Gå til innhold

Sofaen i terapirommet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Hos min psykolog står det to stoler med et bord mellom seg på den ene siden av rommet og en sofa på den andre og det jeg lurer på er når sofaen benyttes? Er det en spesiell form for terapi f.eks.? Jeg har selvsagt sett serier hvor pasienten ligger i en sofa, men ser ikke helt hvordan dette er hensiktsmessig - men mulig jeg tar feil. Jeg kunne for min del aldri tenke meg å ligge på sofaen, da hadde jeg vært svært ukomfortabel. 

Anonymous poster hash: cc9f5...36b
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Terapeuten hviler middag.

2. Ikke sjelden har en pasient og pårørende inne. Da trenger en flere sitteplasser.

AnonymBruker
Skrevet

For mange år siden gikk jeg til en psykolog der det ikke var sofa i rommet. Husker han nevnte at jeg var svært anspent i kroppen, spente alle muskler hardt, og sa at jeg kanskje var "en av dem der det hadde vært en fordel" å ha ligget under terapien, for å greie å slappe av mens jeg var der/snakket. Tror bare det er det, at for noen kan det være bedre å ligge, men det gjelder de færreste?

Vi snakket litt om det, pust og anspenthet, uten at han ga meg noen øvelser eller tok på meg eller noe, det var bare en bevisstgjøring (jeg var ikke klar over at jeg var så fysisk forknytt). Så hadde han hatt en sofa, ville han bedt meg om å forsøke den.

Anonymous poster hash: e65c9...81a
AnonymBruker
Skrevet

1. Terapeuten hviler middag.

Tuller du nå eller?

2. Ikke sjelden har en pasient og pårørende inne. Da trenger en flere sitteplasser.

Hadde det ikke vært mer praktisk med flere stoler?

Anonymous poster hash: 1f8b0...03d

AnonymBruker
Skrevet

en sofa på den andre og det jeg lurer på er når sofaen benyttes?

"Sofa"? Min hadde noe som så mer ut som en benk/seng.

Skrevet

Under psykoanalyse av den gamle skolen, så er det vanlig att pasienten ligger på en slik sofa/benk. Det er den typen terapeuter som driver psykoanalyse, snakker om barndom og leter etter traumer osv.

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Hos min psykolog står det to stoler med et bord mellom seg på den ene siden av rommet og en sofa på den andre og det jeg lurer på er når sofaen benyttes? Er det en spesiell form for terapi f.eks.? Jeg har selvsagt sett serier hvor pasienten ligger i en sofa, men ser ikke helt hvordan dette er hensiktsmessig - men mulig jeg tar feil. Jeg kunne for min del aldri tenke meg å ligge på sofaen, da hadde jeg vært svært ukomfortabel.  Anonymous poster hash: cc9f5...36b

Jeg hadde i flere år terapi mens jeg lå på sofa uten å se terapauten. Jeg vet ikke hva det kalles, men har forstått her på dol at det ikke lenger er så populær behandlingsmåte. Likevel vil jeg si at det var den behandlingsmåten som til slutt fikk meg til å komme fre med alt gørret jeg hadde opplevd, og bli ferdig med det. Senere ble det mer vanlig terapi og/eller støttesamtaler.

Anonymous poster hash: 04152...16a

Skrevet

Tuller du nå eller?

Hadde det ikke vært mer praktisk med flere stoler?

Nei, jeg tuller ikke. Har selv en lapp som jeg av og til henger på yttersiden av døra: "Egenanalyse pågår".

Praktisk? Har du bare stoler hjemme?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg tuller ikke. Har selv en lapp som jeg av og til henger på yttersiden av døra: "Egenanalyse pågår".

Nei, men den sofaen psykolog hadde var mer som en benk, og så ikke særlig god ut å sitte på.

Skrevet

Temaet kom opp i påska mens jeg var på hytta med to (søte) psykologdamer. Ifølge dem er sofaen en hollywoodmyte. 

AnonymBruker
Skrevet

Du som har vært lenge i yrket, har dere aldri praktisert behandling med pasienten liggende på en benk? Jeg har vært innom 3 behandlere og 2 av dem benyttet den type terapiform. Kanskje bare her som jeg bor det er mer vanlig.

Anonymous poster hash: 04152...16a

AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart dere bare har tid til 2 pasient-timer om dagen når dere ligger og snorker på den sofaen halve dagen!

Anonymous poster hash: 11c5d...57c

Skrevet

Nei, jeg har ikke drevet med psykoanalyse og har dermed ikke trengt det.

Derimot har jeg behandlet mange med hypnose på benk.

Skrevet

Jeg trodde det var for å skape en viss stemning / miljø jeg. Ser jo mange måter de innreder terapirommene på. Når folk ser en sofa, så blir de med ett mer avslappet - intet unntak.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått til samme psykolog i åresvis.  Hun driver i sitt eget hus og før så var hun i kjellerstua der hvor det var sofa, stoler og piano.  Hun har flyttet opp til et mindre rom nå hvor hun har kun stoler, bokhyller og skrivepulten sin.  Jeg har aldri i alle disse årene tenkt noe særlig på innredningen og bruk av møblene hennes.

Anonymous poster hash: a1e5d...a9e
Skrevet

Jeg har gått til samme psykolog i åresvis.  Hun driver i sitt eget hus og før så var hun i kjellerstua der hvor det var sofa, stoler og piano.  Hun har flyttet opp til et mindre rom nå hvor hun har kun stoler, bokhyller og skrivepulten sin.  Jeg har aldri i alle disse årene tenkt noe særlig på innredningen og bruk av møblene hennes.

Jeg vet ikke hvordan andre har det, men selv påvirkes jeg. Hvis jeg kommer til et helt "sterilt" rom påvirker det meg. Kanskje det bare er meg. Sier ikke at det er så kjempeavgjørende, altså, men i en viss grad.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan andre har det, men selv påvirkes jeg. Hvis jeg kommer til et helt "sterilt" rom påvirker det meg. Kanskje det bare er meg. Sier ikke at det er så kjempeavgjørende, altså, men i en viss grad.

Jeg sier ikke at jeg ikke kan bli påvirket, men jeg har aldri tenkt på hva hun bruker møblene sine til.  Jeg antar at hun inn i mellom kan ha brukt kjellerstua for å spille på pianoet f.eks., og hatt gjester sittende i sofaen, men det hadde ikke noen påvirkning på meg.

Anonymous poster hash: a1e5d...a9e

AnonymBruker
Skrevet

hei! 

Jeg er trådstarter! Takk for alle svar :) 

Jeg har ingenting imot at det står en sofa der, ei heller at terapeuten benytter seg av denne til å hvile på - jeg bare lurte på om den ble benyttet til en spesiell terapiform som f.eks. psykoanalyse - rett og slett av interesse. Skjønner også at det er praktisk dersom man har terapi med flere pasienter etc. Hypnose høres skummelt ut, psykologen min nevnte det her en dag uten at jeg skjønte så mye av det. 

Anonymous poster hash: cc9f5...36b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om sofaen er der fordi de i de eldre dager foregikk mer tvilsomme aktiviteter som del av behandlingen.

Anonymous poster hash: 0bfcf...da8
Skrevet

Nei, jeg har ikke drevet med psykoanalyse og har dermed ikke trengt det.

Derimot har jeg behandlet mange med hypnose på benk.

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilke lidelser kan behandles med hypnose? Hvordan fungerer det? Kanskje det jeg må prøve for uroen.

Det gikk noen programmer på tv for en del år siden der hypnose ble brukt som underholdning. Jeg vet ikke om det var ekte eller tillagt, men jeg synes det er interressant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...