jeg IKKE skal bestemme hva som skjer med de videre.

Hva med disse to "flotte" foreldrene her som slo ihjel 4-åringen sin fordi mora mente han hadde homofile trekk:

 

http://www.tv2.no/2014/04/08/nyheter/drap/utenriks/5481729

 

Det vil egentlig være for godt for disse å få en sprøyte og være ferdig med det... Heldigvis er det mange, mange år på en dødscelle først, som får ABBs opphold til å virke som et hotellopphold i syden i forhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse to "flotte" foreldrene her som slo ihjel 4-åringen sin fordi mora mente han hadde homofile trekk:

 

http://www.tv2.no/2014/04/08/nyheter/drap/utenriks/5481729

 

Det vil egentlig være for godt for disse å få en sprøyte og være ferdig med det... Heldigvis er det mange, mange år på en dødscelle først, som får ABBs opphold til å virke som et hotellopphold i syden i forhold!

 

Hvor mange år hadde hun fått er i landet (var det 7 stefaren til Kristoffer fikk? Ute etter 4)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse to "flotte" foreldrene her som slo ihjel 4-åringen sin fordi mora mente han hadde homofile trekk:

 

http://www.tv2.no/2014/04/08/nyheter/drap/utenriks/5481729

 

Det vil egentlig være for godt for disse å få en sprøyte og være ferdig med det... Heldigvis er det mange, mange år på en dødscelle først, som får ABBs opphold til å virke som et hotellopphold i syden i forhold!

 

Jeg har ikke et behov for å få utløp for mitt eget sinne, på samfunnsnivå. Det hjelper uansett ikke for å forhindre andre slike grusomheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"The mood and temper of the public in regard to the treatment of crime and criminals is one of the most unfailing tests of the civilisation of any country. A calm and dispassionate recognition of the rights of the accused against the state and even of convicted criminals against the state, a constant heart-searching by all charged with the duty of punishment, a desire and eagerness to rehabilitate in the world of industry of all those who have paid their dues in the hard coinage of punishment, tireless efforts towards the discovery of curative and regenerating processes and an unfaltering faith that there is a treasure, if only you can find it in the heart of every person – these are the symbols which in the treatment of crime and criminals mark and measure the stored up strength of a nation, and are the sign and proof of the living virtue in it.”

 

Winston Churchill.

 

Dog deler jeg ikke helt Madeleines syn på "stakkars Breivik" her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...