Gjest Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Nav mener visst j ik er "kvalifisert" for arbeidsavklaring ( tross beh en gang pr uke) kanskje faller jeg innunder kategorien " godt av å jobbe"... ?Kjenner meg usikker, rådløs og Tom i hodet - samtidig redd for øk ruin og fortapelse ... Eller å bli til bry for arbeidsplass om jeg svikter:((( mye trøtt og nattesøvnen er ustabil om j ik bruker stilnoch . Isolerer meg, så angsten er ik spes aktiv om dagen...Skummelt å tenke på jobb jobbintervju - er rimelig kvalifisert / men menneskelig , sosialt sett skjelver jeg:(( råd? Gir nå f og søker noen jobber , tenker brist el bær , men er usikkert om jeg takler presset:(((( 0 Siter
frosken Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Det høres ut som om det ville vært bra for deg med arbeidstilknytning, evt. i noe redusert stilling. Får du noen hjelp fra NAV i jobbsøkningsprosessen? 0 Siter
DexterMorgan Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Hva er det behandlere din sier du trenger å gjøre for å bli frisk da? Er det eksponering eller andre ting `? 0 Siter
Gjest Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Takk for råd.. Men;Dessverre føler jeg nav er langt på veg pestbefengt ( DVs de mistenkeliggjør folk og har objektgjørende menneskesyn lett tilgjengelig i sin praksis. Har på følelsen de tror jeg er en lat unnasluntrer, ikke godt å høre når du sliter-/ orker ikke bli møtt så nedverdigende . Tror nok jeg må kampene meg gj dette selv- Evt m litt support fra psykolog 0 Siter
Gjest Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Min behandler er litt vag sa i forkant av søknad at hvis jeg ik var villig til å tåle psyk smerte arb avkl, jeg kjente meg ikke på offensiven og søkte derved m hennes og legens støtte, men nav var tydeligvis av en annen oppfatning. Innerst inne usikker selv og , usikker på egen ytrevne. Selvtillit litt på randen for tida:( 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Takk for råd.. Men;Dessverre føler jeg nav er langt på veg pestbefengt ( DVs de mistenkeliggjør folk og har objektgjørende menneskesyn lett tilgjengelig i sin praksis. Stikk motsatt av hva jeg har opplevd med NAV. De har vært veldig forståelsesfulle. Anonymous poster hash: 4ffd1...547 0 Siter
Gjest Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 finnes vel ulike folk der og... Vil bare beskytte meg selv så fælt , fått et behov for det... har kun hatt en samtale pr tlf m dem riktignok hvor de påsto jeg ikke var syk.. går ukentlig og gråter ofte på dps , men vet ikke selv om jeg er syk el ikke- vil jo helst ik være det.. 0 Siter
frosken Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 finnes vel ulike folk der og... Vil bare beskytte meg selv så fælt , fått et behov for det... har kun hatt en samtale pr tlf m dem riktignok hvor de påsto jeg ikke var syk.. går ukentlig og gråter ofte på dps , men vet ikke selv om jeg er syk el ikke- vil jo helst ik være det.. Hvor lenge har du vært sykemeldt/ute av arbeid? 0 Siter
Gjest Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Ca 1 år- jobbet før d ca et halv år , det var svært slitsomt psykisk - selv om jeg behersket deler av jobb tilfredsstillende .. Hadde før dette igjen vært ute av jobb tre år " offisielt " Pga av videreutdanning 0 Siter
frosken Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Ca 1 år- jobbet før d ca et halv år , det var svært slitsomt psykisk - selv om jeg behersket deler av jobb tilfredsstillende .. Hadde før dette igjen vært ute av jobb tre år " offisielt " Pga av videreutdanning Da tror jeg det nå er veldig viktig at du kommer i gang igjen i jobb. Jeg skjønte ikke av hovedinnlegget ditt hva som er din situasjon nå. Er det slik at du skal i gang med avklaring i regi av NAV eller har du fått avslag på AAP og må søke ordinære jobber umiddelbart? 0 Siter
