Gå til innhold

Jeg blir bare verre..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått i Dagbehandlingsnettverket i halvannet år nå, men blir bare verre. Terapeuten min sier jeg har blitt bedre, men jeg er mer deprimert og har mer angst. Det er så ille at jeg ikke kommer meg ut pga angst og dissoiasjon. Jeg er så deprimert at jeg ser ingen fremtid. Forholdet jeg er i går dårligere. Jeg klarer ikke vaske og rydde. Jeg klarer ikke gå turer, som jeg elsket før. Jeg er helt tom og har ikke noe å gi.

Vet ikke om det har med Dagbehandlingsnettverket å gjøre, men burde jeg ikke egentlig bli bedre i stedet for verre? Samtidig som jeg startet der, så ble individuell terapi halvert. Jeg gruer meg til hver gruppe og har det vondt lenge etterpå. Jeg sliter veldig med relasjoner.

Jeg går på 600 mg Lamictal og 50 mg zoloft, 15 mg abilify og 50 mg Seroquel.

Hva kan jeg gjøre for å snu livet mitt?

Anonymous poster hash: dd4cc...a24

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått i Dagbehandlingsnettverket i halvannet år nå, men blir bare verre. Terapeuten min sier jeg har blitt bedre, men jeg er mer deprimert og har mer angst. Det er så ille at jeg ikke kommer meg ut pga angst og dissoiasjon. Jeg er så deprimert at jeg ser ingen fremtid. Forholdet jeg er i går dårligere. Jeg klarer ikke vaske og rydde. Jeg klarer ikke gå turer, som jeg elsket før. Jeg er helt tom og har ikke noe å gi.

Vet ikke om det har med Dagbehandlingsnettverket å gjøre, men burde jeg ikke egentlig bli bedre i stedet for verre? Samtidig som jeg startet der, så ble individuell terapi halvert. Jeg gruer meg til hver gruppe og har det vondt lenge etterpå. Jeg sliter veldig med relasjoner.

Høres ikke ut som gruppeterapi er det rette for deg.

Anonymous poster hash: 3a740...63f

AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som gruppeterapi er det rette for deg. Anonymous poster hash: 3a740...63f

Begynner å lure på det ja, men er redd for å si fra meg opplegget, da kan jeg ikke beholde terapeuten min gjennom flere år fordi han er tilknyttet nettverket. Så da må jeg starte på nytt. Individuell terapien har fungert bra før, og gode terapeuter vokser ikke på trær. Derfor er jeg i villrede. Jeg er aller mest redd for å stå igjen alene.

Skrevet

Hva er det som gjør at din behandler mener du blir bedre mens du selv opplever at du bare blir dårligere?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at din behandler mener du blir bedre mens du selv opplever at du bare blir dårligere?

Jeg forstår ikke det helt selv heller. Jeg fungerer dårligere i forholdet og på alle andre måter. Hn mener jeg er flinkere til å mentalisere (se meg selv utenfra og andre innenfra), men jeg synes ikke det forbedrer forholdet til andre i praksis slik jeg opplever det. Jeg forstår ikke at vi kan ha en sånn ulik oppfatning av dette.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva er din hoveddiagnose, og hva sliter du med i tillegg?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er din hoveddiagnose, og hva sliter du med i tillegg?

Hei og takk for svar.

Min hoveddiagnose er eupf. Har også unnvikende pf. Jeg sliter med agorafobi, dissosiasjon, ptsd og mye generell angst/panikkangst og sosial angst. Tilbakevendende depresjoner. Har slitt med angst og depresjon siden barndom pga traumer. Opplevde så nye gjentakende traumer i ung voksen alder, og ble psykere etter det.

Jobber veldig hardt med å tilpasse meg og fungere i forhold til forlovede. Min største skrekk er å bli forlatt og avvist, da kommer gjerne dissoiasjon inn i bildet.

Jeg sliter også med en forelder som er manipulerende og veldig opp og ned, har ikke klart å bryte kontakten. Jeg burde visst bedre, men hn skuffer meg gang på gang. Jeg er hns skyteskive, men mitt søsken blir forgudet. Sliter med vennskap, og har ikke mange venner igjen. Dette pga min sosiale isolasjon.

Dette er oppsummert det jeg sliter med. Har gått i terapi i 10 år etter de gjentakende traumene og har blitt langt mer stabil, inntil 1,5 år siden. Etter at jeg begynte med gruppe har det vært mye smerte, og jeg har mindre energi til overs til å ivareta forholdet, som er så viktig for meg.

