Gå til innhold

Kronprinsparet og valg av privat skole

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

For vår del passer det perfekt, man får kommentarer når man velger å ha barna i privatskole fordi man velger betale selv for barnas utdanning, og ikke minst at de kommer i et godt faglig miljø, et sted der utdanning er en selvfølge.

Vi syns det er hyggelig å lese at kronprinsparet som er " forbilder" for mange, nå tar ut barn og selv innser at privatskoler er nødvendig. I en skole som har tapt og har former som skal passe for alle barn, like former :-(

Og som rektor på den internasjonale skolen sier i avisen i dag, " vi har familier både uten hytte og båt" viktig, dette handler om prioritering i stor del og ikke økonomi.

Vi er ikke rike, men velger bruke tusenvis av kr pr mnd på barnas utdanning fra første klasse, det er kun vårt valg, vårt trøtthet av "formstøpning" av alle barn, og respekt for barns rett til å bli møtt med .sine lærerbehov.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

35

• AnonymBruker

25

• laban

15

• mariaflyfly

10

Madelenemie

Hei

En av mange linker, legger ut en:

http://ipad.dagbladet.no/2014/06/20/kultur/meninger/politikk/utdanning/skole/33943695/

Jeg er ingen tilhenger av kongehuset, men når de gjør såpass gode valg, og jeg vet de er forbilder så bra for oss.

Den offentlige skolen slik den er blitt pepperkakerformer for barn, er vedatatt av politikere, og de unngår vi.

Selv om det koster dyrt!

Vi er for individualitet og ikke formstøpning.

Endret av Madelenemie

Alle foreldre har rett til å velge, Kronprinsparet er også foreldre og har rett til å velge det de mener er det beste for sine barn. Dessverre er det slik at deres valg får mer oppmerksomhet enn vanlige menneskers valg gjør, men det gir dem ikke noe mindre rett til å velge... 

Jeg synes det er mer enn greit at de velger privatskole for sine barn - denne likhetstanken som vi fostres opp på i Norge liker jeg ikke.

For det første: Jeg bryr meg minimalt om hva de kongelige gjør, så lenge de passer jobben sin (også).  Jeg er for republikk etter islandsk modell, men det er ikke noe jeg tenker på til daglig.  Jeg betrakter ikke kronprinsparet som forbilder for verken meg og mine eller andre vanlige familier, de er i en helt spesiell situasjon. 

Derfor lar jeg meg ikke provosere av valgene de gjør, det angår meg lite.  Jeg blir mer provosert når andre ikke-kongelige påstår at den offentlige skolen er "en skole som har tapt" og antyder at foreldre som ønsker at barna skal utvikle seg til individer og ikke lydige "sovjetborgere" uten egne tanker, bør velge noe annet for barna sine - og at man i motsatt fall ikke prioriterer barnas utdannelse.  Det er mye fordi jeg reagerer på sånt, at jeg svarer i denne tråden, ikke fordi jeg mener noe om kronprinsparets barn.

Men jeg synes det er viktig at de begrunner dette valget med at Ingrid Alexandra og delvis også Sverre Magnus faktisk ikke er som norske barn flest og dermed har spesielle utdanningsbehov - ikke med noen svadabegrunnelser om at de bare gjør det alle andre foreldre også ville gjort (og underforstått burde gjøre, hvis de har råd).  Det er bare kronprinsen og søsteren hans som vet hvordan det er å leve det livet de to barna antakelig skal ut i, og jeg har respekt for valget de gjør for akkurat sine barn som skal inn i disse helt spesielle rollene.   

Jeg går ikke med på at alle offentlige skoler er opptatt av å presse alle inn i samme formen, mens private ikke gjør det.  En privat, erkereligiøs skole eller en "ekstrem" Steinerskole (det er store forskjeller mellom dem) kan være minst like trangsynt som en offentlig.  Men alle religiøse eller "alternative" privatskoler er ikke ekstreme, akkurat som ikke alle offentlige er intolerante for individuelle behov. 

For det første: Jeg bryr meg minimalt om hva de kongelige gjør, så lenge de passer jobben sin (også).  Jeg er for republikk etter islandsk modell, men det er ikke noe jeg tenker på til daglig.  Jeg betrakter ikke kronprinsparet som forbilder for verken meg og mine eller andre vanlige familier, de er i en helt spesiell situasjon. 

Derfor lar jeg meg ikke provosere av valgene de gjør, det angår meg lite.  Jeg blir mer provosert når andre ikke-kongelige påstår at den offentlige skolen er "en skole som har tapt" og antyder at foreldre som ønsker at barna skal utvikle seg til individer og ikke lydige "sovjetborgere" uten egne tanker, bør velge noe annet for barna sine - og at man i motsatt fall ikke prioriterer barnas utdannelse.  Det er mye fordi jeg reagerer på sånt, at jeg svarer i denne tråden, ikke fordi jeg mener noe om kronprinsparets barn.