Gjest Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Vet ik forskjellen - men ja de ber meg Evt melde meg ledig hos dem og søke deres Evt støtte på de premissene:( 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 ville lest denne kronikken her vis jeg var deg http://www.dagbladet.no/2013/03/25/kultur/debatt/kronikk/nav/arbeidsevne/26373158/ . viser at nav ikke alltid tar hensyn til om du er frisk nok eller ikke Anonymous poster hash: 28baa...ea7 0 Siter
frosken Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Vet ik forskjellen - men ja de ber meg Evt melde meg ledig hos dem og søke deres Evt støtte på de premissene:( Det virker som om du ikke har helt oversikt over situasjonen i forhold til NAV? Hvis så er tilfelle, så kan du kanskje få snakke med noen på dps som har oversikt over regelverket, evt. fastlegen eller NAV. Ett års sykemelding er ganske lenge, og dersom du skal komme i jobb igjen, så bør du sannsynligvis i gang med en arbeidslivstilknytning ganske snart. NAV har flere typer tiltak som kan støtte deg i oppstartsfasen. Jo lenger du er ute av arbeidslivet, jo mer sannsynlig blir det at du ikke kommer tilbake. 0 Siter
Gjest Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Takk for henvisning til interessant kronikk. Jepp - åpenbart at en del nav ansatte ikke alltid har kompetanse på sjelens labyrinter og hvordan psykdom kan komme til uttrykk og påvirke deg i jobb på ulike vis. Nav trenger konstruktiv kritikk som kan sette deres arbeid i ulikt lys- kan virke som de gerealiserer , mistenkeliggjør og skjærer alle under en kam.Ser nav med idealisme tenker at psykisk syke må møtes med både pisk og gulrot - tenker selv eksponering kan være sunt. Men hva når en føler dette som en utstilling av egne svakheter / virker som de vil tvinge folk til å være så åpne om psykiske problem. Er dette alltid rett ?Generelt er det ikke alltid særlig moro å dele dette med kollegaer vil.Jeg betrodde meg til arbeidsgiver før jeg sa opp forrige jobb/ samtidig som jeg sykemeldte meg. Ville ikke belaste jobben ved å være sykemeldt!- ble imidlertid nødet til å komme tilbake m " tilpasning" - noe mindre krav/ ansvar- og noe lavere prosent. Kunne ikke si nei til dette, ble rørt av " snillismen" før jeg fant ut det var et nav tiltak for raskt å få meg på " rett" kjøl. Psykologen i regi av samme navkonsept prøvde å snakke meg til fornuft.Følte meg dessverre stigmatisert og verre enn noensinne , helt på felgen-presset meg likevel noen Mnd før jeg ikke så annen utvei enn å sykemelde meg igjen.Legen møtte meg da som første gang med forståelse og sa noe så lindrende som at jeg ik skulle bry meg om de som sa jeg skulle ta meg sammen. Kjente et stort tap ved sykemelding- fortvilelse og nederlagsfølelse,samtidig kunne jeg endelig puste nå er jeg redd det samme skal skje igjen... Og nav påpeker i brev at det er arbeidsevne som betyr noe, ikke kompetanse, kjenner at alt jeg står for og et utdannet til ikke betyr et dugg. Hvilken som helst jobb hvor som helst i landet - jeg er jo mobil! Hæ? Har barn med røtter her og er gift m mann i arbeid her. Vil dessverre heller gå i hi- er vel et vrient tilfelle, dessverre for meg ( 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 kanskje du burde få en advokat til å se på saken? jeg måtte ha få hjelp av advokat for å få gjennom aap. og jeg ble ikke tatt seriøst av nav før jeg brukte advokat. men ville nok sjekket om du har krav på fri rettshjelp først Anonymous poster hash: 28baa...ea7 0 Siter
