Gå til innhold

Urinveisplager


Desert Rose

Anbefalte innlegg

Har verk i urinrøret og rundt urinveisåpningen og må late vannet altfor ofte. Har hatt problemet etpar ganger sist sommer, og siden i november har jeg hatt det kontinuerlig. Har levert urinprøve flere ganger, både her hjemme og på andre steder, men det er aldri påvist bakterier.

Har merket meg at hvis jeg har for tynn ytterjakke på meg og kjenner kulda igjennom jakken, dukker smertene opp enda jeg har flere lag med tynn og tykk ull under. De dagene jeg holder meg mye inne og særlig hvis jeg ligger under et saueskinn i sofaen avtar smertene. Jeg er ofte på toalettet enten jeg har drukket mye eller ikke.

For ca 5-10 år siden ble jeg operert mot lekkasje. Det ble ført inn et bånd bak blærehalsen, i nerkant av magen , og operasjonen hjalp, lekkasjen ble borte.

Jeg behandles også med medikamentet Betmiga 50mg pr dg mot hyppig vannlating. Har tatt Detrusitol SR 2mg inntil nylig. Er normalt oppe på toalettet 1 gang pr natt, men nå siden i november har jeg vært opp flere ganger, siste natt 3 ganger.

Verken lindres hver gang jeg tisser. Den er til forveksling lik smertene ved en urinveisinfeksjon.

Jeg kan gå på toalettet hvert 10. minutt og jeg kan alltid tisse en skvett. I desember var jeg hos gynekolog og det ble bl.a. undersøkt om, og konstatert at jeg tømte blæra ordentlig.

Hvis der er kulde som er årsak til problemet, og jeg må leve med denne smerten, finnes det lindrende medikamenter? Har prøvd med paracet og slike ting, men det hjelper ikke.

Vennlig hilsen

DesertRose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Kjære DesertRose, slik skal du ikke ha det.

Du har nok sannsynlig en overaktiv blære og trenger først og fremst et godt opplegg for blæretrening i tillegg til medisiner. Ettersom den beste behandling og effekt er kombinasjon blæretrening og medikament. Tålmodighet er viktig for å få kontroll over plagene. Behandlingen er langvarig og effekt forsvinner når du slutter med medisinen. Man har erfart at effekt er best når pasienten selv regulerer dosene i forhold til effekt og bivirkninger. Mitt beste råd er likevel at du blir henvist til uroterapeut. Uroterapeut er en yrkesgruppe som er spesialutdannet til å hjelpe kvinner og menn med nedre urinveisplager. Henvisning til en uroterapeut er garantert det gode valg med de problemer du nevner. Her får du hjelp og innsikt og ikke minst bedre instruksjon i blæretrening. Du får en trygg behandling og takket være deres kunnskap får du kjennskap til elektrostimulering og alle de andre og nyere behandlingsmetoder på området. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...