AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 Skrevet 2. mai 2014 Folk må lære om livet fra dagen de blir født, lære hva som er "Rett og galt", lære nestekjærlighet osv. De kunne jo begynt i barnehagene og skolene. Noen mennesker bryr seg ikke om hva som er rett og galt. Anonymous poster hash: c801f...827 0 Siter
stjernestøv Skrevet 2. mai 2014 Skrevet 2. mai 2014 (endret) Noen mennesker bryr seg ikke om hva som er rett og galt. Anonymous poster hash: c801f...827 Og hva har de lært og erfart selv? Skolene lærer folk hva som er rett og galt, de får ikke lære å tenke selv f.eks. Hvis de stiller spørsmål da er det bare sånn fordi det står i bøkene, hva med å lære barn om det som virkelig betyr noe? Tror verden hadde blitt annerledes da. Skulle vært flere steinerskoler og montesorri skoler, det er da en begynnelse... Endret 2. mai 2014 av stjernestøv 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 Skrevet 2. mai 2014 Og hva har de lært og erfart selv? Skolene lærer folk hva som er rett og galt, de får ikke lære å tenke selv f.eks. Hvis de stiller spørsmål da er det bare sånn fordi det står i bøkene, hva med å lære barn om det som virkelig betyr noe? Tror verden hadde blitt annerledes da. Skulle vært flere steinerskoler og montesorri skoler, det er da en begynnelse... Tror ikke flere steinerskoler og montesorriskoler er løsningen på færre voldtekter, gitt.... Anonymous poster hash: c801f...827 0 Siter
stjernestøv Skrevet 2. mai 2014 Skrevet 2. mai 2014 Tror ikke flere steinerskoler og montesorriskoler er løsningen på færre voldtekter, gitt.... Anonymous poster hash: c801f...827 Nei ikke _bare_ det, hele samfunnet må forandre seg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 Skrevet 2. mai 2014 Oppi dette ser jeg egentlig på hvem som betaler for reisen som det minst viktige. Men jeg synes det er hårreisende at man skal møte sin overgriper i et konfliktråd. Konfliktrådet er en fin instans for nasking og epleslang, men jeg mener at det stopper der. Å forsøke og løse sakene der undergraver alvorligheten av en voldtekt. I mangel av offentlig avkapping av testikler og piskeslag for de som begår overfallsvoldtekter, må lovens strengeste straff komme til anvendelse omtrent uten unntak. Voldtektssakene blir på ingen måte forsøkt løst i konfliktrådet, det gis et tilbud om en samtale med overgriperen. For at dette skal kunne gjennomføres må både overgriperen selv og offeret samtykke. Enkelte steder kan sikkert konfliktrådsmedlemmene bli mye flinkere i hvordan informasjonen om dette fremlegges for offeret, det er viktig at frivilligheten blir presisert. Når det gjelder at konfliktrådet er en fin instans for nasking og epleslag er dette saker som i dag utgjør en liten andel av deres saker. I mange av konfliktrådene arbeider de mye med voldssaker. Det er også viktig å presisere at det er et krav om at overgriperen må innrømme det han har gjort for at et slikt møte skal finne sted. I litteraturen er det fremhevet at dette kan være til en liten hjelp for offeret. Hvor stor betydning det har for offeret at gjerningsmannen innrømmer skyld, er vanskelig å si noe om. Anonymous poster hash: 83d00...683 0 Siter
tonie Skrevet 2. mai 2014 Skrevet 2. mai 2014 Voldtekt i konfliktrådet høres helt vanvittig ut i mine ører. Det høres ut som det blir til en bagatell som skal fikses med litt prating og en god gruppeklem. Jeg antar at det ikke er riktig sånn det er, men jeg synes det sender ut helt feil signaler å løse slike saker der. Jeg kan ikke tro det er særlig mange voldtektsofre som ønsker å møte sin overgriper i konfliktrådet. Det er sikkert fint for de få som ønsker det fordi de tror det kan hjelpe dem videre, men for egen del kan jeg si at dersom jeg ble voldtatt og fikk en slik "innkalling" i etterkant ville jeg følt meg ydmyket og ikke tatt på alvor. 0 Siter
XbellaX Skrevet 2. mai 2014 Skrevet 2. mai 2014 Jo, men hvordan skal du forebygge voldtekt, foruten å ha strenge straffer? Jeg tror de fleste skjønner at voldtekt ikke er greit, men likevel skjer det. Hjelper lite med strenge straffer (som vi ikke har), når sjansen for å bli tatt er marginal. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 Skrevet 2. mai 2014 Voldtekt i konfliktrådet høres helt vanvittig ut i mine ører. Det høres ut som det blir til en bagatell som skal fikses med litt prating og en god gruppeklem. Jeg antar at det ikke er riktig sånn det er, men jeg synes det sender ut helt feil signaler å løse slike saker der. Jeg kan ikke tro det er særlig mange voldtektsofre som ønsker å møte sin overgriper i konfliktrådet. Det er sikkert fint for de få som ønsker det fordi de tror det kan hjelpe dem videre, men for egen del kan jeg si at dersom jeg ble voldtatt og fikk en slik "innkalling" i etterkant ville jeg følt meg ydmyket og ikke tatt på alvor. Enig. F.eks bare det at det er voldtektsmannen som ønsker møte, samt en henvendelse fra hans psykolog om at det ville vært bra for HANS rehabilitering, er nok til at jeg mener det er noe riv ruskende galt med denne tilnærmingen. Hvis jeg fikk denne henvendelsen, hadde jeg blir forbanna og heller skrevet en kritisk kronikk i avisen. Anonymous poster hash: c801f...827 0 Siter