Beklager at dette ble langt, håper det går greit :)

Skrevet

Det er fint at det ikke ble kort. Da er det lettere å gi et svar :-)

Først tenkte  jeg å skrive at du ikke kunne forvente så mye bedring etter kort tid. Men så leste jeg at du hadde gått i behandling i 10 år for så å bli verre etter at du startet i gruppe.

En skal være ydmyk når en kun har lest to korte innlegg om deg, mens behandleren din har kjent deg i 10 år. Jeg får likevel tanker om at denne type gruppeterapi kanskje ikke er det du skal ha.

Kan du finne en individualterapeut som driver metakognitiv terapi?

AnonymBruker
Skrevet

Det er fint at det ikke ble kort. Da er det lettere å gi et svar :-)

Først tenkte jeg å skrive at du ikke kunne forvente så mye bedring etter kort tid. Men så leste jeg at du hadde gått i behandling i 10 år for så å bli verre etter at du startet i gruppe.

En skal være ydmyk når en kun har lest to korte innlegg om deg, mens behandleren din har kjent deg i 10 år. Jeg får likevel tanker om at denne type gruppeterapi kanskje ikke er det du skal ha.

Kan du finne en individualterapeut som driver metakognitiv terapi?

Den behandleren jeg har gått til noen år nå, er flink på metakognitiv terapi. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kan gå til han om jeg slutter i gruppe, da hn kun jobber ved Dagbehandlingsnettverket. Det er jo veldig dumt, men jeg kan jo diskutere det med han på nytt. Er jo rimelig fortvilende å måtte finne ny terapeut og måtte begynne på nytt. Merker at det krever mye mot av meg å evt avslutte gruppeterapi. Når det er lenge siden sist, så har jeg det mye bedre. Ser derfor frem mot sommeren og ferie. Det blir liksom en "test" for meg å se om jeg da får det bedre i sommer, uten gruppeterapien.

Er veldig vanskelig dette; å bryte ut og evt finne ny terapeut, eller fortsette i gruppe, så vanskelig det enn er.

Skrevet

Kanskje du kan klare deg uten terapi?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan klare deg uten terapi?

Jeg er faktisk der jeg vurderer det litt, men tanken på å ta det spranget og å bli "alene" er utrolig skremmende. Men det må jo likevel skje før eller senere. Behandler går nok av med pensjon om få år, og en psykepleier jeg også går til, går av med pensjon i oktober. Kommer nok til å savne samtalene med henne også.

Nå er det en stund siden jeg var i gruppe, og føler meg langt mer samlet. Kanskje jeg må ta meg en prat med behandler om en slags nedtrappingsplan på sikt.

Det er det evige spørsmål; når er en egentlig klar for å slutte i terapi? Behandler og jeg gikk for noen uker siden gjennom kriteriene for eupf, og jeg er i ferd med å vippe over til ikke ha den diagnosen lenger. Traumene må jeg nok leve med resten av livet uansett. Kanskje må jeg akseptere at total symptomfrihet er utopi. Smerten ved fortiden vil nok aldri bli helt borte. Jeg har også vært inne på tanken om hvor "sunn" avhengigheten til behandlingsapparatet er..

AnonymBruker
Skrevet

Den behandleren jeg har gått til noen år nå, er flink på metakognitiv terapi. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kan gå til han om jeg slutter i gruppe, da hn kun jobber ved Dagbehandlingsnettverket. Det er jo veldig dumt, men jeg kan jo diskutere det med han på nytt. Er jo rimelig fortvilende å måtte finne ny terapeut og måtte begynne på nytt. Merker at det krever mye mot av meg å evt avslutte gruppeterapi. Når det er lenge siden sist, så har jeg det mye bedre. Ser derfor frem mot sommeren og ferie. Det blir liksom en "test" for meg å se om jeg da får det bedre i sommer, uten gruppeterapien.

Er veldig vanskelig dette; å bryte ut og evt finne ny terapeut, eller fortsette i gruppe, så vanskelig det enn er. Anonymous poster hash: dd4cc...a24

Kanskje du bør se det an over sommeren?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du bør se det an over sommeren?

Ja, tenkte det. Er jo nesten to måneder ferie fra gruppa, så da får jeg kanskje "testa" meg litt og se hvordan det går da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...