Gå til innhold

kan jeg ha eupf?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det muligens feiler meg noe, humøret mitt er nemlig noe ustabilt. Jeg har perioder hvor jeg er like blid som solen, skal få til alt, starter med ulike prosjekter, trener som en gal og kan finne på å vaske hele leiligheten kl. 02 om natten. Disse periodene varer vel rundt 1-2 uker før de går over og jeg enten blir det jeg kaller normal eller nedstemt. Når jeg er nedstemt blir jeg veldig irritabel, ønsker ikke være med noen, trøtt, gråter av ingenting og mister all motivasjon til å gjøre noe som helst. Slik veksler humøret mitt en god del og det har vart siden jeg var i tenårene. 

Jeg har søkt litt på nettet, blant annet på bipolar lidelse, men tviler på at jeg har denne da jeg ikke har noen i min familie som sliter med denne diagnosen. Kan jeg derimot ha eupf? 

Anonymous poster hash: 9f36b...8ab
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det aller viktigste her er hvor lenge periodene varer. Du skriver 1-2 uker for "oppoversvingninger". Det passer best med BP2. Er det slik også for depresjonene, er diagnosen enda sikrere.

EUPF svinger vanligvis flere ganger innen et døgn.

Hos mange med BP finner vi ingen syke i familien.

AnonymBruker
Skrevet

Det aller viktigste her er hvor lenge periodene varer. Du skriver 1-2 uker for "oppoversvingninger". Det passer best med BP2. Er det slik også for depresjonene, er diagnosen enda sikrere.

EUPF svinger vanligvis flere ganger innen et døgn.

Hos mange med BP finner vi ingen syke i familien.

Takk for raskt svar!

Jeg vil si at de depressive periodene faktisk varer noe lenger, mellom 2-4(5) uker sånn cirka. 

Jeg tenkte det muligens kunne være eupf, siden et familiemedlem har dette. 

Hvordan behandles bipolar lidelse 2 dersom jeg har dette? Er det noe jeg bør oppsøke hjelp for?

Skrevet

Du oppsøker fastlegen og forteller den samme historien. I følge nasjonale retningslinjer skal diagnosen stilles i spesialisthelsetjenesten, så du blir sannsynligvis henvist videre.

Behandlingen startes oftest med Lamictal.

Psykoedukasjon (Google) er viktig.

www.bipolarskolen.no

Skrevet

Psykoedukasjon i regi av dps har jeg ikke hatt nytte av. Den gruppen jeg var i ble fullstendig dominert av to skravlende manikere. De tyngst medisinerte satt og halvsov. Jeg for min del fikk det ene angstanfallet etter det andre og måtte bare gå ut. Lederne for gruppen var inkompetente i mine øyne. Den beste psykoedukasjonen jeg har fått er på tomannshånd med min psykiater.

Skrevet

psykoedukasjonen i gruppe jeg fikk var driiiiitbraaaaa!!!! men jeg husker ingenting og har hatt en manisk psykose i ettertid så jeg prøver søke meg til en slik gruppe på nytt… den er egentlig for nydiagnostiserte….

Skrevet

psykoedukasjonen i gruppe jeg fikk var driiiiitbraaaaa!!!! men jeg husker ingenting og har hatt en manisk psykose i ettertid så jeg prøver søke meg til en slik gruppe på nytt… den er egentlig for nydiagnostiserte….

Hei!

Men du husker at den var driiiiitbraaaaa da?

:-D

Skrevet

Ja jeg trivdes og legen min sa jeg ble bedre av å være der også. Egentlig tror jeg det er litiumen som gjorde akkurat det da.

Skrevet

Psykoedukasjon i regi av dps har jeg ikke hatt nytte av. Den gruppen jeg var i ble fullstendig dominert av to skravlende manikere. De tyngst medisinerte satt og halvsov. Jeg for min del fikk det ene angstanfallet etter det andre og måtte bare gå ut. Lederne for gruppen var inkompetente i mine øyne. Den beste psykoedukasjonen jeg har fått er på tomannshånd med min psykiater.

Hei!

Jeg var i en hyggelig gruppe på autismenheten, på slutten kom det inn en mann med noen helt avvikende trekk, han tok over og skravlet uavbrutt, og ødela for ca 10-15 andre, men så ble han borte.

Jeg tror han hadde mer enn Asperger , sikkert noe med mani, og han var ukontrollerbar, og umulig for den flinke gruppelederen å styre.

AnonymBruker
Skrevet

Takk igjen for svar NHD! Da skal jeg oppsøke fastlegen en av de nærmeste dagene!

Ser det er delte meninger om psykoedukasjon i gruppe her, dersom jeg skulle ha BP2 håper jeg virkelig at jeg får kommet meg i en like god gruppe som deg missmas! Jeg kan forsåvidt lett se at enkelte kan ta over gruppen som du snakker om Gondor. Jeg tror selv jeg kan finne gruppe noe skummelt, men leste at dette går mer på å lære om BP istedet for å snakke om vanskelige ting, så det tror jeg at jeg kan ha nytte av. 

Skrevet

Det er en forutsetning for en god psykoedukativ gruppe i BP at gruppelederne er spesialister på BP. Jeg har erfart at noen steder starter slike grupper uten at lederne har den nødvendige kompetanse. Det blir ikke bra.

Det er også en forutsetning at deltagerne er eutyme (i nøytralt stemningsleie). Regelen er at om noen blir for syke i løpet av gruppa, skal de tas ut for å bli tilbudt å komme inn på neste gruppe om de da er eutyme.

Skrevet

Du oppsøker fastlegen og forteller den samme historien. I følge nasjonale retningslinjer skal diagnosen stilles i spesialisthelsetjenesten, så du blir sannsynligvis henvist videre.

www.bipolarskolen.no

www.bipolarskolen.no

Jeg ønsket også å kunne være med på bipolarskolen. Sjekket linken din men fant ikke noe i nærheten der jeg bor. Er det et veldig begrenset tilbud?

Skrevet

Dessverre er det alt for få steder som prioriterer dette meget viktige arbeidet.

Jeg ser ikke bort fra at det finnes behandlingstilbud som ikke har meldt inn denne virksomheten til denne nettsiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...