Gjest Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 Skrevet 3. mai 2014 Min kone er depressiv med bakgrunn av seksuell utnyttelse / overgrep i barndomsår tidlig ungdomsårene.Etter et langt yrkesaktiv liv innen helse og omsorgsyrke som hjelpepleier fikk hun 3prolapser i ryggen hvilket medførte langvarig sykefravær og hvor arbeidsgiver sa henne opp fra sin stilling da de ikke trodde hun ville bli istand til å komme tilbake i yrkesaktiv arbeidet som hjelpepleier hos dem. Hun har de siste 3 år fått arbeidsavklaringspenger fra NAV og fulgt de treningsprogram fastlege / Nav har iverksatt. Personlig tror jeg hennes lidelse er av sammensatt årsakssammenheng men har utspring i min første setning.At hun ble oppsagt fra sin stilling og at barna nå er voksene å klarer seg selv har nok gjort sitt til at hun føler seg unyttig og at ingen har behov av henne. Vonde tanker fra barndomsår kommer oftere og oftere i samtaler uten at hun vil dele innhold / personer / historie med meg som sin ektefelle. Hun sover svært dårlig og sier selv at hun ikke vil sove pga vonde drømmer. Vi er måteholden til alkohol men dagen derpå slår alltid depresjon ut i tale. Ber ydmyket om svar på hvilken måte jeg skal kunne gå fram for at hun blir bra igjen. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. mai 2014 Skrevet 4. mai 2014 Jeg tror ikke du kan hjelpe med så mye annet enn det du sikkert allerede gjør. Det viktigste nå er nok at hun kommer seg til en dyktig behandler som kan gi henne ukentlige timer i lang tid fremover. Når depresjonen har vart så lenge, kommer hun nok ikke utenom medisiner. Det kan fastlegen ta seg av i første omgang. Totalavhold fra rusmidler vil være hensiktsmessig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.