Gå til innhold

NHD finnes det ingenting jeg kan forsøke?

Anbefalte innlegg

psychotique
Skrevet

Blir du trett av truxal?

Jeg søkte opp tidligere innlegg og ser at det var truxal jeg ble anbefalt når uroen kom igjen også. Det var i oktober. Men noen mente jeg burde vente og se. Jeg fant også lest en plass at jeg ikke skulle kombinere det med lithium. Men det er visst delte meninger om det.

De første par gangene ble jeg trøtt ja, men etterhvert ble jeg vandt med det og nå blir jeg ikke trøtt av den i det hele tatt, bare roligere. Den føles litt ut som sobril (bare ikke trøttheten) bare litt mildere. 

Jeg anbefaler den virkelig, den hjelper meg veldig i hverdagen og jeg kan ta den hver dag fordi man ikke blir avhengig av den. Har snakket med flere som også er veldig fornøyd med den og de blir heller ikke trøtt av den.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• XbellaX

5

• YoplaitDouble

4

• psychotique

4

Skrevet

De første par gangene ble jeg trøtt ja, men etterhvert ble jeg vandt med det og nå blir jeg ikke trøtt av den i det hele tatt, bare roligere. Den føles litt ut som sobril (bare ikke trøttheten) bare litt mildere. 

Jeg anbefaler den virkelig, den hjelper meg veldig i hverdagen og jeg kan ta den hver dag fordi man ikke blir avhengig av den. Har snakket med flere som også er veldig fornøyd med den og de blir heller ikke trøtt av den.

Jeg får ringe å høre om jeg kan få utskrevet en resept.

Når jeg leser det du skriver så synes jeg det er merkelig at den ikke blir mer brukt, som et alternativ til sobril.

Skrevet

Jeg har hatt veldig mye uro, men har det sjelden nå. Det som har hjulpet meg er å puste. "Tvinge" kroppen til å slappe av, inklusive maven, veldig viktig og så puste dypt. I begynnelsen er det vanskelig og nesten fysisk vondt, men etterhvert blir det en vane. Om ikke all uroen blir borte, lindrer det i hvert fall. Det går an å øve seg på dette når man har lagt seg.

Jeg pustet dypt og prøvde å slappe av i skulderne straks jeg merket noe i dag. Har faktisk tro på at det kan ha effekt. I hvertfall dempe det før det går for langt. Skal prøve å lære meg litt mer pusteøvelser.

Skrevet

Jeg har fått tak i truxal nå. Men det hadde vært greit å vite hvor lang tid det tar før du får effekt etter at du tar den.

psychotique
Skrevet

Jeg har fått tak i truxal nå. Men det hadde vært greit å vite hvor lang tid det tar før du får effekt etter at du tar den.

Hmm, vanligvis rundt 30-60 min? Tror det varierer litt fra person til person da. Du får oppdatere oss med hvordan det går! :)

Skrevet

Hmm, vanligvis rundt 30-60 min? Tror det varierer litt fra person til person da. Du får oppdatere oss med hvordan det går! :)

Ok, det er ca like lenge som sobril. Skal oppdatere dere. Men jeg prøver å være bevisst på å slappe av og puste dypt straks jeg merker noe nå, så kanskje jeg får stoppet det i starten.

Skrevet

Ok, det er ca like lenge som sobril. Skal oppdatere dere. Men jeg prøver å være bevisst på å slappe av og puste dypt straks jeg merker noe nå, så kanskje jeg får stoppet det i starten.

Det kan kanskje også hjelpe å ha noe på ørene, jeg ser du ble irritert av en lydbok du forsøkte tidligere, men om det er rolig musikk eller setninger fra en lydbok du liker, eller beroligende apper. En annen mulighet er å lese pusteøvelsene inn på en app selv, og spille dem når du merker uroen kommer. Konkrete øvelser du blir fortalt og skal utføre kan for noen hjelpe til med å flytte fokuset ut og frem.

Skrevet

Det kan kanskje også hjelpe å ha noe på ørene, jeg ser du ble irritert av en lydbok du forsøkte tidligere, men om det er rolig musikk eller setninger fra en lydbok du liker, eller beroligende apper. En annen mulighet er å lese pusteøvelsene inn på en app selv, og spille dem når du merker uroen kommer. Konkrete øvelser du blir fortalt og skal utføre kan for noen hjelpe til med å flytte fokuset ut og frem.

Jeg prøver å finne musikk som virker beroligende. Jeg har litt tro på pusteteknikker. Ellers er det jo forskjell på hvilke muligheter jeg har på jobb og hjemme. Jeg har aldri likt å høre min egen stemme, så jeg tviler på at det ville hatt noe effekt å lese inn pusteøvelser selv. Jeg er på let etter bøker, apper , musikk og forskjellig som jeg kan prøve. Er glad for tips. Foretrekker det jeg kan ha på iphonen, for den har jeg alltid med meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...