Gjest denvakreblomsten Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 (endret) Noen som har noen råd til meg om hvordan jeg kan komme ut av dette? Sette en slags grense for meg selv hvertfall....Plages sånn... Mail til pasientombudet: Vet dere hvordan jeg kan sette grense mot overgriperadferd fra helsepersonell? Jeg har opplevd overgriperadferd av bla ledelsen på modum bad gjennom et trusselbrev der jeg krenkes og utsettes for uakseptable verbale angrep. Jeg har inntrykk av at de sitter trygt der og at de virkemidler som finnes ikke strekker til. Hvis jeg anmelder det til politiet har jeg inntrykk av at slike henlegges. Jeg har lest at fylkesmannen er kritisert for å ta for lett på trakkasering fra helsepersonell og ikke reagerer mot det ( selv om jeg håper virkelig de gjør det i mitt tilfelle). Jeg var på modum bad pga en fortid med overgrep og orker ikke leve med at de har fått lov til å begå nye skriftlige overgrep mot meg, uten at jeg kan gjøre noenting! ( annet enn forsøk som ikke vil lykkes) Disse folkene virker også veldig vant med å oppføre seg slik de gjør, og de har sikkert et normalisert forhold til det- fordi ingen griper inn og setter dem på plass. Jeg er skremt! Jeg derimot nekter å leve med at noen får lov til å forgripe seg mot meg kun fordi de kan. Så jeg nekter, rett og slett! Har dere noen råd til meg ang dette? Hva jeg skal gjøre. Pasientombudet i Buskerud har skrevet dette og det passer perfekt på modum: "Maktbalansen mellom helsepersonell og pasient I vårt arbeid med enkeltsaker opplever vi dessverre fra tid til annen at pasienter, brukere eller pårørende blir møtt med en uakseptabel maktarroganse fra tjenesteyter eller virksomhet. Alle som arbeider i helsetjenesten bør være klar over at det er en ubalanse fordi de er i besittelse av kunnskap og tjenester som pasienten eller brukeren er avhengig av. Sistnevnte er den svake og sårbare parten uansett. Vi registrerer at enkelte dessverre ikke har tilstrekkelig høy etisk bevissthet rundt denne problemstillingen og tvert om får den andre part til å føle seg både nedverdiget og lite troverdig, uten egen integritet eller medbestemmelse. For de som opplever dette er det nærmest umulig å rydde opp i situasjonen selv, slik at tillitten kan gjenopprettes. Vi har bistått i flere saker der vi som nøytral part har gjort tjenesten oppmerksom på problemstillingen og forsøkt å bidra til at det etableres gode kjøreregler for det fremtidige samarbeidet." Endret 12. april 2014 av Aloysia
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 Det beste og enkleste må være å ta en kopi av brevet og sende til Helsetilsynet/Fylkeslegen.
Gjest denvakreblomsten Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 Det beste og enkleste må være å ta en kopi av brevet og sende til Helsetilsynet/Fylkeslegen. Det kommer jeg til å gjøre. - håper det fører fram!
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 Jeg har fått plass på Modum Bad. Jeg håper virkelig ikke jeg blir utsatt for overgrep av personalet der. Det er vel det verste som kan skje noen som allerede har blitt utsatt for overgrep. Anonymous poster hash: ff14c...17b
frosken Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 Jeg har fått plass på Modum Bad. Jeg håper virkelig ikke jeg blir utsatt for overgrep av personalet der. Det er vel det verste som kan skje noen som allerede har blitt utsatt for overgrep. Anonymous poster hash: ff14c...17b Svært mange pasienter er godt fornøyd med den hjelpen de har fått på Modum Bad. Du har ingen grunn til å være redd for at du skal bli utsatt for overgrep fra personalet der.