frosken Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Takk for henvisning til interessant kronikk. Jepp - åpenbart at en del nav ansatte ikke alltid har kompetanse på sjelens labyrinter og hvordan psykdom kan komme til uttrykk og påvirke deg i jobb på ulike vis. Nav trenger konstruktiv kritikk som kan sette deres arbeid i ulikt lys- kan virke som de gerealiserer , mistenkeliggjør og skjærer alle under en kam.Ser nav med idealisme tenker at psykisk syke må møtes med både pisk og gulrot - tenker selv eksponering kan være sunt. Men hva når en føler dette som en utstilling av egne svakheter / virker som de vil tvinge folk til å være så åpne om psykiske problem. Er dette alltid rett ?Generelt er det ikke alltid særlig moro å dele dette med kollegaer vil.Jeg betrodde meg til arbeidsgiver før jeg sa opp forrige jobb/ samtidig som jeg sykemeldte meg. Ville ikke belaste jobben ved å være sykemeldt!- ble imidlertid nødet til å komme tilbake m " tilpasning" - noe mindre krav/ ansvar- og noe lavere prosent. Kunne ikke si nei til dette, ble rørt av " snillismen" før jeg fant ut det var et nav tiltak for raskt å få meg på " rett" kjøl. Psykologen i regi av samme navkonsept prøvde å snakke meg til fornuft.Følte meg dessverre stigmatisert og verre enn noensinne , helt på felgen-presset meg likevel noen Mnd før jeg ikke så annen utvei enn å sykemelde meg igjen.Legen møtte meg da som første gang med forståelse og sa noe så lindrende som at jeg ik skulle bry meg om de som sa jeg skulle ta meg sammen. Kjente et stort tap ved sykemelding- fortvilelse og nederlagsfølelse,samtidig kunne jeg endelig puste nå er jeg redd det samme skal skje igjen... Og nav påpeker i brev at det er arbeidsevne som betyr noe, ikke kompetanse, kjenner at alt jeg står for og et utdannet til ikke betyr et dugg. Hvilken som helst jobb hvor som helst i landet - jeg er jo mobil! Hæ? Har barn med røtter her og er gift m mann i arbeid her. Vil dessverre heller gå i hi- er vel et vrient tilfelle, dessverre for meg ( Jeg betviler at du trenger å være redd for å bli sendt hvor som helst i landet for å ta hvilken som helst jobb. Derimot tror jeg at du ved å samarbeide med nav vil kunne få et tilpasset opplegg som du kan mestre. 0 Siter
Gjest Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Takk for at du deler erfaring.Har nok personlig ikke helt tro på advokat - legen og dps støttet meg ( virket slik i alle fall) DVs skrev erklæring , kanskje ta det opp med disse? Eller har de sagt hva de mener bak min rygg til nav uten at jeg har fått vite det?Regner med de hadde sagt det om de mente jeg burde jobbe- eller betyr det at de kun har sagt en mening - medisinsk og overlatt " resten" av vurderingen til nav..? Vil de på denne måten se om jeg klarer å ta meg sammen og overvinne angsten for angsten?! Ved å presse meg med fattigdom - hm - får mest vondt i magen jeg... Og blir rådløs- men tenker meg sønder og sammen og kjenner at dette blir så uverdig og vanskelig... 0 Siter
Gjest Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Frosken: er du nav ansatt? Virker som du har tro på at de kan hjelpe;) takk for råd uansett! Snakker ikke med nav etter samtalen hvor de sa jeg ikke var syk- har bedt om kontakt pr brev istedet- noe jeg utrolig nok har fått... Vet vel muligens ikke mitt eget beste ( joda : kom deg ut og virk- bruk dine ressurser og smil til verden og den vil smile tilbake:)) lett i " teorien" - men ikke i praksis... Ville sikkert vært " feil" for meg og mottatt arb avklaring og, da hadde jeg sikkert blitt trist fordi de vurderte meg som for syk for samfunnet.. Tar det jo egentli som et bitte lite kompliment med avslag - men så var det resten og det med " just do it" da. Burde kanskje heller grave meg en grøft:( 0 Siter
Gjest Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Frosken:Tilpasset opplegg i regi actavis høres for meg grusomt ut ( se erfaring) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.