Men jeg synes det er viktig at de begrunner dette valget med at Ingrid Alexandra og delvis også Sverre Magnus faktisk ikke er som norske barn flest og dermed har spesielle utdanningsbehov - ikke med noen svadabegrunnelser om at de bare gjør det alle andre foreldre også ville gjort (og underforstått burde gjøre, hvis de har råd).  Det er bare kronprinsen og søsteren hans som vet hvordan det er å leve det livet de to barna antakelig skal ut i, og jeg har respekt for valget de gjør for akkurat sine barn som skal inn i disse helt spesielle rollene.   

Jeg går ikke med på at alle offentlige skoler er opptatt av å presse alle inn i samme formen, mens private ikke gjør det.  En privat, erkereligiøs skole eller en "ekstrem" Steinerskole (det er store forskjeller mellom dem) kan være minst like trangsynt som en offentlig.  Men alle religiøse eller "alternative" privatskoler er ikke ekstreme, akkurat som ikke alle offentlige er intolerante for individuelle behov.

Bra innlegg, Laban!

Som vanlig er jeg veldig enig med Laban. :)

Mine barn går nå på ungdomsskolen og vi er veldig, veldig fornøyde med skolen deres! Guttungen er akkurat ferdig med 10. klasse og han har hatt en finfin ungdomsskoletid og har trivdes kjempegodt på skolen med gode og dedikerte lærere og flotte medelever. :)

Annonse

Jeg er også helt enig med Laban.

Jeg er i grunnen mest forundret over kommentarene om et stort skritt bort fra det folkelige. Disse menneskene har da aldri vært folkelige? De tilhører en høyere klasse og det ser man da tydelig på de fleste områder. Bare de ikke bejubler den offentlige skolen og gir uttrykk for at den er fantastisk samtidig som de selv kjøper et bedre tilbud til sine egne barn er det helt greit for meg.

Madelenemie

For det første: Jeg bryr meg minimalt om hva de kongelige gjør, så lenge de passer jobben sin (også). Jeg er for republikk etter islandsk modell, men det er ikke noe jeg tenker på til daglig. Jeg betrakter ikke kronprinsparet som forbilder for verken meg og mine eller andre vanlige familier, de er i en helt spesiell situasjon.

Derfor lar jeg meg ikke provosere av valgene de gjør, det angår meg lite. Jeg blir mer provosert når andre ikke-kongelige påstår at den offentlige skolen er "en skole som har tapt" og antyder at foreldre som ønsker at barna skal utvikle seg til individer og ikke lydige "sovjetborgere" uten egne tanker, bør velge noe annet for barna sine - og at man i motsatt fall ikke prioriterer barnas utdannelse. Det er mye fordi jeg reagerer på sånt, at jeg svarer i denne tråden, ikke fordi jeg mener noe om kronprinsparets barn.

Men jeg synes det er viktig at de begrunner dette valget med at Ingrid Alexandra og delvis også Sverre Magnus faktisk ikke er som norske barn flest og dermed har spesielle utdanningsbehov - ikke med noen svadabegrunnelser om at de bare gjør det alle andre foreldre også ville gjort (og underforstått burde gjøre, hvis de har råd). Det er bare kronprinsen og søsteren hans som vet hvordan det er å leve det livet de to barna antakelig skal ut i, og jeg har respekt for valget de gjør for akkurat sine barn som skal inn i disse helt spesielle rollene.

Jeg går ikke med på at alle offentlige skoler er opptatt av å presse alle inn i samme formen, mens private ikke gjør det. En privat, erkereligiøs skole eller en "ekstrem" Steinerskole (det er store forskjeller mellom dem) kan være minst like trangsynt som en offentlig. Men alle religiøse eller "alternative" privatskoler er ikke ekstreme, akkurat som ikke alle offentlige er intolerante for individuelle behov.

Hei!

Svaret er at VI som velger alternativer, enten det er montessorri, den franske, steiner eller den internasjonale enten før barne ble født, elller etter deres skolestart har erfart trangsyntheten til den offentlige skole .

Jeg tror at om man tenker offentlig sykehus / offentlig skole , er man nærmere hverandre/ nære sannhet/virkelighet.

Jeg tror at også Lars monsen ville ønsket offentlig Skole for sine barn om han ikke fikk kjenne det offentlige på kroppen på andre vis.

På sett og vis og objektivt sett, er det bra jeg fikk et sykt barn, så sykt at selv ikke riksen, men deres leger og penger måtte til, det har knekt bena under min egen enkelhet og stolthet, og fått frem den store forskjellen.

Dessverre er det sånn at VI som velger privat skole setter betemmelser for fremtiden.

Nå som mitt barn har blitt helt frisk, på AB svarer ingen på riksen.

De sa til mitt barn at hun burde bli med på deres tanke, problemet var at hun hadde ambisiøse krevende foreldre.

Takk Gud for at vi ikke er skilt?? Hva hadde det offentlige da fått gjort dette til??

Hvis vi var skilt med delt samvær ville alt enda. Forrtere hette psykisk.