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 Jeg har fått plass på Modum Bad. Jeg håper virkelig ikke jeg blir utsatt for overgrep av personalet der. Det er vel det verste som kan skje noen som allerede har blitt utsatt for overgrep. Anonymous poster hash: ff14c...17b Det finnes en del ord og begreper som i sine verste former inneholder meget alvorlige, negative handlinger mot andre. Overgrep, mobbing, incest er eksempler på slike ord/begrep. Det finnes dessverre ingen klar grense for når alvorligheten er så lav at en ikke skal bruke begrepene lenger. Derfor er det viktig at vi ikke bruker disse ordene med omhu slik at alvorligheten "utvannes". Jeg er enig med Frosken: Du skal ikke være redd for at du blir utsatt for overgrep av personalet der. Derimot kan det hende på Modum som andre steder, at personalet innimellom kan gjøre feil, ha uterapeutiske intervensjoner og si ting på en uheldig måte.
Gjest denvakreblomsten Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 Jeg har fått plass på Modum Bad. Jeg håper virkelig ikke jeg blir utsatt for overgrep av personalet der. Det er vel det verste som kan skje noen som allerede har blitt utsatt for overgrep. Anonymous poster hash: ff14c...17b Det finnes en del ord og begreper som i sine verste former inneholder meget alvorlige, negative handlinger mot andre. Overgrep, mobbing, incest er eksempler på slike ord/begrep. Det finnes dessverre ingen klar grense for når alvorligheten er så lav at en ikke skal bruke begrepene lenger. Derfor er det viktig at vi ikke bruker disse ordene med omhu slik at alvorligheten "utvannes". Jeg er enig med Frosken: Du skal ikke være redd for at du blir utsatt for overgrep av personalet der. Derimot kan det hende på Modum som andre steder, at personalet innimellom kan gjøre feil, ha uterapeutiske intervensjoner og si ting på en uheldig måte. Det finnes en del ord og begreper som i sine verste former inneholder meget alvorlige, negative handlinger mot andre. Overgrep, mobbing, incest er eksempler på slike ord/begrep. Det finnes dessverre ingen klar grense for når alvorligheten er så lav at en ikke skal bruke begrepene lenger. Derfor er det viktig at vi ikke bruker disse ordene med omhu slik at alvorligheten "utvannes". Jeg er enig med Frosken: Du skal ikke være redd for at du blir utsatt for overgrep av personalet der. Derimot kan det hende på Modum som andre steder, at personalet innimellom kan gjøre feil, ha uterapeutiske intervensjoner og si ting på en uheldig måte. Fikk brev fra dem i dag. Om det ikke er overgrep i fysisk forstand er det hvertfall ikke langt unna! Det har med total maktarroganse, dehumanisering og mangel på grunnleggende respekt å gjøre. Det jeg har møtt på ihvertfall. Kan av personvernhensyn ikke utlevere for mange detaljer. Men det er angripende og av truende karakter skrevet til en person i en svært sårbar posisjon. Og ekstremt uhøflig. Skrev dette som en kladd, men tviler på om jeg gidder sende det. Mitt mål er jo å glemme dem og komme meg ut av det de har påført meg (!): Jeg mottok deres brev i dag. Jeg viser til oppfordring/ instruks kopiert fra pasientombudet i Buskerud sin årsmelding nederst i mailen. Brevet dere viser til som svar til meg faller helt klart inn under ombudets omtale av "uakseptabel maktarroganse". I dette brevet blir reaksjonene jeg har hatt på en reell traumesituasjon omtalt som: "en prosess du holder gående". Å omtale de klassiske traumereaksjoner og reaksjoner på depresjon, sjokk for "en prosess du holder gående" regner jeg med Modum Bad anser som fullstendig uakseptabel oppførsel fra helsepersonell. I en telefonsamtale med xxx konkluderer hun med at jeg ikke har hatt noe utbytte av oppholdet. Dette uten at det er foretatt en eneste vurdering. Hun antydet også at jeg ville få avslag ved en evnt ny søknad til traumeavdelingen. Noe dere også bekrefter i brevet deres. - Xxx derimot har på telefon til psykolog Xxxx, januar kommet med en varm anbefaling om videre opphold i traumeavdelingen for meg (!) Xxx brukte Xxx sin anbefaling i en søknad til Betania Malvik. Deres konklusjoner er derfor stkk i strid med avdelingens egen anbefaling (!) Å trekke motstridende konklusjoner på den måten, over hodet på meg, og uten engang ta meg med på råd anser jeg som veldig maktarrogant. "Maktbalansen mellom helsepersonell og pasient I vårt arbeid med enkeltsaker opplever vi dessverre fra tid til annen at pasienter, brukere eller pårørende blir møtt med en uakseptabel maktarroganse fra tjenesteyter eller virksomhet. Alle som arbeider i helsetjenesten bør være klar over at det er en ubalanse fordi de er i besittelse av kunnskap og tjenester som pasienten eller brukeren er avhengig av. Sistnevnte er den svake og sårbare parten uansett. Vi registrerer at enkelte dessverre ikke har tilstrekkelig høy etisk bevissthet rundt denne problemstillingen og tvert om får den andre part til å føle seg både nedverdiget og lite troverdig, uten egen integritet eller medbestemmelse. For de som opplever dette er det nærmest umulig å rydde opp i situasjonen selv, slik at tillitten kan gjenopprettes. Vi har bistått i flere saker der vi som nøytral part har gjort tjenesten oppmerksom på problemstillingen og forsøkt å bidra til at det etableres gode kjøreregler for det fremtidige samarbeidet."