XbellaX Skrevet 2. mai 2014 Skrevet 2. mai 2014 Voldtektssakene blir på ingen måte forsøkt løst i konfliktrådet, det gis et tilbud om en samtale med overgriperen. For at dette skal kunne gjennomføres må både overgriperen selv og offeret samtykke. Enkelte steder kan sikkert konfliktrådsmedlemmene bli mye flinkere i hvordan informasjonen om dette fremlegges for offeret, det er viktig at frivilligheten blir presisert. Når det gjelder at konfliktrådet er en fin instans for nasking og epleslag er dette saker som i dag utgjør en liten andel av deres saker. I mange av konfliktrådene arbeider de mye med voldssaker. Det er også viktig å presisere at det er et krav om at overgriperen må innrømme det han har gjort for at et slikt møte skal finne sted. I litteraturen er det fremhevet at dette kan være til en liten hjelp for offeret. Hvor stor betydning det har for offeret at gjerningsmannen innrømmer skyld, er vanskelig å si noe om. Anonymous poster hash: 83d00...683 Godt skrevet, støttes. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 Skrevet 2. mai 2014 Voldtekt i konfliktrådet høres helt vanvittig ut i mine ører. Det høres ut som det blir til en bagatell som skal fikses med litt prating og en god gruppeklem. Jeg antar at det ikke er riktig sånn det er, men jeg synes det sender ut helt feil signaler å løse slike saker der. Jeg kan ikke tro det er særlig mange voldtektsofre som ønsker å møte sin overgriper i konfliktrådet. Det er sikkert fint for de få som ønsker det fordi de tror det kan hjelpe dem videre, men for egen del kan jeg si at dersom jeg ble voldtatt og fikk en slik "innkalling" i etterkant ville jeg følt meg ydmyket og ikke tatt på alvor. Det er på ingen måte slik at dette er ment å "fikses" med en behandling i konfliktrådet. Dette skal være et tilbud som skal være et tillegg til en straffesak for de som måtte ønske det. Konfliktrådet kan sikkert bli bedre på måten dette informeres om, slik at dette ikke skal oppleves som en "innkalling", men som et tilbud. Et slikt tilbud gir en mye bedre mulighet for å kunne fortelle sin historie enn det en rettssak gjør (hvor fokuset ligger på andre enn fornærmede). Det er også slik at denne typen saker ikke behandles på samme måte som sivile saker i konfliktrådet, det er ikke to parter mot hverandre. Dette gir også en mulighet for fornærmede til å gi uttrykk for sin smerte og sin sorg (hvis personen har behov for dette). Jeg sier ikke på noen måte at dette passer for mange, men synes det er bra at dette er et tilbud til de som ønsker det. Anonymous poster hash: 83d00...683 0 Siter
XbellaX Skrevet 2. mai 2014 Skrevet 2. mai 2014 Nei ikke _bare_ det, hele samfunnet må forandre seg. Det er akkurat det jeg og tror. Vi snakker om lettkleddhet og å være beruset på fest er dårlig kombinasjon, kvinner i burka og menn bli også voldtatt. Fokuset må flyttes fra den utsatte til overgriper. Canada var først ute, om jeg husker riktig, med sin "don`t be that guy"-kampanje. Norge har etterhvert tatt etter, samfunnet vårt kan godt bli flinkere til å slutte å snakke om å ta konsekvenser for å unngå bli voldtatt, og heller rette fokuset på å "ikke voldta". Jeg vil ha en bedre og grundigere "sex og relasjons"- undervisning på skolene, det ville vært et skritt i riktig retning. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 2. mai 2014 Skrevet 2. mai 2014 Det er akkurat det jeg og tror. Vi snakker om lettkleddhet og å være beruset på fest er dårlig kombinasjon, kvinner i burka og menn bli også voldtatt. Fokuset må flyttes fra den utsatte til overgriper. Canada var først ute, om jeg husker riktig, med sin "don`t be that guy"-kampanje. Norge har etterhvert tatt etter, samfunnet vårt kan godt bli flinkere til å slutte å snakke om å ta konsekvenser for å unngå bli voldtatt, og heller rette fokuset på å "ikke voldta". Jeg vil ha en bedre og grundigere "sex og relasjons"- undervisning på skolene, det ville vært et skritt i riktig retning. Helt enig i dette 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.