Gå til innhold

Hoveddiagnose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan bestemmes det hva som er hoveddiagnose og hva som er tillegsdiagnose?

Anonymous poster hash: 73359...763
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ved et konkret opphold/innleggelse, skal "aksjonsdiagnosen" være hoveddiagnose.

"Aksjonsdiagnosen" er den diagnosen det ble aksjonert på og som førte til innleggelse.

Hvis du har angst og innlegges pga alvorlig fyll, blir rus/alkoholdiagnosen hoveddiagnose for dette oppholdet.

AnonymBruker
Skrevet

"Aksjonsdiagnosen" er den diagnosen det ble aksjonert på og som førte til innleggelse.

Hvis du har angst og innlegges pga alvorlig fyll, blir rus/alkoholdiagnosen hoveddiagnose for dette oppholdet.

Takk for svar. Hvordan blir det poliklinisk behandling da hvor flere av diagnosene står i fokus?

Skrevet

Takk for svar. Hvordan blir det poliklinisk behandling da hvor flere av diagnosene står i fokus?

Det er noe verre å definere "aksjonsdiagnosen" hos en del av de polikliniske pasienter. Da blir ofte den diagnosen som anses for viktigst/alvorligst for pasientens lidelse og nedsatte funksjon brukt som hoveddiagnose.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke trådstarter, men har et oppfølgningsspørsmål: Når det gjelder behandling av spiseforstyrrelser, står det ofte følgende setning på nettsiden til behandlingsstedene: "

n
Poliklinikken gir behandling til personer som har spiseforstyrrelser som hoveddiagnose". Betyr det spiseforstyrrelsen må være omtrent eneste problematikk, eller kan den være et ledd i en mer sammensatt problematikk - men hvor man nå ønsker behandling for sin sf?

Anonymous poster hash: ac119...10b

Skrevet

Jeg kan svare litt på siden.

I 2014 har spiseforstyrrelse blitt en av symptomene hos emosjonelt ustabile selvskadere. Disse ville ikke jeg ha tatt inn i en spesialavdeling for spiseforstyrrelser.

Personer med SF har ofte andre symptomer som angst, depresjon, tvang og en god del personlighetsproblemer. Dette er ikke til hinder for å bli tatt inn i en spesialavdeling. Men tilleggsproblemene må ikke være av en slik art at hovedfokus må rettes mot noe annet enn spiseforstyrrelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan svare litt på siden.

I 2014 har spiseforstyrrelse blitt en av symptomene hos emosjonelt ustabile selvskadere. Disse ville ikke jeg ha tatt inn i en spesialavdeling for spiseforstyrrelser.

Personer med SF har ofte andre symptomer som angst, depresjon, tvang og en god del personlighetsproblemer. Dette er ikke til hinder for å bli tatt inn i en spesialavdeling. Men tilleggsproblemene må ikke være av en slik art at hovedfokus må rettes mot noe annet enn spiseforstyrrelsen.

Men hva hvis personen sliter med både alvorlig sf og alvorlig selvskading? Og vekten er såpass lav at vedkommende må innlegges. Hvordan vil man da gå frem?

Skrevet

Ok, det var nytt for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...