Gjest denvakreblomsten Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 Ops.... Mente ikke å "tagge" / sitere alle svarene. Trykket litt feil....
Gjest denvakreblomsten Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 Jeg har skrevet mye om Modum Bad tidligere på doktoronline. Og takker for at dere tåler meg! Det går bedre med meg nå. Og jeg har funnet veien ut av "hovedtraumet" ( som var krenkende adferd/ retraumatisering) fra terapauten der. Regner med jeg klarer komme meg ut av disse svært negative erfaringer med ledelse også. Så det blir "bye, bye modum - Hello life" på meg. Takk for følget
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Klage på feilbehandling: Jeg trenger avklaring på hva slags terapi program jeg har vært tatt opp i på xxxx Utgangspunktet var traumebehandling i forståelse av beskrivelselsen på deres hjemmeside. Under første opphold opplevde jeg at terapauten A gjentatte ganger avbrøt i mine timer fordi hun ville ha meg til å snakke om medpasienters problemer uten å gi meg en begrunnelse på hvorfor. Jeg opplevde også at B og C var frekke mot meg og veldig ampre i tonefallet. Noe som bar preg av korreks, straff og irettesettelse. Først etter oppholdet fikk jeg en forståelse av at det jeg hadde opplevd her er adferdsterapi med innslag av adferdskorreksjon/ irettesettelse. Jeg reagerte på B korreks mot meg til leder D der jeg reagerte på at korreksjonen innebar at jeg ble påført falsk skam og skyld siden adferden jeg ble irettesatt for konkret bestod i å pusse nesa, nyse og delta på kanefart. Noe Xxx skriftlig hadde gitt meg medhold på ikke var å regne som ukorrekt adferd på Xxxx Jeg forstod As adferdsterapi og B og C sin korreks som en del av en IPT- modell. Jeg gav Xxxx klar beskjed om at jeg ikke ønsket ha IPT videre. Jeg fikk også ønsket innvilget da jeg hadde ordinær traumeterapi under andre oppholdet og slapp IPT. Det som derimot skjer er at etter oppholdet får samme type korreks, irettesettelse, kjeft og straff av terapauten jeg hadde ved andre opphold. Og denne gangen går adferdskorreksjonen ut på at jeg lyver om en observasjon som andre ansatte hadde gjort som jeg stilte meg uforetående til. Jeg fikk refs for å ha kontaktet pasientombudet ifb med rettighetsbrudd (oppgi usanne opplysninger i mitt navn til NAV) Terapauten mente dette bare underbygde min dårlige karakter. Så her fikk jeg jo altså adferdskorreksjon lik den jeg opplevde fra B og C under første opphold. En terapiform og tilnærming jeg hadde reservert meg mot. Jeg fikk heller ikke her vite hva jeg konkret hadde løyet om. Så det ble likt med det jeg haddee reagert på ifb med Bs korreks. At jeg ble påført falsk skyld og skam. Og deretter får jeg et brev fra ledelsen på Xxx som er helt i tråd med tilnærmingen overfor, altså tydelig irettesettelse og gir meg korreks. Heller ikke denne gangen får jeg vite hva adferden jeg korrigeres for konkret går ut på. Det er tydelig at dette brevet føyer seg inn under en tilnærming innenfor området adferdsterapi/ koreks. En terapiform jeg reserverte meg mot etter første opphold. Jeg kan ikke se at denne terapiformen med korreksjon og adferdsterapi eller IPT er passende eller aktuelt i mitt tilfelle. Hvis en slik terapiform skal være aktuell må det foreligge problematisk adferd eller mellommenneskelige problemer. Når jeg ser dette i perspektiv får jeg følelse av at Xxxx har prøvd å få meg til å passe inn i en slik terapiform. Jeg opplever at de går så langt at når de ikke klarer finne noe konkret å ta meg på for å underbygge sin teori bare skyterr med løsskudd, altså bare straffer meg for