Gå til innhold

NHD finnes det ingenting jeg kan forsøke?

Anbefalte innlegg

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• XbellaX

5

• YoplaitDouble

4

• psychotique

4

Skrevet

Har du prøvd truxal?

Nei, jeg har ikke det. ColaZero spurte også om det. Jeg får sjekke opp om den går sammen med resten av medisinene jeg bruker.

Er det noe som tas fast eller ved behov?

Skrevet

Når jeg får en veldig indre uro mens jeg er på jobb, finnes det ingenting jeg kan prøve å ta. Får en veldig trang til selvskading for å dempe uroen, men ønsker ikke å gjøre det nå. Jeg har sittestillende jobb, og det gjør det ikke bedre.

Leste noen anbefale Nervidix som beroligende i et innlegg. Men jeg vet ikke hvordan det går sammen med lithium. Vet jeg skal være forsiktig med naturmedisin, men hva går egentlig inn under naturmedisin? Jeg håpet det kunne finnes noe som virker beroligende uten å komme inn under medisin.

Jeg vet at jeg har mast en del om uroen, men det er på grunn av at jeg blir fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjør. Det koker i brystet, har vanskelig for å være i ro og blir desperat. Det er ikke så ofte som før, men har ikke helt slippet taket. Det hadde vært så godt hvis det finnes noe som virket beroligende slike ganger. Tar jeg sobril får jeg problemer med å holde meg våken, og det er heller ikke så kjekt når jeg er på jobb.

Er en slik uro normalt som alle har? At det bare er jeg som har vanskelig for å mestre det?

Om du leter etter en vidunderkur som kan fjerne all uroen tror jeg du kommer til å bli skuffet. Det er godt mulig du kan ha nytte av medisiner, men jeg synes du bør rådføre deg med din behandler. Personlig tror jeg du kan ha stor nytte av å tenke på en langsiktig forebygging, altså ikke kun jobbe med uroen når den oppstår på jobb, men jobbe med den over (lang) tid. 

Hvilke tiltak har du iverksatt utenom tanken på medikamenter?

psychotique
Skrevet

Nei, jeg har ikke det. ColaZero spurte også om det. Jeg får sjekke opp om den går sammen med resten av medisinene jeg bruker.

Er det noe som tas fast eller ved behov?

Ved behov :)

Skrevet

Om du leter etter en vidunderkur som kan fjerne all uroen tror jeg du kommer til å bli skuffet. Det er godt mulig du kan ha nytte av medisiner, men jeg synes du bør rådføre deg med din behandler. Personlig tror jeg du kan ha stor nytte av å tenke på en langsiktig forebygging, altså ikke kun jobbe med uroen når den oppstår på jobb, men jobbe med den over (lang) tid. 

Hvilke tiltak har du iverksatt utenom tanken på medikamenter?

Den ble borte i et halvt år. Og ja, jeg ble veldig skuffet når den viste seg igjen. Det er heldigvis ikke så ofte som før. Og depresjonene har holdt seg unna. Du skriver all uro, men det er når den blir intens jeg får problemer med å takle den. Lett ubehag går bedre.

Tiltak kan være å komme i fysisk aktivitet. Noe som enkelte ganger kan dempe litt den stunden jeg er i bevegelse. Men ikke alltid jeg har den muligheten på jobb. Uansett må jeg tilbake til den sittestillende jobben min igjen. Uroen kan også være intens selv om jeg er i fysisk aktivitet. Det eneste jeg ønsker er å kunne ta noe som demper uroen når den er på det mest intense.

Jeg vet ikke hvordan jeg kan jobbe med den. Den bare kommer. Noen ganger kan jeg ane hva som utløser den. Andre ganger vet jeg ikke. Den har plaget meg i hvertfall 10 år. Jeg vet jo heller ikke om det kan være bivirkninger av medisinene. Å vite hva jeg da skal jobbe med er dermed ikke lett. Når jeg ikke har klart å finne ut av dette på 10 år, så velger jeg letteste løsning som er medikamenter hvis det finnes noe som er effektivt på meg og ikke er vanedannede. Og jeg tror det er den beste løsning nå som det ikke er så ofte som før. Jeg forstod at truxal kunne tas ved behov, så jeg håper det kan være noe som fungerer på meg.