Nå er det mer vanskelig, ja fordi AB virker, for riksen :-( for oss :-)

det er ganske likt den offentlige skolen, trist meg virkelighet.

Endret av Madelenemie
AnonymBruker

Takk Gud for at vi ikke er skilt?? Hva hadde det offentlige da får gjort dette til??

Du skal være glad for at dere har penger. Det er veldig veldig mange som ikke har råd til hverken private skoler eller private leger.

Anonymous poster hash: 657f9...e4b

AnonymBruker

Alle foreldre har rett til å velge, Kronprinsparet er også foreldre og har rett til å velge det de mener er det beste for sine barn. Dessverre er det slik at deres valg får mer oppmerksomhet enn vanlige menneskers valg gjør, men det gir dem ikke noe mindre rett til å velge... 

Jeg synes det er mer enn greit at de velger privatskole for sine barn - denne likhetstanken som vi fostres opp på i Norge liker jeg ikke.

Dette skaper også like muligheter for alle, uansett økonomi.

Problemet er at desto fler som velger å betale selv for privat skole og privat helse, desto mindre blir viljen til å betale for tilsvarende offentlige tjenester over skatteseddelen. I det lange løp vil vi se at den offentlige skole og det offentlige helsevesenet vil forvitre (det har forsåvidt allerede begynt).

Madelenemie

Du skal være glad for at dere har penger. Det er veldig veldig mange som ikke har råd til hverken private skoler eller private leger. Anonymous poster hash: 657f9...e4b

Hei!

Det vet jeg!!!!!!!

Deter derfor vi nå velger stå frem !!

På barns vegne, for deres rett uavhengig av penger.

Jeg har bestemt meg for å bruke sommeren på å få frem forskjellene .

Jeg vet ikke alle kan velge de valg vi gjør, jeg ønsket alle kunne det!!!

Jeg kan på en månedlige, for likhet og rettferdighet.

Ja jeg har mine barn i privatskole.

Jeg / vi bruker privat helsevesen.

Men både jeg og min Mann vil dele våre hytter , vårt hus med våre landsmenn.

Vi et ikke rike, men vi er godt stilt, og ønsker likhet, og det vil vi kjempe for!!!!

Det har gått dyyypt inn på meg, mnd, dagene, på sykehusene

Så mange sier ok og ja og javel.

Vi sa nei! Men det koster 10 000 av kroner,

Om det kom en til meg og gråt ville jeg betalt alt.

Jeg mener de privileliguer jeg nå får er mye pga av hell ogt ilfeldigheter,

Og det er en skam!!

Endret av Madelenemie

Annonse

Du skal være glad for at dere har penger. Det er veldig veldig mange som ikke har råd til hverken private skoler eller private leger.

Ja, det er veldig mange. Jeg tjener middels bra men hadde ikke hatt økonomi til å sende sønnen på privatskole om jeg hadde ønsket det. Han er takk og lov så smart og problemfri at han gjør det utmerket på en ganske vanlig fattigmannssskole. Tvilsomt om han kommer seg inn i de finere kretser fra barnsben av, lille prinsen min. Han må nok finne veien selv når han blir voksen, men sånn er det. Livet er hardt.  ;)

Madelenemie

Hvis dere har mange hytter er dere vel rimelig rike? Anonymous poster hash: 657f9...e4b

Hei!

Nei man arvet, man får osv...

I pressen? Anonymous poster hash: 657f9...e4b

Hei!

Ja :-)

Men vi får se om aftenposten har tynge til å ta saken:-(!

AnonymBruker

Så enig! Er selv oppvokst i en famile som hadde hatt råd til å sende meg på privatskole om de måtte ønske det, men som allikevel valgte offentlig skole. De er ikke dårlige foreldre av den grunn. 

Anonymous poster hash: 8286f...c2b

Bra innlegg!

Nei, ikke bra ... Meget bra innlegg!

Og som rektor på den internasjonale skolen sier i avisen i dag, " vi har familier både uten hytte og båt" viktig, dette handler om prioritering i stor del og ikke økonomi.

Vi er ikke rike, men velger bruke tusenvis av kr pr mnd på barnas utdanning fra første klasse, det er kun vårt valg, vårt trøtthet av "formstøpning" av alle barn, og respekt for barns rett til å bli møtt med .sine lærerbehov.

Det handler slettes ikke om prioritering for svært mange. Hos oss teller vi hundrelapper, ikke tusenlapper, for å få måneden til å gå rundt.

Madelenemie

Det handler slettes ikke om prioritering for svært mange. Hos oss teller vi hundrelapper, ikke tusenlapper, for å få måneden til å gå rundt.

Hei!

Ja men så gjelder prinsipper.

Og egentlig for prinsipper som likhet for lov og rettferdighet.

Slik at ingen skal unnslippe formueskatten m.m.

Slik at det skal bli et reelt valgt for alle, det offentlige byråkrati eller privat effektivisering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...