straffens skyld med personlige tolkninger som feks: " det at du klager på epikrisen viser at du er for sårbar", sagt i et fiendlig tonefall av B. Jeg mener den store feilen som er blitt gjort er å forsøke plassere meg innenfor denne terapitilnærmingen, og så holde meg fast der og aldri foreta revurderinger. Slik at utfallet ble at jeg ble holdt fanget i denne og absolutt alt jeg gjorde og sa ble tolket i retning av å avslører karakterbrist hos meg. At jeg har blitt påført denne terapitilnærmingen har fått store konsekvenser for meg og virket ødeleggende på det jeg opprinnelig var på Xxx for. Det jeg var på Xxxx for var bearbeide traumer i en trygg kontekst der tillit var avgjørende. Terapitilnærmingen med korreks og adferdsterapi har jo virket å motarbeide arbeidet jeg har gjort. Dette er grov feilbehandling som har fått alvorlige konsekvenser for meg og hatt destruktiv effekt på terapiarbeidet jeg la ned på Xxxx Jeg mener dette er grovt overtramp og en alvorlig sak av feilbehandling.Anonymous poster hash: 16b23...407
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 du bør kanskje ikke ha fullt navn på de terapeutene? Anonymous poster hash: f7dab...f68
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Hvis en slik terapiform skal være aktuell må det foreligge problematisk adferd eller mellommenneskelige problemer. Ut i fra din atferd på doktoronline.no, så kan det virke som om behandling rettet mot problematisk atferd og mellommenneskelige problemer i høyeste grad er relevant. Anonymous poster hash: 415cf...54e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Hva i alle dager er det du anonymiserer med Xxxx når du har med fullt navn på alle folka du har vært borti som jobber der? Anonymous poster hash: f854b...655
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Hva i alle dager er det du anonymiserer med Xxxx når du har med fullt navn på alle folka du har vært borti som jobber der? Anonymous poster hash: f854b...655 Ut i fra din atferd på doktoronline.no, så kan det virke som om behandling rettet mot problematisk atferd og mellommenneskelige problemer i høyeste grad er relevant. Anonymous poster hash: 415cf...54e Takk for støtten. Du kunne søke jobb på xxxx med den innstillingen.Anonymous poster hash: 16b23...407
XbellaX Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Hva slags tilbakemeldinger ønsker du (ts) på innlegget ditt?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Hva slags tilbakemeldinger ønsker du (ts) på innlegget ditt? Takk for at du spør og med det viser at du bryr deg xbellax. Må inrømme at jeg har det veldig vondt og strever med traumet jeg har prøvd å forklare meg om tidligere. Nå følte jeg at jeg fikk " plassert" all den uvennligheten jeg har blitt eksponert for som har virket truende på meg da jeg bearbeidet traumer. Det føltes hjelpsomt å klare å plassere. Og fikk vel " lyst til" å liksom fullføre denne tråden... Siden jeg har famlet så mye i blinde her. Trenger ikke så mye tilbakemeldinger.Anonymous poster hash: 16b23...407
XbellaX Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Takk for at du spør og med det viser at du bryr deg xbellax. Må inrømme at jeg har det veldig vondt og strever med traumet jeg har prøvd å forklare meg om tidligere. Nå følte jeg at jeg fikk " plassert" all den uvennligheten jeg har blitt eksponert for som har virket truende på meg da jeg bearbeidet traumer. Det føltes hjelpsomt å klare å plassere. Og fikk vel " lyst til" å liksom fullføre denne tråden... Siden jeg har famlet så mye i blinde her. Trenger ikke så mye tilbakemeldinger.Anonymous poster hash: 16b23...407 Jeg håper du etterhvert finner ro og fred med hva som har hendt, og kan rette fokuset fremover. Det å skrive kan være en fin måte å bearbeide hendelser på. Jeg skulle ønske du anonymiserte personene i brevet før du la det ut, både for seriøsiteten og din egen skyld. Håper på bedre tider for deg.