Skrevet

Noen har god erfaring med pusteøvelser.

Skrevet (endret)

Noen har god erfaring med pusteøvelser.

Gondor skrev også om det. Ofte kan uroen påvirke pusten, ofte med at jeg ubevisst holder pusten. Så det er godt mulig at pusteøvelser kan ha effekt. Må bare prøve å finne rette teknikker. Gondor skrev litt om hvordan hun gjorde det, så jeg skal prøve på det.

Endret av eller
Skrevet

Gondor skrev også om det. Ofte kan uroen påvirke pusten, ofte med at jeg ubevisst holder pusten. Så det er godt mulig at pusteøvelser kan ha effekt. Må bare prøve å finne rette teknikker. Gondor skrev litt om hvordan hun gjorde det, så jeg skal prøve på det.

Det er beskrevet noen gode teknikker i denne boken: https://www.tanum.no/_livssyn/selvutvikling/stress-andries-j.-kroese-9788203228681?gclid=CLa8lNn7kb4CFeH3cgod1pEA6Q

Skrevet

Den ble borte i et halvt år. Og ja, jeg ble veldig skuffet når den viste seg igjen. Det er heldigvis ikke så ofte som før. Og depresjonene har holdt seg unna. Du skriver all uro, men det er når den blir intens jeg får problemer med å takle den. Lett ubehag går bedre.

Tiltak kan være å komme i fysisk aktivitet. Noe som enkelte ganger kan dempe litt den stunden jeg er i bevegelse. Men ikke alltid jeg har den muligheten på jobb. Uansett må jeg tilbake til den sittestillende jobben min igjen. Uroen kan også være intens selv om jeg er i fysisk aktivitet. Det eneste jeg ønsker er å kunne ta noe som demper uroen når den er på det mest intense.

Jeg vet ikke hvordan jeg kan jobbe med den. Den bare kommer. Noen ganger kan jeg ane hva som utløser den. Andre ganger vet jeg ikke. Den har plaget meg i hvertfall 10 år. Jeg vet jo heller ikke om det kan være bivirkninger av medisinene. Å vite hva jeg da skal jobbe med er dermed ikke lett. Når jeg ikke har klart å finne ut av dette på 10 år, så velger jeg letteste løsning som er medikamenter hvis det finnes noe som er effektivt på meg og ikke er vanedannede. Og jeg tror det er den beste løsning nå som det ikke er så ofte som før. Jeg forstod at truxal kunne tas ved behov, så jeg håper det kan være noe som fungerer på meg.

Jeg ville fokusert mindre på hvorfor den kommer, og mer på hvordan håndtere den. 

"Tiltak kan være å komme i fysisk aktivitet. Noe som enkelte ganger kan dempe litt den stunden jeg er i bevegelse. Men ikke alltid jeg har den muligheten på jobb. Uansett må jeg tilbake til den sittestillende jobben min igjen. Uroen kan også være intens selv om jeg er i fysisk aktivitet. Det eneste jeg ønsker er å kunne ta noe som demper uroen når den er på det mest intense.Fysisk aktivitet kan hjelpe som et ledd i forebygging, men det krever at du er dedikert til aktiviteten. 6 ganger i uken, minimum 1 time. Er jobben stillesittende kan det å kjøre seg selv hardt på kveldstid være med på å redusere angsten på sikt.

Pusteøvelser har du alt fått tips om, prøv gjerne flere slik at du kan finne en som passer for deg. Jeg er også opptatt av hva du gjør med tankene dine mens dette pågår. Gi angsten motvekt ved å tvinge tankene over på noe annet, rett fokuset utover på noe konkret. 

Store mengder koffein og sukker kan føre til økt uro, reduser om du er storforbruker. 

Jeg tror du trenger å gjøre en kombinasjon av flere tiltak, over tid. Det betyr at du ikke må stoppe dersom uroen gir seg men fortsette med forebygging.

