Gå til innhold

Tånegl er gul, deformert og sprø


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

I cirka 10 år har begge mine stortå sett rare ut. De har blitt litt gule, ganske tykke og harde.

Lege har flere ganger klipt av negl og sendt inn for å sjekke om det er sopp. Det er det ikke.

Jeg har forsøkt å google symptomene, men blir ikke helt klok på svarene.

Nå har høyre stortå blitt noe deformert, som et skrått hustak. Man kan se at neglen er tykkere i midten. Det underste laget er noe mykt og lar seg skrape bort. Når jeg klippet neglen ser man helt klart at den er ganske sprø. Ser nesten ut som tørrfisk. Heldigvis følger ikke lukta med.

Se bilder: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2668925/Bilder%20av%20negl.zip

På hendene mistenker leger at jeg har psoriasis eller kontakteksem. For når jeg utsetter hendene for mye vann, såpe og slikt, blir huden irritert, som fører til at neglene blir deformerte. Men det holder jeg i sjakk ved å beskytte hendene med engangshansker.

Både håndnegler og stortånegler har streker som går på tvers av neglene. Tåneglene er verst. Men tåneglene blir ikke slik på grunn av hudirritasjon. På beina er det også kun stortå som rammes, de andre neglene ser fine ut.

Et google-søk hevdet at det kan være en kronisk sykdom siden det er synkront på begge sider.

Hva er det med disse tåneglene mine? Mangel på næringsstoffer? Sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei . De 2 vanligste årsakene til deformering og misfarging av tånegler er psoriasis og soppinfeksjon. Diagnose stilles på utseende og dyrkning. Ingen av delene er absolutt . Men får man oppvekst av aktuelle sopparter fra en deformert og misfarget negl, antar man som regel at det er årsaken og behandler med tabletter. Dersom man i det samme tilfellet skulle får \"negativ\" oppvekst på innsendt materiale, kan det passe med at det foreligger f eks psoriasis. Dersom legen mener at \"klinikken\" passer best med soppinfeksjon, kan det være en mulighet at det foreligger \"falsk negativ\" prøve, og legen vil da snde inn ny prøve fra neglene for en dyrkning til. Konklusjonen er at du må oppsøke lege/ hudlege of undersøkelse og for å ta neglprøve til dyrkning. Så vet du hva som vil skje videre . Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...