Gå til innhold

Kriseplan ved sammenbrudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt interessant igrunn: tro om det er hormoner som utløser depresjonen, eller hormoner som bare forsterker en underliggende depresjon?

Som nevnt ser jeg et tydelig mønster hvor jeg nesten alltid har slike nedturer på dag 21 av syklus, men også dag 27, og noen ganger helt andre dager.

Er ikke i tvil om at jeg har en grunnleggende fortvilelse i meg etter alt jeg har opplevd, men det må da for .. gå an å omprogrammere seg selv :-)

Anonymous poster hash: 429e8...115

Skrevet

Skjønner hva du mener, men vil ikke påstå jeg velger å bryte sammen. Ofte velger jeg å holde alt jeg tenker inni meg, slik at han ikke belastes, men akkurat gråten har jeg ikke lykkes å kontrollere. Tro meg, jeg skulle mer enn gjerne ha lært det, da det har ført til noen veldig ydmykende situasjoner i offentlighet.

Valget går vel ut på det å forlate huset, og å opprettholde det å IKKE si til han hva jeg tenker om forholdet vårt der og da. Tror jeg må tatovere inn en huskelapp på hånden, for å huske å forlate huset heller enn å la seg rive med.... tja.

Anonymous poster hash: 429e8...115

Du velger ikke følelsene dine, men du velger hva du gjør som følge av følelsene.  Hørte nylig en psykolog snakke om aggresjon i parforhold. Han var opptatt av å skille klart mellom følelsen og handlingene. Som han sa, så er det aldri galt å få en følelse, men måten du velger å handle som følge av følelsen din kan være mer eller mindre hensiktsmessig. Han foreslo at folk alltid skulle ta timeout når de følte seg sinte og ikke snakke om hva du reagerte på før følelsene hadde lagt seg. I følge ham ville det ofte være lurt å vente minst en dag dersom følelsene hadde vært sterke.  Jeg tenker at den typen følelsen du snakker om kan håndteres på samme måte.

Skrevet

Sist gang lykkes jeg bittelitt med en mindfulness- øvelse, fordi jeg bestemte meg for å eksperimentere litt heller enn å være destruktiv, og ikke minst fordi jeg plutselig husket at mindfulness eksisterer. Gjenvant faktisk litt av kontrollen da.

Så bra!! Det var jammen et godt råd til oss alle det, i enkelte situasjoner!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...