Skrevet

Jeg ville fokusert mindre på hvorfor den kommer, og mer på hvordan håndtere den. 

"Tiltak kan være å komme i fysisk aktivitet. Noe som enkelte ganger kan dempe litt den stunden jeg er i bevegelse. Men ikke alltid jeg har den muligheten på jobb. Uansett må jeg tilbake til den sittestillende jobben min igjen. Uroen kan også være intens selv om jeg er i fysisk aktivitet. Det eneste jeg ønsker er å kunne ta noe som demper uroen når den er på det mest intense.Fysisk aktivitet kan hjelpe som et ledd i forebygging, men det krever at du er dedikert til aktiviteten. 6 ganger i uken, minimum 1 time. Er jobben stillesittende kan det å kjøre seg selv hardt på kveldstid være med på å redusere angsten på sikt.

Pusteøvelser har du alt fått tips om, prøv gjerne flere slik at du kan finne en som passer for deg. Jeg er også opptatt av hva du gjør med tankene dine mens dette pågår. Gi angsten motvekt ved å tvinge tankene over på noe annet, rett fokuset utover på noe konkret. 

Store mengder koffein og sukker kan føre til økt uro, reduser om du er storforbruker. 

Jeg tror du trenger å gjøre en kombinasjon av flere tiltak, over tid. Det betyr at du ikke må stoppe dersom uroen gir seg men fortsette med forebygging.

Jeg ser du skriver angsten. Det har aldri blitt sagt at jeg har angst, utenom den første gangen jeg prøvde å forklare fastlegen hvordan jeg hadde det. Selv føler jeg at det er angstsymtomer uten angst. Kroppen settes i full beredskap av hver minste ting, og så små ting at jeg ikke engang vet hva det er. Slik føles det.

Kaffe og sukker har jeg nok uansett bare fordeler med å redusere. Men jeg har et problem der også som jeg prøver å jobbe med. Vet ikke om det blir for mye kaffe, men nok søtt.

Jeg vet ikke hva den aktiviten du mener skal gå ut på. Jeg har gått på trim som jeg synes fungerte bra en periode. Men plutselig fikk jeg nok. Ble uvel bare jeg fikk meldinger fra dem på facebook. Jeg må gjøre noe jeg trives med. Gå til fjells liker jeg, men har ikke anledning til det hver dag. Ville kanskje fått nok av det også hvis jeg gjorde det hver dag, slik som jeg gjorde med trimmen. Jobbe i huset, stelle i hagen er jo aktivitet det også. Noen turer på trimsykkelen kan kanskje fungere hvis det ikke blir for lenge. Jeg virker kanskje litt sytete her, men vet at det ikke nytter uten at jeg trives med det. Du kan svette godt å kjenne det på pusten når du tar en tur til en fjelltopp. Samtidig er turen en opplevelse og utsikten når du kommer til toppen. En slik tur har alltid en positiv virkning både på uro og psyken.

I tillegg til normal aktivitet har jeg begynt å få tro på at pusteøvelser vil dempe uro. Jeg skal i hvertfall forsøke det.

Skrevet

"Jeg ser du skriver angsten. Det har aldri blitt sagt at jeg har angst" Det spiller egentlig ingen rolle hvordan du ønsker å definere det, fysisk aktivitet kan ha en stor effekt uansett. 

"Jeg vet ikke hva den aktiviten du mener skal gå ut på. " Jeg snakker om jevnlig hard fysisk aktivitet. Det betyr ikke at du ikke skal fortsette å drive med hyggelige aktiviteter som å stelle i hagen eller i huset, men dersom du ønsker å bruke fysisk aktivtet som forebygging bør denne være hard, vare i ihvertfall en time, og foregå daglig. 

"Jeg har gått på trim som jeg synes fungerte bra en periode. Men plutselig fikk jeg nok. Ble uvel bare jeg fikk meldinger fra dem på facebook." Trim er bra, det viktigste er at den sliter deg ut fysisk. 

