Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har brukt betablokker (metoprolol depot 25 mg fast + propranolol 10 mg ved behov) mot hjertebank i forbindelse med stress og angst. Har hatt veldig god effekt av dette og kun hatt (eller merket) ett og annet ekstraslag (et par om dagen) og ikke rask puls.

Etter råd fra NHD (dog 6 mnd etter rådet) sluttet jeg med betablokker for et par ukers tid siden. Det har egentlig gått veldig bra frem til for et par dager siden.

De siste dagene har jeg da vært skikkelig plaget av ekstrasystoler. Disse er "fanget" på EKG tidligere og funnet å komme fra forkamrene (SVES). Har tidligere vært eksepsjonelt godt utredet for hjertesykdom (ekkokardiografi x 2, sykkeltest x 2, CT av hjerte, UL av halskar, et par dusin EKG hos fastlege og legevakt, osv.). Ja, dette skyldtes min helseangst.

Problemet er at når jeg er stresset, kan jeg i perioder av en halvtimes varighet føle ekstrasystoler i kanskje hvert 15. hjerteslag. Pulsen er for øvrig ikke spesielt høy. Har ingen smerter eller plager ved dette foruten at jeg kjenner (og irriterer meg over/blir småengstelig for) ekstraslagene. Jeg vet at ekstraslag ikke er farlig, men jeg har en merkelig følelse av at jeg "ikke burde ha" så mye ekstraslag, akkurat som jeg "ikke burde ha" tankene mine om skade og død.

Bør jeg lære meg å bare akseptere ekstraslagene, eller bør jeg gå tilbake til betablokker, som eliminerer symptomene? Det var på en måte en seier for meg å klare meg uten betablokker, men er det verdt det når jeg får sånne plager?

(skriver dette under psykiatri fordi jeg vet at ekstraslagene kommer av stress/angst)

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ble du rådet til å slutte med blokkere?

Anonymous poster hash: c9e05...f31
Skrevet

Hvorfor ble du rådet til å slutte med blokkere?

Jeg spurte NHD her, og jeg er egentlig enig i argumentene hans. Hjertebank er jo ufarlig.

Jeg vet at alle mennesker har ekstraslag, noen har mange tusen i døgnet (f.eks min mor og onkel) og noen har få. Men det føles nokså ubehagelig for oss som kjenner dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte NHD her, og jeg er egentlig enig i argumentene hans. Hjertebank er jo ufarlig.

Jeg vet at alle mennesker har ekstraslag, noen har mange tusen i døgnet (f.eks min mor og onkel) og noen har få. Men det føles nokså ubehagelig for oss som kjenner dem.

Så rådet var basert kun på at ekstraslag kan du leve med fordi de er ufarlige?

Når du bruker blokkere har du dem ikke, men velger blokkere bort kun fordi du skal håndtere dem uten medisiner fordi de er ufarlige? 

Jeg forstår i tilfelle ikke hvorfor du sluttet med blokkere. Det må da være mye bedre å ikke ha dem. Det er jo ubehagelige greier. Jeg forstår imidlertid at du har sluttet med blokkere om de gav deg ubehagelige bivirkninger. 

Skrevet

Så rådet var basert kun på at ekstraslag kan du leve med fordi de er ufarlige?

Når du bruker blokkere har du dem ikke, men velger blokkere bort kun fordi du skal håndtere dem uten medisiner fordi de er ufarlige? 

Jeg forstår i tilfelle ikke hvorfor du sluttet med blokkere. Det må da være mye bedre å ikke ha dem. Det er jo ubehagelige greier. Jeg forstår imidlertid at du har sluttet med blokkere om de gav deg ubehagelige bivirkninger. 

Nei, ingen bivirkninger egentlig. Jeg lurte litt på om de ga vektoppgang, men det tror jeg neppe. Har vært slank før og tatt betablokkere.

Men det er noe med det å føle at man i større grad greier seg uten medisiner da..

DexterMorgan
Skrevet

Rent ut ifra det du skriver her kan det synes som at en alternativ løsning du kanskje ikke har tenkt på er å ikke bli stresset. Jammen er det mulig da? Ja det er det.

Ellers er det klart at det beste er alltid å fjerne/redusere sykdommen, altså her angsten du føler grunnet hjertet som er friskt men som du frykter ikke er frisk. Det antar jeg at du har forsøkt litt allerede men det er jo bare å prøve litt til hvis du vil det, men til slutt dersom det ikke lykkes så får du slå deg til ro med å fjerne/redusere symptomene litt (medisinen)

Lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ingen bivirkninger egentlig. Jeg lurte litt på om de ga vektoppgang, men det tror jeg neppe. Har vært slank før og tatt betablokkere.

Men det er noe med det å føle at man i større grad greier seg uten medisiner da..

Jeg kan kjenne meg igjen i det siste du skriver. Jeg har selv brukt betablokkere i mange år etter høyt stoffskifte og så lenge frem til å slutte med dem. Men selv etter behandlingen av det høye stoffskiftet fikk jeg pulsanfall (anfall av høy puls) og ble rådet til å stå på dem fast. Det er 10 år siden og i dag er jeg merkelig nok redd for å slutte med dem selv om jeg trolig ikke ville merke noen forskjell på om jeg bruker de eller ikke.

Jeg har i perioder, spesielt siste året, allikevel hatt mye ekstraslag. Hos meg trolig pga hormonelle endringer (overgangsalder). Skulle ønske at betablokkerne tok de bort. Så hadde jeg vært i dine sko og betablokkere fjernet ekstraslag hadde jeg gladelig tatt medisin i stedet for å leve med de ubehagelige hjertehoppene. Men det er nå meg :)

Jeg har heller ikke lagt på meg av blokkere og bruker så liten dose at bivirkninger ikke er merkbare. Kanskje derfor de også ikke fungerer på mine ekstraslag. Men litt som deg og slik du tenker, liten dose betablokkere, er bedre enn stor dose betablokkere. Minst mulig medisiner ;)

Skrevet

Jeg tror jeg prøver en stund til uten metoprolol som fast medisin. Får heller ha en halv Pranolol i lomma og bruke den hvis det blir for ille. Og så må jeg lære meg å stresse litt ned :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...