Gå til innhold

NHD finnes det ingenting jeg kan forsøke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg får en veldig indre uro mens jeg er på jobb, finnes det ingenting jeg kan prøve å ta. Får en veldig trang til selvskading for å dempe uroen, men ønsker ikke å gjøre det nå. Jeg har sittestillende jobb, og det gjør det ikke bedre.

Leste noen anbefale Nervidix som beroligende i et innlegg. Men jeg vet ikke hvordan det går sammen med lithium. Vet jeg skal være forsiktig med naturmedisin, men hva går egentlig inn under naturmedisin? Jeg håpet det kunne finnes noe som virker beroligende uten å komme inn under medisin.

Jeg vet at jeg har mast en del om uroen, men det er på grunn av at jeg blir fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjør. Det koker i brystet, har vanskelig for å være i ro og blir desperat. Det er ikke så ofte som før, men har ikke helt slippet taket. Det hadde vært så godt hvis det finnes noe som virket beroligende slike ganger. Tar jeg sobril får jeg problemer med å holde meg våken, og det er heller ikke så kjekt når jeg er på jobb.

Er en slik uro normalt som alle har? At det bare er jeg som har vanskelig for å mestre det?

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• XbellaX

5

• YoplaitDouble

4

• psychotique

4

AnonymBruker
Skrevet

Står du per dags dato på noen antidepressiva?

Anonymous poster hash: f23c3...7e9
Skrevet

Står du per dags dato på noen antidepressiva? Anonymous poster hash: f23c3...7e9

Jeg bruker i tillegg wellbutrin og fluoksetin.

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg har slitt med noe lignende (uten selvskadingsdelen) det siste året, men har blitt en del bedre med større dose Tolvon. Men er du sikker på at Wellbutrin er så lurt i ditt tilfelle? Det er jo gjerne en medisin som kan øke uro og angst i noen individer.

Det verste er når det er dager med få møter og mye individuelt arbeid med plassen min. Da blir det mer tankespinn og tull i hodet  :P Jeg skjønner ikke hvor jeg har fått dette fra, for jeg hadde det ikke sånn tidligere.

AnonymBruker
Skrevet

Er en slik uro normalt som alle har? 

Nei, det tror jeg ikke.

Anonymous poster hash: 56d38...f92

Skrevet

Jeg har slitt med noe lignende (uten selvskadingsdelen) det siste året, men har blitt en del bedre med større dose Tolvon. Men er du sikker på at Wellbutrin er så lurt i ditt tilfelle? Det er jo gjerne en medisin som kan øke uro og angst i noen individer.

Det verste er når det er dager med få møter og mye individuelt arbeid med plassen min. Da blir det mer tankespinn og tull i hodet  :P Jeg skjønner ikke hvor jeg har fått dette fra, for jeg hadde det ikke sånn tidligere.

Akkurat det synes jeg er vanskelig med medisiner. Vet ikke alltid hva som er bivirkning og hva som skyldes sykdommen. Jeg har nettopp redusert wellbutrinen til 150 mg. Er veldig i tvil på om jeg skal seponere den helt, på grunn av at den er effektiv mot trettheten.

YoplaitDouble
Skrevet

Er det rom for å øke Fluoksetin da? Jeg antar det er den av medisinene dine som vil hjelpe deg mest mot dette.

Skrevet

Er det rom for å øke Fluoksetin da? Jeg antar det er den av medisinene dine som vil hjelpe deg mest mot dette.

Det har jeg aldri vurdert. Må tenke litt igjennom den muligheten. Ønsket har vel vært å seponere all AD, men ikke på bekostning med å ikke være bra.

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Det har jeg aldri vurdert. Må tenke litt igjennom den muligheten. Ønsket har vel vært å seponere all AD, men ikke på bekostning med å ikke være bra.

Remeron er jo å foretrekke om du trenger et AD som hjelper på angst, men uten å gi seksuelle bivirkninger. Men så var det vektøkningen da. Men ikke alle som får problem med det.

Edit: Nei, det var en annen som nevnte det med Fluoksetin i en tråd tidligere. Blandet dere  :P

Endret av YoplaitDouble
AnonymBruker
Skrevet

Remeron er jo å foretrekke om du trenger et AD som hjelper på angst,

Remeron er veldig lite effektiv mot angst.

Anonymous poster hash: 23a7e...f4a

Skrevet

Remeron er jo å foretrekke om du trenger et AD som hjelper på angst, men uten å gi seksuelle bivirkninger. Men så var det vektøkningen da. Men ikke alle som får problem med det.

Edit: Nei, det var en annen som nevnte det med Fluoksetin i en tråd tidligere. Blandet dere  :P

Jeg hadde god effekt mot depresjon når jeg prøvde remeron. Gikk vel inn i en hypomani. Men problemet var veldig økt matlyst. Kunne ikke sitte oppe på kveldene for jeg tenkte bare på mat, og vekten gikk bare oppover.

YoplaitDouble
Skrevet

Remeron er veldig lite effektiv mot angst.

Anonymous poster hash: 23a7e...f4a

Tja, jeg opplever effekt på angst av Tolvon, som er hakket dårligere enn Remeron på serotonin-delen. Jeg tror dette er individuelt hvor godt det fungerer. Kanskje ikke så godt på nevrotisk angst og fysiske symptomer, men jeg føler det tar litt av toppene på sånn unødvendig bekymring og kverning.

Skrevet

Hvor lenge pleier slik uro å vare?

Skrevet

Hvor lenge pleier slik uro å vare?

