Gå til innhold

Jeg er urolig og redd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært 50% sykemeldt i et år nå og må over på arbeidsavklaring. Jeg er vettskremt ved tanken på fremtiden.

Jeg har 50% jobb frem til 1. august og driver nå og søker 100% jobber fra da. Jeg er i midten av femti-årene og har høy utdanning og lang erfaring. Jeg er så redd at jeg ikke finner jobb at jeg ligger om natta og grubler.

Jeg bruker hele min energi på å jobbe halv stilling og søke jobber. Jeg har ikke overskudd til noe annet og NAV skremmer meg. Jeg er så redd for å bryte fullstendig sammen hvis jeg blir presset for hardt til et eller annet. Mine helseproblemer er sammensatte og jeg kan ikke noe for dem.

Hvis jeg bryter sammen og ikke greier å finne en jobb så har jeg ingenting å leve for. Liv uten jobb blir liv uten mening og det orker jeg ikke. Anonymous poster hash: addff...c7b

AnonymBruker
Skrevet

Det er forståelig. NAV kan skremme fanden på flatmark. Slik som de holder på gjør de folk sykere.

Anonymous poster hash: b1381...3d6

Skrevet

Jeg var i navsystemet i åresvis, inn og ut av jobb, fra det ene kurset til det andre, stadig nye saksbehandlere, så jeg skjønner deg veldig godt. Nå er jeg uføretrygdet uten at det er noe mål i seg selv.

Prøv å tenke litt utenfor boksen. Kan du jobbe hjemmefra f.eks?

Du vet vel selv at det å ligge våken om natten og gruble ikke fører noen steds hen. Du bare plager deg selv. Har du råd til å gå til en god coach? Sonder i tilfelle terrenget. Det er mange useriøse der ute. Eller hva med å gå til en arbeidsrådgiver? Bruk nettet aktivt!

Det er mer enn arbeid som gir livet mening. Hva kan det være for deg?

Jeg håper du setter av i hvert fall helgene til å gjøre noe annet enn å søke jobber.

Jeg tror at hvis du skal temme trollet må du tenke alternativt. Sett deg selv i førersetet! Ikke la deg dupere av nav! Du er for intelligent til det. Med din livserfaring klarer du det helt sikkert.

Kanskje et kurs i meditasjon kan være noe for deg? Det kan hjelpe deg til å unngå nattegrublingen.

Kommer du på noe mer du kan gjøre bortsett fra å desperat søke jobber og la deg totalt overmanne av frykt? Det kan være skummelt å oppgi frykten. Da kan man fort få følelsen av å miste kontrollen. Men akkurat nå er det frykten som har satt sin klo i deg.

Jeg ønsker deg lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i navsystemet i åresvis, inn og ut av jobb, fra det ene kurset til det andre, stadig nye saksbehandlere, så jeg skjønner deg veldig godt. Nå er jeg uføretrygdet uten at det er noe mål i seg selv.

Prøv å tenke litt utenfor boksen. Kan du jobbe hjemmefra f.eks?

Du vet vel selv at det å ligge våken om natten og gruble ikke fører noen steds hen. Du bare plager deg selv. Har du råd til å gå til en god coach? Sonder i tilfelle terrenget. Det er mange useriøse der ute. Eller hva med å gå til en arbeidsrådgiver? Bruk nettet aktivt!

Det er mer enn arbeid som gir livet mening. Hva kan det være for deg?

Jeg håper du setter av i hvert fall helgene til å gjøre noe annet enn å søke jobber.

Jeg tror at hvis du skal temme trollet må du tenke alternativt. Sett deg selv i førersetet! Ikke la deg dupere av nav! Du er for intelligent til det. Med din livserfaring klarer du det helt sikkert.

Kanskje et kurs i meditasjon kan være noe for deg? Det kan hjelpe deg til å unngå nattegrublingen.

Kommer du på noe mer du kan gjøre bortsett fra å desperat søke jobber og la deg totalt overmanne av frykt? Det kan være skummelt å oppgi frykten. Da kan man fort få følelsen av å miste kontrollen. Men akkurat nå er det frykten som har satt sin klo i deg.

Jeg ønsker deg lykke til!

Har du noen ideer til kurs i meditering, eller link til noe.  Det er noe jeg kunne godt tenke meg.

Anonymous poster hash: addff...c7b

Skrevet

Så flott at du tar grep! Nå tror jeg du har begynt å spille på lag med deg selv.

Det er Acemmeditasjon hvor du får et ord du skal meditere på. Det finnes meditasjonsmetoder som er mer religiøse av natur og det kan også være fint. Jeg har selv lært å meditere på et ord som ikke har noen mening, men jeg liker ikke den metoden. Noen metoder går ut på at man skal meditere ved å visualisere et objekt, gjerne en blomst. Alt dette for å forhindre at tankene griper fatt i deg og dominerer deg helt. Noen mediterer til musikk.

Min favorittmeditasjon er å sitte stille og puste dypt. Så lukker jeg øynene og lar tankene bare passere gjennom hodet mitt uten at jeg griper fatt i dem. Jeg synes det kan være vanskelig (når jeg har tankekjør nytter det ikke), men det er veldig tilfredsstillende når jeg får det til. Ellers går det an å meditere med åpne øyne. Ta en tur ut i skogen og vær oppmerksom på all den vakre naturen rundt deg. Konsentrer deg om trærne, blomstene og plantene. Du kan stoppe og betrakte grundigere. Dette er svært tilfredsstillende. Bor du ved kysten kan en tur på stranden være et ypperlig sted å meditere.

Jeg benytter meg også av Rainfall 8 hours som du finner på you tube. Der kan du også finne Waterfall, wind og stormer med tordenskrall. Jeg har waterfall i bakgrunnen nå og med jevne mellomrom tar jeg en time out, lukker øynene og konsentrerer med om lydene. Virkelig deilig å meditere til.

Et tips er å rette oppmerksomheten inn i kroppen din. Det føles godt.

Når du begynner, ikke fortvil om tankene stadig kommer tilbake. Konsentrer deg om pusten din og la dem passere selv om det virker som de har et viktig innhold.

Meditasjon krever øvelse. Begynn i dag!

Det finnes mange kurs i meditasjon rundt om i landet. Det kan være en god starthjelp, men du kan like godt kjøpe en bok. Ta deg god tid og finn en bok som virkelig apellerer til deg eller spør en ansatt om hjelp.

Dette var mye på en gang, men jeg blir ivrig fordi jeg ønsker at du skal finne en vei ut av uføret. Jeg kjenner meg så godt igjen nemlig.

Lykke, lykke til!

Skrevet

Har du noen ideer til kurs i meditering, eller link til noe.  Det er noe jeg kunne godt tenke meg.

Anonymous poster hash: addff...c7b

Enkelte steder tilbys kurs i mindfulness i regi av spesialisthelsetjenesten. Kanskje det kunne være noe for deg?  Se f.eks. tilbudene ved Lovisenberg dps sin Raskere tilbake-ordning: http://www.lds.no/modules/module_123/proxy.asp?I=15388&C=164&D=2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...