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Jeg håper du etterhvert finner ro og fred med hva som har hendt, og kan rette fokuset fremover. Det å skrive kan være en fin måte å bearbeide hendelser på. Jeg skulle ønske du anonymiserte personene i brevet før du la det ut, både for seriøsiteten og din egen skyld. Håper på bedre tider for deg. Tusen takk. Anonymous poster hash: 16b23...407
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 Skrevet 1. juni 2014 Ut i fra din atferd på doktoronline.no, så kan det virke som om behandling rettet mot problematisk atferd og mellommenneskelige problemer i høyeste grad er relevant. Anonymous poster hash: 415cf...54e Da er det fint om du kommer med noen konkrete eksempler. Så jeg vet hva du mener siden jeg ikke kan se at jeg har gjort noen her noe vondt her bortsett fra nevnte sted som har gjort meg mye vondt. TakkAnonymous poster hash: 16b23...407
tårnsvale Skrevet 4. juni 2014 Skrevet 4. juni 2014 Jeg synes det du har opplevd på Modum virker veldig rart. jeg har selv vært på den avdelingen du nevner, og har bare opplevd gode behandlere, og personale ellers. Det er klart at alle kan gjøre feil, også terapeuter med god utdannelse og masse erfaring, men i det fleste tilfellene lar misforståelser seg rette opp i. Dessuten er jeg ganske sikker på at ledelsen der ville fjernet en terapeut som bedriver feilbehandling av pasientene. De har ikke råd til å ha folk i jobb som behandler pasienter dårlig, ikke har de lov til det heller, vil jeg tro. Måten du skriver på her, og måten du reagerer på her også når noen gir deg svar som ikke stemmer overens med det du vil at vi skal svare deg, når du ikke få forståelse, sier meg at du rett og slett ikke ser og klarer og reflektere over din egen oppførsel. Det at du gang på gang legger ut brev/mail du har skrevet at du navngir personer, bekrefter det samme. Jeg skjønner at du har det veldig vondt, og jeg skjønner at dette kanskje surrer og går i tankene dine mer eller mindre hele tiden, og det synes jeg er vondt. Jeg skjønner også at du ikke er i stand til å se deg selv og din egen oppførsel i dette her, eller kanskje du rett og slett ikke ønsker, kanskje gjør det rett og slett for vondt, å begynne å se at dette kanskje handler om deg, kanskje blir skammen for stor, ved å skulle begynne å se deg selv uten i fra. Jeg ser og skjønner at du har opplevd store tillitsbrudd tidlig i livet ditt, og det er nettopp det du har opplevd tidligere som gjør at du ikke helt klarer å ta inn over deg at det kanskje er din egen oppførsel som har medført at du ikke lenger får være pasient på Modum. Alt som går deg i mot, alle som setter grenser for deg og måten du er på, blir overgripere som vil deg vondt, selv om det i den virkelige verden ikke er sånn det er, men i din virkelighetsforståelse så er det sånn, og det skjønner jeg. Dette jeg skriver nå, vil mye mulig ikke endre på noe i din tankegang, kanskje vil du føle deg dypt såret, og sannsynligvis vil du heller ikke skjønne at jeg faktisk bryr meg om deg. Men det gjør jeg, jeg kjenner deg ikke, men jeg vet noe om det å overleve grove overgrep, jeg vet noe om kampen for å leve et tilsynelatende normalt liv, uten at de vonde minnene tar helt over. Jeg har vondt av deg, og jeg vil deg vel. 1
Anbefalte innlegg