Gå til innhold

ADD, bipolar og emosjonelt ustabil

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei.

Jeg har hele livet slitt med nedstemhet og store humørsvingninger. Jeg er også veldig distre og har store konsentrasjonsproblemer. Har til tider vært ganske aggressiv også.

Jeg har vært "flink" til å skjule symptomene mine for omverden mens det har gått hardt ut over mine nærmeste. Da jeg var 21 år søkte jeg på alvor hjelp hos fastlegen som igjen sendte meg videre for utredning. Jeg fikk diagnosen ADD, og ble satt på ritalin samt terapi hos psykiater. Etter en stund ga han meg også en diagnose på Emosjonell personlighetsforstyrrelse og Bipolar. Jeg prøvde også Lamictal og Cipralex (Sistnevnte hadde jeg brukt i et år). Jeg merket noe bedring på Cipralex i perioder men fikk en skikkelig likegyldighetsfølelse inni meg. Lamictal føler jeg aldri kom ordentlig i gang med. Måtte slutte etter en liten stund pga graviditet. Nå er jeg ferdigammet og vil prøve å søke hjelp på nytt igjen. Psykiatrikeren jeg gikk til har byttet jobb og jeg har i en periode gått regelmessig til en annen psykolog uten at jeg føler det hjalp noe.

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg kan gå frem for å komme i terapi hos noen som spesialiserer seg innen det jeg sliter mest med og hvordan medisin jeg bør prøve ut. Jeg sliter jo som sagt med tunge perioder i tillegg til at jeg er veldig distre. Jeg vil ikke ta Lamictal igjen da mange sier de får hukommelsesproblemer som en bivirkning. Jeg sliter nok med det fra før av.

Skrevet

Jeg tror ikke man får hukommelsesproblemer av Lamictal. Jeg gjorde det veldig bra på skolen f.eks da jeg brukte det sammen med litium.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du skal be om å komme til en psykiater som er spesialist på dette. Slik du beskriver situasjonen din, trenger du å få en god basisbehandling med medisiner før du går videre med den psykologiske behandlingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...