"Jeg må gjøre noe jeg trives med." Nei, du må ikke. Jeg tror ikke du kan forvente å kunne finne løsninger på uroen som du kun "liker". I blant må man ofre og yte for å få resultater. Kanskje kan du lære deg å like å gå turer på kveldstid, jogge i skogen, -det er mulig. 

"Jeg virker kanskje litt sytete her, men vet at det ikke nytter uten at jeg trives med det." Ja, jeg synes det. Det nytter om du bestemmer deg for det. Jeg mener ikke å si at fysisk aktivitet er eneste løsning, men det kan være en gratis (og relativt enkel) måte å holde uroen i sjakk på, kombinert med andre tiltak. Når man er så plaget som du beskriver i hovedinnlegget skjønner jeg ikke hva du har å tape. 

Skrevet

"Jeg ser du skriver angsten. Det har aldri blitt sagt at jeg har angst" Det spiller egentlig ingen rolle hvordan du ønsker å definere det, fysisk aktivitet kan ha en stor effekt uansett. "Jeg vet ikke hva den aktiviten du mener skal gå ut på. " Jeg snakker om jevnlig hard fysisk aktivitet. Det betyr ikke at du ikke skal fortsette å drive med hyggelige aktiviteter som å stelle i hagen eller i huset, men dersom du ønsker å bruke fysisk aktivtet som forebygging bør denne være hard, vare i ihvertfall en time, og foregå daglig. 

"Jeg har gått på trim som jeg synes fungerte bra en periode. Men plutselig fikk jeg nok. Ble uvel bare jeg fikk meldinger fra dem på facebook." Trim er bra, det viktigste er at den sliter deg ut fysisk. 

"Jeg må gjøre noe jeg trives med." Nei, du må ikke. Jeg tror ikke du kan forvente å kunne finne løsninger på uroen som du kun "liker". I blant må man ofre og yte for å få resultater. Kanskje kan du lære deg å like å gå turer på kveldstid, jogge i skogen, -det er mulig. 

"Jeg virker kanskje litt sytete her, men vet at det ikke nytter uten at jeg trives med det." Ja, jeg synes det. Det nytter om du bestemmer deg for det. Jeg mener ikke å si at fysisk aktivitet er eneste løsning, men det kan være en gratis (og relativt enkel) måte å holde uroen i sjakk på, kombinert med andre tiltak. Når man er så plaget som du beskriver i hovedinnlegget skjønner jeg ikke hva du har å tape.

Det jeg har å tape er hvis jeg blir deprimert igjen, derfor prøver jeg å unngå å gjøre det som gjør meg nedstemt, og heller holde meg til aktiviteter som er med på å løfte meg opp.

Jeg går tur.

Skrevet

Det jeg har å tape er hvis jeg blir deprimert igjen, derfor prøver jeg å unngå å gjøre det som gjør meg nedstemt, og heller holde meg til aktiviteter som er med på å løfte meg opp.

Jeg går tur.

Det er absolutt en fordel å gjøre noe man trives med.

Skrevet

Jeg kjøpte en lydbok med mindfulness, men jeg ble bare irritabel når jeg hørte på den. Derfor sluttet jeg å bruke den. Mulig denne appen fungerer annerledes.

Hvis du skal ha noen nytte av denne typen øvelser, så må du gjøre det regelmessig i  en periode. Det er ikke noe som vil hjelpe å plutselig ta i bruk når du opplever uro.

Skrevet

Hvis du skal ha noen nytte av denne typen øvelser, så må du gjøre det regelmessig i  en periode. Det er ikke noe som vil hjelpe å plutselig ta i bruk når du opplever uro.

Jeg mener det var det jeg prøvde på, men jeg ble bare mer og mer irritabel på stemmen for hver gang jeg hørte på den. Prøvde å gjøre som stemmen sa, men det fungerte ikke.

Skrevet

Ved behov :)

Blir du trett av truxal?

Jeg søkte opp tidligere innlegg og ser at det var truxal jeg ble anbefalt når uroen kom igjen også. Det var i oktober. Men noen mente jeg burde vente og se. Jeg fant også lest en plass at jeg ikke skulle kombinere det med lithium. Men det er visst delte meninger om det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt greit å kombinere Truxal og litium.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...