Vanskelig å si. Det varierer mye. Det kan nok vare hele dagen, men da med varierende intensinitet. Alt fra litt ubehag til en uro jeg får problemer med å mestre.

Jeg vet heller ikke hva det kommer av. Er det noe jeg spiser som jeg reagere på, er det bivirkninger av medisinene eller er det bare psykisk. Jeg vet ikke.

Skrevet

Jeg har hatt veldig mye uro, men har det sjelden nå. Det som har hjulpet meg er å puste. "Tvinge" kroppen til å slappe av, inklusive maven, veldig viktig og så puste dypt. I begynnelsen er det vanskelig og nesten fysisk vondt, men etterhvert blir det en vane. Om ikke all uroen blir borte, lindrer det i hvert fall. Det går an å øve seg på dette når man har lagt seg.

Skrevet

Jeg har hatt veldig mye uro, men har det sjelden nå. Det som har hjulpet meg er å puste. "Tvinge" kroppen til å slappe av, inklusive maven, veldig viktig og så puste dypt. I begynnelsen er det vanskelig og nesten fysisk vondt, men etterhvert blir det en vane. Om ikke all uroen blir borte, lindrer det i hvert fall. Det går an å øve seg på dette når man har lagt seg.

Takk. Jeg skal prøve det.

Jeg mener det fokuseres for lite på uro i psykiatrien. Det er jo ikke farlig, bare ubehagelig og du må bare holde ut. Jeg tror ikke de skjønner hvor ubehagelig det er. At du kan bli så desperat at du får behov for å gjøre noe du ellers aldri ville gjort. Og noen ganger gjør noe du ikke ønsker å gjøre.

Håper rådet ditt har effekt på meg. Jeg trenger noe som hjelper når det blir ille.

Skrevet

Når jeg får en veldig indre uro mens jeg er på jobb, finnes det ingenting jeg kan prøve å ta. Får en veldig trang til selvskading for å dempe uroen, men ønsker ikke å gjøre det nå. Jeg har sittestillende jobb, og det gjør det ikke bedre.

Leste noen anbefale Nervidix som beroligende i et innlegg. Men jeg vet ikke hvordan det går sammen med lithium. Vet jeg skal være forsiktig med naturmedisin, men hva går egentlig inn under naturmedisin? Jeg håpet det kunne finnes noe som virker beroligende uten å komme inn under medisin.

Jeg vet at jeg har mast en del om uroen, men det er på grunn av at jeg blir fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjør. Det koker i brystet, har vanskelig for å være i ro og blir desperat. Det er ikke så ofte som før, men har ikke helt slippet taket. Det hadde vært så godt hvis det finnes noe som virket beroligende slike ganger. Tar jeg sobril får jeg problemer med å holde meg våken, og det er heller ikke så kjekt når jeg er på jobb.

Er en slik uro normalt som alle har? At det bare er jeg som har vanskelig for å mestre det?

Jeg har hatt god effekt av Truxal. Har du forsøkt denne medisinen? 

Skrevet

Takk. Jeg skal prøve det.

Jeg mener det fokuseres for lite på uro i psykiatrien. Det er jo ikke farlig, bare ubehagelig og du må bare holde ut. Jeg tror ikke de skjønner hvor ubehagelig det er. At du kan bli så desperat at du får behov for å gjøre noe du ellers aldri ville gjort. Og noen ganger gjør noe du ikke ønsker å gjøre.

Håper rådet ditt har effekt på meg. Jeg trenger noe som hjelper når det blir ille.

Har du brukt mye tid i terapi på å forstå uroen din? Er det noe du ikke klarer å uttrykke i ord? Kanskje du kunne gå noen nye runder mht uro nå som du generelt sett er mer stabil enn tidligere?

Jeg tenker at nøkkelen ligger i å tåle din egen uro. Uro vil jo alltid gå over igjen, og ved å fortelle deg selv det når uroen kommer, så kan du kanskje bidra til at den også forsvinner fortere.

Ved å helt konsekvent nekte deg selv å selvskade, kan du være med å på gi mindre næring til uroen. Så lenge du selvskader, så opprettholder du en form for belønningssystem knyttet til uro.

Skrevet

Har du brukt mye tid i terapi på å forstå uroen din? Er det noe du ikke klarer å uttrykke i ord? Kanskje du kunne gå noen nye runder mht uro nå som du generelt sett er mer stabil enn tidligere?

Jeg tenker at nøkkelen ligger i å tåle din egen uro. Uro vil jo alltid gå over igjen, og ved å fortelle deg selv det når uroen kommer, så kan du kanskje bidra til at den også forsvinner fortere.

Ved å helt konsekvent nekte deg selv å selvskade, kan du være med å på gi mindre næring til uroen. Så lenge du selvskader, så opprettholder du en form for belønningssystem knyttet til uro.

Jeg har ikke skadet meg på en stund nå, men det var tanken på at jeg ikke vil ha nye arr nå til sommeren som klarte å holde meg igjen.

Jeg har jo snakket om uroen i terpi, men vi har vel aldri konsentrert oss spesielt på det og årsak. Jeg har vel sagt som her at jeg ikke vet om det skyldes bivirkninger, psyken eller noe i kostholdet.

Jeg vet det går over. Men det hjelper meg lite når jeg er oppi det. Hvis du går til tannlegen og borrer et stort hull uten bedøvelse, så vet du at smerten vil gå over. Men mesteparten velger likevel å heller få en bedøvelse. Det er jo alltid noen som tåler alt da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...