Gå til innhold

Sukkersyke og mat


Gjest Karinana

Anbefalte innlegg

Gjest Karinana

Hei.

Jeg har en mor som for 5 år siden fikk sukkersyke(tror det er type 2, men med sprøyter, siden hun da var 45)det som er problemet er kostholdet hennes som jeg reagerer kraftig på. Den består av veldig mye usunn mat, b.l.a av 1-2 liter skummet melk, smøreoster som spises rett fra boksen, opptil 5-6 liter sukkerfri saft eller vann om dagen, ellers hamburgere, pølser, pizza, veldig lite grønnsaker og ofte så er iskrem på bordet og andre søtsaker. Det jeg lurer på er :Hva hun burde spise for å holde et bra sukkernivå(f.eks mye poteter eller grønnsaker eller .., hun har ikke tenner så hun kan ikke spise harde ting)

2. Har hørt at melk er ikke bra for sukkersyke i så store mengder, er det riktig?

3. Hun pleier å sovne når hun nettop har spist noe søtt, er dette en reaksjon p.g.a blodsukkeret?

4.Hva gjør jeg hvis hun får føling.

5. Er det normalt å drikke så mye som 5-6 liter om dagen, trenger hun dette?

Ellers så sier hun at blodsukkernivået hennes ligger på 8-9.

Takker for alle råd og svar.

Vennlig hilsen

Karinana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

På bakgrunn av din beskrivelse tror jeg det er viktig at din mor får en henvisning til en ernæringsfysiolog slik at hun kan få adekvat kostveiledning. Ernæringsfysiologer vil vanligvis være tilknyttet diabetesteamene ved våre sykehus.

Når det er sagt sier vi i dag at mennesker med diabetes skal spise et vanlig sundt kosthold. Det betyr vanligvis at man fordeler maten på 4 måltider og prøver holde måltidstidspunktene rimelig stabile.

Kosten skal være "fattig" på sukker og fett fra dyr og den viktigste bestanddelen skal være urafinerte korn og kornprodukter (grovt brød, frokostblandinger uten sukker etc), ris, pasta, frukt og grønnsaker. Et par glass melk om dagen går bra og ellers kan man drikke vann, kaffe, te, kunstig søtet saft eller light brus. Opp til 3 liter drikke om dagen holder vanligvis godt. Som du ser er det mange ting din mor kan gjøre bedre men hun trenger først og fremst praktisk veiledning.

"For en sikker vurdering av spørsmålet må du evt. rådføre deg med legen din."

Vennlig hilsen

Stein Vaaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...